• Anonym (Hej)

Barn blir ledsen över julklappar

Anonym (Sabbad jul) skrev 2022-12-27 09:34:13 följande:

Lite oklart vad hon ska jobba med faktiskt. hon har pratat om att jobba som influenver faktiskt eller som egen företagare 

inga märkvärdiga jobb, min man är IT chef jag inom kommunen med utvecklingsfrågor. Har ingen direkt ekonomisk framgång. 

Min man har en senior tjänst inom IT (dock ej chef) Han tjänar drygt 60 000 i månaden. Jag utgår från att din man måste ligga på minst 50.

"Jobbar med utvecklingsfrågor inom kommunen" tolkar jag som någon form av tjänstemannaroll som inte är helt okvalificerad. En lön på minst 30-35 i månaden då. Sannolikt mer.

Även om ni inte har några fantasilöner skulle de flesta se er som tämligen välbärgade. Att du inte verkar kunna se det själv tror jag är en del av din dotters problematik.

Om situationen i övrigt: Jag hade kanske försökt förbereda dottern innan och sagt något i stil med "nu när vi varit på Bali och elpriserna är så höga blir det lite mindre julklappar i år" för att förebygga eventuell besvikelse.

Men din dotter framstår ändå som otroligt bortskämd. Jag fick inte pengar utöver studiebidraget på gymnasiet. Jag GAV tidvis av mitt studiebidrag så att familjen kunde klara löpande utgifter. Det var självklart för mig.

Jag får också intrycket att hon har svårt att greppa pengars värde. Hon kanske ser det som att hon "bara" fick ett par sminkgrejer, en hårprodukt och några sminkborstar, vilket hade varit ganska lite om det rört sig om produkter från HM. Där tror jag ni måste jobba mer med att göra henne medveten om vad saker kostar. Jag är lite undrande över varför en 16-åring ens får ett chanel-läppstift. Jag är själv vuxen, sminkintresserad, med en bra lön och anser ändå att ett läppstift för 600 spänn är onödigt. Det finns bra produkter för betydligt mindre summor. Och när man är 16 kan smaken variera fort så det känns onödigt att kasta ut så mycket pengar. 
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Sabbad jul) skrev 2022-12-28 15:44:12 följande:
    Nja kanske. Har okej inkomster på närmare 50 och mannen 75. Men det är dyrt att leva som alla vet nuförtiden. Oavsett så har du rätt i att prismedvetenhet saknas. det är något att jobba på 
    Jo, men el och mat kostar lika mycket för ett par som båda tjänar 27-28 000 i månaden.

Återigen, jag menar inte att ni har fantasilöner, men ni har bra löner. Din dotter behöver nog inse det om det inte ska bli ett brutalt uppvaknande om några år när hon ska ut på arbetsmarknaden.
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Sabbad jul) skrev 2023-01-01 21:01:30 följande:

Alla som eldar upp sig kan vara lugna

vi har pratat, hon har berättat varför hon gjort som hon gjort. Hon erkände att hon gjorde fel. Vi har förklarat arr pengarnas värde har urholkats och vi nu har sämre ekonomi än tidigare på grund av saker som inflation och elpriser. Vi har enats och förstår varandra. 

hon förstår oxå att för att ha en bra inkomst och däröver som vi har så har det krävts ansträngning i form av hårt arbete och/eller studier. 

angående skolket så har hon sedan början av december gått i skolan. Troligen blir csn ändå indraget och då kommer jag inte ge henne pengar nej. Hon fick även sin swish indragen (som hon skulle fått i julklapp). hon fick behålla resten av klapparna. Orsaken till skolket var dels diagnos men även att hon känner sig så ful vilket paniken att hon fick lite smink/pengar var en del av. 

alltid såna attacker på familjeliv, som att folk njuter av att hacka på allt och skrapa ihop sin egen sanning. Så tröttsamt

Jaså? Nu var det du som startade en tråd här där du till en början utelämnade viktiga detaljer som att din dotter har en diagnos som möjligen försvårar för henne i vissa situationer och tydligen har stora komplex för sitt utseende.

Eldar upp sig? Jag tycker vi är flera som gett konstruktiva råd kring hur du hade kunnat göra istället, möjliga orsaker till varför din dotter agerar som hon gör och så vidare.

För övrigt tycker jag det var ganska dåligt av dig att dra in redan utlovade swishpengar hur illa din dotter än betett sig. Särskilt då hon redan som det är får mindre julklappar än vanligt.
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Sabbad jul) skrev 2023-01-02 07:11:48 följande:

vi ska exempelvis på spa om några dagar, det går inte någon nöd på henne men tack då vet jag att du tycker det var fel. 

Nej, det är nog ingen som läst tråden som tror att det går någon nöd på din dotter rent materiellt. 

Men det var inte heller det som jag tycker är problematiskt med ditt beteende.
Svar på tråden Barn blir ledsen över julklappar