• Lisen1993

Betala för bonusbarn

Hej
    vi funderar lite över hur andra bonusföräldrar gör..

Min särbo har två barn från tidigare och han och jag har varit tillsammans i ett år nu.
    Vi ska åka på skidsemester alla fyra. Min särbo tycker att jag ska betala halva stugan och han andra halvan. 

Jag kan känna lite att jag borde endast betala för ?min? del i stugan dvs en fjärdedel. Hade vi åkt själva utan barn hade jag självklart betalat hälften. Men nu när barnen är med så behöver vi bo i större stuga. Jag känner att jag inte är jättesugen på att betala för barn som jag ?egentligen? inte har någon laglig rätt till eller så mycket att säga till om när det gäller uppfostra.

Det handlar inte om att vara snål är mest intresserad av hur andra gör/tänker i dessa situationer. 😊

• Svar på tråden Betala för bonusbarn
  • Anonym (M2)
    Ezmeraldah skrev 2025-02-07 14:42:06 följande:
    Håller med om detta. Bortsett från ditt "PS"/meningen i det sista stycket, då jag INTE önskar nån annan en "sur-gris" till make. Det tycker jag var barnsligt och onödigt skrivet. Det går bra att framföra saklig kritik och vara lite raljant utan att ta till tramsiga fulknep, enligt min åsikt. Jag hoppas att personen du svarade lever ett gott liv och mår bra med sin familj eller den/de hen vill leva med. Bara så det inte uppstår några missförstånd här. I övrigt håller jag med dig. 

Jag tycker att TS kan betala hälften av vad en stuga för två hade kostat och särbon kan betala de extra kostnader det medför med större stuga. Själv hade jag nog betalat hälften för att jag vill och brukar göra det i såna situationer men jag tycker inte att man är skyldig att göra det.

Bensin/resa tycker jag att de kan dela på (om de inte åker tåg eller måste hyra större bil eller nåt så kostnaden ökar på grund av barn).

När det gäller liftkort, hyra skidor, äta på restaurang och liknande utgifter tycker jag att TS kan betala för sig och särbon för sig och sina barn. Om TS vill kan hon bjuda dem på restaurang nån kväll eller på fika i våffelstugan, som en trevlig fest. Kanske kan hon bjuda med barnen på nån rolig utflykt. Om hon vill och har råd.

När det gäller maten de ska handla och laga i stugan tycker jag att de kan betala hälften var, om inte särbon själv tar initiativ till att betala mer. Det handlar om en vecka och jag tycker att det är snålt att hålla på och räkna ut vem som äter vad. Hade jag själv haft barn hade jag betalat all mat för att inte riskera att nån känner sig utnyttjad. Som bonusmamma har jag betalat hälften eller allt (för maten) i såna situationer - för att jag vill. Samma sak när jag rest med vänner som har barn.

Det hade varit en annan sak om den ena var miljonär och den andra levde på existensminimum. Men då antar jag att det hade stått nåt om det i TS. 

Jag har alltid gillat att hänga med mina bonusbarn ('de är stora nu) och jag har inte haft nåt emot att betala saker åt dem, tvärtom, det har varit roligt att få lägga pengar på så härliga och goa ungar. De är inget bihang eller nåt nödvändigt ont utan egna fantastiska individer. Men min kille har inte heller krävt eller förväntat sig att jag ska varken ta hand om eller försörja hans barn (i så fall hade han nog valt en annan flickvän...).  Det har alltid vsrit helt frivilligt från min sida.

Jag har alltid varit väldigt rädd för att nån ska tycka att jag '"snyltar" på nån annan. Så för mig har det alltid varit extremt viktigt att alltid "göra rätt för mig" och aldrig behöva känna mig beroende av nån annan. Den osäkerheten hos mig har nog präglat hur jag ser på ekonomi i en relation. Jag betalar liksom hellre för mycket än för lite. Att känna att jag "gjort rätt för mig" och känna mig självständig är värt mer än pengar för mig.

För mig är det också otroligt viktigt att uppfattas som generös och givmild så därför är det värt mycket att få bjuda andra på saker för att liksom göra det tydligt att jag "minsann inte är snål". Jag mår liksom bättre själv då. Så det är nog egentligen mest för min egen skull som jag vill vara generös. Vad som är "rätt" och "fel" kommer liksom i andra hand för mig. Med det sagt så kan jag hålla med TS i sak. Rent logiskt och förnuftsmässigt tycker jag att hon har rätt. Det är inte antingen eller. 
    Vara givmild som bonusmamma för att man vill det är en sak, att som biopappa ha mage att föreslå att bonusmamman ska betala för hans barn en helt annan.
  • Ezmeraldah
    Anonym (också bonusmamma) skrev 2025-02-07 11:48:00 följande:
    PS. Enda jag skulle ifrågasätta är konectet 25% eller 1/4... Beror såklart på hur stora barnen är, men vi har alltid räknat barnen som en halv :) Så jag har betalat en tredjedel när vi ska dela något emellan oss! 
    Håller med om detta. Stugan för fyra kostar nog inte dubbelt så mycket som en stuga för två. Jag tycker att särbon kan betala "mellanskillnaden" och de delar på resten. De kanske kan räkna ut det på ett ungefär. Men en fjärdedel blir ju inte rättvist. För barnen har ju inga egna inkomster så jag anser inte att man kan se dem som "betalande medresenärer" i den bemärkelsen. Det är ju inte jämförbart med att fyra vuxna hyr en stuga ihop och delar kostnaden mellan sig.

