Barn blir ledsen över julklappar
Lite oklart vad hon ska jobba med faktiskt. hon har pratat om att jobba som influenver faktiskt eller som egen företagare
inga märkvärdiga jobb, min man är IT chef jag inom kommunen med utvecklingsfrågor. Har ingen direkt ekonomisk framgång.
"Jobbar med utvecklingsfrågor inom kommunen" tolkar jag som någon form av tjänstemannaroll som inte är helt okvalificerad. En lön på minst 30-35 i månaden då. Sannolikt mer.
Även om ni inte har några fantasilöner skulle de flesta se er som tämligen välbärgade. Att du inte verkar kunna se det själv tror jag är en del av din dotters problematik.
Om situationen i övrigt: Jag hade kanske försökt förbereda dottern innan och sagt något i stil med "nu när vi varit på Bali och elpriserna är så höga blir det lite mindre julklappar i år" för att förebygga eventuell besvikelse.
Men din dotter framstår ändå som otroligt bortskämd. Jag fick inte pengar utöver studiebidraget på gymnasiet. Jag GAV tidvis av mitt studiebidrag så att familjen kunde klara löpande utgifter. Det var självklart för mig.
Jag får också intrycket att hon har svårt att greppa pengars värde. Hon kanske ser det som att hon "bara" fick ett par sminkgrejer, en hårprodukt och några sminkborstar, vilket hade varit ganska lite om det rört sig om produkter från HM. Där tror jag ni måste jobba mer med att göra henne medveten om vad saker kostar. Jag är lite undrande över varför en 16-åring ens får ett chanel-läppstift. Jag är själv vuxen, sminkintresserad, med en bra lön och anser ändå att ett läppstift för 600 spänn är onödigt. Det finns bra produkter för betydligt mindre summor. Och när man är 16 kan smaken variera fort så det känns onödigt att kasta ut så mycket pengar.