Anonym (Skopan) skrev 2024-01-18 20:24:31 följande:
Det skrämmer mig faktiskt. Någon kallar mig för radikalfeminist till och med pga deras oförmåga att föra en sansad diskussion. Då anser jag mig själv inte ens vara feminist.
Det ska tydligen bara existera befästningar och exakta poler. Är någon för jämställdhet som också betyder att man gör upp med ojämställdhet (även för kvinnor) så innebär det tydligen att man är feminist. Hur har dessa agitatörer föreställt sig att jämställdhet ska uppnås? Låtsas som att problem inte existerar?
Jag är för att unga mäns skolgång ska bli jämställd t ex. Men jag synar att feminismen ska vara orsaken till ojämvikten (varken aktivt eller passivt). Jag anser däremot inte att dejting ska regleras som någon tagit upp, det är bara absurt. Vissa i tråden visar på så mycket hat. Jag känner en oro för framtiden om dessa element säger sig stå bakom jämställdhet.
De har visat sin svaghet om och om igen när de har använt sig av mobbning, för det är den enda försvarsmekanismen de verkar besitta. De är inte kapabla att föra normala diskussioner. Det bara rinner av mig. Jag har också blivit anklagad för att vara påverkad av feministisk propaganda, trots att jag aldrig kallat mig för feminist. Om jag skulle vara feminist, vilket jag låter vara osagt, så skulle jag vara stolt över det. Feministerna har gjort mycket för oss kvinnor!
Du har rätt i det du säger, att man måste kunna se ojämlikheterna och att feminism och mäns rättigheter inte är motpoler mot varandra. Tyvärr så upplever jag att vissa i tråden tycker och ser att det finns ett krig mellan feminism och jämställdhet för männen vilket är absurt. De är påverkade av högerextrema radikala tankar och de röstar säkert på SD hela bunten. SD är det mest kvinnofientliga partiet som finns och vill begränsa kvinnors rättigheter igen.
Sverigedemokraterna, vill riva upp flera av kvinnorörelsens och jämställdhetspolitikens viktigaste reformer. Bland annat vill partiet begränsa aborträtten, ta bort reserverade månader ur föräldraförsäkringen och införa ett nytt vårdnadsbidrag.
Partiet vill även återinföra vad man kallar ?frivillig? sambeskattning. Det är en reform som skulle rasera en av jämställdhetspolitikens viktigaste hörnstenar. När sambeskattningen avskaffades 1971 fick kvinnor incitament och möjlighet att förvärvsarbeta, försörja sig själva och fatta egna beslut om hur och med vem dem vill leva. Tack vare det har Sverige i dag högst andel förvärvsarbetande kvinnor i världen. Men denna 50 år gamla milstolpe vill Sverigedemokraterna alltså tillintetgöra.