• Anonym (Sabbad jul)

Barn blir ledsen över julklappar

Igår hade vi lilla julafton då mina stora barn var bortresta med sin pappa över jul. De fick inte så mycket julklappar av sin pappa då resan var dyr (skidresa). 

när dem kommer till
    mig så ska dem få mina klappar. Min 16 åring får då en hårprodukt, sminkborstar, foundation. hon hade innan jul fått ett chanel läppstift för 600. Sammanlagt kostade allt cirka 1600. Hon skulle även få pengar swishat (700). Så sammanlagt 2300. 

hon blev iallafall helt galen, grät och klagade. Sa att alla andra på tiktok får så mycket mer och att jag skulle swisha 3000 till henne. Kallade oss fattiga mm.

sanningen är den att hon fick mindre än tidigare. men vi har tre andra barn och har köpt hus med skenande elpriser mm. Dessutom har vi precis varit på bali (hon var med) vilket kostade 150 000. 

blev oerhört ledsen över att hon är så bortskämd och att hela kvällen blev förstörd. Vad ska jag göra åt den här bortskämdheten. Hon menar att hon ska ha så mycket för hon är van med det och det är vårt fel. 

• Svar på tråden Barn blir ledsen över julklappar
  • Anonym (Jag)
    Citronella skrev 2022-12-27 08:50:54 följande:
    Jag förstår varför ungdomar har seriösa problem med att klara ett vuxenliv om de blir behandlade på sättet du beskriver. Vill man förstöra för ungdomen tar man till sig de här råden. 
    Jag har alltid pratat med mina barn på det sättet och de är alltid artiga och allmänt väluppfostrade. De fick också betydligt mindre i år än tidigare jular, men de vet hur det ser ut i världen och att ekonomin stramats åt. De var glada och tacksamma för det de fick.
  • Anonym (Verklighet…)

Mina tonåringar fick yngsta 16 år ..en hårblås och ett presentkort i en klädaffär o lite småsaker till sin hobby.. sammanlagt ca 1200 , de äldre syskonen fick för ungf.samma summa 
    inga resor  men två av barnen har lite dyrare hobbys inga sura miner hos någon av dem…
    alla har sina sysslor att göra här hemma o det är självklart att hjälpa till om/ när man blir ombedd ..
    Vi är nog ungf medelinkomsttagare.. men har alltid haft en öppen dialog med våra barn ( på deras nivå så klart ) om ekonomi..vad saker o ting kostar hur vi har en budget varje månad …
    Om jag vore ni skulle jag involvera 16 åringen mer i vad det faktiskt kostar att leva ..inte på detalj nivå men visa på lite mer hur allt kostar ..och hur era inkomster ligger inom normal/ lite över normal spannet  men visa på hur boende (,inkl el ,avfall ,försäkringar ,)bredband , mat ,kläder ,hygien etc kostar varje månad 
    Hon behöver lära sig hur verkligheten fungerar…och till sommaren skaffa sig ett sommarjobb….

• Anonym (Ekonomisk fostran)
    Anonym (Sabbad jul) skrev 2022-12-27 09:34:13 följande:

Lite oklart vad hon ska jobba med faktiskt. hon har pratat om att jobba som influenver faktiskt eller som egen företagare 

inga märkvärdiga jobb, min man är IT chef jag inom kommunen med utvecklingsfrågor. Har ingen direkt ekonomisk framgång. 

Ni som föräldrar måste ju fostra er dotter ekonomiskt oavsett vad ni har att röra er med. Hur ska hon annars klara sig? Tänk om hon vill plugga eller jobba med något kulturellt lågbetalt? Sätt ner foten nu. Har hon sumpat studiebidraget pga skolk så ger ni inga pengar alls. Det är också viktigt att ni är överens sinsemellan. 
  • Anonym (:D)
    Anonym (Sabbad jul) skrev 2022-12-27 09:34:13 följande:

Lite oklart vad hon ska jobba med faktiskt. hon har pratat om att jobba som influenver faktiskt eller som egen företagare 

Om hon ska bli egen företagare behöver hon ju ha en affärsidé. Fråga henne hur den ser ut.
  • Anonym (Mis)

Du kommer inte kunna prata eller resonera med henne. Hon måste växa först. Och det enda du kan göra är att ge konsekvenser så att hon får möjlighet att växa. Säg till henne att du inser att du skämt bort henne och att en vuxen människa behöver kunna bete sig. Därför kommer du ta ditt ansvar som hennes mamma och göra följande, ta bort månadspeng (fås tillbaka om hon börja skolan) hon ska även hjälpa Till hemma med x (tvätta sina kläder eller vad ni tycker är lämpligt) Sedan lämnar du henne, tar inga fler diskussioner och går därifrån om hon vill diskutera/skrika. När första månadspengen inte  kommer och hon blir hysterisk kan du fråga henne om hon är mogen att diskutera. Är hon inte det går du därifrån. Och ge henne inte pengar när hon inte går i skolan. Du möjliggör då hennes avhopp vilket straffar henne som vuxen. Det är kanske det lättaste nu men absolut det sämsta för hennes framtid.

