Inlägg från: Anonym (Sabbad jul) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sabbad jul)

Barn blir ledsen över julklappar

Igår hade vi lilla julafton då mina stora barn var bortresta med sin pappa över jul. De fick inte så mycket julklappar av sin pappa då resan var dyr (skidresa). 

när dem kommer till
    mig så ska dem få mina klappar. Min 16 åring får då en hårprodukt, sminkborstar, foundation. hon hade innan jul fått ett chanel läppstift för 600. Sammanlagt kostade allt cirka 1600. Hon skulle även få pengar swishat (700). Så sammanlagt 2300. 

hon blev iallafall helt galen, grät och klagade. Sa att alla andra på tiktok får så mycket mer och att jag skulle swisha 3000 till henne. Kallade oss fattiga mm.

sanningen är den att hon fick mindre än tidigare. men vi har tre andra barn och har köpt hus med skenande elpriser mm. Dessutom har vi precis varit på bali (hon var med) vilket kostade 150 000. 

blev oerhört ledsen över att hon är så bortskämd och att hela kvällen blev förstörd. Vad ska jag göra åt den här bortskämdheten. Hon menar att hon ska ha så mycket för hon är van med det och det är vårt fel. 

• Svar på tråden Barn blir ledsen över julklappar
  • Anonym (Sabbad jul)
    Hellishen skrev 2022-12-27 08:29:43 följande:

Din 16åring verkar tyvärr otroligt bortskämd och verklighetsfrånvänd. Men nu fick både du och hon en reality check och kan kanske styra upp det hela. Att jämföra sig med sponsrade influencers och inte förstå att man själv lever lyxliv är nog ett tecken på att man inte vet så mycket om samhället  eller världen idag. Se till att prata med barnen, och sluta göda deras egon, låt dem bli sura och växa istället.

Nä exakt så. Hon menar att hon skiter i fattigare människor (när jag försöker resonera
    att det finns dem som har det värre)huvudsaken att hon ska ha. Jag skäms över henne oerhört. Funderar på att helt klippa inkom för henne. Hon får nämligen inte studiebidraget då hon skolkar för mycket på 
    gymnasiet. 
  • Anonym (Sabbad jul)
    Hellishen skrev 2022-12-27 08:58:18 följande:

Vad jobbar du och din man med? Med tanke på er ekonomiska framgång?

Vad tänker dottern att hon ska jobba med för att finansiera sin egen kravspec på livet om hon inte ens går till skolan?

Lite oklart vad hon ska jobba med faktiskt. hon har pratat om att jobba som influenver faktiskt eller som egen företagare 

inga märkvärdiga jobb, min man är IT chef jag inom kommunen med utvecklingsfrågor. Har ingen direkt ekonomisk framgång. 

• Anonym (Sabbad jul)
    Anonym (Sätt gränser) skrev 2022-12-27 09:15:38 följande:

Jag skulle aldrig ge mitt barn några år går över huvudtaget om hen skolkade och förlorade studiemedlet. Jag har också barn på gymnasiet och har gjort glasklart att de måste sköta skolan för att kunna få några pengar nu när studiemedlet går direkt till dem. Jag tycker faktiskt att det är självklart att de är så stora så de ska klara av att ta den konsekvensen.
    Jag hade heller aldrig accepterat ett sådant beteende från mina barn och hade haft ett ordentligt snack om ekonomi och konsekvenser efter en sådan kväll. Om det inte visas uppskattning för det dem får så hade jag slutat att köpa saker helt och hållet.

Hon får första bidraget i januari. Men ja det kommer hon då inte få från csn. Nä jag ska ta ett snack men jag tror inte det blir framgångsrikt
  • Anonym (Sabbad jul)
    Anonym (A) skrev 2022-12-27 14:16:39 följande:
    Ni har köpt hus med skenande elpriser men prioriterade en resa till Bali för 150 000 kr?
    Självklart reagerar dottern så här, hon är van vid att det ska synas att man har pengar, ni har själv satt ribban. Grattis.
    Det finns anledningar till att vi gjorde det valet. Huset köptes innan elpriset skenade och likaså resan. Huset i november 2021 och resan februari i är pågrund av en saftig vinst på våran hus försäljning 
  • Anonym (Sabbad jul)
    Anonym (A) skrev 2022-12-27 14:16:39 följande:
    Ni har köpt hus med skenande elpriser men prioriterade en resa till Bali för 150 000 kr?
    Självklart reagerar dottern så här, hon är van vid att det ska synas att man har pengar, ni har själv satt ribban. Grattis.
    Det finns anledningar till att vi gjorde det valet. Huset köptes innan elpriset skenade och likaså resan. Huset i november 2021 och resan februari i är pågrund av en saftig vinst på våran hus försäljning 
  • Anonym (Sabbad jul)

Hon har bett om ursäkt nu för hur hon betedde sig. 

