Barnmorskan ville inte säga

Jag gjrode ultraljud och sa till barnmorskan att jag såg en penis och hon bekräftade inte det. Är i vecka 14.
Klart det är en pung och snopp som man ser tydligt. Kan inte vara finger eller annat. Ni som säger emot, vet ni ens hur en pojke ser ut i denna vecka? Googla innan ni uttalar er. Stort grattis TS till din pojke
Tack jag sa ju de :) men folk vill bara irritera mig här
Anonym (Tina): Du får göra abort på vilka grunder till vill fram till en viss vecka. Men pga att det finns folk som skulle göra abort pga "fel" kön så vill man i berätta könet fören aborttiden är över. Det tillsammans med stor felmarginal gör att man avvaktar med att berätta kön.
Jag var tvungen att googla för jag blev så fundersam
Det var i februari som flera medier, bland annat SvD.se, uppmärksammade fallet på Mälarsjukhuset i Eskilstuna.
En kvinna hade då två gånger gjort abort på grund av att hon bar på flickfoster ? något som bland annat fick socialminister Göran Hägglund (KD) att reagera.
?Förfärligt att man värderar kön på olika, sade Göran Hägglund till SvD.se i februari.
Fallet fick personalen att reagera kraftigt, och sjukhusledningen valde då att vända sig till Socialstyrelsen för vägledning. Sjukhuset ville veta om det gick att neka blivande föräldrar att få veta fostrets kön.
? De (personalen, red anm) upplever sig ha blivit inträngda i ett hörn och medverkat till abort på grund av att fostret var av ?fel? kön, sade Kaj Wedenberg, överläkare och verksamhetschef vid kliniken, till SvD.se i februari.
Nu har dock Socialstyrelsen kommit med sitt yttrande. Myndigheten slår fast att det inte går att neka en kvinna att göra abort på grund av fostrets kön, rapporterar SVT:s Rapport.
Däremot finns ingen skyldighet för vårdpersonalen att ta reda på könet enbart för att patienten begär det.
? Det finns ingen upplysningsplikt för barnmorskan eller läkaren. Men om föräldrarna frågar ska personalen svara om man är säker på att ge rätt svar, säger Thomas Tegenfeldt, avdelningschef på Socialstyrelsen, till Rapport.
Kaj Wedenberg säger till Rapport att han skulle vilja ha möjligheten att säga nej till abort om skälet är fostrets kön.
? Personligen skulle jag vilja det, för min egen skull, för jag har också ett samvete och en moral och det strider mot min uppfattning, säger han till Rapport och fortsätter:
? Men tittar man på frågan lite stort så inser jag att det blir väldigt svårt om läkare sätts att censurera den information som vi får från medicinska undersökningar och ta ansvar för sådana beslut.
Gravida norska kvinnor har låtit göra abort i Sverige när de fått veta könet på fostret, uppger en rådgivare till Osloregeringen i medicinska etiska frågor.
Dessa resor är ett känt faktum, bekräftar en svensk professor.
? Vi vet att det förekommer eftersom personer har berättat det för oss, säger direktör Sissel Rogne vid Bioteknologinämnden till Svenska Dagbladet (SvD).
Rogne säger att det inte går att få abort på grund av barnets kön i Norge.
Gynekologen och professorn i kvinnosjukdomar Lars Hamberger i Göteborg bekräftar för SvD att abortresorna är ett känt faktum. Han har viss förståelse för kvinnorna.
? Har de tre, fyra flickor och är från Turkiet är det rätt hårda krav på dem att föda en pojke.
? I det enskilda fallet kan jag förstå problematiken.
I Norge liksom i Danmark är vecka tolv sista veckan för abort utan speciella skäl medan gränsen för fri abort är vecka 18 i Sverige.
Norge har förbjudit könsbestämning av barnet före vecka tolv. Men norsk vård är frikostig med information och kvinnorna kräver i regel att få veta, säger verksamhetschefen på kvinnokliniken vid Akademiska sjukhuset i Uppsala Bo Sultan till SvD.
Gravida norska kvinnor har låtit göra abort i Sverige när de fått veta könet på fostret, uppger en rådgivare till Osloregeringen i medicinska etiska frågor.
Dessa resor är ett känt faktum, bekräftar en svensk professor.
? Vi vet att det förekommer eftersom personer har berättat det för oss, säger direktör Sissel Rogne vid Bioteknologinämnden till Svenska Dagbladet (SvD).
Rogne säger att det inte går att få abort på grund av barnets kön i Norge.
Gynekologen och professorn i kvinnosjukdomar Lars Hamberger i Göteborg bekräftar för SvD att abortresorna är ett känt faktum. Han har viss förståelse för kvinnorna.
? Har de tre, fyra flickor och är från Turkiet är det rätt hårda krav på dem att föda en pojke.
? I det enskilda fallet kan jag förstå problematiken.
I Norge liksom i Danmark är vecka tolv sista veckan för abort utan speciella skäl medan gränsen för fri abort är vecka 18 i Sverige.
Norge har förbjudit könsbestämning av barnet före vecka tolv. Men norsk vård är frikostig med information och kvinnorna kräver i regel att få veta, säger verksamhetschefen på kvinnokliniken vid Akademiska sjukhuset i Uppsala Bo Sultan till SvD.
Förövrigt så är det inte förbjudet med könsbestämning före vecka 12 i Norge, men eftersom de inte med säkerhet kan säga könet så är det bestämt att man inte tar upp den fråga. De som vill veta får vänta till v 15. Eller gissa tillsammans med barnmorskan
De va en pojke:) gjorde ett könsbestämning test idag! Hahaha så okunniga ni varit
De va en pojke:) gjorde ett könsbestämning test idag! Hahaha så okunniga ni varit
Varför bekräftar ingen att det är en pojke? googla Nub teori. Där ser man tydligt att jag kommer få en pojke?
Ts: Inte så speciellt konstigt heller att de kan se könet i v 15, det är normalt om förhållandena är bra. V 14 är betydligt svårare.
Herregud, du är så vansinnigt besatt av könet. Folk tog bort din glädje för att dom sa att det var för tidigt att säga exakt vilket kön det var? Tycker så synd om dina barn.
Sök hjälp.