• Anonym (Mamma)

Underhållsbidrag - kan han kräva mig på pengar??

Hej! Lång historia kort, jag och mitt ex har ett 2 årigt barn tillsammans. Han har inte viljat träffa barnet över huvud taget förrän nu, och jag gick också med på att inte begära underhållsbidrag ifrån honom. Jag har heller inte fått underhållsstöd från FK. Han fick umgänge genom tingsrätten och det funkar bra, det har pågått ett tag och han begär bara mer och mer. Han har det väldigt bra ställt ekonomiskt och inga andra barn, medans jag har det ganska tufft då jag bara har jobb på halvtid. Så jag kände att jag vill be om underhållsbidrag retroaktivt, kanske inte 2 år men några månader iallafall. Hur som helst så togs det upp och han slänger ett gammalt kontakt framför näsan på mig och påstår att han inte har någon skyldighet att betala något för det är jag som är skyldig honom pengar. För flera flera år sedan så hjälpte han mig att betala en operation. Han gjorde ett hemmagjort kontrakt på att jag skulle betala tillbaka men det blev aldrig av. Kan han använda det emot mig nu verkligen som argument till att inte betala underhållsbidrag retroaktivt? Någon som vet?

• Svar på tråden Underhållsbidrag - kan han kräva mig på pengar??
  • Anonym (???)

Jag förstår inte varför du inte får underhåll från FK 1573kr i månaden? Det är klart du ska ha det, framför allt om du har det kärvt ekonomiskt.

Sen kandu ju såklart försöka få mer pengar från ditt ex om han har det väldigt bra ställt. Men jag skulle inte driva på om det riskerar att försämra kontakten mellan pappa och barn. Då gör du verkligen inte ditt barn en tjänst. Och du får väl räkna med att han kommer att föröka driva in din skuld till honom också. Men får du underhåll retroaktiva så kan du ju lätt betala av den. Kanske skönare att få den ut världen en gång för alla, så kan han inte använda den som utpressning fler gånger.

Gör sen allt du kan för att underlätta umgänge som kan förbättra pappa barn relationen. Det kommer att gagna ditt barn och även dig själv i framtiden. Lycka till!

• Brumma
    Anonym (Mamma) skrev 2015-12-06 07:28:00 följande:

Åh vad jag blir trött på alla här inne. Ni får tro vad fan ni vill, jag bry mig faktiskt inte. Jag vet vad som är sanningen och jag vet att jag inte gjort nåt fel. Jag vet även att ni BEHÖVER anklaga och klanka ner på folk här på familjeliv, ni är beroende av det för att må bra förmodligen. Jag har fått svar på det jag vill och vet ni vad?? Håll i er här nu för så mycket som ni bryr er så kommer ni väl få en hjärtinfarkt! Jag ska begära underhållsbidrag retroaktivt så långt det går och sen ska jag INTE betala tillbaka min skuld. Jag ska också motarbeta barnets och pappans umgänge så långt det bara går! Jag ska flytta låååångt bort och jag ska anklaga honom för övergrepp och varje liten sak man kan anklaga någon för. Nu skiter ni väl ner er eller? BRA. Tack för alla svar. Hej hopp!

Jo så är det nog.. hmm..

Då får man väl hoppas att pappan får både boende och vårdnad så att barnet får växa upp med en förälder som ser till barnets bästa och inte bara sitt eget..
  • Anonym (Xx)
    Brumma skrev 2015-12-06 09:35:35 följande:
    Jo så är det nog.. hmm..

Då får man väl hoppas att pappan får både boende och vårdnad så att barnet får växa upp med en förälder som ser till barnets bästa och inte bara sitt eget..
  • Anonym (asdf)
    Brumma skrev 2015-12-06 09:35:35 följande:

Jo så är det nog.. hmm..

Jag hoppas att du har en diagnos som försvar för ditt inlägg.
  • Brumma
    Anonym (asdf) skrev 2015-12-06 09:47:55 följande:

Jag hoppas att du har en diagnos som försvar för ditt inlägg.

Exakt vad i mitt inlägg tycker du inte passar som svar när mamman hotar att förstöra för sitt barn och gå emot lagen?
  • Anonym (asdf)
    Brumma skrev 2015-12-06 10:04:48 följande:

Exakt vad i mitt inlägg tycker du inte passar som svar när mamman hotar att förstöra för sitt barn och gå emot lagen?

