• Lisen1993

Betala för bonusbarn

Hej
    vi funderar lite över hur andra bonusföräldrar gör..

Min särbo har två barn från tidigare och han och jag har varit tillsammans i ett år nu.
    Vi ska åka på skidsemester alla fyra. Min särbo tycker att jag ska betala halva stugan och han andra halvan. 

Jag kan känna lite att jag borde endast betala för ?min? del i stugan dvs en fjärdedel. Hade vi åkt själva utan barn hade jag självklart betalat hälften. Men nu när barnen är med så behöver vi bo i större stuga. Jag känner att jag inte är jättesugen på att betala för barn som jag ?egentligen? inte har någon laglig rätt till eller så mycket att säga till om när det gäller uppfostra.

Det handlar inte om att vara snål är mest intresserad av hur andra gör/tänker i dessa situationer. 😊

• Svar på tråden Betala för bonusbarn
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (M2) skrev 2025-02-05 15:28:10 följande:
    Har du en personlig vendetta mot denna signatur haha
    Det verkar inte bättre, dock nappar jag inte på betet. Glad
  • Anonym

Om ts tänker hjälpa pappan med barnen denna vecka. Dvs tillsyn, leka, ta hand om och laga mat som en ansvarsfull vuxen så tycker jag att ts inte borde ha några utgifter alls. Hon tar av dyrbara semesterdagar. 
    Man undrar lite om mannen hade åkt iväg en vecka med barnen i en stuga om han inte haft ts med sig.

• Ikaros12
    Anonym (Koltrast) skrev 2025-02-05 15:37:40 följande:

Fast, dela på pengar som kommer in? De är pojk- och flickvän och det var bara ett år sedan de träffades. En del i tråden skriver om TS som om hon vore bonusmamma. Det är hon inte. Hon är pappas nya tjej. 

Jag och min sambo har levt ihop i över tjugo år (barn mm) utan att helt blanda ihop våra ekonomier. Det går alldeles utmärkt och har inte tärt det minsta på vår relation, snarare tvärtom. 

Var kanske lite otydlig. Självklart ska man inte ha ett gemensamt konto eller så. Men att hålla på Att splitta gemensamma nöjen i procent är väldigt osexigt tycker jag. Vill man göra något tillsammans så gör man det och betalar tillsammans. Den som har mer betalar mer. Alla ska må bra. Jag har alltid haft mer pengar än de jag har varit tillsammans med och det har varit helt naturligt att betala mer. Samtidigt har jag tyckt att det varit mysigt att bli bjuden.
  • Goneril
    Anonym skrev 2025-02-05 16:52:23 följande:

Om ts tänker hjälpa pappan med barnen denna vecka. Dvs tillsyn, leka, ta hand om och laga mat som en ansvarsfull vuxen så tycker jag att ts inte borde ha några utgifter alls. Hon tar av dyrbara semesterdagar. 
    Man undrar lite om mannen hade åkt iväg en vecka med barnen i en stuga om han inte haft ts med sig.

Det undrar jag också, alltså om han hade åkt ensam med barnen. Här såg han chansen att få hjälp med mat och passning förutom bidrag till hyran. TS är tyst i tråden, hon kanske börjar inse att detta förhållande inte är optimalt. Nu vet vi inte hur den här snubben är på hemmaplan, men så värst mycket generösare är han säkert inte. Fastna inte med honom.! Leta upp en barnfti man! 
  • Anonym (Bizz)
    Goneril skrev 2025-02-05 17:02:41 följande:
    Det undrar jag också, alltså om han hade åkt ensam med barnen. Här såg han chansen att få hjälp med mat och passning förutom bidrag till hyran. TS är tyst i tråden, hon kanske börjar inse att detta förhållande inte är optimalt. Nu vet vi inte hur den här snubben är på hemmaplan, men så värst mycket generösare är han säkert inte. Fastna inte med honom.! Leta upp en barnfti man! 
    Det är inte lätt att hitta barnfria män, men de finns.

Hade jag inte träffat en barnfri man så hade jag förblivit singel för resten av livet. Det vågar jag lova.
  • Anonym (Koltrast)
    Anonym skrev 2025-02-05 16:52:23 följande:

Nu vet vi iofs inte hur gamla barnen är. De kan ju vara i övre tonåren och vara hjälpsamma med disk, matlagning mm. 
  • Anonym (Ui)

Självklart ska du inte betala för halva stugan. 

• Kvittning
    Goneril skrev 2025-02-05 17:02:41 följande:
    Vilket synsätt. Som hängiven skidåkare som ofta åker med mina barn utan min partner men med annat vuxet sällskap så har jag aldrig sett den andra vuxna som en extra resurs att betala kostnader och arbeta med barnpassning. Den extra vuxna är ett vuxet sällskap för att det är trevligt att vara fler vuxna, barnen tar jag hand om. 

Dock så får den ju stå ut med att man behöver anpassa skidåkningen så det passar alla, men hittills har det för min del varit barnen som fått bromsa då de varit bättre skidåkare än övriga vuxna som varit med. 
  • Kvittning
    Kvittning skrev 2025-02-06 09:17:05 följande:
    Vilket synsätt. Som hängiven skidåkare som ofta åker med mina barn utan min partner men med annat vuxet sällskap så har jag aldrig sett den andra vuxna som en extra resurs att betala kostnader och arbeta med barnpassning. Den extra vuxna är ett vuxet sällskap för att det är trevligt att vara fler vuxna, barnen tar jag hand om. 

Dock så får den ju stå ut med att man behöver anpassa skidåkningen så det passar alla, men hittills har det för min del varit barnen som fått bromsa då de varit bättre skidåkare än övriga vuxna som varit med. 
    Kan tillägga att fördelningen vi haft då brukar vara just vad jag och flera andra föreslagit. Jag har betalat för skillnaden i storlek för stugan som behövs och sedan har jag tagit ett större ansvar för matkostnader och matlagning. Inte något vi räknat ut men brukar bli att jag ansvarar för att handla och laga middagar och den andra vuxna att handla och laga frukostar. 
  • Mammaa44
    Lisen1993 skrev 2025-02-04 21:48:22 följande:
    Betala för bonusbarn

Hej
    vi funderar lite över hur andra bonusföräldrar gör..

Min särbo har två barn från tidigare och han och jag har varit tillsammans i ett år nu.
    Vi ska åka på skidsemester alla fyra. Min särbo tycker att jag ska betala halva stugan och han andra halvan. 

Jag kan känna lite att jag borde endast betala för ?min? del i stugan dvs en fjärdedel. Hade vi åkt själva utan barn hade jag självklart betalat hälften. Men nu när barnen är med så behöver vi bo i större stuga. Jag känner att jag inte är jättesugen på att betala för barn som jag ?egentligen? inte har någon laglig rätt till eller så mycket att säga till om när det gäller uppfostra.

Det handlar inte om att vara snål är mest intresserad av hur andra gör/tänker i dessa situationer. 😊

Min man har sedan början betalat lika mycket för de barn jag hade sedan innan som för vårt gemensamma, inga konstigheter. Nu har han adopterat ena, äldsta som snart blir 18 delar vi fortfarande alla utgifter för.. gemensam ekonomi i hushållet :)
Svar på tråden Betala för bonusbarn