• Anonym (Sabbad jul)

Barn blir ledsen över julklappar

Igår hade vi lilla julafton då mina stora barn var bortresta med sin pappa över jul. De fick inte så mycket julklappar av sin pappa då resan var dyr (skidresa). 

när dem kommer till
    mig så ska dem få mina klappar. Min 16 åring får då en hårprodukt, sminkborstar, foundation. hon hade innan jul fått ett chanel läppstift för 600. Sammanlagt kostade allt cirka 1600. Hon skulle även få pengar swishat (700). Så sammanlagt 2300. 

hon blev iallafall helt galen, grät och klagade. Sa att alla andra på tiktok får så mycket mer och att jag skulle swisha 3000 till henne. Kallade oss fattiga mm.

sanningen är den att hon fick mindre än tidigare. men vi har tre andra barn och har köpt hus med skenande elpriser mm. Dessutom har vi precis varit på bali (hon var med) vilket kostade 150 000. 

blev oerhört ledsen över att hon är så bortskämd och att hela kvällen blev förstörd. Vad ska jag göra åt den här bortskämdheten. Hon menar att hon ska ha så mycket för hon är van med det och det är vårt fel. 

• Svar på tråden Barn blir ledsen över julklappar
  • Anonym (I)

Usch sånt här är så pinsamt. Att förvänta sig att få saker och öppet visa missnöje. Att hon är så pass gammal är illa, lär henne värde av pengar och framförallt vad en gåva är

• Anonym (Hej)
    Anonym (Sabbad jul) skrev 2022-12-27 09:34:13 följande:

Lite oklart vad hon ska jobba med faktiskt. hon har pratat om att jobba som influenver faktiskt eller som egen företagare 

inga märkvärdiga jobb, min man är IT chef jag inom kommunen med utvecklingsfrågor. Har ingen direkt ekonomisk framgång. 

Min man har en senior tjänst inom IT (dock ej chef) Han tjänar drygt 60 000 i månaden. Jag utgår från att din man måste ligga på minst 50.

"Jobbar med utvecklingsfrågor inom kommunen" tolkar jag som någon form av tjänstemannaroll som inte är helt okvalificerad. En lön på minst 30-35 i månaden då. Sannolikt mer.

Även om ni inte har några fantasilöner skulle de flesta se er som tämligen välbärgade. Att du inte verkar kunna se det själv tror jag är en del av din dotters problematik.

Om situationen i övrigt: Jag hade kanske försökt förbereda dottern innan och sagt något i stil med "nu när vi varit på Bali och elpriserna är så höga blir det lite mindre julklappar i år" för att förebygga eventuell besvikelse.

Men din dotter framstår ändå som otroligt bortskämd. Jag fick inte pengar utöver studiebidraget på gymnasiet. Jag GAV tidvis av mitt studiebidrag så att familjen kunde klara löpande utgifter. Det var självklart för mig.

Jag får också intrycket att hon har svårt att greppa pengars värde. Hon kanske ser det som att hon "bara" fick ett par sminkgrejer, en hårprodukt och några sminkborstar, vilket hade varit ganska lite om det rört sig om produkter från HM. Där tror jag ni måste jobba mer med att göra henne medveten om vad saker kostar. Jag är lite undrande över varför en 16-åring ens får ett chanel-läppstift. Jag är själv vuxen, sminkintresserad, med en bra lön och anser ändå att ett läppstift för 600 spänn är onödigt. Det finns bra produkter för betydligt mindre summor. Och när man är 16 kan smaken variera fort så det känns onödigt att kasta ut så mycket pengar. 
  • Anonym (Sabbad jul)
    Anonym (Hej) skrev 2022-12-28 15:04:07 följande:
    Min man har en senior tjänst inom IT (dock ej chef) Han tjänar drygt 60 000 i månaden. Jag utgår från att din man måste ligga på minst 50.

