• Anonym (Sabbad jul)

Barn blir ledsen över julklappar

Igår hade vi lilla julafton då mina stora barn var bortresta med sin pappa över jul. De fick inte så mycket julklappar av sin pappa då resan var dyr (skidresa). 

när dem kommer till
    mig så ska dem få mina klappar. Min 16 åring får då en hårprodukt, sminkborstar, foundation. hon hade innan jul fått ett chanel läppstift för 600. Sammanlagt kostade allt cirka 1600. Hon skulle även få pengar swishat (700). Så sammanlagt 2300. 

hon blev iallafall helt galen, grät och klagade. Sa att alla andra på tiktok får så mycket mer och att jag skulle swisha 3000 till henne. Kallade oss fattiga mm.

sanningen är den att hon fick mindre än tidigare. men vi har tre andra barn och har köpt hus med skenande elpriser mm. Dessutom har vi precis varit på bali (hon var med) vilket kostade 150 000. 

blev oerhört ledsen över att hon är så bortskämd och att hela kvällen blev förstörd. Vad ska jag göra åt den här bortskämdheten. Hon menar att hon ska ha så mycket för hon är van med det och det är vårt fel. 

• Svar på tråden Barn blir ledsen över julklappar
  • Friger
    Anonym (Enkelt) skrev 2022-12-27 14:40:12 följande:
    Vem har sagt att man ska vara oförskämd?? Sluta projicera dina fördomar, tack.
    Suck... du kanske ska komma ihåg vad du skrev... Syftar inte nedan text och citat från dig själv att bara få ungen att känna sig dålig så vet jag inte vad som gör det.

Det går att bara säga nej. Utan att vara oförskämd.

Citat Anonym(Enkelt):
    "
    Enkelt. SLUTA SKÄMMA BORT DEM. Sluta köpa skitdyra skitsaker! Vill din dotter ha smink och annat för flera tusen, guess what? SKAFFA ETT JOBB UNGE. Hädanefter ger du dem normala saker, passar det inte så informerar du att det inte blir fler julklappar och födelsedagspresenter eftersom de ändå inte är tacksamma.
    "

• Anonym (Enkelt)
    Friger skrev 2022-12-27 14:53:36 följande:
    Suck... du kanske ska komma ihåg vad du skrev... Syftar inte nedan text och citat från dig själv att bara få ungen att känna sig dålig så vet jag inte vad som gör det.

Det går att bara säga nej. Utan att vara oförskämd.

Citat Anonym(Enkelt):
    "
    Enkelt. SLUTA SKÄMMA BORT DEM. Sluta köpa skitdyra skitsaker! Vill din dotter ha smink och annat för flera tusen, guess what? SKAFFA ETT JOBB UNGE. Hädanefter ger du dem normala saker, passar det inte så informerar du att det inte blir fler julklappar och födelsedagspresenter eftersom de ändå inte är tacksamma.
    "
    Sluta sucka, det är så otroligt barnsligt.

Ja jag inbillade mig att jag pratade med vuxna i den här tråden och inte med ts tonåring, eller hur? Ser INGET som helst fel med att uppmana en bortskämd snorunge att skaffa sig ett jobb om de vill leva som miljonärer.
  • Anonym (var tydlig)

Att upptäcka att en 15, 16, 17 åring är en idiot tillhör väl livets gång... Antingen är det nått, eller något annat.
    Vi hade också konflikt på jul med min 15-åring. Hen var också otacksam och obetänksam och det tillhör väl en fas. Som vuxen blir jag förstås ledsen och så in i helvete arg.... Men likförbannat är det min plikt att ta tag i vad jag tycker är knas och "hjälpa hen att förstå". 

Jag har en grej att dra in som "är viktigast i hela värden"/"livet är meningslöst utan" och nu i jul kom det upp som ev. konsekvens om det inte blir skärpning.

Bort med pengar, som ni inte har, till något ni inte vill. Att sluta gå i skolan är skit-beteende och att CSN dras in ÄR bra! Då ska ni väl inte "ta bort det".

