• Anonym (Sabbad jul)

Barn blir ledsen över julklappar

Igår hade vi lilla julafton då mina stora barn var bortresta med sin pappa över jul. De fick inte så mycket julklappar av sin pappa då resan var dyr (skidresa). 

när dem kommer till
    mig så ska dem få mina klappar. Min 16 åring får då en hårprodukt, sminkborstar, foundation. hon hade innan jul fått ett chanel läppstift för 600. Sammanlagt kostade allt cirka 1600. Hon skulle även få pengar swishat (700). Så sammanlagt 2300. 

hon blev iallafall helt galen, grät och klagade. Sa att alla andra på tiktok får så mycket mer och att jag skulle swisha 3000 till henne. Kallade oss fattiga mm.

sanningen är den att hon fick mindre än tidigare. men vi har tre andra barn och har köpt hus med skenande elpriser mm. Dessutom har vi precis varit på bali (hon var med) vilket kostade 150 000. 

blev oerhört ledsen över att hon är så bortskämd och att hela kvällen blev förstörd. Vad ska jag göra åt den här bortskämdheten. Hon menar att hon ska ha så mycket för hon är van med det och det är vårt fel. 

• Svar på tråden Barn blir ledsen över julklappar
  • Hellishen

Din 16åring verkar tyvärr otroligt bortskämd och verklighetsfrånvänd. Men nu fick både du och hon en reality check och kan kanske styra upp det hela. Att jämföra sig med sponsrade influencers och inte förstå att man själv lever lyxliv är nog ett tecken på att man inte vet så mycket om samhället  eller världen idag. Se till att prata med barnen, och sluta göda deras egon, låt dem bli sura och växa istället.

• Anonym (Q)

Ni bekräftar barnets känslor - typ jag ser att du är besviken, verkligen upprörd - och ber kanske om ursäkt för att ni har skämt bort henne så katastrofalt. Det måste vara hårt för henne att behöva möta detta här och nu, men ni är här för henne. Fråga om det finns något ni kan göra för att hjälpa henne att hantera situationen och var också tydliga med era förväntningar på hennes uppförande. Berätta kanske om hur ni hanterar egna besvikelser i sociala situationer. Påminn om regler ni har i ert hem som handlar om hänsyn och respekt och om er familjs värderingar.

Och lycka till! Bättre sent än aldrig!

• Anonym (Sabbad jul)
    Hellishen skrev 2022-12-27 08:29:43 följande:

Din 16åring verkar tyvärr otroligt bortskämd och verklighetsfrånvänd. Men nu fick både du och hon en reality check och kan kanske styra upp det hela. Att jämföra sig med sponsrade influencers och inte förstå att man själv lever lyxliv är nog ett tecken på att man inte vet så mycket om samhället  eller världen idag. Se till att prata med barnen, och sluta göda deras egon, låt dem bli sura och växa istället.

Nä exakt så. Hon menar att hon skiter i fattigare människor (när jag försöker resonera
    att det finns dem som har det värre)huvudsaken att hon ska ha. Jag skäms över henne oerhört. Funderar på att helt klippa inkom för henne. Hon får nämligen inte studiebidraget då hon skolkar för mycket på 
    gymnasiet. 
  • Anonym (KB)

Jag skulle ta tillbaka allt och säga att då får hon tyvärr ingenting. Barn kan bli ouppskattade om dem får för mkt. Ge mindre.

Haft en vän som vart bortskämd med allt när vi växte upp. Hon blev både tjock (dem kunde inte säga nej när hon skrek efter godis) plus har hon godisberoende och ätstörning idag, hon kan knappt jobba då hennes föräldrar daltat. hon är snart 30 år och bor hemma. aldrig haft ett heltidsjobb, aldrig ens tvättat och städar inte. varken sitt eget rum eller i hemmet. Min vän fick åka mkt utomlands med sin mamma. En sommar fick hon inte hänga med och blev jättesur. Jag tänkte att det var på tiden. Hon är ju stor och dem tar med henne som att hon vore 5 år.