Det är din oförmåga att läsa mellan raderna som jag reagerade på.
  • Anonym (Xx)
    Anonym (asdf) skrev 2015-12-06 10:12:00 följande:
    men att "skämta" om saker man faktiskt står för och gett uttryck för i tråden är knappast ironiskt när ett barn blir lidande. face it dom har vart i tingsrätten flera ggr pga att pappan vill träffa sitt barn, för att de inte kan samarbeta och pappan vill ha ett umgänge med sitt barn.

Givetvis ska man ha underhåll efter hur man har barnet, och jag förstår inte varför det inte tagits upp när de ändå är i tr, men samma givetvis ska man betala sina skulder. och man ska definitiv inte motarbeta ett umgänge som jag ser som det mest själviska i denna soppa.
  • Ego Lovers

Du får meddela honom att pengarna är till hans barn och inte till lyxkonsumtion för dig. Fattar han inte det kanske det är dags att du stämmer honom på underhållet i tingsrätten procentuellt på hans inkomst. Ja det finns vissa som får UH procentuellt på inkomsten.

• Anonym (Xx)
    Ego Lovers skrev 2015-12-06 10:25:20 följande:

Du får meddela honom att pengarna är till hans barn och inte till lyxkonsumtion för dig. Fattar han inte det kanske det är dags att du stämmer honom på underhållet i tingsrätten procentuellt på hans inkomst. Ja det finns vissa som får UH procentuellt på inkomsten.

Nej man får inte procentuellt utan efter sitt överskott.
     Nu har de ju redan varit i tingsrätten flera ggr då ts har vägrat pappan umgänge, hade hon inte vägrat hade det ist gått via familjerätten, men nu har han fått lov att stämma henne för att få kunna börja träffa sitt barn,  men så frågan är varför det inte redan kommit upp?
  • Brumma
    Anonym (asdf) skrev 2015-12-06 10:12:00 följande:

Du missade att läsa mellan raderna i mitt inlägg så du kanske borde träna på det du också ;)
  • Anonym (P)

Ja, det finns onekligen en massa människor här som bara tar varje tillfälle i akt att klanka ner på trådstartaren (händer i nästan varje tråd). 

Men det finns också ett flertal bra svar, och det känns som att du ignorerar dem TS. Gör så att du filtrerar bort allt onödigt tjafs, och fokusera på de som faktiskt vill hjälpa dig. 

• 1234568

Svar på din fråga. Nej, det kan han inte. Underhållsbidraget är pengar från honom till barnet. 
    Lånet är mellan dig och honom och har inget med underhållet att göra.
    Sedan så tvingar inte tingsrätten alltid en pappa att betala retroaktivt. Det är lite från situation till situation..

Men lämna in ansökan om det direkt. Tar flera månader innan det kommer till rätten. Om ni kan komma överens om underhållet så är det ju bäst (i familjerätten). Så börja med att ringa dem och bestäm ett möte angående saken. Vägrar han betala så är det tingsrätten som gäller.

• Anonym (Retromera)
    Anonym (Mamma) skrev 2015-12-05 00:05:20 följande:

Hej! Lång historia kort, jag och mitt ex har ett 2 årigt barn tillsammans. Han har inte viljat träffa barnet över huvud taget förrän nu, och jag gick också med på att inte begära underhållsbidrag ifrån honom. Jag har heller inte fått underhållsstöd från FK. Han fick umgänge genom tingsrätten och det funkar bra, det har pågått ett tag och han begär bara mer och mer. Han har det väldigt bra ställt ekonomiskt och inga andra barn, medans jag har det ganska tufft då jag bara har jobb på halvtid. Så jag kände att jag vill be om underhållsbidrag retroaktivt, kanske inte 2 år men några månader iallafall. Hur som helst så togs det upp och han slänger ett gammalt kontakt framför näsan på mig och påstår att han inte har någon skyldighet att betala något för det är jag som är skyldig honom pengar. För flera flera år sedan så hjälpte han mig att betala en operation. Han gjorde ett hemmagjort kontrakt på att jag skulle betala tillbaka men det blev aldrig av. Kan han använda det emot mig nu verkligen som argument till att inte betala underhållsbidrag retroaktivt? Någon som vet?

Kära TS. Underhåll betalas till barnets försörjning, genom dig. En skuld till honom är inget argument för att han ska slippa betala underhåll.

Jag tycker du ska begära underhåll retroaktivt för samtliga uteblivna betalningar. Om det så är hela 2 år. Jag var i samma sits och barnets pappa fick punga ut.
    Han ska precis dom du gör, sörja för barnet ekonomiskt.

Din skuld till honom är det förresten dags att börja betala av. Skulder ska man inte ha.
Svar på tråden Underhållsbidrag - kan han kräva mig på pengar??