• Anonym (Mamma)

Underhållsbidrag - kan han kräva mig på pengar??

Hej! Lång historia kort, jag och mitt ex har ett 2 årigt barn tillsammans. Han har inte viljat träffa barnet över huvud taget förrän nu, och jag gick också med på att inte begära underhållsbidrag ifrån honom. Jag har heller inte fått underhållsstöd från FK. Han fick umgänge genom tingsrätten och det funkar bra, det har pågått ett tag och han begär bara mer och mer. Han har det väldigt bra ställt ekonomiskt och inga andra barn, medans jag har det ganska tufft då jag bara har jobb på halvtid. Så jag kände att jag vill be om underhållsbidrag retroaktivt, kanske inte 2 år men några månader iallafall. Hur som helst så togs det upp och han slänger ett gammalt kontakt framför näsan på mig och påstår att han inte har någon skyldighet att betala något för det är jag som är skyldig honom pengar. För flera flera år sedan så hjälpte han mig att betala en operation. Han gjorde ett hemmagjort kontrakt på att jag skulle betala tillbaka men det blev aldrig av. Kan han använda det emot mig nu verkligen som argument till att inte betala underhållsbidrag retroaktivt? Någon som vet?

• Svar på tråden Underhållsbidrag - kan han kräva mig på pengar??
  • Brumma
    Anonym (P) skrev 2015-12-05 23:08:47 följande:

Barnet ska ha sina pengar. Stäm honom på retroaktivt underhållsstöd. Om vi säger att han får betala 2000 kr/månad, så är det 2000 kr x 24 mån, det blir 48000 kr. Då är ändå 2000 kr i underhållsstöd lågt räknat med tanke på att han "badar i pengar" som du uttryckte det. 

Har hört om så många ensamstående mammor som inte vågar kräva exet på underhåll. Galet är vad det är. Har man gjort ett barn får man ta hand om barnet, vill man inte träffa barnet får man iallafall stå för det ekonomiska. 

Fast den här pappan verkar ju vilja ta hand om sitt barn. Men har fått gå till rätten för att ens få umgänge. ..

Har man skaffat barn med ngn får man väl låta den personen vara delaktig?
  • Anonym (P)
    Brumma skrev 2015-12-05 23:33:08 följande:
    Fast den här pappan verkar ju vilja ta hand om sitt barn. Men har fått gå till rätten för att ens få umgänge. ..

Har man skaffat barn med ngn får man väl låta den personen vara delaktig?
    Ja, nu efter två år. TS verkar inte motsätta sig till detta. 

Men TS ex verkar se barnet som en leksak. Han verkar tro att han kan komma och gå när han vill och dessutom skita i att betala underhåll. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Xx) skrev 2015-12-05 22:19:25 följande:

Alltså läste din ts igen, han har alltså stämt dig för umgänge då ni var i tingsrätten!! Du har alltså NEKAT honom umgänge så han har fått lov att stämma dig??? Och du gnäller på att han vill ha mer och mer umgänge?? Om du nu är så fattig är det väl bättre att han har barnet mer? Han kanske skulle ha barnet på heltid istället om han kan erbjuda barnet bättre möjligheter?

Varför jobbar du inte heltid? 

Och vad är hutlöst mycket pengar?  Han skall väl inte försörja dig heller. 

Vad har du för problem? Ta inte ut saker i förväg, du vet ingenting. Han stämde mig inte först, men han tog det genom advokat. Då ville han ha varannan helg direkt, vilket jag inte gick med på utan upptrappning. Då gick det till tingsrätten vilket jag tyckte var bra. Han förstod inte riktigt hur det var att ta hand om ett barn och nu blir det en ordentlig upptrappning utan att barnet behöver må dåligt! Sen är jag inte fattig, men jag har det ofta kämpigt med pengar, vilket INTE betyder att mitt barn har det dåligt och behöver bo hos sin pappa. Han vill inte ens vara med barnet så mycket. Han träffar barnet 2 timmar i veckan och han tycker det är kul, men jobbigt. Senast vi var i TR ville han inte öka tiden än för han tyckte det räckte än så länge. Han vill heller inte ha gemensam vårdnad. Han vill alltså inte ta något ansvar utan bara vara lekfarbror ett par timmar i veckan. Jag jobbar bara halvtid för att jobbet är en halvtidstjänst och jag får inte jobba mer. Får eller finns heller inga andra jobb för mig verkar det som.

Han har ett välbetalt jobb och låga utgifter. När vi var tillsammans hade han ett konto med över en miljon, han sa att han har det för framtiden när han ska skaffa barn och köpa hus och sånt. Han ska inte försörja mig, nej, men han har fortfarande en skyldighet att betala underhåll till sitt barn. När han valde att avsäga sig sin roll som pappa så gick jag med på att inte kräva honom på underhåll. Men jag anser att nu när han börjat träffa sitt barn så kan jag också be om underhåll. Jag planerar inte att be om retroaktivt 2 år, men några månader iallafall.. det skulle för det första hjälpa till otroligt mycket och sen är det barnets pengar och det kommer garanterat att gå dit.
  • Brumma
    Anonym (P) skrev 2015-12-05 23:44:16 följande:

Men TS ex verkar se barnet som en leksak. Han verkar tro att han kan komma och gå när han vill och dessutom skita i att betala underhåll. 

Man får ju hoppas att han, när han varit tvungen att stämma för att få umgänge - alltså lägga ner lite extra energi och dessutom en del pengar - kommer att fortsätta vara engageras i barnets liv. Och att TS låter honom.

