• Anonym (Sabbad jul)

Barn blir ledsen över julklappar

Igår hade vi lilla julafton då mina stora barn var bortresta med sin pappa över jul. De fick inte så mycket julklappar av sin pappa då resan var dyr (skidresa). 

när dem kommer till
    mig så ska dem få mina klappar. Min 16 åring får då en hårprodukt, sminkborstar, foundation. hon hade innan jul fått ett chanel läppstift för 600. Sammanlagt kostade allt cirka 1600. Hon skulle även få pengar swishat (700). Så sammanlagt 2300. 

hon blev iallafall helt galen, grät och klagade. Sa att alla andra på tiktok får så mycket mer och att jag skulle swisha 3000 till henne. Kallade oss fattiga mm.

sanningen är den att hon fick mindre än tidigare. men vi har tre andra barn och har köpt hus med skenande elpriser mm. Dessutom har vi precis varit på bali (hon var med) vilket kostade 150 000. 

blev oerhört ledsen över att hon är så bortskämd och att hela kvällen blev förstörd. Vad ska jag göra åt den här bortskämdheten. Hon menar att hon ska ha så mycket för hon är van med det och det är vårt fel. 

• Svar på tråden Barn blir ledsen över julklappar
  • Anonym (Bortskämda)

Dina ungar är bortskämda ts.

Du kan ju hälsa till din dotter att jag aldrig fick åka till Bali. Fick en moped av farsan för 1500kr som gick sönder. Men visst, han tog med oss på en resa, till fuerte ventura när jag var 15. Det var även hans egna första utlandsresa överhuvudtaget.

Jag hade tagit tillbaka presenterna och lämnat tillbaka dom och sedan sagt att jag hade satt in 500 kr i "potten" som hon får när hon fyller 18.

Och kanske gett henne något man fick själv ofta som barn, en sådan där stickad tröja som bara stick utav Helv*. 

• Anonym (Enkelt)
    Friger skrev 2022-12-27 13:35:20 följande:
    Det du rekommenderar är att eskalera eskalera konflikten.

Det går att säga nej utan att eskalera. Men det går även att dra igång en ordentlig tonårsrevolt som urartar ordentligt.

Ge det något år så är tonåren förbi och flickan tänker på ett annat sätt.
    Nej, det kallas uppfostran. Det är du som inbillar dig en massa som jag inte har skrivit, det jag säger är att man måste sätta en GRÄNS. Och nej, hon kommer inte tänka annorlunda om några år, hon kommer sitta där bortskämd och undra varför livet suger när hon fått allt serverat på silverfat hittills.
  • Friger
    Anonym (Enkelt) skrev 2022-12-27 13:55:50 följande:
    Nej, det kallas uppfostran. Det är du som inbillar dig en massa som jag inte har skrivit, det jag säger är att man måste sätta en GRÄNS. Och nej, hon kommer inte tänka annorlunda om några år, hon kommer sitta där bortskämd och undra varför livet suger när hon fått allt serverat på silverfat hittills.
    Du kan uppfostra och sätta en gräns utan att vara oförskämd mot barnet. Du kan ju fundera på vad du sätter för standard om du uppfostrar genom att vara oförskämd?

Jo, barn i tonåren har ofta ett... Rikt känsloliv. Det lugnar ner sig.

Det är bara att säga nej, det är den summa vi kommit överens om som julklapp i år. Det gäller alla.

Blir barnet argt så låt det bli argt. Det går över.

Att hålla på med gliringar att barnet är bortskämt, ska skaffa jobb, när jag var liten, osv. Det handlar ju bara om att trycka ner barnet och få det att känna sig sämre.
  • Citronella
    Friger skrev 2022-12-27 14:05:58 följande:
    Du kan uppfostra och sätta en gräns utan att vara oförskämd mot barnet. Du kan ju fundera på vad du sätter för standard om du uppfostrar genom att vara oförskämd?

Det är bara att säga nej, det är den summa vi kommit överens om som julklapp i år. Det gäller alla.

