• Lisen1993

Betala för bonusbarn

Hej
    vi funderar lite över hur andra bonusföräldrar gör..

Min särbo har två barn från tidigare och han och jag har varit tillsammans i ett år nu.
    Vi ska åka på skidsemester alla fyra. Min särbo tycker att jag ska betala halva stugan och han andra halvan. 

Jag kan känna lite att jag borde endast betala för ?min? del i stugan dvs en fjärdedel. Hade vi åkt själva utan barn hade jag självklart betalat hälften. Men nu när barnen är med så behöver vi bo i större stuga. Jag känner att jag inte är jättesugen på att betala för barn som jag ?egentligen? inte har någon laglig rätt till eller så mycket att säga till om när det gäller uppfostra.

Det handlar inte om att vara snål är mest intresserad av hur andra gör/tänker i dessa situationer. 😊

• Svar på tråden Betala för bonusbarn
  • Anonym (Malus)
    Anonym (gulli) skrev 2025-02-07 18:35:52 följande:
    Jag hoppas inte att din man är sur. Tungan ute

Ofta blir den nya partnern obetald arbetskraft när det ska hjälpas till med ungar som man inte alls (egentligen) uppskattar. 
    Ibland får man ta det onda med det goda, så att säga.

Varför skulle man vilja bygga en relation med partnerns barn? Varför? Det får räcka att de accepteras. Såvida man inte absolut vill leka extramorsa åt andras barn förstås.

Att dela livet med en person man har rätt känslor för är fint, men kommer det ungar med på köpet så blir det snabbt smolk i glädjebägaren.

Hur man ens kan flytta ihop är för mig obegripligt. Så korkad har ts iaf ändå inte varit.
    Håller med.

Gjorde det misstaget en gång för många år sedan. Var inte alls glad åt ungarna men som tur var så hade han dem bara varannan helg, så det gick ju ändå.

Varannan söndag storstädade jag, när ungarna åkt hem till sin mamma. Helgerna de var hos oss ville yngsta sova i vår säng... då flyttade jag in till min (då) tonåring istället. Han och jag fick iallafall sova ifred, jag med öronproppar på madrass på golvet.

Droppen kom när dessa skulle "bo" hos oss två veckor på sommaren, då jag hade tagit semester... som tur var gick chefen med på att flytta min ledighet. Aldrig i livet att jag skulle offra semesterdagar på att tvingas leka familj med hand småungar!

Nåja, det är länge sedan nu och jag lärde verkligen av mitt misstag.
  • Anonym (styvförälder)
    Anonym (Malus) skrev 2025-02-07 18:43:50 följande:
    Håller med.

Gjorde det misstaget en gång för många år sedan. Var inte alls glad åt ungarna men som tur var så hade han dem bara varannan helg, så det gick ju ändå.

Varannan söndag storstädade jag, när ungarna åkt hem till sin mamma. Helgerna de var hos oss ville yngsta sova i vår säng... då flyttade jag in till min (då) tonåring istället. Han och jag fick iallafall sova ifred, jag med öronproppar på madrass på golvet.

Droppen kom när dessa skulle "bo" hos oss två veckor på sommaren, då jag hade tagit semester... som tur var gick chefen med på att flytta min ledighet. Aldrig i livet att jag skulle offra semesterdagar på att tvingas leka familj med hand småungar!

Nåja, det är länge sedan nu och jag lärde verkligen av mitt misstag.
    Hade din man lika stora problem med din son som du hade med hans barn? 
    Tyckte han att din son var en malus som du tyckte hans barn var? 
    låter som ni hade det jobbigt med era respektives barn! 
    Bodde din son varannan vecka eller hur mycket? 
    vad tyckte din man ifall din son var hos er längre tid under semester? 
    var du själv med din son på semester och han med sina barn? 
    och sen då bara du och din man på egen semester? 
  • Anonym (Malus)
    Anonym (styvförälder) skrev 2025-02-07 19:01:36 följande:
    Nej, han hade inga problem med min son. Sonen var i mitten av tonåren och delade intressen med mannen i fråga. Ibland umgicks de nästan mer än jag och mannen gjorde.  (Motorsport)

Min son bodde heltid då hans pappa var avliden redan då.
    Som sagt, de var som kompisar nästan.

När vi skildes fortsatte sonen och exet att umgås, då var sonen myndig. De körde mc tillsammans under flera år. Har än idag en viss kontakt, trots att ca 20 år har passerat.

