Får ej vara med och bestämma som styvmamma
Jag bor med min sambo sedan ett år tillbaka, med vår gemensamma bebis. Varannan vecka bor även hans barn sedan tidigare här. Det har fungerat ganska dåligt hittills och jag har svårt att stå ut varannan vecka. Jag tycker att min sambos barn behandlas bortskämt och alltid ska prioriteras över vårt gemensamma barn. Varje gång jag tar upp något som jag vill förändra eller förbättra i familjen leder det till ett gräl mellan mig och min sambo. Oavsett vad det gäller. Han bestämmer även över mitt huvud, när hans barn ska vara här och inte, trots att vi kommit överens i familjerådgivning om att han ska låta mig veta sånt på förhand. Nu hade han t.ex. bestämt att julen skulle firas ihop alla fyra, utan att fråga mig. Hans barn tillåts även ignorera mig och behandla mig som luft. Min sambo säger till ibland men så händer det igen, varje dag som barnet bor här. Jag känner att jag står bakbunden i mitt eget liv, att jag ej har makt över mitt eget liv 50 % av tiden. Det går tyvärr ut över min sambos barn, som jag börjar tycka mer och mer illa om. Det går även ut över vår kärleksrelation, vi grälar ofta. Jag är även orolig över att det ska gå ut över vår gemensamma bebis. Hur har ni andra styvföräldrar lyckats få er partner att lyssna till er, när det gäller att få vara med och bestämma kring saker som påverkar HELA familjen? Hur har ni lyckats trivas i styvfamiljslivet? Just nu känner jag mig som en oavlönad hushållerska och lekkompis. Om jag åker iväg och gör egna grejer då min sambos barn är här blir min sambo sur och besviken på mig. Jag sörjer kärnfamiljen som jag aldrig kan få. Inte förrän jag fick ett eget barn, har jag förstått vad det innebär. Inte ens på BB kunde vi få vara bara vi tre och landa med bebisen, absolut inte tiden efter. Jag håller på att bli bitter och har svårt att se att jag ska leva i många år på det här sättet. Jag vet att vi har gått fort fram med samboskap och bebis, så det behöver inte påpekas. Hade jag vetat vad det inneburit att leva med någon annans barn så hade jag tänkt till och gjort allting på ett annat sätt. Innan jag blev gravid fungerade det bra med hans barn och jag tyckte om tanken på bonusfamilj. Nu när jag vet vad det innebär känner jag att jag var så naiv och godtrogen. Jag kämpar på som styvförälder men det går inte så bra och all min ork går till bebisen. Alla tips mottages tacksamt.