• Anonym (gg)

Barn blir ledsen över julklappar

Mina barn fick för ungefär 1500 var i år. 

Det är mindre än de brukar få, men de var inte ledsna. Möjligen var den yngsta lite besviken över att han inte kunde använda sina juklappar direkt, pga att det behövs vissa tillbehör till dem som inte går att köpa på julaftonskväll.

Mitt andra barn blev väldigt tacksam, han fick tallrikar från Tokyo design, ätpinnar, shampo och balsam, ett schackspel (vilket var det enda han önskat sig)

Båda barnen fyller också år runt jul, så det blir alltid lite tufft för mig ekonomiskt den här tiden. Jag är ensamstående. Vi har dessutom bokat en resa till deras pappas hemland i januari för att hälsa på honom, något jag står för då deras pappa inte har så mycket pengar.

• Anonym (gg)
    Anonym (Sabbad jul) skrev 2022-12-28 08:23:43 följande:

Hon har inte konstigt umgänge och anledningen till frånvaron är till viss del diagnos (högfungerande autism). Det har aldrig varit aktuellt med socanmälan för hennes del. 

ja absolut jag försöker prata med henne om dessa saker och ibland lyssnar hon men ibland så är det som att hon får någon egomössa på och bara skiter i allt sånt. 

Men om hon har autism så borde hon inte ens ha förlorat sitt csn. Min son som också har det, fick en särskild överrenskommelse med skolan om att studera i perioder på distans tex. 
  • Anonym (gg)
    Anonym (Sabbad jul) skrev 2022-12-28 08:34:14 följande:
    En del av det här utbrottet handlade alltså
    om att hon har diagnos som gör att man får sämre förmåga att se saker från andras perspektiv en annan är att hon tycker att hon är fruktansvärt ful och därför måste ha massa smink. 
    Tycker du borde ha haft det med från början egentligen. Jag hade förstått henne bättre. Min son med autism har haft lite liknande utbrott, men då inte i samband med jul, utan pga att han har haft kompisar med väldigt gott ställt jämfört med mig som är en ensamstående mamma med en lön under medianlönen i Sverige, och han ifrågasatte varför jag inte kunde köpa samma saker som hans vänners föräldrar som tjänar 5 gånger mer än mig. Oavsett vad utbrotten handlade om så förekom de främst i ålder 17-21 för hans del, nu har de helt försvunnit, det var som en försenad "ung tonårings-period" för honom. Den kom liksom senare än för hans syskon, som hade liknande humör i ålder 13-15 ungefär.
Svar på tråden Barn blir ledsen över julklappar