1 nej hon kommer inte bli kompenserad för indraget csn.
    2 hon kommer inte få saker mer än nödvändiga saker
    3 jag kommer att involvera henne i hur ekonomin ser ut
    4 jag kommer inte dra in presenter som hon redan fått 

• Anonym (Sabbad jul)
    Anonym skrev 2022-12-27 22:42:36 följande:
    Har du barn som själva är bortskämda dramaqueens eller varför försvarar du att skämma bort ungarna och tycker att föräldrarna ska vänta med att bli hårdare?

Föräldrarna här har förmodligen ovetande skapat ett monster mer eller mindre. Sen är det heller inget som är "vanligt" bland tonårstjejer som du skrev i ditt tidigare inlägg.
    Jag känner inte igen detta beteende från någon enda bekant från hela min uppväxt till gymnasiet.
    Fast lite liknande, en värstingtjej som utpressande sina föräldrar på pengar (tusenlappar på 90talet) för att gå till skolan i högstadiet (gick inte så särskilt bra för henne i livet). En typisk borderlinebrud i gymnasiet där hela livet bestod av drama och ha och ha (gick helt okej utifrån sett, hon har ett jobb det inte krävs utbildning för iaf) och kanske att det förekom hos en stroppig tjej jag ofta träffade i stallet, skulle inte förvåna mig (hennes gick det bra för yrkesmässigt, men har svårt att tänka mig att hon kan ha några vidare relationer).
    Hade en väldigt nära vän som kanske hade reagerat lite tjurigt om hennes föräldrar någon gång sa nej, men inte på denna nivån. Hennes föräldrar sa heller inte nej så ofta vilket gjorde vuxenlivet svårt för henne. Föräldrarna placerade henne i en br för många miljoner efter studenten och hon får månatliga bidrag medan hon jobbar lite här och där med egna projekt, inget lönsamt utan mest på hobbynivå. Det är absolut inget fel på henne utifrån sett och skolan gick helt okej, däremot såg hon redan som tonåring ner på folk med vad hon ansåg var lodisyrken som hantverkare eller städare.

Är det någon annan kvinna här som känner igen detta beteende hos sig själva som tonåringar eller hos sina bekanta eller skolkamrater? Skulle ni anse att det är vanligt?

Sen undrar jag hur en 16åring som spenderar en massa tid på tiktok inte kan förstå att den världen inte är verkligheten. Har ts aldrig talat med henne om så basala saker (i denna tid)? 
    Varför skolkar hon? Lika oroande som hennes bortskämdhet tycker jag verkar vara risken att hon ska börja med droger, skolkande gymnasieungdomar brukar ha en fallenhet för det eller psykisk ohälsa.

Det som är vanligt är nog en idealbil av hur man ska se ut och hur man ska ha det som förmedlas via sociala medier. 

jo jag har pratat med henne om att tiktok osv inte är
    verkligheten såklart. Men som sagt så är
    hon van vid en viss standard som hon nu måste backa ifrån som vi behöver hantera tillsammans.
    som en lärdom! 

• Anonym (Sabbad jul)
    Anonym skrev 2022-12-28 00:20:25 följande:
    Ja, influenser utifrån har alltid varit ett problem för vissa typer av tonåringar. De blir extremt utsatta från olika håll och kanter för att passa in. Nu även från internet.
    Finns oerhört mycket bra på youtube, man måste ju inte lyssna på de mest hjärndöda influencers. Förhoppningsvis är det övergående.

Skolket är däremot extremt oroväckande.
    Varför orosanmäler inte skolan till soc? Jag fick en sån anmälan en gång när jag hade tappat csn pga skolk och hade vad de ansåg som tveksamt umgänge, (helt vanliga ungdomar men vissa rökte hasch och tog ecstacy på helger) kanske var mest umgänget de syftade på?
    Det är ju olika i olika kommuner och på nu och då. Är uppvuxen i en rätt välbärgad kommun så de hade väl resurser även för mindre allvarliga saker kanske?
    Innan socanmälan skedde så satt jag med studierektorn, klassföreståndaren och båda mina föräldrar i möte på skolan och pratade om hur vi kunde ordna skolket. Mina föräldrar blev informerade om vännerna jag hade, de var välkända av skolan eftersom att många var tidigare elever, vissa hade hoppat av utan att ha jobb som väntade.
    När oron hos mina lärare och studierektor inte mildrades så blev det socanmälan och jag fick åka dit och prata om allt och inget med trevlig personal och lämna urinprov några gånger. Mina föräldrar var mycket tacksamma att det varnades i tid och att de blev involverade.
    Personalen på soc förklarade också vad som kunde hända om jag fortsatte misskötseln av skolan och ev drogbruk (fanns inga bevis för det alls).
    Det fick iaf mig att vakna till och börja sköta skolan bättre.
    Kanske det skulle hjälpa din dotter också?