Om mannen bara hade haft ett barn men de hyrt samma stuga - skulle TS ha betalat 1/3 istället för 1/4? Om TS hade haft ett barn och mannen haft fyra barn och de hyrt samma stuga och trängt ihop sig i den - skulle TS ha betalat 2/7 då? Stugan kostar antagligen lika mycket oavsett antal barn som följer med. Och barnen har inga inkomster utan det är två vuxna (som älskar varandra och vill semestra ihop) som delar kostnaden. Nja...
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (H) skrev 2025-02-07 11:27:37 följande:
    I min värld resonerar du inte som mig/oss. I vår familj har vi alltid behandlat alla barnen precis lika - innan gemensamma barn, innan samboliv... Alla tänker olika där. Jag är oerhört tacksam att min man aldrig gjort skillnad då jag förstår genom trådar här att bonusbarn särbehandlas i familjer 
    Det hanlar om ett dejtande par som setts i mindre än ett år...
  • Ezmeraldah
    Anonym (M2) skrev 2025-02-07 15:14:48 följande:
    Vara givmild som bonusmamma för att man vill det är en sak, att som biopappa ha mage att föreslå att bonusmamman ska betala för hans barn en helt annan.
    Det var exakt det jag skrev (klippte ut valda stycken så det blir tydligare) i texten nedan:
    Jag tycker att TS kan betala hälften av vad en stuga för två hade kostat och särbon kan betala de extra kostnader det medför med större stuga. Själv hade jag nog betalat hälften för att jag vill och brukar göra det i såna situationer men jag tycker inte att man är skyldig att göra det.

Bensin/resa tycker jag att de kan dela på (om de inte åker tåg eller måste hyra större bil eller nåt så kostnaden ökar på grund av barn).

När det gäller liftkort, hyra skidor, äta på restaurang och liknande utgifter tycker jag att TS kan betala för sig och särbon för sig och sina barn. Om TS vill kan hon bjuda dem på restaurang nån kväll eller på fika i våffelstugan, som en trevlig fest. Kanske kan hon bjuda med barnen på nån rolig utflykt. Om hon vill och har råd.

Jag har alltid gillat att hänga med mina bonusbarn ('de är stora nu) och jag har inte haft nåt emot att betala saker åt dem, tvärtom, det har varit roligt att få lägga pengar på så härliga och goa ungar. De är inget bihang eller nåt nödvändigt ont utan egna fantastiska individer. Men min kille har inte heller krävt eller förväntat sig att jag ska varken ta hand om eller försörja hans barn (i så fall hade han nog valt en annan flickvän...).  Det har alltid valfritt helt frivilligt från min sida.

• Anonym (M2)
    Ezmeraldah skrev 2025-02-07 15:22:35 följande:
    Det var exakt det jag skrev (klippte ut valda stycken så det blir tydligare) i texten nedan:

Jag har alltid gillat att hänga med mina bonusbarn ('de är stora nu) och jag har inte haft nåt emot att betala saker åt dem, tvärtom, det har varit roligt att få lägga pengar på så härliga och goa ungar. De är inget bihang eller nåt nödvändigt ont utan egna fantastiska individer. Men min kille har inte heller krävt eller förväntat sig att jag ska varken ta hand om eller försörja hans barn (i så fall hade han nog valt en annan flickvän...).  Det har alltid valfritt helt frivilligt från min sida.
    Ja jag missade det. 
  • Ezmeraldah
    Ikaros12 skrev 2025-02-07 15:06:39 följande:
    Självklart är det föräldrarnas ansvar
    Så hur är det relevant i en tråd där en kvinna utan barn ber om råd angående ekonomisk uppdelning när hon ska resa med sin kille och hans barn? Hon undrar hur mycket som är rimligt att hon betalar för stugan och hur de ska dela upp övriga kostnader. De har varit ihop i mindre än ett år, de bor inte ihop och har inga gemensamma barn. Har hon behandlat sin killes barn illa eller hur menar du? Vill du ge henne ännu mer dåligt samvete utöver all skit hon redan fått här? Eller vad är syftet med ditt inlägg? Du orkade ju inte ens kolla upp fakta bakom den här fantastiska nyheten som du "hört nånstans". En liten googling hade kanske inte varit allt för krävande, med tanke på att du vill så väl... 
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (också bonusmamma) skrev 2025-02-07 11:48:00 följande:
    Snacka om att blanda ihop saker... KÄNSLAN man har för sina bonusbarn, och att ta hand om dem, är ju knappast kopplat till realla kostnader för barnet. Det är väl föräldrarnas sak att faktiskt betala för sina barn, eller vad inbillar du dig? Vadå, ska vi bonusmammor betala underhåll till biomammorna också, för att "bevisa" att vi bryr oss?

