• Anonym (I)

Barnmorskan ville inte säga

Jag gjrode ultraljud och sa till barnmorskan att jag såg en penis och hon bekräftade inte det. Är i vecka 14. 
  • Svar på tråden Barnmorskan ville inte säga
  • Anonym (Suck)
    Theaass99 skrev 2024-03-18 17:12:45 följande:

Klart det är en pung och snopp som man ser tydligt. Kan inte vara finger eller annat. Ni som säger emot, vet ni ens hur en pojke ser ut i denna vecka? Googla innan ni uttalar er. Stort grattis TS till din pojke 

Som sagt, han kommer att slå John Holmes med hästlängder! Grattis!
  • Anonym (Livia)
    Anonym (I) skrev 2024-03-18 18:11:38 följande:

Tack jag sa ju de :) men folk vill bara irritera mig här 

Jo, såklart vill folk bara "irritera dig" här, bara så att du inte ska få gå och köpa en tröja med en traktor på. Herregud, hur korkad får man vara egentligen? 
  • Bits1975
    EpicF skrev 2024-03-18 13:35:10 följande:

Anonym (Tina): Du får göra abort på vilka grunder till vill fram till en viss vecka. Men pga att det finns folk som skulle göra abort pga "fel" kön så vill man i berätta könet fören aborttiden är över. Det tillsammans med stor felmarginal gör att man avvaktar med att berätta kön. 

Många erfarna ultraljuds-barnmorskor se könet så tidigt som i veckan 14, men det är en väldigt stor felmarginal. Så vill man vara 90% säker så väntar man till efter RUL. 

Vill man vara 100% söker så väntar man tills barnet är född. 

Jag var tvungen att googla för jag blev så fundersam 

Det var i februari som flera
     medier, bland annat SvD.se, uppmärksammade fallet på Mälarsjukhuset i Eskilstuna.

En kvinna hade då två gånger gjort abort på grund av att hon bar på flickfoster ? något som bland annat fick socialminister Göran Hägglund (KD) att reagera.

?Förfärligt att man värderar kön på olika, sade Göran Hägglund till SvD.se i februari.

Fallet fick personalen att reagera kraftigt, och sjukhusledningen valde då att vända sig till Socialstyrelsen för vägledning. Sjukhuset ville veta om det gick att neka blivande föräldrar att få veta fostrets kön.

? De (personalen, red anm) upplever sig ha blivit inträngda i ett hörn och medverkat till abort på grund av att fostret var av ?fel? kön, sade Kaj Wedenberg, överläkare och verksamhetschef vid kliniken, till SvD.se i februari.

Nu har dock Socialstyrelsen kommit med sitt yttrande. Myndigheten slår fast att det inte går att neka en kvinna att göra abort på grund av fostrets kön, rapporterar SVT:s Rapport.

Däremot finns ingen skyldighet för vårdpersonalen att ta reda på könet enbart för att patienten begär det.

? Det finns ingen upplysningsplikt för barnmorskan eller läkaren. Men om föräldrarna frågar ska personalen svara om man är säker på att ge rätt svar, säger Thomas Tegenfeldt, avdelningschef på Socialstyrelsen, till Rapport.

Kaj Wedenberg säger till Rapport att han skulle vilja ha möjligheten att säga nej till abort om skälet är fostrets kön.

? Personligen skulle jag vilja det, för min egen skull, för jag har också ett samvete och en moral och det strider mot min uppfattning, säger han till Rapport och fortsätter:

? Men tittar man på frågan lite stort så inser jag att det blir väldigt svårt om läkare sätts att censurera den information som vi får från medicinska undersökningar och ta ansvar för sådana beslut.

• Bits1975

Gravida norska kvinnor har låtit göra abort i Sverige när de fått veta könet på fostret, uppger en rådgivare till Osloregeringen i medicinska etiska frågor.

Dessa resor är ett känt faktum, bekräftar en svensk professor.

? Vi vet att det förekommer eftersom personer har berättat det för oss, säger direktör Sissel Rogne vid Bioteknologinämnden till Svenska Dagbladet (SvD).

Rogne säger att det inte går att få abort på grund av barnets kön i Norge.

Gynekologen och professorn i kvinnosjukdomar Lars Hamberger i Göteborg bekräftar för SvD att abortresorna är ett känt faktum. Han har viss förståelse för kvinnorna.

? Har de tre, fyra flickor och är från Turkiet är det rätt hårda krav på dem att föda en pojke.

? I det enskilda fallet kan jag förstå problematiken.

I Norge liksom i Danmark är vecka tolv sista veckan för abort utan speciella skäl medan gränsen för fri abort är vecka 18 i Sverige.

Norge har förbjudit könsbestämning av barnet före vecka tolv. Men norsk vård är frikostig med information och kvinnorna kräver i regel att få veta, säger verksamhetschefen på kvinnokliniken vid Akademiska sjukhuset i Uppsala Bo Sultan till SvD.

• EpicF
    Bits1975 skrev 2024-03-18 20:04:15 följande:

Gravida norska kvinnor har låtit göra abort i Sverige när de fått veta könet på fostret, uppger en rådgivare till Osloregeringen i medicinska etiska frågor.