Finns något intresse utöver "smink, influencers, shoppa" som kan uppmuntras? Finns ju influencers som snackar om andra saker än de sponsrade tjejer som blir företagens gullegrisar för att påverka ungdomar att kräva saker av sina föräldrar medan företagen tjänar massor.
    Ja, du vet hur det är, men kan att förklara uppbyggnaden av influencerverksamheten få din dotter att tänka till?

Finns massor av dokumentärer på yt om hur fast fashion förstör miljö och levnadsförhållanden för människor i andra länder.
    Hur fabriker som tillverkar kläder för H&M, Zara, Levis etc utnyttjar folk men framför allt totalsabbar deras levnadsmiljö och försörjningsmöjligheter för framtida generationer. Förgiftad mark, sjuka djur och människor som får i sig kemikalier från klädtillverkningen, döda floder utan liv.
    En sån dokumentär kanske skulle kunna få henne att bättre förstå att människor har det väldigt olika. Att man noga bör planera sina inköp och inte handla i onödan eftersom att det påverkar liv och hälsa för både människor, djur och natur.
    Får tonåringarna aldrig se sånt så kan de heller inte börja tänka på omvärlden. Vissa påverkas betydligt bättre av en välgjord dokumentär än vad deras föräldrar pratar om.

Önskar all lycka till!

Hon har inte konstigt umgänge och anledningen till frånvaron är till viss del diagnos (högfungerande autism). Det har aldrig varit aktuellt med socanmälan för hennes del. 

ja absolut jag försöker prata med henne om dessa saker och ibland lyssnar hon men ibland så är det som att hon får någon egomössa på och bara skiter i allt sånt. 

• Anonym (Sabbad jul)
    jeanette02 skrev 2022-12-28 06:35:01 följande:

Det var bra ändå i allt att hon bad om ursäkt. Det är rätt stort steg för många tonåringar. Hoppas hon verkligen fått en tankeställare och att ni håller hårt på era punkter. 
    Man blir så paff när hon skrikit att ni är - fattiga! Vet att tonåringar kan vara dramatiska men ändå, när du beskrivit vad hon fått Chanelläppstiftet t ex och resor osv. 
    Sedan nej det är inte så lätt att hitta extrajobb vid 16 men man göra en hel saker hemma iallafall och bidra på så vis. Sedan finns det ju ibland frivilligorganisationer och sådant där man kan hjälpa till och även få lite inblick i hur livet kan se ut. Kyrkan, idrottsföreningar mm. 

Hon skulle totalt vägra frivilligarbete tyvärr. Hennes pappa är chef för ett behandlingshem och jag har jobbat inom socialtjänsten nära människor förrut som har det svårt så hon har fått höra en hel del. Även vanliga jobb vägrar hon.Jag har sagt det att om hon hoppar av så får hon ta ett jobb. Hon gick en dag på sitt sommarjobb i som ras . Sommarjobbet bestod av att gå på föreläsningar och  att utveckla sitt entreprenörskap . 

en del av det här utbrottet handlade om att hon har diagnos som gör att man får sämre förmåga att se saker från andras perspektiv en annan är att hon tycker att hon är fruktansvärt ful och därför måste ha massa smink. 

• Anonym (Sabbad jul)
    En del av det här utbrottet handlade alltså
    om att hon har diagnos som gör att man får sämre förmåga att se saker från andras perspektiv en annan är att hon tycker att hon är fruktansvärt ful och därför måste ha massa smink. 
  • Anonym (Sabbad jul)
    Anonym (Hej) skrev 2022-12-28 15:04:07 följande:
    Min man har en senior tjänst inom IT (dock ej chef) Han tjänar drygt 60 000 i månaden. Jag utgår från att din man måste ligga på minst 50.

"Jobbar med utvecklingsfrågor inom kommunen" tolkar jag som någon form av tjänstemannaroll som inte är helt okvalificerad. En lön på minst 30-35 i månaden då. Sannolikt mer.

Även om ni inte har några fantasilöner skulle de flesta se er som tämligen välbärgade. Att du inte verkar kunna se det själv tror jag är en del av din dotters problematik.

