• Anonym (Sabbad jul)

Barn blir ledsen över julklappar

Igår hade vi lilla julafton då mina stora barn var bortresta med sin pappa över jul. De fick inte så mycket julklappar av sin pappa då resan var dyr (skidresa). 

när dem kommer till
    mig så ska dem få mina klappar. Min 16 åring får då en hårprodukt, sminkborstar, foundation. hon hade innan jul fått ett chanel läppstift för 600. Sammanlagt kostade allt cirka 1600. Hon skulle även få pengar swishat (700). Så sammanlagt 2300. 

hon blev iallafall helt galen, grät och klagade. Sa att alla andra på tiktok får så mycket mer och att jag skulle swisha 3000 till henne. Kallade oss fattiga mm.

sanningen är den att hon fick mindre än tidigare. men vi har tre andra barn och har köpt hus med skenande elpriser mm. Dessutom har vi precis varit på bali (hon var med) vilket kostade 150 000. 

blev oerhört ledsen över att hon är så bortskämd och att hela kvällen blev förstörd. Vad ska jag göra åt den här bortskämdheten. Hon menar att hon ska ha så mycket för hon är van med det och det är vårt fel. 

• Svar på tråden Barn blir ledsen över julklappar
  • Anonym (H)

Tror det är dags att gör om, gör rätt... Till att börja med skulle jag absolut inte kompensera med pengar då hon skolkar - dags att lära sig att det krävs ansträngning för att få pengar. Vad gäller attityden till sina julklappar, bedrövligt - duger inte dem, lämna tillbaka och använd till nödvändigare saker. Tror också det kan vara dags att börja ge mindre.

• Anonym (''')
    Anonym (Sabbad jul) skrev 2022-12-27 09:36:10 följande:
    Hon får första bidraget i januari. Men ja det kommer hon då inte få från csn. Nä jag ska ta ett snack men jag tror inte det blir framgångsrikt
    Vad innebär framgångsrikt? Att hon ska hålla med dig? Ibland är det obekvämt att vara förälder, men man måste ta de viktiga striderna. Bättre sent än aldrig, men nu måste du göra en insats så att ungen inte blir helt odräglig även som vuxen. 

Hon skulle behöva hitta ett helgjobb och inse att inte alla i henens ålder bara får och får. 
  • Citronella
    Anonym (Jag) skrev 2022-12-27 09:47:08 följande:
    Jag har alltid pratat med mina barn på det sättet och de är alltid artiga och allmänt väluppfostrade. De fick också betydligt mindre i år än tidigare jular, men de vet hur det ser ut i världen och att ekonomin stramats åt. De var glada och tacksamma för det de fick.
    Vad har det med någonting att göra? Eller ville du mest få höra att du är duktig? 
  • Citronella
    Anonym (Sabbad jul) skrev 2022-12-27 09:36:10 följande:
    Hon får första bidraget i januari. Men ja det kommer hon då inte få från csn. Nä jag ska ta ett snack men jag tror inte det blir framgångsrikt
    Det blir så framgångsrikt som du gör det till. Prata gör du bara för att informera om konsekvenserna det är handling som är det viktiga. Om hon inte har en sjukdom eller funktionsnedsättning som gör att hon inte kan vara i skolan på heltid ska hon inte få några pengar. 
  • Anonym (Liv)
    Anonym (Nfnf) skrev 2022-12-27 10:45:04 följande:

Lite svårt att läsa vad du skriver då du skrivit fel flera gånger på de och dem men skitsamma det hör egentligen inte till. 

Håller inte med de andra om att hon är bortskämd. Däremot anar jag en osäkerhet. Hon ser alla dessa tjejer på nätet som har dyra Chanel-märken och får en massa pengar. Det jag tycker ni verkligen inte bör göra är att kalla henne bortskämd och säga att hon ska vara nöjd. se problemet bakom. Internet. Prata om det med henne, att allt är inte som det ser ut utåt sett. Det vanligaste är förmodligen inte att alla ens får märken av Chanel. Hon vill förmodligen vara som de andra. Känner sig utanför annars och därav gråten och ångesten. 