"Jobbar med utvecklingsfrågor inom kommunen" tolkar jag som någon form av tjänstemannaroll som inte är helt okvalificerad. En lön på minst 30-35 i månaden då. Sannolikt mer.

Även om ni inte har några fantasilöner skulle de flesta se er som tämligen välbärgade. Att du inte verkar kunna se det själv tror jag är en del av din dotters problematik.

Om situationen i övrigt: Jag hade kanske försökt förbereda dottern innan och sagt något i stil med "nu när vi varit på Bali och elpriserna är så höga blir det lite mindre julklappar i år" för att förebygga eventuell besvikelse.

Men din dotter framstår ändå som otroligt bortskämd. Jag fick inte pengar utöver studiebidraget på gymnasiet. Jag GAV tidvis av mitt studiebidrag så att familjen kunde klara löpande utgifter. Det var självklart för mig.

Jag får också intrycket att hon har svårt att greppa pengars värde. Hon kanske ser det som att hon "bara" fick ett par sminkgrejer, en hårprodukt och några sminkborstar, vilket hade varit ganska lite om det rört sig om produkter från HM. Där tror jag ni måste jobba mer med att göra henne medveten om vad saker kostar. Jag är lite undrande över varför en 16-åring ens får ett chanel-läppstift. Jag är själv vuxen, sminkintresserad, med en bra lön och anser ändå att ett läppstift för 600 spänn är onödigt. Det finns bra produkter för betydligt mindre summor. Och när man är 16 kan smaken variera fort så det känns onödigt att kasta ut så mycket pengar. 
    Nja kanske. Har okej inkomster på närmare 50 och mannen 75. Men det är dyrt att leva som alla vet nuförtiden. Oavsett så har du rätt i att prismedvetenhet saknas. det är något att jobba på 
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Sabbad jul) skrev 2022-12-28 15:44:12 följande:
    Nja kanske. Har okej inkomster på närmare 50 och mannen 75. Men det är dyrt att leva som alla vet nuförtiden. Oavsett så har du rätt i att prismedvetenhet saknas. det är något att jobba på 
    Jo, men el och mat kostar lika mycket för ett par som båda tjänar 27-28 000 i månaden.

Återigen, jag menar inte att ni har fantasilöner, men ni har bra löner. Din dotter behöver nog inse det om det inte ska bli ett brutalt uppvaknande om några år när hon ska ut på arbetsmarknaden.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Verklighet…)
    Anonym (Sabbad jul) skrev 2022-12-28 08:34:14 följande:
    En del av det här utbrottet handlade alltså
    om att hon har diagnos som gör att man får sämre förmåga att se saker från andras perspektiv en annan är att hon tycker att hon är fruktansvärt ful och därför måste ha massa smink. 
    Nja… det där stämmer inte fullt ut… barn med autism kan se från andras perspektiv men behöver få det förklarat för sig på ett annat sätt … 
    Anonym (Sabbad jul) skrev 2022-12-28 15:44:12 följande:
    Det där är inte bara ” okej ” löner …det där är i det övre spannet.. skulle tro att medelinkomsten för ett par ligger på runt 50-60 tillsammans  
    Din dotter kommer inte kunna leva på den standarden då hon inte kommer klara av att få ett jobb med de lönerna om hon inte klarar av skolan ..något som tyvärr är svårt för barn och ungdomar inom autismspektrat då precis de områden  som krävs att man har svårigheter inom för att få en autismdiagnos är de områden det krävs att man är duktig på för att klara betygskraven 

