• Anonym (Mamma)

Underhållsbidrag - kan han kräva mig på pengar??

Hej! Lång historia kort, jag och mitt ex har ett 2 årigt barn tillsammans. Han har inte viljat träffa barnet över huvud taget förrän nu, och jag gick också med på att inte begära underhållsbidrag ifrån honom. Jag har heller inte fått underhållsstöd från FK. Han fick umgänge genom tingsrätten och det funkar bra, det har pågått ett tag och han begär bara mer och mer. Han har det väldigt bra ställt ekonomiskt och inga andra barn, medans jag har det ganska tufft då jag bara har jobb på halvtid. Så jag kände att jag vill be om underhållsbidrag retroaktivt, kanske inte 2 år men några månader iallafall. Hur som helst så togs det upp och han slänger ett gammalt kontakt framför näsan på mig och påstår att han inte har någon skyldighet att betala något för det är jag som är skyldig honom pengar. För flera flera år sedan så hjälpte han mig att betala en operation. Han gjorde ett hemmagjort kontrakt på att jag skulle betala tillbaka men det blev aldrig av. Kan han använda det emot mig nu verkligen som argument till att inte betala underhållsbidrag retroaktivt? Någon som vet?

• Svar på tråden Underhållsbidrag - kan han kräva mig på pengar??
  • Anonym (***)
    Anonym (asdf) skrev 2015-12-05 19:13:44 följande:
    Ja hon skulle kunna sjunga med en kopp i handen utanför ica om hon ville..

Vi känner inte ts och känner inte till hennes omständigheter. Jag utgår ifrån att hon gör sitt bästa så som de flesta andra. Och jag utgår ifrån att hon gör de val som hon tror är de bästa för henne och familjen.

Ts verkar fattig och tycker därför att hon prioriterar helt korrekt. Hellre att hon lägger sina få pengar på barnet på skulden.
    Hade hon varit fattig hade hon ju begärt att exet betalade underhåll, eller hur?
  • Anonym (Xx)
    Anonym (d) skrev 2015-12-05 19:47:21 följande:

Det är ju inte alls samma sak eller situation!

Och på vilket är d inte samma sak menar du? Har du ens läst fallet? det handlar om en privat skuld som yttrats muntligt. Ena part yttrar att det inte alls var ngt lån medan andra part hävdar så.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (***) skrev 2015-12-05 20:57:19 följande:

Hade hon varit fattig hade hon ju begärt att exet betalade underhåll, eller hur?

Jag uppfattade det tvärtom som att ts avstod underhåll TROTS att hon var fattig.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (asdf) skrev 2015-12-05 21:08:50 följande:

Jag uppfattade det tvärtom som att ts avstod underhåll TROTS att hon var fattig.

Fattig är väl fel ord. Jag klarar mig, fast det är väldigt kämpigt. Jag får redan bostadsbidrag från FK och på nåt vis så vill jag inte be om mer pengar. Därför har jag inte ansökt om underhållsstöd. Men mitt ex vet jag har hutlöst mycket pengar, han kan bada i pengar. Därför känns det inte lika "dåligt" att be honom om pengar. Det är ju trots allt hans barn.
  • Anonym (***)
    Anonym (asdf) skrev 2015-12-05 21:08:50 följande:
    Fattig är man om man inte har råd med mat och annat nödvändigt. Hade TS verkligen varit fattig hade hon redan sökt hjälp alternativt jobbat mer.

TS verkar inte kunna prioritera. Hon gör en operation för pengar hon inte har, nu sitter hon med ett lån till sitt ex, vilket omöjliggör att hon kan söka underhåll för sitt barn. 
  • Anonym (***)
    Anonym (Mamma) skrev 2015-12-05 21:15:41 följande:
    Fattig är väl fel ord. Jag klarar mig, fast det är väldigt kämpigt. Jag får redan bostadsbidrag från FK och på nåt vis så vill jag inte be om mer pengar. Därför har jag inte ansökt om underhållsstöd. Men mitt ex vet jag har hutlöst mycket pengar, han kan bada i pengar. Därför känns det inte lika "dåligt" att be honom om pengar. Det är ju trots allt hans barn.
    Varför begärde du inte att han skulle betala redan från början? Det är ju trots allt hans barn?

Eller är det först nu du vågar, eftersom du tror att han skulle glömt din skuld?
  • Anonym (Xx)
    Anonym (Mamma) skrev 2015-12-05 21:15:41 följande:
    Alltså läste din ts igen, han har alltså stämt dig för umgänge då ni var i tingsrätten!! Du har alltså NEKAT honom umgänge så han har fått lov att stämma dig??? Och du gnäller på att han vill ha mer och mer umgänge?? Om du nu är så fattig är det väl bättre att han har barnet mer? Han kanske skulle ha barnet på heltid istället om han kan erbjuda barnet bättre möjligheter?

Varför jobbar du inte heltid? 

Och vad är hutlöst mycket pengar?  Han skall väl inte försörja dig heller. 
  • Anonym (P)

Barnet ska ha sina pengar. Stäm honom på retroaktivt underhållsstöd. Om vi säger att han får betala 2000 kr/månad, så är det 2000 kr x 24 mån, det blir 48000 kr. Då är ändå 2000 kr i underhållsstöd lågt räknat med tanke på att han "badar i pengar" som du uttryckte det. 

Har hört om så många ensamstående mammor som inte vågar kräva exet på underhåll. Galet är vad det är. Har man gjort ett barn får man ta hand om barnet, vill man inte träffa barnet får man iallafall stå för det ekonomiska. 

• nevermind

Skicka in alla papper som Försäkringskassan ska ha och begär underhåll, sen får han väl överklaga då. Kan inte tänka mig att det går igenom!
    Börja sen genast att betala av skulden.

• Brumma

Varför har han inte barnet halvtid?

Förhoppningsvis kommer det ju ändras till halvtid snarast. Fram till dess så har du två val - ansök om underhållsstöd genom försäkringskassan. Då kan du få retroaktivt några få månader. Eller ställa honom på underhållsbidrag. Då kan du få retroaktivt längre tillbaks i tiden.

Naturligtvis har barnet rätt till försörjning från båda föräldrarna - MEN om du försöker hindra/minska eller försvåra umgänge förstår jag mkt väl att han inte vill efterskänka din skuld. Du får helt enkelt gå vidare med underhållet så får han gå vidare med din skuld..

Svar på tråden Underhållsbidrag - kan han kräva mig på pengar??