• Anonym (Sluta nu)

Herregud, dags att göra otroliga ingrepp för att det inte ska gå åt helvete för henne. Inga pengar från er alls. Oavsett om hon går i skolan eller inte.

Sätt upp saker som hon måste göra och ge henne en "lön". Vilket jävla beteende. Skulle lagt beslag på allt jag gett henne och även telefon dator och surfplatta. Sen hade hon fått jobba hemma tills hon betalat vad sakerna kostar.

Då kanske hon inser vad man får om man inte jobbar eller har gått klart gymnasiet. Betalningen kan motsvara soc bidrag delat på 160 timmar. För det är vad hon kommer att få med den attityden. Framförallt om hon vill driva eget.

• Anonym (Liv)

Om presenterna inte dög hade jag tagit tillbaka dem allihop och skänkt till någon som uppskattade dem.

Sedan hade jag gett exakt 0 kr i månaden, låtit henne klara sin försörjning själv. Gett det basala som mat och enbart de kläder man behöver, inte vill ha.

Ett sådant beteende måste man sätta hårt mot hårt mot, det går inte att kompromissa bort. Vill hon ha pengar så får hon gå i skolan så csn kommer och/eller skaffa sig ett jobb.

Att hon inte förstår hur mycket som är fejk på tiktok är ett annat problem.

• Anonym (Nfnf)

Lite svårt att läsa vad du skriver då du skrivit fel flera gånger på de och dem men skitsamma det hör egentligen inte till. 

Håller inte med de andra om att hon är bortskämd. Däremot anar jag en osäkerhet. Hon ser alla dessa tjejer på nätet som har dyra Chanel-märken och får en massa pengar. Det jag tycker ni verkligen inte bör göra är att kalla henne bortskämd och säga att hon ska vara nöjd. se problemet bakom. Internet. Prata om det med henne, att allt är inte som det ser ut utåt sett. Det vanligaste är förmodligen inte att alla ens får märken av Chanel. Hon vill förmodligen vara som de andra. Känner sig utanför annars och därav gråten och ångesten. 

• Anonym (Nfnf)
    Anonym (KB) skrev 2022-12-27 08:38:14 följande:

Jag skulle ta tillbaka allt och säga att då får hon tyvärr ingenting. Barn kan bli ouppskattade om dem får för mkt. Ge mindre.

Haft en vän som vart bortskämd med allt när vi växte upp. Hon blev både tjock (dem kunde inte säga nej när hon skrek efter godis) plus har hon godisberoende och ätstörning idag, hon kan knappt jobba då hennes föräldrar daltat. hon är snart 30 år och bor hemma. aldrig haft ett heltidsjobb, aldrig ens tvättat och städar inte. varken sitt eget rum eller i hemmet. Min vän fick åka mkt utomlands med sin mamma. En sommar fick hon inte hänga med och blev jättesur. Jag tänkte att det var på tiden. Hon är ju stor och dem tar med henne som att hon vore 5 år.

Om jag var du hade jag tagit tillbaka pengarna, ta bort TikTok konto (Verkar ju ha dålig inflytande), ha ett seröst snack om hur mkt det får. Många som aldrig ens får åka utomlands. dra ner på sånt tillfälligt tills dem uppskattar det. Kolla på dokumentärer om hur andra människor lever. kanske hon förstår hur lyckligt lottad hon är.

Nu vet jag hur det ser ut i övrigt, men om hon är 16 år så kanske hon får ta mer ansvar över saker i hemmet. Börja lite.

Håller med 
  • Friger
    Anonym (Sabbad jul) skrev 2022-12-27 08:35:40 följande:
    Nä exakt så. Hon menar att hon skiter i fattigare människor (när jag försöker resonera
    att det finns dem som har det värre)huvudsaken att hon ska ha. Jag skäms över henne oerhört. Funderar på att helt klippa inkom för henne. Hon får nämligen inte studiebidraget då hon skolkar för mycket på 
    gymnasiet. 
    Äsch, ta det inte så allvarligt.

Många tjejer i den åldern befinner sig i drama hela tiden. Minsta småsak blåses upp till ofantliga proportioner.

Det är väl bara att konstatera att det är vad ni har råd med för tillfället, att alla får lika.

Börja inte eskalera konflikten med att straffa henne. Barn och särskilt tjejer i den åldern kan bråka. Det kan även lätt urarta.
Svar på tråden Barn blir ledsen över julklappar