Om jag var du hade jag tagit tillbaka pengarna, ta bort TikTok konto (Verkar ju ha dålig inflytande), ha ett seröst snack om hur mkt det får. Många som aldrig ens får åka utomlands. dra ner på sånt tillfälligt tills dem uppskattar det. Kolla på dokumentärer om hur andra människor lever. kanske hon förstår hur lyckligt lottad hon är.

Nu vet jag hur det ser ut i övrigt, men om hon är 16 år så kanske hon får ta mer ansvar över saker i hemmet. Börja lite.

• Anonym (KB)

Om hon inte får studiebidrag så skulle aldrig ge pengar. det måste hon göra sig förtjänt till.

• Citronella
    Anonym (Q) skrev 2022-12-27 08:33:08 följande:

Ni bekräftar barnets känslor - typ jag ser att du är besviken, verkligen upprörd - och ber kanske om ursäkt för att ni har skämt bort henne så katastrofalt. Det måste vara hårt för henne att behöva möta detta här och nu, men ni är här för henne. Fråga om det finns något ni kan göra för att hjälpa henne att hantera situationen och var också tydliga med era förväntningar på hennes uppförande. Berätta kanske om hur ni hanterar egna besvikelser i sociala situationer. Påminn om regler ni har i ert hem som handlar om hänsyn och respekt och om er familjs värderingar.

Och lycka till! Bättre sent än aldrig!

Jag förstår varför ungdomar har seriösa problem med att klara ett vuxenliv om de blir behandlade på sättet du beskriver. Vill man förstöra för ungdomen tar man till sig de här råden. 
  • Hellishen

Vad jobbar du och din man med? Med tanke på er ekonomiska framgång?

Vad tänker dottern att hon ska jobba med för att finansiera sin egen kravspec på livet om hon inte ens går till skolan?

• Anonym (Sätt gränser)

Jag skulle aldrig ge mitt barn några år går över huvudtaget om hen skolkade och förlorade studiemedlet. Jag har också barn på gymnasiet och har gjort glasklart att de måste sköta skolan för att kunna få några pengar nu när studiemedlet går direkt till dem. Jag tycker faktiskt att det är självklart att de är så stora så de ska klara av att ta den konsekvensen.
    Jag hade heller aldrig accepterat ett sådant beteende från mina barn och hade haft ett ordentligt snack om ekonomi och konsekvenser efter en sådan kväll. Om det inte visas uppskattning för det dem får så hade jag slutat att köpa saker helt och hållet.

• Anonym (Sabbad jul)
    Hellishen skrev 2022-12-27 08:58:18 följande:

Vad jobbar du och din man med? Med tanke på er ekonomiska framgång?

Vad tänker dottern att hon ska jobba med för att finansiera sin egen kravspec på livet om hon inte ens går till skolan?

Lite oklart vad hon ska jobba med faktiskt. hon har pratat om att jobba som influenver faktiskt eller som egen företagare 

inga märkvärdiga jobb, min man är IT chef jag inom kommunen med utvecklingsfrågor. Har ingen direkt ekonomisk framgång. 

• Anonym (Sabbad jul)
    Anonym (Sätt gränser) skrev 2022-12-27 09:15:38 följande:

Jag skulle aldrig ge mitt barn några år går över huvudtaget om hen skolkade och förlorade studiemedlet. Jag har också barn på gymnasiet och har gjort glasklart att de måste sköta skolan för att kunna få några pengar nu när studiemedlet går direkt till dem. Jag tycker faktiskt att det är självklart att de är så stora så de ska klara av att ta den konsekvensen.
    Jag hade heller aldrig accepterat ett sådant beteende från mina barn och hade haft ett ordentligt snack om ekonomi och konsekvenser efter en sådan kväll. Om det inte visas uppskattning för det dem får så hade jag slutat att köpa saker helt och hållet.

Hon får första bidraget i januari. Men ja det kommer hon då inte få från csn. Nä jag ska ta ett snack men jag tror inte det blir framgångsrikt
Svar på tråden Barn blir ledsen över julklappar