Tycker det är självklart att han skall betala underhåll. Lika självklart att TS bör betala av sin skuld.
  • Anonym (Xx)
    Anonym (P) skrev 2015-12-05 23:44:16 följande:

Måste man dra till tingsrätten för att få till umgänge beror det endast på att andra part hindrar umgänge. Lägger man ner tid å pengar på det så vill man nog verkligen vara m sitt barn men blir motarbetad. Nu har de ju dessutom varit flera ggr i tingsrätten....
  • Anonym (Xx)
    Anonym (Mamma) skrev 2015-12-05 23:46:47 följande:

Vad har du för problem? Ta inte ut saker i förväg, du vet ingenting. Han stämde mig inte först, men han tog det genom advokat. Då ville han ha varannan helg direkt, vilket jag inte gick med på utan upptrappning. Då gick det till tingsrätten vilket jag tyckte var bra. Han förstod inte riktigt hur det var att ta hand om ett barn och nu blir det en ordentlig upptrappning utan att barnet behöver må dåligt! Sen är jag inte fattig, men jag har det ofta kämpigt med pengar, vilket INTE betyder att mitt barn har det dåligt och behöver bo hos sin pappa. Han vill inte ens vara med barnet så mycket. Han träffar barnet 2 timmar i veckan och han tycker det är kul, men jobbigt. Senast vi var i TR ville han inte öka tiden än för han tyckte det räckte än så länge. Han vill heller inte ha gemensam vårdnad. Han vill alltså inte ta något ansvar utan bara vara lekfarbror ett par timmar i veckan. Jag jobbar bara halvtid för att jobbet är en halvtidstjänst och jag får inte jobba mer. Får eller finns heller inga andra jobb för mig verkar det som.

Han har ett välbetalt jobb och låga utgifter. När vi var tillsammans hade han ett konto med över en miljon, han sa att han har det för framtiden när han ska skaffa barn och köpa hus och sånt. Han ska inte försörja mig, nej, men han har fortfarande en skyldighet att betala underhåll till sitt barn. När han valde att avsäga sig sin roll som pappa så gick jag med på att inte kräva honom på underhåll. Men jag anser att nu när han börjat träffa sitt barn så kan jag också be om underhåll. Jag planerar inte att be om retroaktivt 2 år, men några månader iallafall.. det skulle för det första hjälpa till otroligt mycket och sen är det barnets pengar och det kommer garanterat att gå dit.

Ni har alltså inte varit i tingsrätten bara en gång utan FLERA ggr. Det betyder ju att han inte haft ngt annat val än genom att stämma dig för att få träffa sitt barn. Hade han inte brytt sig hade han varken lagt tiden eller pengarna på processen att stämma för att få träffa sitt barn och det visar på att ni inte som helst kan samarbeta. För då hade ni inte hamnat i tinget utan blivit skickade till familjerätten ist av tr. Han verkar vilja vara m sitt barn å du är en egoist som motarbetar det.
  • Anonym (Xx)
    Anonym (Mamma) skrev 2015-12-05 00:05:20 följande:

Han fick umgänge genom tingsrätten och det funkar bra, det har pågått ett tag och han begär bara mer och mer.

Här i ditt första inlägg skriver du att han begär bara mer och mer. Varför ändrar du din historia varefter? Varför måste han återkommande stämma dig?? Varför vill du inte sammarbeta? Hur kan du säga att han inte bryr sig å engagerar sig, att behöva processa via tingsrätten tar mkt energi plus kostar pengar. Det skulle han inte gjort om han inte brytt sig om sitt barn å vill vara m det.
  • Anonym (Xx)

. Han vill inte ens vara med barnet så mycket. Han träffar barnet 2 timmar i veckan och han tycker det är kul, men jobbigt. Senast vi var i TR ville han inte öka tiden än för han tyckte det räckte än så länge. Han vill heller inte ha gemensam vårdnad.

Och här ändrar du din historia... Vad fanns d för anledning att då överhuvudtaget att vara i tingsrätten? Och du skriver senast vilket innebär att ni varit där flera ggr. Gör ni det för att ni tycker det är roligt?
  • Anonym (M)

Vardör inte begära retroaktivt två år? Då har du ju också råd att betala din skuld.

Det borde väl vara det bästa, då är ni alla kvitt ekonomiskt och ingen har någon ekonomisk hållhake på någon annan.

Jag tror att du ska sätta dig ned med någon ekonomiskt kunnig och få hjälp med att se vad som blir bäst på långt sikt.
  • Anonym (Mamma)

Åh vad jag blir trött på alla här inne. Ni får tro vad fan ni vill, jag bry mig faktiskt inte. Jag vet vad som är sanningen och jag vet att jag inte gjort nåt fel. Jag vet även att ni BEHÖVER anklaga och klanka ner på folk här på familjeliv, ni är beroende av det för att må bra förmodligen. Jag har fått svar på det jag vill och vet ni vad?? Håll i er här nu för så mycket som ni bryr er så kommer ni väl få en hjärtinfarkt! Jag ska begära underhållsbidrag retroaktivt så långt det går och sen ska jag INTE betala tillbaka min skuld. Jag ska också motarbeta barnets och pappans umgänge så långt det bara går! Jag ska flytta låååångt bort och jag ska anklaga honom för övergrepp och varje liten sak man kan anklaga någon för. Nu skiter ni väl ner er eller? BRA. Tack för alla svar. Hej hopp!

Svar på tråden Underhållsbidrag - kan han kräva mig på pengar??