Min son var som sagt redan i mitten av tonåren så ingen liten pys som håller mamma i handen. Vad jag gjorde på semestern den sommaren kommer jag inte ihåg faktiskt.
  • Ezmeraldah

Varför skulle man vilja bygga en relation med partnerns barn? Varför? Det får räcka att de accepteras. 
    Varför inte? Man kanske tycker att de är ashärliga och roliga att hänga med, lite tokiga och helt underbara personer? Till exempel. 
    Såvida man inte absolut vill leka extramorsa åt andras barn förstås.

Haha det måste man inte automatiskt bara för att man har en relation till ett barn. Själv är jag ingen morsig typ direkt. 
  • Ezmeraldah

Att dela livet med en person man har rätt känslor för är fint, men kommer det ungar med på köpet så blir det snabbt smolk i glädjebägaren.
    Vet inte vad "smolk" är men det låter inte positivt. Märkligt då att folk skaffar så förbannat många barn så lättvindigt, samtidigt som de prioriterar kärlek och passion och byter partners regelbundet. Om barn är "smolk i glädjebägaren" får du väl sterilisera dig. 
  • Anonym (gulli)
    Ezmeraldah skrev 2025-02-07 22:02:35 följande:
    Vet inte vad "smolk" är men det låter inte positivt. Märkligt då att folk skaffar så förbannat många barn så lättvindigt, samtidigt som de prioriterar kärlek och passion och byter partners regelbundet. Om barn är "smolk i glädjebägaren" får du väl sterilisera dig. 
    Vet du inte vad "smolk i glädjebägaren" betyder?
    Ojsan, jaja google kan berätta om du är intresserad.

Vem har pratat om att skaffa barn "så lättvindigt"?
    Inte jag.
    Vem har pratat om att skaffa en massa ungar?
    Inte jag.
    Vem har pratat om att byta partners regelbundet?
    Inte jag.

Så varför skriver du allt detta till mig?

För övrigt behöver jag inte sterilisera mig för att inte få fler barn. Men tack för omtanken.

Mina egna barn är givetvis ingen smolk, de är lyckan i min glädjebägare!
  • Ezmeraldah
    Anonym (gulli) skrev 2025-02-08 15:25:41 följande:
    Vet du inte vad "smolk i glädjebägaren" betyder?
    Ojsan, jaja google kan berätta om du är intresserad.

Vem har pratat om att skaffa barn "så lättvindigt"?
    Inte jag.
    Vem har pratat om att skaffa en massa ungar?
    Inte jag.
    Vem har pratat om att byta partners regelbundet?
    Inte jag.

Så varför skriver du allt detta till mig?

För övrigt behöver jag inte sterilisera mig för att inte få fler barn. Men tack för omtanken.

Mina egna barn är givetvis ingen smolk, de är lyckan i min glädjebägare!
    Du har pratat om att det är smolk att ha en relation med en person som har barn. Den personen har ju uppenbarligen skaffat barn och sen ny partner. Så jo, du har pratat om allt det där. 

Skönt att höra att du i alla fall inte skaffar fler smolkbarn. 

Så andras barn är smolk men inte dina? Låter ju moget. Du verkar vara en ganska smolkig person. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (styvförälder) skrev 2025-02-07 19:01:36 följande:
    Nej, hennes barn är såklart mycket bättre än andras hemska ungar. 
  • Anonym (gulli)
    Ezmeraldah skrev 2025-02-10 02:11:45 följande:
    Du har pratat om att det är smolk att ha en relation med en person som har barn. Den personen har ju uppenbarligen skaffat barn och sen ny partner. Så jo, du har pratat om allt det där. 

Skönt att höra att du i alla fall inte skaffar fler smolkbarn. 

Så andras barn är smolk men inte dina? Låter ju moget. Du verkar vara en ganska smolkig person. 
    Har jag sagt att alla barn som föds har skaffats lättvindigt?
    Nej.
    Har jag sagt något om "flera barn"?
    Nej.
    Har jag sagt något om att"byta partners regelbundet"?
    Nej.

Det räcker med att en person skaffat ett barn, efter att ha levt i relationen länge och att partnern t ex är otrogen och relationen spricker!

Sedan kommer en ny person in i bilden.