Dessa resor är ett känt faktum, bekräftar en svensk professor.

? Vi vet att det förekommer eftersom personer har berättat det för oss, säger direktör Sissel Rogne vid Bioteknologinämnden till Svenska Dagbladet (SvD).

Rogne säger att det inte går att få abort på grund av barnets kön i Norge.

Gynekologen och professorn i kvinnosjukdomar Lars Hamberger i Göteborg bekräftar för SvD att abortresorna är ett känt faktum. Han har viss förståelse för kvinnorna.

? Har de tre, fyra flickor och är från Turkiet är det rätt hårda krav på dem att föda en pojke.

? I det enskilda fallet kan jag förstå problematiken.

I Norge liksom i Danmark är vecka tolv sista veckan för abort utan speciella skäl medan gränsen för fri abort är vecka 18 i Sverige.

Norge har förbjudit könsbestämning av barnet före vecka tolv. Men norsk vård är frikostig med information och kvinnorna kräver i regel att få veta, säger verksamhetschefen på kvinnokliniken vid Akademiska sjukhuset i Uppsala Bo Sultan till SvD.

Även i Norge får man göra abort av vilka grunder man vill. Även pga kön. Men att se könet i vecka 10-12 är svårt och därför görs det inte, varken i Sverige eller Norge. 

Att folk från Norge drar till Sverige för abort är för att Sverige har längre tid för fri abort. Det är alltså inte enbart för att man vill göra abort pga kön. Men Norge pratar dock om att utvidga gränsen för fri abort, så blir spännande att se om det blir så. 

Personligen tycker jag att vecka 12 är för tidigt gräns för fri abort, dels pga att man kanske inte vet att man är gravid och dels för att man kanske inte har bestämt sig för att behålla av olika anledningar. 
  • EpicF

Förövrigt så är det inte förbjudet med könsbestämning före vecka 12 i Norge, men eftersom de inte med säkerhet kan säga könet så är det bestämt att man inte tar upp den fråga. De som vill veta får vänta till v 15. Eller gissa tillsammans med barnmorskan

• Anonym (I)

De va en pojke:) gjorde ett könsbestämning test idag! Hahaha så okunniga ni varit 

• EpicF
    Anonym (I) skrev 2024-03-22 15:24:23 följande:

De va en pojke:) gjorde ett könsbestämning test idag! Hahaha så okunniga ni varit 

Okunniga? Inte det minsta. Det du såg var fortfarande inte pung och penis utan navelsträngen. 

Ingen har dock påstått att det inte skulle kunna vara en pojke. 

Men grattis. 
  • Anonym (I)
    EpicF skrev 2024-03-22 15:31:00 följande:
    Okunniga? Inte det minsta. Det du såg var fortfarande inte pung och penis utan navelsträngen. 

Ingen har dock påstått att det inte skulle kunna vara en pojke. 

Men grattis. 
    Ljug mer du, de va pung och penis, jag frågade idag. De är ni som är så okunniga. Ni tog bort min glädje 
  • EpicF
    Anonym (I) skrev 2024-03-22 16:03:25 följande:
    Ljug mer du, de va pung och penis, jag frågade idag. De är ni som är så okunniga. Ni tog bort min glädje 
    Det var inte det. 
  • Anonym (menjösses)
    Anonym (I) skrev 2024-03-17 11:38:22 följande:

Varför bekräftar ingen att det är en pojke? googla Nub teori. Där ser man tydligt att jag kommer få en pojke?

varför frågar du om du redan vet? Varför kan du inte bara vänta några veckor på att få reda på könet. Du har FLERA månader på dig att köpa kläder
  • EpicF

Ts: Inte så speciellt konstigt heller att de kan se könet i v 15, det är normalt om förhållandena är bra. V 14 är betydligt svårare. 

• Anonym (Jenny)
    Anonym (I) skrev 2024-03-22 16:03:25 följande:

Herregud, du är så vansinnigt besatt av könet. Folk tog bort din glädje för att dom sa att det var för tidigt att säga exakt vilket kön det var? Tycker så synd om dina barn.

Sök hjälp.

• Anonym (s)
    Anonym (I) skrev 2024-03-22 15:24:23 följande:

Men herregud. Skrämmande att en sådan omogen kvinna går och skaffar barn. Du ställer en fråga, du har räknat med att få ett svar som du inte fick. Du reagerar med att bli irriterad för att du inte fick det svar du ville och kallar all okunniga. Omoget! Du vet om att det bara finns två biologiska kön? Antingen snopp eller snippa så oddsen var ju ändå stor att det skulle vara en pojk. Eller hur? Om du tänker lite logiskt så var det ändå 50% att det skulle kunna vara en pojk. 

Om du också tänker logiskt så förstår du att det finns mer än bara en snopp och en pung som sitter fast på på bebis, bla navelsträng, armar och ben. Tycker dessutom att det på bilden ser ut att vara en navelsträng. Bara för att du nu vet att du väntar en pojk så betyder det inte att det inte kan var navelsträngen som syns. 
Svar på tråden Barnmorskan ville inte säga