• Kermit1561

    Feminismen har missat unga killar

    Det här var en intressant nyhet, tycker jag

    ? Socialdemokraterna har svårt att locka unga män ? de får stöd av 12,5 procent, jämfört med 37,3 procent av unga kvinnor. Riksdagsledamoten Amalia Rud Pedersen, som lett arbetet med partiets samhällsanalys, har en teori om varför.


        ? Vi har med vårt fokus på feminism missat att se hur hårt drabbade de unga killarna har varit under de senaste 20 årens samhällsutveckling.?

    och då menar jag den sista meningen. Att man missat hur unga killar drabbats. Den självinsikten är intressant och kanske också lite hoppfull..

    vad tror ni? 
    https://omni.se/a/kEk3a9
  • Svar på tråden Feminismen har missat unga killar
  • Anonym (Anonym)

    Vidare överväger jag att göra detsamma som någon av dem längre upp , att strunta i denna tråd då jag tycker att den håller en oerhört låg intelligensnivå. 

    Hade skämts ögonen ur mig om jag var er. 

  • Anonym (Anonym)

    Vidare överväger jag att göra detsamma som någon av dem längre upp , att strunta i denna tråd då jag tycker att den håller en oerhört låg intelligensnivå. 

    Hade skämts ögonen ur mig om jag var er. 

  • Anonym (ABC)
    Gurksoppa skrev 2024-01-21 15:02:33 följande:
    Och på vilket sätt försämrar detta för gruppen män? på vilket sätt gör detta män att prestera sämre i skolan? på vilket sätt gör detta till män till både gärningsman och brottsoffer i större utsträckning? På vilket sätt har detta lett till mäns suicid? förstår inte dessa paralleller. att fokus på feminism leder till detta? Förklara gärna, jag som är så otroligt korkad va? ;)
    +1
  • Anonym (Skopan)
    Gurksoppa skrev 2024-01-21 15:02:33 följande:
    Och på vilket sätt försämrar detta för gruppen män? på vilket sätt gör detta män att prestera sämre i skolan? på vilket sätt gör detta till män till både gärningsman och brottsoffer i större utsträckning? På vilket sätt har detta lett till mäns suicid? förstår inte dessa paralleller. att fokus på feminism leder till detta? Förklara gärna, jag som är så otroligt korkad va? ;)
    Ja, eller hur? Parallellerna är fruktansvärt otydliga.
  • Anonym (Kille)
    Gurksoppa skrev 2024-01-21 15:02:33 följande:
    Och på vilket sätt försämrar detta för gruppen män? på vilket sätt gör detta män att prestera sämre i skolan? på vilket sätt gör detta till män till både gärningsman och brottsoffer i större utsträckning? På vilket sätt har detta lett till mäns suicid? förstår inte dessa paralleller. att fokus på feminism leder till detta? Förklara gärna, jag som är så otroligt korkad va? ;)

    Då samhället har begränsat med resurser så leder detta indirekt till att män tilldelas mindre med resurser. En rimligare vinkel vore att man likt andra former av kriminalitet fokuserade på förebyggande insatser oavsett kön och även på skydd av offer oavsett kön.


    Det hela ger dessutom en sned beskrivning av hur maktbalansen är mellan könen.

  • Anonym (Skopan)
    Anonym (Kille) skrev 2024-01-22 16:03:12 följande:

    Då samhället har begränsat med resurser så leder detta indirekt till att män tilldelas mindre med resurser. En rimligare vinkel vore att man likt andra former av kriminalitet fokuserade på förebyggande insatser oavsett kön och även på skydd av offer oavsett kön.


    Det hela ger dessutom en sned beskrivning av hur maktbalansen är mellan könen.


    Gissar att du också är en sån som bara kommer med påståenden om att män indirekt har tilldelas mindre resurser, bara på något automatiskt sätt för att feminismen existerar. Du gör ett antagande. Precis som många andra här i tråden. TROTS att det inte existerar någon koppling, alls. Antingen bedriver man en satsning, eller så gör man det inte. 
  • Anonym (Skopan)
    Anonym (Skopan) skrev 2024-01-22 16:27:37 följande:
    Gissar att du också är en sån som bara kommer med påståenden om att män indirekt har tilldelas mindre resurser, bara på något automatiskt sätt för att feminismen existerar. Du gör ett antagande. Precis som många andra här i tråden. TROTS att det inte existerar någon koppling, alls. Antingen bedriver man en satsning, eller så gör man det inte. 
    Och varför ska man inte separera saker? Bröstcancer drabbar ffa kvinnor, prostatacancer ffa män, förlossningsvård kvinnor, våld i partnerskap ffa kvinnor, sämre skolresultat ffa män. Om man vill förbättra mäns skolresultat så behöver man kolla närmare på faktorerna bakom. Att bara blanda in både flickor och pojkar i samma pott får ett kontraproduktivt resultat. Vi vet att pojkar har sämre betyg. Ta reda på de bakomliggande orsakerna kopplat till deras kön då.
  • Anonym (Kille)
    Anonym (Skopan) skrev 2024-01-22 16:27:37 följande:
    Gissar att du också är en sån som bara kommer med påståenden om att män indirekt har tilldelas mindre resurser, bara på något automatiskt sätt för att feminismen existerar. Du gör ett antagande. Precis som många andra här i tråden. TROTS att det inte existerar någon koppling, alls. Antingen bedriver man en satsning, eller så gör man det inte. 
    Nej men jag har tidigare haft beslutsfattande position inom offentlig sektor och tillsammans med andra ansvarat för en budget på 4 miljarder kronor. Så jag vet hur pressad ekonomin inom offentlig sektor är. Den satsning som det länkades till är suboptimal och leder till att vi slösar med skattepengar om målet är att minska våld i samhället. Generellt kan man även säga att alla grupper i samhället konkurrerar om skattemedlen. Det som är konstigt i detta fall är att reformen inte är könsneutral. Så egentligen är den anti-feministiskt. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Otydligt)
    Anonym (Kille) skrev 2024-01-22 19:38:40 följande:
    Fast enligt Brås statistik så är det mycket vanligare att män misshandlas av sin partner än att kvinnor gör det. Och så har det varit sedan man började mäta. 

