• Kermit1561

Feminismen har missat unga killar

Det här var en intressant nyhet, tycker jag

? Socialdemokraterna har svårt att locka unga män ? de får stöd av 12,5 procent, jämfört med 37,3 procent av unga kvinnor. Riksdagsledamoten Amalia Rud Pedersen, som lett arbetet med partiets samhällsanalys, har en teori om varför.

? Vi har med vårt fokus på feminism missat att se hur hårt drabbade de unga killarna har varit under de senaste 20 årens samhällsutveckling.?

och då menar jag den sista meningen. Att man missat hur unga killar drabbats. Den självinsikten är intressant och kanske också lite hoppfull..

vad tror ni? 
    https://omni.se/a/kEk3a9
  • Svar på tråden Feminismen har missat unga killar
  • Anonym (Otydligt)
    EnAnonumius skrev 2024-01-15 22:01:40 följande:
    Nej,det står uttryckligen i lagtexten , 4 kap Brott mot Frihet och Frid,  ett lite tilläggsisolering följande

"Har gärningar som anges i första stycket begåtts av en man mot en kvinna som han är eller har varit gift med eller som han bor eller har bott tillsammans med under äktenskapsliknande förhållanden, ska han i stället dömas för grov kvinnofridskränkning till samma straff. Lag (2021:1108)."

För den som kan läsa så står det uttryckligen "före GROV kvinnofridskränkning". Brottsrubriceringen "kvinnofridskräkning" finns inte.
    Tycker knappsats det är "lika inför och/eller lika via lagen" alls med dessa punktmarkeringar av kvinna.
    Du skriver det uppenbara, att mannen döms för grov kvinnofridskränkning. Helt rätt! Inte det jag pratade om i mitt tidigare meddelande dock. Jag menar att straffet blir detsamma som om man blivit dömd för motsvarande, dvs grov fridskränkning. Straffen är inte olika, utan de är exakt lika även om de har olika namn.
  • Anonym (Skopan)
    EnAnonumius skrev 2024-01-15 22:01:40 följande:
    Nej,det står uttryckligen i lagtexten , 4 kap Brott mot Frihet och Frid,  ett lite tilläggsisolering följande

"Har gärningar som anges i första stycket begåtts av en man mot en kvinna som han är eller har varit gift med eller som han bor eller har bott tillsammans med under äktenskapsliknande förhållanden, ska han i stället dömas för grov kvinnofridskränkning till samma straff. Lag (2021:1108)."

För den som kan läsa så står det uttryckligen "före GROV kvinnofridskränkning". Brottsrubriceringen "kvinnofridskräkning" finns inte.
    Tycker knappsats det är "lika inför och/eller lika via lagen" alls med dessa punktmarkeringar av kvinna.
    Jag förstår att utsättas av våld inom vad som borde vara en trygghet inom hemmet borde dömas hårt. Kan säkert jämföras med att bli nedklubbad på gatan eller utsatt för de psykologiska aspekterna såsom ett eskalerande våld och kontroll. I somliga fall även skyddad adress som kräver specifika samhällsinsatser. Någon som blir nedklubbad på gatan behöver antagligen inte motiveras av den ökade samhällskostnaden skyddad adress exempelvis.
  • Anonym (Skopan)
    Anonym (Rio) skrev 2024-01-15 21:57:20 följande:

Ett konkret exempel ur lagen

"5 kap. 11 § SoL

Till socialnämndens uppgifter hör att verka för att den som utsatts för brott och dennes närstående får stöd och hjälp.

Socialnämnden ska särskilt beakta att kvinnor som är eller har varit utsatta för våld eller andra övergrepp av närstående kan vara i behov av stöd och hjälp för att förändra sin situation. "

www.nck.uu.se/kunskapsbanken/amnesguider/kommunernas-kvinnofridsarbete/socialtjanstens-lagstadgade-ansvar/