Min make tjänar mera än vad jag gör, och vi är överens om att han betalar konkreta kostnader för sina barn, typ flygbiljetter. Vi köper mat och betalar restaurangbesök via vårat "gemensamma konto" dit han betalar lite mer (eftersom han tjänar mera OCH har två barn varannan vecka hos oss).

Hotell/stugor osv har vi faktsikt ofta tagit på gemensamma kontot också, men det har kompensaerats typ genom att han betalat alla fyra flygbiljetter, t.ex.  Och julklappar har ofta gått från mitt konto, eftersom jag har mitt bankkonto enkelt inlagt i mobilen (shoppat online). 

Så det är iten svart/vitt (iaf när man bor ihop) - men min make har ALDRIG KRÄVT att jag ska betala för hans barn! Jag visar kärlek på andra sätt!

PS. Enda jag skulle ifrågasätta är konectet 25% eller 1/4... Beror såklart på hur stora barnen är, men vi har alltid räknat barnen som en halv :) Så jag har betalat en tredjedel när vi ska dela något emellan oss! 
    Delar ungarna säng då menar du?
  • Studentpappa
    Ezmeraldah skrev 2025-02-07 14:09:38 följande:
    Såklart inte. Men jag tänker att det kan vara så i TS fall. Det är väl ändå TS situation som tråden handlar om? 

Absolut men hon undrar hur andra tänker kring det. Och så tänker jag, hon kan betala sitt liftkort. Resten får väl pappan pröjsa. Bjud alla på en middag en kväll om det är så, men mer än så för en så ny relation näe..
    Ride it like you stole it
  • Just Precis
    Anonym (också bonusmamma) skrev 2025-02-07 11:57:45 följande:
    Absolut löjligaste inlägg jag någonsin läst på FL!! Vem i den här tråden har pratat om bonusbarn som ohyra eller problem, förutom du själv?

Betala för att umgås med? Varför skulle man vilja betala för att umgås med någon överhuvudtaget? TS tycker ju bara att pappan ska betala för sina barn, och vad är det som är konstigt med det?? Det har ju ingenting med barnen själva att göra, utan bara konceptet: att man betalar för sin del. 

Om hon hade åkt på semester med en vänninna, som ville ha med sina två barn (eller betala extra för att få ha hunden med sig, whatever), hur hade du svarat TS då? Att självklart delar man 50/50? Kan du på någon nivå förstå att en reaktion skulle vara att "nej, men nu är ni ju tre personer och jag bara en? Då vill jag nog itne betala 50%..." - UTAN att någon enda männsika skulle föreslå att TS då skulle vara barn (eller hund) hatare!

PS: Hoppas din make är en riktig sur-gris!

Varför hoppas du att min man är sur för att jag tycker att folk har en tråkig ton när de pratar om bonusbarn? 

Jag skriver om tonen i tråden, inte om TS som har en rimlig fråga. När folk i tråden skriver att en bonusföräldrar som ska umgås med barnen är som obetald arbetskraft så antyder de att alternativet skulle vara att bonusföräldern får betalt väl? Eller vad menas? Att de inte ska bygga en relation med barnen?

Jag tycker att det är en småaktig inställning. Kostnader är en sak men en snål attityd något annat, jag tycker att delar man livet med någon så delar man familj. 

• Anonym (gulli)
    Just Precis skrev 2025-02-07 18:28:21 följande:

Varför hoppas du att min man är sur för att jag tycker att folk har en tråkig ton när de pratar om bonusbarn? 

Jag skriver om tonen i tråden, inte om TS som har en rimlig fråga. När folk i tråden skriver att en bonusföräldrar som ska umgås med barnen är som obetald arbetskraft så antyder de att alternativet skulle vara att bonusföräldern får betalt väl? Eller vad menas? Att de inte ska bygga en relation med barnen?

Jag tycker att det är en småaktig inställning. Kostnader är en sak men en snål attityd något annat, jag tycker att delar man livet med någon så delar man familj. 

Jag hoppas inte att din man är sur. Tungan ute

Ofta blir den nya partnern obetald arbetskraft när det ska hjälpas till med ungar som man inte alls (egentligen) uppskattar. 
    Ibland får man ta det onda med det goda, så att säga.

Varför skulle man vilja bygga en relation med partnerns barn? Varför? Det får räcka att de accepteras. Såvida man inte absolut vill leka extramorsa åt andras barn förstås.

Att dela livet med en person man har rätt känslor för är fint, men kommer det ungar med på köpet så blir det snabbt smolk i glädjebägaren.

Hur man ens kan flytta ihop är för mig obegripligt. Så korkad har ts iaf ändå inte varit.
Svar på tråden Betala för bonusbarn