Om situationen i övrigt: Jag hade kanske försökt förbereda dottern innan och sagt något i stil med "nu när vi varit på Bali och elpriserna är så höga blir det lite mindre julklappar i år" för att förebygga eventuell besvikelse.

Men din dotter framstår ändå som otroligt bortskämd. Jag fick inte pengar utöver studiebidraget på gymnasiet. Jag GAV tidvis av mitt studiebidrag så att familjen kunde klara löpande utgifter. Det var självklart för mig.

Jag får också intrycket att hon har svårt att greppa pengars värde. Hon kanske ser det som att hon "bara" fick ett par sminkgrejer, en hårprodukt och några sminkborstar, vilket hade varit ganska lite om det rört sig om produkter från HM. Där tror jag ni måste jobba mer med att göra henne medveten om vad saker kostar. Jag är lite undrande över varför en 16-åring ens får ett chanel-läppstift. Jag är själv vuxen, sminkintresserad, med en bra lön och anser ändå att ett läppstift för 600 spänn är onödigt. Det finns bra produkter för betydligt mindre summor. Och när man är 16 kan smaken variera fort så det känns onödigt att kasta ut så mycket pengar. 
    Nja kanske. Har okej inkomster på närmare 50 och mannen 75. Men det är dyrt att leva som alla vet nuförtiden. Oavsett så har du rätt i att prismedvetenhet saknas. det är något att jobba på 
  • Anonym (Sabbad jul)

Alla som eldar upp sig kan vara lugna

vi har pratat, hon har berättat varför hon gjort som hon gjort. Hon erkände att hon gjorde fel. Vi har förklarat arr pengarnas värde har urholkats och vi nu har sämre ekonomi än tidigare på grund av saker som inflation och elpriser. Vi har enats och förstår varandra. 

hon förstår oxå att för att ha en bra inkomst och däröver som vi har så har det krävts ansträngning i form av hårt arbete och/eller studier. 

angående skolket så har hon sedan början av december gått i skolan. Troligen blir csn ändå indraget och då kommer jag inte ge henne pengar nej. Hon fick även sin swish indragen (som hon skulle fått i julklapp). hon fick behålla resten av klapparna. Orsaken till skolket var dels diagnos men även att hon känner sig så ful vilket paniken att hon fick lite smink/pengar var en del av. 

alltid såna attacker på familjeliv, som att folk njuter av att hacka på allt och skrapa ihop sin egen sanning. Så tröttsamt

• Anonym (Sabbad jul)
    Anonym (....) skrev 2022-12-31 15:56:03 följande:
    Ett av de få vettiga inlägg i den här tråden. 

Föräldrar som gapar om att ta tillbaka klapparna, skaffa ett jobb osv. Pinsamt... Det är fortfarande ett barn vi pratar om, med en hjärna som inte är fullt utvecklad än... 

Sen kom det ju fram från ts om att dottern behöver ha smink för att hon känner sig ful. DET är ju det sorgliga. 
    Försök komma till rätt med hennes mående ist och var förebilder när det gäller konsumtion. Hade aldrig köpt ett läppstift för 600 till någon, inte klokt ju.
    Ni har själva skapat detta. 
    hon har smink mm som specialintresse och kvalitetsgrejer är tyvärr dyra. Vi försöker komma till rätta med hennes mående men vi föräldrar kan inte lös allt åt våra barn tyvärr. Vår makt till det begränsas men vi gör så gott vi kan. 
  • Anonym (Sabbad jul)
    Anonym (Hej) skrev 2023-01-01 23:15:10 följande:
    Jaså? Nu var det du som startade en tråd här där du till en början utelämnade viktiga detaljer som att din dotter har en diagnos som möjligen försvårar för henne i vissa situationer och tydligen har stora komplex för sitt utseende.

Eldar upp sig? Jag tycker vi är flera som gett konstruktiva råd kring hur du hade kunnat göra istället, möjliga orsaker till varför din dotter agerar som hon gör och så vidare.

För övrigt tycker jag det var ganska dåligt av dig att dra in redan utlovade swishpengar hur illa din dotter än betett sig. Särskilt då hon redan som det är får mindre julklappar än vanligt.

En hel del människor har varit såväl kränkande mot både mig och dottern ja. Så är det med den saken. 

det är svårt att få me all information och jag såg inte diagnosen som huvudproblemet i början. Att hon tog ansvar för sitt beteende är en stor sak tillexempel. 

vi ska exempelvis på spa om några dagar, det går inte någon nöd på henne men tack då vet jag att du tycker det var fel. 

Svar på tråden Barn blir ledsen över julklappar