Anonym (Sabbad jul) skrev 2022-12-28 08:34:14 följande:
En del av det här utbrottet handlade alltså
om att hon har diagnos som gör att man får sämre förmåga att se saker från andras perspektiv en annan är att hon tycker att hon är fruktansvärt ful och därför måste ha massa smink.
Nja… det där stämmer inte fullt ut… barn med autism
kan se från andras perspektiv men behöver få det förklarat för sig på ett annat sätt …
Anonym (Sabbad jul) skrev 2022-12-28 15:44:12 följande:
Nja kanske. Har okej inkomster på närmare 50 och mannen 75. Men det är dyrt att leva som alla vet nuförtiden. Oavsett så har du rätt i att prismedvetenhet saknas. det är något att jobba på
Det där är inte bara ” okej ” löner …det där är i det övre spannet.. skulle tro att medelinkomsten för ett par ligger på runt 50-60
tillsammans
Din dotter kommer inte kunna leva på den standarden då hon inte kommer klara av att få ett jobb med de lönerna om hon inte klarar av skolan ..något som
tyvärr är svårt för barn och ungdomar inom autismspektrat då
precis de områden som krävs att man har svårigheter inom för att få en autismdiagnos är
de områden det krävs att man är duktig på för att klara betygskraven
ERT jobb som föräldrar är att lära era barn pengars värde och att hålla en budget, att lära barnen att för att få pengar måste man prestera något och sköta sina åtaganden
utifrån sin förmåga ..
jag har själv barn med autism …o visst kräver det nervsvaga mig för att få dem att förstå att andra upplever saker på ett annat sätt än de..men de
köper det efter att jag förklarat hur syskonet/ kompisen ser på saken
De har alla fått vara med mig o handla, vi har sedan tidig ålder resonerat om pengar och de har haft vecko/ månadspeng där jag upplever att deras autism varit en styrka…de har fått premisserna förklarade för sig…vad pengarna ska räcka till…hur stor budget de har/ haft beror på vilken mental ålder de varit i ( ett barn med autism är ca 30% yngre mentalt än sina jämnåriga inom de områden de har svårigheter) och hur det enskilda barnets impulskontroll är…detta har också styrt hur länge de haft veckopeng istället för månadspeng.
De har också fått helt klart för sig att är vecko/ månadspengen slut..så
är pengarna slut…vill kompisarna gå till donken men dina pengar är slut ? …tyvärr..du kan inte följa med…vi föräldrar skjuter inte till mer utan de har fått lära sig den hårda vägen att hushålla med pengarna …