Att hålla på med gliringar att barnet är bortskämt, ska skaffa jobb, när jag var liten, osv. Det handlar ju bara om att trycka ner barnet och få det att känna sig sämre.
    Att lära barnet att bli självständigt är en del av uppfostran. Ts dotter kommer inte automatiskt lära sig värdet av pengar och hon måste plugga på komvux för att få upp betygen vilket betyder studielån, det är bättre att fixa det här nu istället för senare. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Sabbad jul) skrev 2022-12-27 08:22:57 följande:
    Barn blir ledsen över julklappar

Igår hade vi lilla julafton då mina stora barn var bortresta med sin pappa över jul. De fick inte så mycket julklappar av sin pappa då resan var dyr (skidresa). 

när dem kommer till
    mig så ska dem få mina klappar. Min 16 åring får då en hårprodukt, sminkborstar, foundation. hon hade innan jul fått ett chanel läppstift för 600. Sammanlagt kostade allt cirka 1600. Hon skulle även få pengar swishat (700). Så sammanlagt 2300. 

hon blev iallafall helt galen, grät och klagade. Sa att alla andra på tiktok får så mycket mer och att jag skulle swisha 3000 till henne. Kallade oss fattiga mm.

sanningen är den att hon fick mindre än tidigare. men vi har tre andra barn och har köpt hus med skenande elpriser mm. Dessutom har vi precis varit på bali (hon var med) vilket kostade 150 000. 

blev oerhört ledsen över att hon är så bortskämd och att hela kvällen blev förstörd. Vad ska jag göra åt den här bortskämdheten. Hon menar att hon ska ha så mycket för hon är van med det och det är vårt fel. 

Ni har köpt hus med skenande elpriser men prioriterade en resa till Bali för 150 000 kr?
    Självklart reagerar dottern så här, hon är van vid att det ska synas att man har pengar, ni har själv satt ribban. Grattis.
  • Anonym (Slutdaltat)

Man kan inte göra nåt åt det som varit. Men framtiden styr du över. Och då gäller slut på att skämma bort ungen helt enkelt. Hade det varit min unge tror jag banne mig jag hade tatt tillbaks det hon fått och sagt att är man så otacksam förtjänar man ingenting förrän man ändrar inställning.

• Friger
    Citronella skrev 2022-12-27 14:14:26 följande:
    Att lära barnet att bli självständigt är en del av uppfostran. Ts dotter kommer inte automatiskt lära sig värdet av pengar och hon måste plugga på komvux för att få upp betygen vilket betyder studielån, det är bättre att fixa det här nu istället för senare. 
    Det är inte så enkelt för 16-åringar att få jobb nu för tiden och de flesta har inget jobb.

Väldigt märklig koppling mellan att förstå värdet av pengar och vara tvingen att plugga upp betygen på komvux...

Min poäng var att inte trycka ner barnet. Vill du uppmuntra barnet att skaffa jobb så framför man det på ett annat sätt. Än att förklara att barnet är bortskämt och annat som föreslagits här. Syftet med de kommentarerna har ju egentligen bara varit att få barnet att förstå att barnet inte är bra.
  • Anonym (Enkelt)
    Friger skrev 2022-12-27 14:05:58 följande:

Vem har sagt att man ska vara oförskämd?? Sluta projicera dina fördomar, tack.
  • Anonym (gg)

Mina barn fick för ungefär 1500 var i år. 

Det är mindre än de brukar få, men de var inte ledsna. Möjligen var den yngsta lite besviken över att han inte kunde använda sina juklappar direkt, pga att det behövs vissa tillbehör till dem som inte går att köpa på julaftonskväll.

Mitt andra barn blev väldigt tacksam, han fick tallrikar från Tokyo design, ätpinnar, shampo och balsam, ett schackspel (vilket var det enda han önskat sig)

Båda barnen fyller också år runt jul, så det blir alltid lite tufft för mig ekonomiskt den här tiden. Jag är ensamstående. Vi har dessutom bokat en resa till deras pappas hemland i januari för att hälsa på honom, något jag står för då deras pappa inte har så mycket pengar.

• Anonym (Ekonomisk fostran)
    Friger skrev 2022-12-27 14:24:00 följande:
    Det är inte så enkelt för 16-åringar att få jobb nu för tiden och de flesta har inget jobb.

Väldigt märklig koppling mellan att förstå värdet av pengar och vara tvingen att plugga upp betygen på komvux...

Min poäng var att inte trycka ner barnet. Vill du uppmuntra barnet att skaffa jobb så framför man det på ett annat sätt. Än att förklara att barnet är bortskämt och annat som föreslagits här. Syftet med de kommentarerna har ju egentligen bara varit att få barnet att förstå att barnet inte är bra.
    Missade du att hon tappat CSN pga skolk? 
Svar på tråden Barn blir ledsen över julklappar