Anonym skrev 2022-12-28 00:20:25 följande:
Ja, influenser utifrån har alltid varit ett problem för vissa typer av tonåringar. De blir extremt utsatta från olika håll och kanter för att passa in. Nu även från internet.
Finns oerhört mycket bra på youtube, man måste ju inte lyssna på de mest hjärndöda influencers. Förhoppningsvis är det övergående.
Skolket är däremot extremt oroväckande.
Varför orosanmäler inte skolan till soc? Jag fick en sån anmälan en gång när jag hade tappat csn pga skolk och hade vad de ansåg som tveksamt umgänge, (helt vanliga ungdomar men vissa rökte hasch och tog ecstacy på helger) kanske var mest umgänget de syftade på?
Det är ju olika i olika kommuner och på nu och då. Är uppvuxen i en rätt välbärgad kommun så de hade väl resurser även för mindre allvarliga saker kanske?
Innan socanmälan skedde så satt jag med studierektorn, klassföreståndaren och båda mina föräldrar i möte på skolan och pratade om hur vi kunde ordna skolket. Mina föräldrar blev informerade om vännerna jag hade, de var välkända av skolan eftersom att många var tidigare elever, vissa hade hoppat av utan att ha jobb som väntade.
När oron hos mina lärare och studierektor inte mildrades så blev det socanmälan och jag fick åka dit och prata om allt och inget med trevlig personal och lämna urinprov några gånger. Mina föräldrar var mycket tacksamma att det varnades i tid och att de blev involverade.
Personalen på soc förklarade också vad som kunde hända om jag fortsatte misskötseln av skolan och ev drogbruk (fanns inga bevis för det alls).
Det fick iaf mig att vakna till och börja sköta skolan bättre.
Kanske det skulle hjälpa din dotter också?
Finns något intresse utöver "smink, influencers, shoppa" som kan uppmuntras? Finns ju influencers som snackar om andra saker än de sponsrade tjejer som blir företagens gullegrisar för att påverka ungdomar att kräva saker av sina föräldrar medan företagen tjänar massor.
Ja, du vet hur det är, men kan att förklara uppbyggnaden av influencerverksamheten få din dotter att tänka till?
Finns massor av dokumentärer på yt om hur fast fashion förstör miljö och levnadsförhållanden för människor i andra länder.
Hur fabriker som tillverkar kläder för H&M, Zara, Levis etc utnyttjar folk men framför allt totalsabbar deras levnadsmiljö och försörjningsmöjligheter för framtida generationer. Förgiftad mark, sjuka djur och människor som får i sig kemikalier från klädtillverkningen, döda floder utan liv.
En sån dokumentär kanske skulle kunna få henne att bättre förstå att människor har det väldigt olika. Att man noga bör planera sina inköp och inte handla i onödan eftersom att det påverkar liv och hälsa för både människor, djur och natur.
Får tonåringarna aldrig se sånt så kan de heller inte börja tänka på omvärlden. Vissa påverkas betydligt bättre av en välgjord dokumentär än vad deras föräldrar pratar om.
Önskar all lycka till!
Hon har inte konstigt umgänge och anledningen till frånvaron är till viss del diagnos (högfungerande autism). Det har aldrig varit aktuellt med socanmälan för hennes del.
ja absolut jag försöker prata med henne om dessa saker och ibland lyssnar hon men ibland så är det som att hon får någon egomössa på och bara skiter i allt sånt.