Det stämmer dessvärre. Är det jämställdhet att ignorera detta? Hur påverkar det män negativt? 
    Ska den här typen av insatser upphöra att existera om feminism försvinner? Hur tror du jämställdhet fungerar egentligen? Genom att låtsas som att det inte existerar några skillnader?
  • Anonym (Otydligt)
    Anonym (Skopan) skrev 2024-01-15 22:25:07 följande:
    Jag förstår att utsättas av våld inom vad som borde vara en trygghet inom hemmet borde dömas hårt. Kan säkert jämföras med att bli nedklubbad på gatan eller utsatt för de psykologiska aspekterna såsom ett eskalerande våld och kontroll. I somliga fall även skyddad adress som kräver specifika samhällsinsatser. Någon som blir nedklubbad på gatan behöver antagligen inte motiveras av den ökade samhällskostnaden skyddad adress exempelvis.
    Exakt. Det som de andra inte verkar förstå i tråden är att kvinnor tillhör majoriteten som utsätts för våld i hemmet, att detta varit mer dolt tidigare i samhället och behövde uppmärksammas genom att göra tillägg i lagen i form av grov kvinnofridskränkning, både för att föra statistik och göra det lättare för kvinnor att anmäla och kunna åtala sina män som brukar våld i nära relationer. Gruppen män som blir utsatt av våld av kvinnor i nära relationer är en liten grupp jämfört med kvinnor som blir utsatta av män. 
  • Anonym (Otydligt)
    Anonym (Skopan) skrev 2024-01-15 22:20:02 följande:
    Ja, Hur ska man lösa det här problemet? Någon föreslog "skattelättnader" som ett svar på allt. Tror inte de som argumenterar i tråden är särskilt intresserade av jämställdhet egentligen.
    Jag tror inte det heller för då hade de tagit upp riktiga exempel där män är uppenbart särbehandlade på ett negativt sätt i samhället. Än så länge har inte ett enda exempel uppkommit. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Otydligt) skrev 2024-01-15 21:34:34 följande:
    Jag konstaterar att män och kvinnor är lika inför lagen eftersom straffen är detsamma oavsett om man blir dömd för dåden. Skillnaden dock med denna lagen är att enbart 5% av kvinnor som utsätts för våld anmäler det vilket gjort att andra aktörer kan anmäla åt kvinnornas vägnar om de har kännedom om våldet för att lättare kunna åtala män som brukar våld mot kvinnor.
    Borde det inte vara bra om andra aktörer också kunde anmäla åt mäns vägnar om de har kännedom om våldet för att lättare kunna åtala? Varfor kunde man inte forbättra lagen både for kvinor och män?
  • Anonym (Skopan)
    Tow2Mater skrev 2024-01-15 22:58:59 följande:
    Borde det inte vara bra om andra aktörer också kunde anmäla åt mäns vägnar om de har kännedom om våldet för att lättare kunna åtala? Varfor kunde man inte forbättra lagen både for kvinor och män?
    Hur skulle lagen förbättras för män? Hur är män missgynnade?
  • Tow2Mater
    Anonym (Otydligt) skrev 2024-01-15 22:21:39 följande:
    Du skriver det uppenbara, att mannen döms för grov kvinnofridskränkning. Helt rätt! Inte det jag pratade om i mitt tidigare meddelande dock. Jag menar att straffet blir detsamma som om man blivit dömd för motsvarande, dvs grov fridskränkning. Straffen är inte olika, utan de är exakt lika även om de har olika namn.
    Kan en man dömas för båda för samma tillfälle? Dvs kan det vid en dom för brottet grov kvinnofridskränkning även samtidigt bli en extra dom för brottet grov fridskränkning? Eller är det antingen eller och aldrig både och?
  • Tow2Mater
    Anonym (Skopan) skrev 2024-01-15 23:13:46 följande:
    Hur skulle lagen förbättras för män? Hur är män missgynnade?
    Kanske om andra aktörer också kunde anmäla åt mäns vägnar om de har kännedom om våldet för att lättare kunna åtala?
  • Anonym (Otydligt)
    Tow2Mater skrev 2024-01-15 23:21:18 följande:
    Kanske om andra aktörer också kunde anmäla åt mäns vägnar om de har kännedom om våldet för att lättare kunna åtala?
    Normalt sett anmäler man brott på egen hand. Om man ser att det finns ett stort mörkertal på grund av rädsla för att anmäla så finns det ju anledning till att stärka hjälpen, så som de sett gällande kvinnor där endast 5% anmäler sina män gällande våld i nära relationer. Frågan är om män har behovet av hjälp att anmäla brott om de blir utsatta för våld i nära relation av en kvinna eller samkönad eller om de är mer benägna att anmäla själva om de blir utsatta för våld i nära relationer. Det kanske är något för framtida forskning. 
Svar på tråden Feminismen har missat unga killar