• Lisen1993

Betala för bonusbarn

Hej
    vi funderar lite över hur andra bonusföräldrar gör..

Min särbo har två barn från tidigare och han och jag har varit tillsammans i ett år nu.
    Vi ska åka på skidsemester alla fyra. Min särbo tycker att jag ska betala halva stugan och han andra halvan. 

Jag kan känna lite att jag borde endast betala för ?min? del i stugan dvs en fjärdedel. Hade vi åkt själva utan barn hade jag självklart betalat hälften. Men nu när barnen är med så behöver vi bo i större stuga. Jag känner att jag inte är jättesugen på att betala för barn som jag ?egentligen? inte har någon laglig rätt till eller så mycket att säga till om när det gäller uppfostra.

Det handlar inte om att vara snål är mest intresserad av hur andra gör/tänker i dessa situationer. 😊

• Svar på tråden Betala för bonusbarn
  • Anonym (H)

Tycker kostnad ska delas på två och ev att han betalar lite mer matkostnad. Känns konstigt att dela upp hyran i 4 delar - jag hade tagit det som snålt

• Venenum

Rent spontant tänker jag att om ni ska räkna kronor så...Ponera att en tvåbäddsstuga kostar 8000 och en fyrabäddsstuga kostar 10 000 så borde din partner erbjuda sig att betala hälften (4000) + mellanskillnad (2000). 

Ska "rätt vara rätt" så är det ju sällan kostnaden dubblas för att ni åker fyra istället för två, så annars blir det ju din partner som betalar för din resa om denne betalar 3/4 av det nya priset så "kommer du undan" med att bara behöva betala 2500 kronor istället för 4000 kronor. 

Personligen undviker jag att räkna kronor och gör bara sådant som jag dels har råd med och sådant som känns värt sin kostnad. Om det känns värt att åka på semester med min partner och dennes barn så hade jag varit villig att betala hälften eftersom vi är två vuxna som delar. Förmodligen hade jag inte åkt på resan om jag inte tyckte det var värt att stå för hela kalaset. Varför ska jag då slösa pengar på något om det är viktigare att komma så billigt undan som möjligt snarare än att bli upplevelsen rikare?

Förstår att alla inte tänker som jag och det är helt okej. Men om saker ska vara "rättvist", då måste det också vara rättvist åt båda hållen som i mitt kostnadsexempel. 

>> det är okej att tänka fel, så länge man tänker själv
  • Anonym (ni)
    Anonym (Bizz) skrev 2025-02-05 11:47:40 följande:
    Det stämmer, 100%.

Det är anledningen till att jag själv väljer att säga malus,  det är definitivt ingen bonus att rodda andras ungar. 
    Tur också att det är valfritt, så man slipper om man inte vill. Och barnen slipper nån malusvuxen som de aldrig bett om. 
  • Anonym (M2)

Jag tycker inte att det är lika bra att bo i en stuga med dessutom 2 andra än sin partner som att bo i en stuga med bara sin partner. Det är alltså inte lika mycket värt som att betala hälften av en stuga för två. Det är inte jämförbart ni som försöker med det.

• Anonym (Bizz)
    Anonym (M2) skrev 2025-02-05 15:07:19 följande:

Jag tycker inte att det är lika bra att bo i en stuga med dessutom 2 andra än sin partner som att bo i en stuga med bara sin partner. Det är alltså inte lika mycket värt som att betala hälften av en stuga för två. Det är inte jämförbart ni som försöker med det.

Håller med.
    Att åka med sin partner och.. två barn?

Då hade jag hellre stannat hemma eller rest på något eget, roligare. Som en vecka i solen t ex.
  • Anonym (ni)
    Anonym (Bizz) skrev 2025-02-05 15:22:36 följande:
    Håller med.
    Att åka med sin partner och.. två barn?

Då hade jag hellre stannat hemma eller rest på något eget, roligare. Som en vecka i solen t ex.
    Vilket ju också är ett fullt möjligt val. Och säkert välkommet av barnen som annars tvingats ha dig närvarande under resan. 
  • Anonym (M2)
    Anonym (ni) skrev 2025-02-05 15:24:34 följande:
    Vilket ju också är ett fullt möjligt val. Och säkert välkommet av barnen som annars tvingats ha dig närvarande under resan. 
    Har du en personlig vendetta mot denna signatur haha
  • Anonym (Koltrast)
    Ikaros12 skrev 2025-02-05 12:08:57 följande:

Jag tycker att det är så tråkigt att människor gör det så svårt för sig i relationen. Jag skulle självklart aldtog hitta på något med någon tillsammans med mina barn om jag inte har råd att betala för mig och dem. Men jag tycker att såna här diskussioner tar död på relationer. Delar man säng så tycker jag att det är bättre att man även delar på pengar som kommer in, d v s lön. 

Fast, dela på pengar som kommer in? De är pojk- och flickvän och det var bara ett år sedan de träffades. En del i tråden skriver om TS som om hon vore bonusmamma. Det är hon inte. Hon är pappas nya tjej. 

Jag och min sambo har levt ihop i över tjugo år (barn mm) utan att helt blanda ihop våra ekonomier. Det går alldeles utmärkt och har inte tärt det minsta på vår relation, snarare tvärtom. 

• Goneril

TS, du är bara särbo med den här mannen. Ta inte på dig rollen som bonusmorsa.  Du blir utnyttjad, precis som massor av kvinnor på FL som tar på sig ansvar för andras barn. Skulle de här barnen komma att knyta an till dig på något alldeles speciellt sätt? Det är nog önsketänkande. Rätt vad det är blir du utbytt mot en annan "tant". Barn är inte små lojala varelser, lita inte på det.                                                                                                                                                                                                                                                                                                 Säg adjö till den här familjen, mannen får ragga upp nån annan att dela kostnaderna med. Att han redan efter ett år kommer med sådana kostnadsförslag trots att ni inte bor ihop är illavarslande! Du kommer alltid att behöva vara vaksam när det gäller pengar, ingen bra start!  

Svar på tråden Betala för bonusbarn