• Anonym (Mamma)

Underhållsbidrag - kan han kräva mig på pengar??

Hej! Lång historia kort, jag och mitt ex har ett 2 årigt barn tillsammans. Han har inte viljat träffa barnet över huvud taget förrän nu, och jag gick också med på att inte begära underhållsbidrag ifrån honom. Jag har heller inte fått underhållsstöd från FK. Han fick umgänge genom tingsrätten och det funkar bra, det har pågått ett tag och han begär bara mer och mer. Han har det väldigt bra ställt ekonomiskt och inga andra barn, medans jag har det ganska tufft då jag bara har jobb på halvtid. Så jag kände att jag vill be om underhållsbidrag retroaktivt, kanske inte 2 år men några månader iallafall. Hur som helst så togs det upp och han slänger ett gammalt kontakt framför näsan på mig och påstår att han inte har någon skyldighet att betala något för det är jag som är skyldig honom pengar. För flera flera år sedan så hjälpte han mig att betala en operation. Han gjorde ett hemmagjort kontrakt på att jag skulle betala tillbaka men det blev aldrig av. Kan han använda det emot mig nu verkligen som argument till att inte betala underhållsbidrag retroaktivt? Någon som vet?

• Svar på tråden Underhållsbidrag - kan han kräva mig på pengar??
  • Anonym (asdf)

Och varför i hela fridens namn gick du med på att avtala bort underhållet??

• Anonym (Mamma)
    Anonym (asdf) skrev 2015-12-05 00:08:47 följande:

Och varför i hela fridens namn gick du med på att avtala bort underhållet??

Ja det är någonting jag frågat mig själv många gånger på sista tiden.. han har en förmåga att få sin vilja igenom och det blev så sen har jag inte tänkt på det. Jag har aldrig föreställt mig att han ska bli en del av vårt liv men nu blev det som det blev.
  • Rappakalja

Tar du det via FK kommer han inte undan utan du får 1573 kr från dem och de kräver sen de pengarna av honom. Eller den summan de anser att han har råd att betala.

Hur ser det hemmagjorda kontraktet ut? Vilken summa står det och med vilken summa ska du betala av per månad?
    Iom att han hittills har sluppit betala underhåll så har du ju 'betalat tillbaka' 31452 kr till dags dato.

• Anonym (Mamma)
    Rappakalja skrev 2015-12-05 01:16:14 följande:

Tar du det via FK kommer han inte undan utan du får 1573 kr från dem och de kräver sen de pengarna av honom. Eller den summan de anser att han har råd att betala.

Hur ser det hemmagjorda kontraktet ut? Vilken summa står det och med vilken summa ska du betala av per månad?

Iom att han hittills har sluppit betala underhåll så har du ju 'betalat tillbaka' 31452 kr till dags dato.

Det är nog bara ett papper med lite text och sen underskrifter. Inget om hur mycket jag ska betala tillbaka i månaden eller nåt sånt. Jag tittade inte riktigt om jag ska vara ärlig.. allt var så självklart då. Summan ligger på typ 39 000 kr.
  • Rappakalja
    Anonym (Mamma) skrev 2015-12-05 01:35:37 följande:
    Det är nog bara ett papper med lite text och sen underskrifter. Inget om hur mycket jag ska betala tillbaka i månaden eller nåt sånt. Jag tittade inte riktigt om jag ska vara ärlig.. allt var så självklart då. Summan ligger på typ 39 000 kr.
    Tveksamt om det ens är giltigt då, men det ska jag låta vara osagt, jag är inte så hemma i juridik.

Men om du väntar med att begära underhåll tills april så har du ju betalat tillbaka pengarna.
  • Anonym (C)

Underhållet är barnets rättighet och inget som ni kan avtala bort. Det andra avtalet kan däremot mycket väl vara giltigt. Betala tillbaka vad du är skyldig honom och kräv underhåll - det är en lagstadgad rättighet för barnet.

• Anonym (asdf)
    Anonym (Mamma) skrev 2015-12-05 00:11:02 följande:

Ja det är någonting jag frågat mig själv många gånger på sista tiden.. han har en förmåga att få sin vilja igenom och det blev så sen har jag inte tänkt på det. Jag har aldrig föreställt mig att han ska bli en del av vårt liv men nu blev det som det blev.

Men underhållet är inte till dig utan till barnet.

Som barnets vårdnadshavare ska du driva barnets intressen och i de intressena ingår det att få underhåll eftersom det förbättrar barnets ekonomiska ställning. Om du inte vill använda pengarna är upp till dig men då kan du istället spara dem.

Om du stämmer pappan på underhåll i rätten kan du få underhållet betalt retroaktivt tre år bakåt i tiden.
  • Anonym (M)

Är det andra avtalet giltigt så är det det oavsett vad som görs med underhållet. Han kan när som helst ta upp det igen och använda det som utpressning även i andra sammanhang.

Så begär underhåll via FK och om han kräver att lånet ska återbetalas fastställer ni en återbetalningsplan.

Med viss reservation för att jag kan ha fattat fel betalas underhållsstöd (det som går via FL) inte retroaktivt mer än en månad medans underhållsbidrag kan betalas ut 3 år retroaktivt. Underhållsbidrag fastställs genom överenskommelse föräldrar emellan eller via dom.

Ta kontakt med juridisk kunnig om det är relevant för dig att stämma på underhåll retroaktivt. Om det är det kanske pappan går med på en överenskommelse där lånet kvittas mot retroaktivt underhåll (utan att behöva gå till domstol). Men kanske är det bättre för barnet att underhållsbidrag fastställs i domstol så då kanske det kan vara relvant att gå den vägen ändå (alltså istället). Men kolla det med jurist.

• Anonym (Xx)

Förstår inte hur ingen i tråden kan tycka du ska betala av ditt lån! Helt galet. Givetvis ska du betala av det. Om ni kvittar mot underhållet så är du ju strax hemma och efter det börjar han betala. Eller hur tänker du att du ska betala tillbaka hans pengar? Han betalar underhållet retroaktivt å du går å tar ett banklån? Du fick snällt låna pengar till nya bröst el dyl men vill inte betala för det?

• Anonym (Xx)
    Rappakalja skrev 2015-12-05 01:40:00 följande:

Tveksamt om det ens är giltigt då, men det ska jag låta vara osagt, jag är inte så hemma i juridik.

Men om du väntar med att begära underhåll tills april så har du ju betalat tillbaka pengarna.

Varför skulle det inte vara giltigt menar du? I Sverige gäller även muntliga avtal även om det är svårare att bevisa. Men här finns det faktiskt nedskrivet. Finns inga som helst formkrav på ett privat lån.
Svar på tråden Underhållsbidrag - kan han kräva mig på pengar??