    "Det är således en större andel män än kvinnor som uppger att de utsattes för misshandel under 2022, och så har det sett ut vid varje mätning."

    bra.se/statistik/statistik-om-brottstyper/vald-och-misshandel.html

    Minsta gemensamma faktor vid misshandel av sin partner är inte kön utan hur benägen personen är att använda våld. Så därför bör man göra en sådan satsning könsneutral.

    Vi har redan pratat om denna statistiken och ingen av er tolkar denna rätt. Statistiken handlar inte om misshandel mellan partners utan misshandel i samhället i stort. 30 000 män är anmälda för misshandel jämfört med 8000 kvinnor, således är det män som utsätter kvinnor och män för mest misshandel. 


    Från länken: 

    Vid misshandel mot kvinnor och flickor såväl som mot män och pojkar 2022 var majoriteten av de misstänkta personerna män (76 % respektive 80 %). Könsfördelningen för de misstänkta varierar dock med kön och ålder på brottsoffret. Andelen misstänkta kvinnor var som störst vid misshandel mot flickor i åldersintervallet 7?17 år (45 %), och som lägst vid misshandel av pojkar i åldersintervallet 15?17 år med en andel på 9 procent.

  • Anonym (Skopan)
    Anonym (Kille) skrev 2024-01-22 19:38:40 följande:
    Fast enligt Brås statistik så är det mycket vanligare att män misshandlas av sin partner än att kvinnor gör det. Och så har det varit sedan man började mäta. 

    "Det är således en större andel män än kvinnor som uppger att de utsattes för misshandel under 2022, och så har det sett ut vid varje mätning."

    bra.se/statistik/statistik-om-brottstyper/vald-och-misshandel.html

    Minsta gemensamma faktor vid misshandel av sin partner är inte kön utan hur benägen personen är att använda våld. Så därför bör man göra en sådan satsning könsneutral.
    Försöker du baka ihop våldet män begår ute på gatan mot andra män med våldet kvinnor utsätts för i hemmet av sin partner. Det är helt olika scenarion och helt olika psykologiska faktorer. Finns ingen vinning att baka ihop dessa. Som att jämföra äpplen och päron. (Om nu inte syftet med en sån hopbakning är att dölja våldet kvinnor utsätts för i hemmet. Vilket verkar vara rent ondskefullt och kontraproduktivt.) nej, det är inte vanligare att män utsätts för våld av sin partner i hemmet. Vilka är det som mördas av sin partner? -kvinnor.
    Anonym (Kille) skrev 2024-01-22 19:28:59 följande:
    Nej men jag har tidigare haft beslutsfattande position inom offentlig sektor och tillsammans med andra ansvarat för en budget på 4 miljarder kronor. Så jag vet hur pressad ekonomin inom offentlig sektor är. Den satsning som det länkades till är suboptimal och leder till att vi slösar med skattepengar om målet är att minska våld i samhället. Generellt kan man även säga att alla grupper i samhället konkurrerar om skattemedlen. Det som är konstigt i detta fall är att reformen inte är könsneutral. Så egentligen är den anti-feministiskt. 

    Du fortsätter med dina antaganden. Ska feministerna ligga bakom mäns (vad det nu månne vara) så behöver du presentera bevis för det. Annars så är det bara bortskyllande av politiskt engagemang på feminismen. Som en stor slasktratt. Osakligt. Och inte blir något bättre av bortskyllande eller bortförklaringar. Varför inte skylla på något annat som inte har ett jota med saken att göra i stället. exempelvis att Pojkar har sämre studieresultat på grund av att barnen i Afrika svälter. Helt orelaterat där också.

    Jag postade tidigare ett klipp om att "det är bögarnas fel" kanske ska posta igen.
  • Anonym (ABC)
    Anonym (Otydligt) skrev 2024-01-22 19:57:07 följande:

    Vi har redan pratat om denna statistiken och ingen av er tolkar denna rätt. Statistiken handlar inte om misshandel mellan partners utan misshandel i samhället i stort. 30 000 män är anmälda för misshandel jämfört med 8000 kvinnor, således är det män som utsätter kvinnor och män för mest misshandel. 


    Från länken: 

    Vid misshandel mot kvinnor och flickor såväl som mot män och pojkar 2022 var majoriteten av de misstänkta personerna män (76 % respektive 80 %). Könsfördelningen för de misstänkta varierar dock med kön och ålder på brottsoffret. Andelen misstänkta kvinnor var som störst vid misshandel mot flickor i åldersintervallet 7?17 år (45 %), och som lägst vid misshandel av pojkar i åldersintervallet 15?17 år med en andel på 9 procent.


    +1
Svar på tråden Feminismen har missat unga killar