• Lisen1993

Betala för bonusbarn

Hej
    vi funderar lite över hur andra bonusföräldrar gör..

Min särbo har två barn från tidigare och han och jag har varit tillsammans i ett år nu.
    Vi ska åka på skidsemester alla fyra. Min särbo tycker att jag ska betala halva stugan och han andra halvan. 

Jag kan känna lite att jag borde endast betala för ?min? del i stugan dvs en fjärdedel. Hade vi åkt själva utan barn hade jag självklart betalat hälften. Men nu när barnen är med så behöver vi bo i större stuga. Jag känner att jag inte är jättesugen på att betala för barn som jag ?egentligen? inte har någon laglig rätt till eller så mycket att säga till om när det gäller uppfostra.

Det handlar inte om att vara snål är mest intresserad av hur andra gör/tänker i dessa situationer. 😊

• Svar på tråden Betala för bonusbarn
  • Anonym (Styvbarnet)

Många som verkar räknar kronor och ören med både vänner familj och partner... Absolut er rätt att göra så men suck så jobbigt att vara småsint och hysteriskt rättvis med människor man älskar. Glad att jag gärna bjuder och delar med mig till de människor jag tycker om och att de gör samma mot mig. Människor som räknar kronor har jag exkluderat helt ur mitt liv. Orkar inte med dem. Oftast snåla människor som vill utnyttja en då det är väldigt viktigt att räkna kronor när de köpt något men sällan när det är tvärtom. 
    kan inte ens förstå att man kan dela säng med någon men inte kunna hantera lite vardagsekonomi. Har man problem med det och det gnisslar om vem som ska betala för vad så ska man nog gör slut direkt. 

• Hjelm
    Anonym (Styvbarnet) skrev 2025-02-06 22:07:40 följande:

Många som verkar räknar kronor och ören med både vänner familj och partner... Absolut er rätt att göra så men suck så jobbigt att vara småsint och hysteriskt rättvis med människor man älskar. Glad att jag gärna bjuder och delar med mig till de människor jag tycker om och att de gör samma mot mig. Människor som räknar kronor har jag exkluderat helt ur mitt liv. Orkar inte med dem. Oftast snåla människor som vill utnyttja en då det är väldigt viktigt att räkna kronor när de köpt något men sällan när det är tvärtom. 
    kan inte ens förstå att man kan dela säng med någon men inte kunna hantera lite vardagsekonomi. Har man problem med det och det gnisslar om vem som ska betala för vad så ska man nog gör slut direkt. 

Är att betala en resa för tre av fyra personer när man själv är ensamstående "kronor och ören"?

Det är också en enorm skillnad på att själv vilja bjuda ibland och att det förväntas av en. Jag är säker på att TS gärna bjuder sin killes barn på saker ibland, ger presenter etc. Det är fortfarande fel av honom att förvänta sig att hon ska göra det, speciellt när det handlar om större summor och som han som deras försörjare då lägger över på henne.
  • Tow2Mater

Tråking när TS inte ger någon respons. Unrar fortfarande hur de reser dit och vem som står for transporten. Det har ju också betydelse och borde vara del av hur det fordelas ekonomiskt.

• Anonym (Koltrast)
    Anonym (Styvbarnet) skrev 2025-02-06 22:07:40 följande:

Det handlar inte om vardagsekonomi. De ska på semester. De har varsin säng i varsitt hushåll. Det rör sig inte om enstaka kronor utan hyra av en fjällstuga för fyra personer. 
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (Koltrast) skrev 2025-02-06 21:22:35 följande:
    Har man barn är det väl ett halvårs väntetid på skilsmässa? 
    Ja, det stämmer.
    Men det går bra att separera innan det gått igenom. 
  • Anonym (H)

Verkar skitjobbigt att hålla på att dela och räkna kronor... Allt brukar väl jämna ut sig. Vi är en familj med bonusbarn, har aldrig delat upp, vi delar liv med allt vad det innefattar.. Spela roll, det är bara pengar. Nu bor inte ts med sin kille, men för mig är det helt främmande att hålla på med uppdelning. Kanske olika på uppväxt/ekonomi hur man förhåller sig till detta.

• Just Precis

Gud trådar som dessa är anledningen att jag kommer att stå ut med min man hur han än beter sig, för vilken mardröm att han skulle träffa en ny som pratar om våra barn som de vore ohyra, problem, något man ska få betalt för att umgås med! 

Synen på vad en kärleksrelation är! Människosynen! Baxnar.

• Just Precis
    Tow2Mater skrev 2025-02-06 22:19:03 följande:

Tråking när TS inte ger någon respons. Unrar fortfarande hur de reser dit och vem som står for transporten. Det har ju också betydelse och borde vara del av hur det fordelas ekonomiskt.

Haha konstigt att TS checkar ut när folk (som vanligt)  börjar veva om att hon ska lämna sin man pga detta. Jag hade också blivit pisstrött.
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (H) skrev 2025-02-06 22:43:43 följande:

Verkar skitjobbigt att hålla på att dela och räkna kronor... Allt brukar väl jämna ut sig. Vi är en familj med bonusbarn, har aldrig delat upp, vi delar liv med allt vad det innefattar.. Spela roll, det är bara pengar. Nu bor inte ts med sin kille, men för mig är det helt främmande att hålla på med uppdelning. Kanske olika på uppväxt/ekonomi hur man förhåller sig till detta.

"Bara pengar"?
    Alla har inte en oändlig källa att gräva guld ur vet du.
    Så det kanske inte är så "bara".

Och även om det vore så, detta är ett par som nyligen träffats. De bor ju som sagt inte ihop. Så varför skulle ts betala för ökade kostnader pga sin partners barn?

Att räkna ut en rimlig kostnad för stugan skulle jag inte kalla för att "hålla på med uppdelning" heller, utan en helt rimligt och rättvis handling för allas bästa.

Ta kille kan vara glad att hon ens vill följa med på barnsemester!

Det enda fördelaktiga jag kan se i ts situation är att hon i tidigt skede får se hur hennes ekonomi skulle drabbas om de en dag flyttar ihop.
  • Anonym (Men)
    Just Precis skrev 2025-02-06 22:52:38 följande:

Gud trådar som dessa är anledningen att jag kommer att stå ut med min man hur han än beter sig, för vilken mardröm att han skulle träffa en ny som pratar om våra barn som de vore ohyra, problem, något man ska få betalt för att umgås med! 

Synen på vad en kärleksrelation är! Människosynen! Baxnar.

Att inte vilja försörja andras barn är normalt. Det betyder inte att barnen är ohyra utan att de är de biologiska föräldrarnas ansvar och kostnad. Att inte välja lämna sin man hur han än beter sig är däremot riktigt skrämmande.
Svar på tråden Betala för bonusbarn