ERT jobb som föräldrar är att lära era barn pengars värde och att hålla en budget, att lära barnen att för att få pengar måste man prestera något och sköta sina åtaganden utifrån sin förmåga ..
    jag har själv barn med autism …o visst kräver det nervsvaga mig för att få dem att förstå att andra upplever saker på ett annat sätt än de..men de köper det efter att jag förklarat hur syskonet/ kompisen ser på saken 
    De har alla fått vara med mig o handla, vi har sedan tidig ålder resonerat om pengar och de har haft vecko/ månadspeng där jag upplever att deras autism varit en styrka…de har fått premisserna förklarade för sig…vad pengarna ska räcka till…hur stor budget de har/ haft beror på vilken mental ålder de varit i ( ett barn med autism är ca 30% yngre mentalt än sina jämnåriga inom de områden de har svårigheter) och hur det enskilda barnets impulskontroll är…detta har också styrt hur länge de haft veckopeng istället för månadspeng.
    De har också fått helt klart för sig att är vecko/ månadspengen slut..så är pengarna slut…vill kompisarna gå till donken men dina pengar är slut ? …tyvärr..du kan inte följa med…vi föräldrar skjuter inte till mer utan de har fått lära sig den hårda vägen att hushålla med pengarna …
  • Anonym (....)
    Västerort skrev 2022-12-31 15:38:48 följande:

Men lägg ner. Hon är 16 och inte längre något barn. Hon är ung, hormonerna spökar. Spöken ifrån skolan spökar. Och hon verkar inte känna att hon blir omtyckt. 

Istället för att bli sur själva, se till o ge henne en kram och se till att hon känner att hon är omtyckt. 

Inget av det ni säger verkar ha med julklappar o göra. Kanske är hon frustrerad över att hon inte får någon pojkvän. 

Ett av de få vettiga inlägg i den här tråden. 

Föräldrar som gapar om att ta tillbaka klapparna, skaffa ett jobb osv. Pinsamt... Det är fortfarande ett barn vi pratar om, med en hjärna som inte är fullt utvecklad än... 

Sen kom det ju fram från ts om att dottern behöver ha smink för att hon känner sig ful. DET är ju det sorgliga. 
    Försök komma till rätt med hennes mående ist och var förebilder när det gäller konsumtion. Hade aldrig köpt ett läppstift för 600 till någon, inte klokt ju.
    Ni har själva skapat detta. 
  • Anonym (....)
    Anonym (Sabbad jul) skrev 2022-12-27 08:35:40 följande:
    Nä exakt så. Hon menar att hon skiter i fattigare människor (när jag försöker resonera
    att det finns dem som har det värre)huvudsaken att hon ska ha. Jag skäms över henne oerhört. Funderar på att helt klippa inkom för henne. Hon får nämligen inte studiebidraget då hon skolkar för mycket på 
    gymnasiet. 
    Vad gör ni åt hennes skolk?
  • Anonym (gg)
    Anonym (Sabbad jul) skrev 2022-12-28 08:23:43 följande:

Hon har inte konstigt umgänge och anledningen till frånvaron är till viss del diagnos (högfungerande autism). Det har aldrig varit aktuellt med socanmälan för hennes del. 

ja absolut jag försöker prata med henne om dessa saker och ibland lyssnar hon men ibland så är det som att hon får någon egomössa på och bara skiter i allt sånt. 

Men om hon har autism så borde hon inte ens ha förlorat sitt csn. Min son som också har det, fick en särskild överrenskommelse med skolan om att studera i perioder på distans tex. 
  • Anonym (A 2)
    jeanette02 skrev 2022-12-28 06:35:01 följande:
    Det var bra ändå i allt att hon bad om ursäkt. Det är rätt stort steg för många tonåringar. Hoppas hon verkligen fått en tankeställare och att ni håller hårt på era punkter. 
    Man blir så paff när hon skrikit att ni är - fattiga! Vet att tonåringar kan vara dramatiska men ändå, när du beskrivit vad hon fått Chanelläppstiftet t ex och resor osv. 
    Sedan nej det är inte så lätt att hitta extrajobb vid 16 men man göra en hel saker hemma iallafall och bidra på så vis. Sedan finns det ju ibland frivilligorganisationer och sådant där man kan hjälpa till och även få lite inblick i hur livet kan se ut. Kyrkan, idrottsföreningar mm. 
    Håller med
  • EpicF
    Anonym (gg) skrev 2022-12-31 17:12:41 följande:
    Men om hon har autism så borde hon inte ens ha förlorat sitt csn. Min son som också har det, fick en särskild överrenskommelse med skolan om att studera i perioder på distans tex. 
    Ja, man har en överenskommelse av att studera hemma på distans i perioder så är klart man inte förlorar sitt CSN. Det gäller oavsett om man har ett funktionshinder eller inte. 