Förstår du inte en så enkel sak?
  • Anonym (gulli)
    Ezmeraldah skrev 2025-02-10 02:13:03 följande:
    Nej, hennes barn är såklart mycket bättre än andras hemska ungar. 
    Förstod jag saken rätt så var hennes son mycket äldre än hans koloni med småbarn.
    DET är skillnad.
  • Anonym (också bonusmamma)
    Just Precis skrev 2025-02-07 18:28:21 följande:

Varför hoppas du att min man är sur för att jag tycker att folk har en tråkig ton när de pratar om bonusbarn? 

Jag skriver om tonen i tråden, inte om TS som har en rimlig fråga. När folk i tråden skriver att en bonusföräldrar som ska umgås med barnen är som obetald arbetskraft så antyder de att alternativet skulle vara att bonusföräldern får betalt väl? Eller vad menas? Att de inte ska bygga en relation med barnen?

Jag tycker att det är en småaktig inställning. Kostnader är en sak men en snål attityd något annat, jag tycker att delar man livet med någon så delar man familj. 

Det var du som skrev något om att du höll hårt tag i din man för att du inte skulle våga dig på ett bonus-liv, för att alla bonusföräldrar (enligt dig) är typ monster.

Sure, tänker jag. Om du vill stanna kvar till varje pris, även om förhållandet är dåligt, så gör det. Ha så kul liksom.

Du skrev dömnade om svaren i tråden - men ingen skrev något som kan tolkas såsom du beskrev det, enligt mig! Du läser tråden som djävulen läser bibeln. Och överdrev så att din poäng bara blev genom-löjlig, och det blev svårt att ta dig på allvar!

So go ahead, prove me wrong. Citera faktiska inlägg där andra beskrev bonusbarn som ohyra, osv, och allt vad du påstod! Lycka till. 
  • Ess

Betalade inget för särkullarna. Hade skippat att resa om jag förväntats betala för dem, eller så hade vi rest utan dem.

• Just Precis
    Anonym (också bonusmamma) skrev 2025-02-10 09:35:51 följande:
    Det var du som skrev något om att du höll hårt tag i din man för att du inte skulle våga dig på ett bonus-liv, för att alla bonusföräldrar (enligt dig) är typ monster.

Sure, tänker jag. Om du vill stanna kvar till varje pris, även om förhållandet är dåligt, så gör det. Ha så kul liksom.

Du skrev dömnade om svaren i tråden - men ingen skrev något som kan tolkas såsom du beskrev det, enligt mig! Du läser tråden som djävulen läser bibeln. Och överdrev så att din poäng bara blev genom-löjlig, och det blev svårt att ta dig på allvar!

So go ahead, prove me wrong. Citera faktiska inlägg där andra beskrev bonusbarn som ohyra, osv, och allt vad du påstod! Lycka till. 

Tjoho! Skrev inte ?alla bonusföräldrar? som du påstår. :)

Vad jag skrev:

?Gud trådar som dessa är anledningen att jag kommer att stå ut med min man hur han än beter sig, för vilken mardröm att han skulle träffa en ny som pratar om våra barn som de vore ohyra, problem, något man ska få betalt för att umgås med! ?

Ett urval av vad jag syftade på:

-Acceptera, tja det är man väl mer eller mindre tvungen. Man behöver dock inte umgås när barnen är med. 

-Protesterar TS hittar han en ny hushållsassistent som också ställer upp med pengar och sex. Han har ordnat för sig kan man säga. När TS tröttnar hittar han en ny kandidat.HUR kan man ställa upp på detta? Är TS så desperat?                                                         

-Om ts tänker hjälpa pappan med barnen denna vecka. Dvs tillsyn, leka, ta hand om och laga mat som en ansvarsfull vuxen så tycker jag att ts inte borde ha några utgifter alls.

-Semester är avkoppling för mig, jag tycker dubbelt synd om ts som måste lägga båda sin tid och sina pengar, plus semesterdagar för... detta.

-Det är anledningen till att jag själv väljer att säga malus,  det är definitivt ingen bonus att rodda andras ungar. 

-Så du ska pröjsa maten till barnen också?

Plus att du gratis kommer hjälpa till med barnen

-Skulle de här barnen komma att knyta an till dig på något alldeles speciellt sätt? Det är nog önsketänkande. Rätt vad det är blir du utbytt mot en annan "tant". Barn är inte små lojala varelser, lita inte på det.   

-Håller med.

Att åka med sin partner och.. två barn?

Svar på tråden Betala för bonusbarn