• Anonym (Mamma)

Underhållsbidrag - kan han kräva mig på pengar??

Hej! Lång historia kort, jag och mitt ex har ett 2 årigt barn tillsammans. Han har inte viljat träffa barnet över huvud taget förrän nu, och jag gick också med på att inte begära underhållsbidrag ifrån honom. Jag har heller inte fått underhållsstöd från FK. Han fick umgänge genom tingsrätten och det funkar bra, det har pågått ett tag och han begär bara mer och mer. Han har det väldigt bra ställt ekonomiskt och inga andra barn, medans jag har det ganska tufft då jag bara har jobb på halvtid. Så jag kände att jag vill be om underhållsbidrag retroaktivt, kanske inte 2 år men några månader iallafall. Hur som helst så togs det upp och han slänger ett gammalt kontakt framför näsan på mig och påstår att han inte har någon skyldighet att betala något för det är jag som är skyldig honom pengar. För flera flera år sedan så hjälpte han mig att betala en operation. Han gjorde ett hemmagjort kontrakt på att jag skulle betala tillbaka men det blev aldrig av. Kan han använda det emot mig nu verkligen som argument till att inte betala underhållsbidrag retroaktivt? Någon som vet?

• Svar på tråden Underhållsbidrag - kan han kräva mig på pengar??
  • Anonym (Xx)
    Anonym (asdf) skrev 2015-12-05 18:32:52 följande:

Det var inte ett "tänk" utan ett konstaterande. Fakta du vet. Beskrivning av verkligheten så som den är.

Bara för att ett lån är privat kan man inte strunta å betala, det finns sanktioner att driva in även privata skulder. Se bara på Anna Skipper där fanns dessutom inget skrivet utan bara ord mot ord hon är nu dömd att betala tillbaka det hon ansetts låna från sin fd svärmor
  • Anonym (***)
    Anonym (asdf) skrev 2015-12-05 18:09:24 följande:
    Men så är det ju. Man kan inte betala tillbaka skulder med pengar man inte har. Inte ens kronofogden kan kräva in pengar från någon som inte har någon inkomst eller tillgångar. Att låna ut pengar innebär alltid en risk. Och det är det skuldsatta som betalar för risken i form av delar av räntan.

Men nej, givetvis kan hon inte betala tillbaka skulden om hon inte får bättre ekonomi.
    Fast TS har ju pengar. Hon har ett jobb.Hon hade kunnat betala tillbaka med t ex 200 kr i månaden, om hon velat. Hon väljer att inte göra det.

Hon har dessutom klarat sig utan underhåll från pappan, så får hon det så kan hon betala tillbaka snabbare. Hon skulle dessutom kunna jobba fler timmar.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (***) skrev 2015-12-05 18:53:08 följande:

Fast TS har ju pengar. Hon har ett jobb.Hon hade kunnat betala tillbaka med t ex 200 kr i månaden, om hon velat. Hon väljer att inte göra det.

Hon har dessutom klarat sig utan underhåll från pappan, så får hon det så kan hon betala tillbaka snabbare. Hon skulle dessutom kunna jobba fler timmar.

Ja hon skulle kunna sjunga med en kopp i handen utanför ica om hon ville..

Vi känner inte ts och känner inte till hennes omständigheter. Jag utgår ifrån att hon gör sitt bästa så som de flesta andra. Och jag utgår ifrån att hon gör de val som hon tror är de bästa för henne och familjen.

Ts verkar fattig och tycker därför att hon prioriterar helt korrekt. Hellre att hon lägger sina få pengar på barnet på skulden.
  • Anonym (haily)

Skulle gissa att skulden för operationen är preskriberad nu så där har han nog inget att hämta.

• Anonym (Xx)
    Anonym (haily) skrev 2015-12-05 19:21:42 följande:

Skulle gissa att skulden för operationen är preskriberad nu så där har han nog inget att hämta.

En skuld preskriberad efter 10 år men detta gäller endast om man inte påminner om skulden under dessa år. För varje påminnelse är d 10 nya åt. Påminnelsen kan vara muntlig. Å så låter d ju inte som här han påminner ju henne om den.
  • Anonym (d)
    Anonym (Xx) skrev 2015-12-05 19:28:56 följande:
    En skuld preskriberad efter 10 år men detta gäller endast om man inte påminner om skulden under dessa år. För varje påminnelse är d 10 nya åt. Påminnelsen kan vara muntlig. Å så låter d ju inte som här han påminner ju henne om den.
    Han kan ju inte bevisa att han har påmint henne om den muntligt.

Hur gammal är skulden då? Har ts skrivit det?
  • Anonym (Xx)
    Anonym (d) skrev 2015-12-05 19:33:36 följande:

Han kan ju inte bevisa att han har påmint henne om den muntligt.

Hur gammal är skulden då? Har ts skrivit det?

Fast kan Anna Skipper åka på å betala mångmiljoner på något som inte finns skrivet och där ord står mot ord så så lär inte det vara en svår match.
  • Anonym (Xx)
    Anonym (asdf) skrev 2015-12-05 19:13:44 följande:

Ja hon skulle kunna sjunga med en kopp i handen utanför ica om hon ville..

Vi känner inte ts och känner inte till hennes omständigheter. Jag utgår ifrån att hon gör sitt bästa så som de flesta andra. Och jag utgår ifrån att hon gör de val som hon tror är de bästa för henne och familjen.

Ts verkar fattig och tycker därför att hon prioriterar helt korrekt. Hellre att hon lägger sina få pengar på barnet på skulden.

Å det bästa är att göra en fettsugning när man är pank? Väldigt bra prioriterat. Orkar man inte spara ihop summan själv förstår jag att man heller inte orkar motionera....
  • Anonym (d)
    Anonym (Xx) skrev 2015-12-05 19:36:03 följande:
    Fast kan Anna Skipper åka på å betala mångmiljoner på något som inte finns skrivet och där ord står mot ord så så lär inte det vara en svår match.
    Det är ju inte alls samma sak eller situation!
  • Brumma

Bara läst TS.

Om du vill kräva retroaktivt måste du stämma och få igenom det.

Går du genom försäkringskassan är det bara ngn månad retroaktivt.

Svar på tråden Underhållsbidrag - kan han kräva mig på pengar??