Men ts dotter skolkar, dvs hon studerar inte. Varken  hemma eller i skolan. Och då är det självklart man få kndraget CSN, oavsett funktionshinder eller inte. 
  • Anonym (gg)
    Anonym (Sabbad jul) skrev 2022-12-28 08:34:14 följande:
    En del av det här utbrottet handlade alltså
    om att hon har diagnos som gör att man får sämre förmåga att se saker från andras perspektiv en annan är att hon tycker att hon är fruktansvärt ful och därför måste ha massa smink. 
    Tycker du borde ha haft det med från början egentligen. Jag hade förstått henne bättre. Min son med autism har haft lite liknande utbrott, men då inte i samband med jul, utan pga att han har haft kompisar med väldigt gott ställt jämfört med mig som är en ensamstående mamma med en lön under medianlönen i Sverige, och han ifrågasatte varför jag inte kunde köpa samma saker som hans vänners föräldrar som tjänar 5 gånger mer än mig. Oavsett vad utbrotten handlade om så förekom de främst i ålder 17-21 för hans del, nu har de helt försvunnit, det var som en försenad "ung tonårings-period" för honom. Den kom liksom senare än för hans syskon, som hade liknande humör i ålder 13-15 ungefär.
  • Anonym (Maria)

Det kan vara ett missförstånd. Hon förstår inte hur ni har haft det ekonomiskt och att den här gåvan faktiskt var en ansträngning för er.

• EvaLotta75

Tror det var Maria Montazami som sa att jag hn köpa mej en märkesväska men min barn får vö  till de själva har råd att  köpa en.
    Läs ditt egn inlägg, dina barn har ingen koll på pengars värde och ni verkar inte ha så bra koll heller.

• Anonym (A 2)
    Anonym (Maria) skrev 2022-12-31 17:23:35 följande:
    Det kan vara ett missförstånd. Hon förstår inte hur ni har haft det ekonomiskt och att den här gåvan faktiskt var en ansträngning för er.
    +1
  • Anonym (Sabbad jul)

Alla som eldar upp sig kan vara lugna

vi har pratat, hon har berättat varför hon gjort som hon gjort. Hon erkände att hon gjorde fel. Vi har förklarat arr pengarnas värde har urholkats och vi nu har sämre ekonomi än tidigare på grund av saker som inflation och elpriser. Vi har enats och förstår varandra. 

hon förstår oxå att för att ha en bra inkomst och däröver som vi har så har det krävts ansträngning i form av hårt arbete och/eller studier. 

angående skolket så har hon sedan början av december gått i skolan. Troligen blir csn ändå indraget och då kommer jag inte ge henne pengar nej. Hon fick även sin swish indragen (som hon skulle fått i julklapp). hon fick behålla resten av klapparna. Orsaken till skolket var dels diagnos men även att hon känner sig så ful vilket paniken att hon fick lite smink/pengar var en del av. 

alltid såna attacker på familjeliv, som att folk njuter av att hacka på allt och skrapa ihop sin egen sanning. Så tröttsamt

• Anonym (Sabbad jul)
    Anonym (....) skrev 2022-12-31 15:56:03 följande:
    Ett av de få vettiga inlägg i den här tråden. 

Föräldrar som gapar om att ta tillbaka klapparna, skaffa ett jobb osv. Pinsamt... Det är fortfarande ett barn vi pratar om, med en hjärna som inte är fullt utvecklad än... 