I min värd är det rimligt att vara tydlig med att det blivit knas gällande pengar och presenter. Viss del är ert fel, men det är inte ert fel att ni plötsligt upptäckt att hon är en otacksam snorunge. Det är faktiskt hennes "problem". För det gör ju att ni ser att det är ett problem, som ni behöver ta tag i. Hon är ju inte den första tonåring som inte kan se sin egen del och man behöver faktiskt inte hålla med sina föräldrar till 100% för att anpassa sig.

Bort med inkomst som är oförtjänad och ställ rimliga krav för att "få". Naaturligtvis så behöver hon mat, kläder och hygienartiklar... men drar man inte sitt strå till stacken, så är det inte fina grejer och massa pengar som gäller. Då är det mamma och pappa som fixar det som DE anser behövs.

• Friger
    Anonym (Enkelt) skrev 2022-12-27 14:56:48 följande:
    Sluta sucka, det är så otroligt barnsligt.

Ja jag inbillade mig att jag pratade med vuxna i den här tråden och inte med ts tonåring, eller hur? Ser INGET som helst fel med att uppmana en bortskämd snorunge att skaffa sig ett jobb om de vill leva som miljonärer.
    Ja... Jag suckar när folk inte minns vad de själva skriver.

Men du kanske inte förstår skillnaden mellan att uppmuntra och trycka ner?

Ditt:
    "SKAFFA ETT JOBB UNGE"

Sen en harang om hur bortskämd ungen är.

Det är att trycka ner. Räcker med att säga nej och tipsa barnet om att försöka att skaffa ett extra-jobb om barnet vill ha mer pengar. Kanske med tillägget att du kan hjälpa barnet på traven med hur man gör för att söka sådana.

Men det är svårt för barn i den åldern att få extra-jobb nu för tiden. De flesta har det inte.
  • Anonym (Sabbad jul)
    Anonym (A) skrev 2022-12-27 14:16:39 följande:
    Ni har köpt hus med skenande elpriser men prioriterade en resa till Bali för 150 000 kr?
    Självklart reagerar dottern så här, hon är van vid att det ska synas att man har pengar, ni har själv satt ribban. Grattis.
    Det finns anledningar till att vi gjorde det valet. Huset köptes innan elpriset skenade och likaså resan. Huset i november 2021 och resan februari i är pågrund av en saftig vinst på våran hus försäljning 
  • Anonym (Sabbad jul)
    Anonym (A) skrev 2022-12-27 14:16:39 följande:
    Ni har köpt hus med skenande elpriser men prioriterade en resa till Bali för 150 000 kr?
    Självklart reagerar dottern så här, hon är van vid att det ska synas att man har pengar, ni har själv satt ribban. Grattis.
    Det finns anledningar till att vi gjorde det valet. Huset köptes innan elpriset skenade och likaså resan. Huset i november 2021 och resan februari i är pågrund av en saftig vinst på våran hus försäljning 
  • Anonym (Enkelt)
    Friger skrev 2022-12-27 15:04:54 följande:

Ditt:
    "SKAFFA ETT JOBB UNGE"

Det är att trycka ner. Räcker med att säga nej och tipsa barnet om att försöka att skaffa ett extra-jobb om barnet vill ha mer pengar. Kanske med tillägget att du kan hjälpa barnet på traven med hur man gör för att söka sådana.

Men det är svårt för barn i den åldern att få extra-jobb nu för tiden. De flesta har det inte.
    Igen: Jag pratar med VUXNA i denna tråd och INTE med någon tonåring.
  • Anonym (Enkelt)
    Friger skrev 2022-12-27 15:04:54 följande:

Ditt:
    "SKAFFA ETT JOBB UNGE"

Man får väl fatta någonting själv istället för att idiotförklara andra i tråden om att "så där kan man inte prata med barn", nej det gör man inte så klart utan anpassar hur man uttrycker sig. Tack för att du visar DIN syn på dina medmänniskor!
  • Anonym (HH)

Ge henne noll och ingenting i fortsättningen. 

• Anonym (Sabbad jul)

Hon har bett om ursäkt nu för hur hon betedde sig. 

1 nej hon kommer inte bli kompenserad för indraget csn.
    2 hon kommer inte få saker mer än nödvändiga saker
    3 jag kommer att involvera henne i hur ekonomin ser ut
    4 jag kommer inte dra in presenter som hon redan fått 

Svar på tråden Barn blir ledsen över julklappar