Själva beteendet är väl jävligt bortskämt?
    Det handlar ju inte om en ungdom som tackar och döljer sin besvikelse utan om en tjej som fått en bali-resa, skidresa och julklappar för nästan 2000 kr som skriker för att hon inte fick 3000 kr insatta på sitt konto.

Jag har själv en 16-åring och hon är lite bortskämd men aldrig i livet att hon skulle bete sig så! Hon är lite bortskämd just pga det, blir glad för det hon får och tackar, är duktig och hjälper till hemma osv, och just därför kan jag ofta ge henne det hon vill ha om hon vill ha en speciell tröja eller smink eller ett smycke. Sedan har jag begränsad ekonomi och det vet hon.

Nu är det kanske inte ts dotters eget fel att hon beter sig som hon gör, men oavsett så ska en 16-åring veta bättre än att bete sig som en trotsig 3-åring.
  • NinniQX

Om mitt barn hade betett sig så hade jag gett henne mindre klappar nästa år. 
    Och om hon skolkar så mycket hade hon inte fått några pengar alls. 

• EpicF

Varför har du fortsatt ge henne pengar när CSN är indraget? Bara där har du gjort ett stort fel som bidrar till att hon är extremt bortskämd och vad att få de hon vill. 

• jeanette02

Den ungdomen behöver en reality-check.
    Precis hemkommen från skidresa, nyss var ni på Bali. Hon har mage att gnälla? 
    Sluta betala. Hon får väl gå i skola så hon får sitt studiebidrag.
    Sedan kan man sitta med när räkningarna betalas. Det har våra barn fått göra. Tex läsa upp kostnaden och refnr. Så ser de alla kostnader på riktigt försäkringar, streamingtjänster, löpande utgifter m.m.
    Sitta och jämföra sig med influensers och andra fejkfolk som man inte ens vet ngt om. 
    Hon behöver ett uppvaknande. Sedan har hon vant sig med resor och ja det har även våra, barn gjort. Sedan när de själva ska ut och arbeta för samma leverne så blir det jobbigt. Då kan det bli ett uppvaknande hur bra de hade det när föräldrarna bekostade allt. Innan de har fått igång en ekonomi.
    Jag hade nog lämnat tillbaka julklapparna om ngt av mina barn betett sig så illa. O begrundat även vilka värderingar jag överfört. 

• Anonym (Enkelt)
    Anonym (Sabbad jul) skrev 2022-12-27 08:22:57 följande:

blev oerhört ledsen över att hon är så bortskämd och att hela kvällen blev förstörd. Vad ska jag göra åt den här bortskämdheten. Hon menar att hon ska ha så mycket för hon är van med det och det är vårt fel. 

Enkelt. SLUTA SKÄMMA BORT DEM. Sluta köpa skitdyra skitsaker! Vill din dotter ha smink och annat för flera tusen, guess what? SKAFFA ETT JOBB UNGE. Hädanefter ger du dem normala saker, passar det inte så informerar du att det inte blir fler julklappar och födelsedagspresenter eftersom de ändå inte är tacksamma.
  • Friger
    Anonym (Enkelt) skrev 2022-12-27 13:21:56 följande:
    Enkelt. SLUTA SKÄMMA BORT DEM. Sluta köpa skitdyra skitsaker! Vill din dotter ha smink och annat för flera tusen, guess what? SKAFFA ETT JOBB UNGE. Hädanefter ger du dem normala saker, passar det inte så informerar du att det inte blir fler julklappar och födelsedagspresenter eftersom de ändå inte är tacksamma.
    Det du rekommenderar är att eskalera eskalera konflikten.

Det går att säga nej utan att eskalera. Men det går även att dra igång en ordentlig tonårsrevolt som urartar ordentligt.

Ge det något år så är tonåren förbi och flickan tänker på ett annat sätt.
Svar på tråden Barn blir ledsen över julklappar