Sen kom det ju fram från ts om att dottern behöver ha smink för att hon känner sig ful. DET är ju det sorgliga. 
    Försök komma till rätt med hennes mående ist och var förebilder när det gäller konsumtion. Hade aldrig köpt ett läppstift för 600 till någon, inte klokt ju.
    Ni har själva skapat detta. 
    hon har smink mm som specialintresse och kvalitetsgrejer är tyvärr dyra. Vi försöker komma till rätta med hennes mående men vi föräldrar kan inte lös allt åt våra barn tyvärr. Vår makt till det begränsas men vi gör så gott vi kan. 
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Sabbad jul) skrev 2023-01-01 21:01:30 följande:

Alla som eldar upp sig kan vara lugna

vi har pratat, hon har berättat varför hon gjort som hon gjort. Hon erkände att hon gjorde fel. Vi har förklarat arr pengarnas värde har urholkats och vi nu har sämre ekonomi än tidigare på grund av saker som inflation och elpriser. Vi har enats och förstår varandra. 

hon förstår oxå att för att ha en bra inkomst och däröver som vi har så har det krävts ansträngning i form av hårt arbete och/eller studier. 

angående skolket så har hon sedan början av december gått i skolan. Troligen blir csn ändå indraget och då kommer jag inte ge henne pengar nej. Hon fick även sin swish indragen (som hon skulle fått i julklapp). hon fick behålla resten av klapparna. Orsaken till skolket var dels diagnos men även att hon känner sig så ful vilket paniken att hon fick lite smink/pengar var en del av. 

alltid såna attacker på familjeliv, som att folk njuter av att hacka på allt och skrapa ihop sin egen sanning. Så tröttsamt

Jaså? Nu var det du som startade en tråd här där du till en början utelämnade viktiga detaljer som att din dotter har en diagnos som möjligen försvårar för henne i vissa situationer och tydligen har stora komplex för sitt utseende.

Eldar upp sig? Jag tycker vi är flera som gett konstruktiva råd kring hur du hade kunnat göra istället, möjliga orsaker till varför din dotter agerar som hon gör och så vidare.

För övrigt tycker jag det var ganska dåligt av dig att dra in redan utlovade swishpengar hur illa din dotter än betett sig. Särskilt då hon redan som det är får mindre julklappar än vanligt.
  • Anonym (Sabbad jul)
    Anonym (Hej) skrev 2023-01-01 23:15:10 följande:
    Jaså? Nu var det du som startade en tråd här där du till en början utelämnade viktiga detaljer som att din dotter har en diagnos som möjligen försvårar för henne i vissa situationer och tydligen har stora komplex för sitt utseende.

Eldar upp sig? Jag tycker vi är flera som gett konstruktiva råd kring hur du hade kunnat göra istället, möjliga orsaker till varför din dotter agerar som hon gör och så vidare.

För övrigt tycker jag det var ganska dåligt av dig att dra in redan utlovade swishpengar hur illa din dotter än betett sig. Särskilt då hon redan som det är får mindre julklappar än vanligt.

En hel del människor har varit såväl kränkande mot både mig och dottern ja. Så är det med den saken. 

det är svårt att få me all information och jag såg inte diagnosen som huvudproblemet i början. Att hon tog ansvar för sitt beteende är en stor sak tillexempel. 

vi ska exempelvis på spa om några dagar, det går inte någon nöd på henne men tack då vet jag att du tycker det var fel. 

• Anonym (Hej)
    Anonym (Sabbad jul) skrev 2023-01-02 07:11:48 följande:

vi ska exempelvis på spa om några dagar, det går inte någon nöd på henne men tack då vet jag att du tycker det var fel. 

Nej, det är nog ingen som läst tråden som tror att det går någon nöd på din dotter rent materiellt. 

Men det var inte heller det som jag tycker är problematiskt med ditt beteende.
Svar på tråden Barn blir ledsen över julklappar