• Lisen1993

Betala för bonusbarn

Hej
    vi funderar lite över hur andra bonusföräldrar gör..

Min särbo har två barn från tidigare och han och jag har varit tillsammans i ett år nu.
    Vi ska åka på skidsemester alla fyra. Min särbo tycker att jag ska betala halva stugan och han andra halvan. 

Jag kan känna lite att jag borde endast betala för ?min? del i stugan dvs en fjärdedel. Hade vi åkt själva utan barn hade jag självklart betalat hälften. Men nu när barnen är med så behöver vi bo i större stuga. Jag känner att jag inte är jättesugen på att betala för barn som jag ?egentligen? inte har någon laglig rätt till eller så mycket att säga till om när det gäller uppfostra.

Det handlar inte om att vara snål är mest intresserad av hur andra gör/tänker i dessa situationer. 😊

• Svar på tråden Betala för bonusbarn
  • Anonym (Koltrast)

Att du betalar 1/4 känns inte rättvist. Det blir ju rätt mycket billigare än om ni hade åkt bara två vuxna och delat en stuga, antar jag. Han ska betala för den extrakostnad det innebär att barnen är med, inte mer. 

• Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (Koltrast) skrev 2025-02-05 08:02:33 följande:
    Men betalade du för hans barn när ni ganska nyligen träffats och inte ens bodde ihop? Det är ju den situationen TS är i. 
    Om vi gjorde aktiviteter så hände det.
    Jag tog med mig dem på Leos och vi fikade där med vänner till mig.
    Vi har ätit på stan .
    Jag handlar inte kläder eller betalar för deras aktiviteter.
  • Anonym (Koltrast)
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2025-02-05 08:16:14 följande:
    Om vi gjorde aktiviteter så hände det.
    Jag tog med mig dem på Leos och vi fikade där med vänner till mig.
    Vi har ätit på stan .
    Jag handlar inte kläder eller betalar för deras aktiviteter.

När du träffat din man i bara ett år tog du med hans barn till Leos med dina väninnor? Helt ok och kul för er, men du behöver nog förstå att det inte är det vanligaste. 

Det är ju småsaker dessutom som du nämner. TS handlar om en fjällsemester. 

• Anonym (man)

Jag tycker att det låter oerhört snålt av honom att kräva, eller ens föreslå, att du skulle betala hälften. Självklart får han ju stå för en klart större del av kostnaden eftersom det är hans barn.

Med det sagt betalar jag dock gärna för min partners två barn, men det är för att jag har ungefär dubbelt så hög lön som vad hon har så jag vill ju hjälpa henne. Hade vi haft ungefär samma lön hade jag nog inte gjort det.

• Anonym (ni)
    Lisen1993 skrev 2025-02-04 21:48:22 följande:
    Betala för bonusbarn

Hej
    vi funderar lite över hur andra bonusföräldrar gör..

Min särbo har två barn från tidigare och han och jag har varit tillsammans i ett år nu.
    Vi ska åka på skidsemester alla fyra. Min särbo tycker att jag ska betala halva stugan och han andra halvan. 

Jag kan känna lite att jag borde endast betala för ?min? del i stugan dvs en fjärdedel. Hade vi åkt själva utan barn hade jag självklart betalat hälften. Men nu när barnen är med så behöver vi bo i större stuga. Jag känner att jag inte är jättesugen på att betala för barn som jag ?egentligen? inte har någon laglig rätt till eller så mycket att säga till om när det gäller uppfostra.

Det handlar inte om att vara snål är mest intresserad av hur andra gör/tänker i dessa situationer. 😊

I det här läget är det ju självklart att du betalar din andel och han betalar för sig och sina barn. 

Vad har han för argument att du ska betala för hans barn? 
  • Anonym (styvförälder)

Nej mat och liftkort mm betalar han för sina barn, boende kostnad ska han betala mer än du  men som många andra skriver , han betalar för kostnaden mellan  2 bädd stuga och en 4 bädd stuga dvs merkostnaden men  den kostnaden är ju inte dubbelt så mycket utan en mindre del.
    4 bädds stuga kostar lite mer än 2 bäddsstuga.
    Så räkna på vad det skulle kosta om ni 2 åkt själva och vad merkostnaden är för en större stuga och den delen betalar han.
    Det är ju själva stugan och inte antal bäddar som kostar, ett par bäddar till kostar en mindre del som tillägg.
    Ska du betala 1/4 tjänar du alltså på att ni åker 4 och blir avsevärt billigare för dig än om du och mannen åka själva.

• Anonym (Grabb)

Lärde mina barn i ung ålder att "livet är inte alltid rättvist"...

I sak så är väl frågan större än bara själva boendet? Som tråden redan vittnar om... hur går tankarna kring mat exempelvis, om vi utgår från att ni kommer äta iaf frukost i stugan, kanske även någon middag, kanske även någon lunch om den ligger i närheten av backarna. 

Resan dit var det någon som frågade om. Åker ni bil? vems isf? Vem bekostar det?

Bästa för TS är väl att först ställa sig frågan; vill jag åka till fjällen? Om ja, vad är jag villig att betala för en sådan semester-vecka? Resa, boende, mat, liftkort, restaurangbesök, andra nöjen, etc? 

Kostnad kontra "värdet" och "upplevelse... 

Skulle nog öppna upp för ett öppet samtal kring "totalkostnaden" och vem betalar vad? och för vem?

Blir det för dyrt, "ovärt", så är ju alternativet att avstå resan helt och hållet...

• Anonym (Bizz)
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2025-02-05 07:57:11 följande:

Jag inser att många inte ska ha bonusbarn.

Det stämmer, 100%.

Det är anledningen till att jag själv väljer att säga malus,  det är definitivt ingen bonus att rodda andras ungar. 
  • Ikaros12

Jag tycker att det är så tråkigt att människor gör det så svårt för sig i relationen. Jag skulle självklart aldtog hitta på något med någon tillsammans med mina barn om jag inte har råd att betala för mig och dem. Men jag tycker att såna här diskussioner tar död på relationer. Delar man säng så tycker jag att det är bättre att man även delar på pengar som kommer in, d v s lön. Någon betalar middag en gång, man den andra betalar någons barns biobiljett en annan dag. Har någon sämre ställt under en period betalar den andra mer. Har man inte råd med skidsemester utifrån de pengarna som man faktiskt får in och kan avvara, så tycker jag inte att man ska åka. Jag skulle aldrig i någon relation börjat diskutera vem som ska betala vad. Alla ska må bra och ha roligt tillsammans. Har man inte råd med det livet utan att det tär på någons ekonomi, så tycker jag man på allvar ska fundera på att inte göra resan eller vad det är. Hade jag velat åka med någon och dennes barn, så skulle jag lätt betalat så mycket jag känner att jag kan avvara och ha det så bra vi bara kan. Skulle jag inte ha råd med det så skulle jag fråga om vi kunde hitta på något annat som jag känner mig fri att unna alla en bra stund tillsammans utan att bli irriterad. Trevlig resa och ta hand om er!

• Anonym (Elsa)

Det beror ju helt o hållet på hur ni är ekonomiskt mot varandra i övrigt. Om han bjuder dig på saker ni 2 gör ihop ofta eller inte är snål själv så hade jag inte dividerat om det utan betalat hälften. Om ni alltid räknar exakt vad var kch en av ska betala så ska du betala din del i stugan. Finns både plus och minus att ta hänsyn till i ett sånthär fall. 

Svar på tråden Betala för bonusbarn