• Anonym (Mamma)

Underhållsbidrag - kan han kräva mig på pengar??

Hej! Lång historia kort, jag och mitt ex har ett 2 årigt barn tillsammans. Han har inte viljat träffa barnet över huvud taget förrän nu, och jag gick också med på att inte begära underhållsbidrag ifrån honom. Jag har heller inte fått underhållsstöd från FK. Han fick umgänge genom tingsrätten och det funkar bra, det har pågått ett tag och han begär bara mer och mer. Han har det väldigt bra ställt ekonomiskt och inga andra barn, medans jag har det ganska tufft då jag bara har jobb på halvtid. Så jag kände att jag vill be om underhållsbidrag retroaktivt, kanske inte 2 år men några månader iallafall. Hur som helst så togs det upp och han slänger ett gammalt kontakt framför näsan på mig och påstår att han inte har någon skyldighet att betala något för det är jag som är skyldig honom pengar. För flera flera år sedan så hjälpte han mig att betala en operation. Han gjorde ett hemmagjort kontrakt på att jag skulle betala tillbaka men det blev aldrig av. Kan han använda det emot mig nu verkligen som argument till att inte betala underhållsbidrag retroaktivt? Någon som vet?

• Svar på tråden Underhållsbidrag - kan han kräva mig på pengar??
  • Anonym (Xx)
    Anonym (asdf) skrev 2015-12-05 07:37:44 följande:

Men underhållet är inte till dig utan till barnet.

Som barnets vårdnadshavare ska du driva barnets intressen och i de intressena ingår det att få underhåll eftersom det förbättrar barnets ekonomiska ställning. Om du inte vill använda pengarna är upp till dig men då kan du istället spara dem.

Om du stämmer pappan på underhåll i rätten kan du få underhållet betalt retroaktivt tre år bakåt i tiden.

Fast nu är ju hon skyldig honom mer än underhållet retroaktivt så det är inte säkert kommer hon inte få igenom. Han kan stämma för att få in sin skuld med. Min sambos ex försökte stämma retroaktivt för ngr månader utökat underhåll han betalade alltså för dessa månader standardbelopp. Men eftersom hon inte betalt underhåll till honom för mycket mycket högre summa när det begav sig kvittades det.
  • Anonym (M)
    Anonym (Xx) skrev 2015-12-05 08:38:19 följande:

Förstår inte hur ingen i tråden kan tycka du ska betala av ditt lån! Helt galet. Givetvis ska du betala av det. Om ni kvittar mot underhållet så är du ju strax hemma och efter det börjar han betala. Eller hur tänker du att du ska betala tillbaka hans pengar? Han betalar underhållet retroaktivt å du går å tar ett banklån? Du fick snällt låna pengar till nya bröst el dyl men vill inte betala för det?

I så fall får de väl se skulden som underhåll och regler denna kvittning tydligt i avtal. I samverkan med jurist så att det blir korrekt.

Att ts bara ska vänta några månader med att begära underhåll för att kvitta det på det sättet som någon skrev är ju inte säkert alls för hennes del. Så hon bör kontakta juridisk kunnig för att se hur hon ska gå vidare.

Hon kanske redan är "hemma" förövrigt om de kvittar mot underhållsbidrag. Vi vet ju inte hur stort det skulle bli.

Men det är ju två olika saker och måste ju behandlas på det sättet.

Det låter inte heller som att pappan är ok med att avskriva akulden mot att hon väntar några månader.
  • Rappakalja
    Anonym (Xx) skrev 2015-12-05 08:41:30 följande:
    Varför skulle det inte vara giltigt menar du? I Sverige gäller även muntliga avtal även om det är svårare att bevisa. Men här finns det faktiskt nedskrivet. Finns inga som helst formkrav på ett privat lån.
    Som jag skrev, jag är inte så hemma i juridik = hon får ta reda på saken på annat håll.

Som jag också skrev så kan hon ju kvitta det mot underhållet, dvs inte stämma honom mot att han anser att skulden är avbetald i april. Då bör hon få avtalet underskrivet med tex: Avbetalt i sin helhet, datum samt underskrift och sen ska hon ha avtalet som hon kan ha som bevis.

SEN kan hon begära underhåll via FK alt stämma honom på underhåll om hon tror att hon kan få igenom mer pengar på det viset och tycker det är värt besväret.

• Anonym (asdf)

Operationsskulden och retroaktivt underhållsbidrag är två separata skulder som inte kan kvittas mot varandra av hur som helst.

Ts har en skuld till exet och de har ett avtal om det oavsett om det skriftliga avtalet håller rent juridiskt eftersom även muntliga avtal gäller. Exet kan kräva tillbaka de pengarna så länge ts inte har betalt tillbaks dem eller exet avskrivt lånet, oavsett hur det går med underhållet.

• Rappakalja
    Anonym (asdf) skrev 2015-12-05 10:09:09 följande:

Operationsskulden och retroaktivt underhållsbidrag är två separata skulder som inte kan kvittas mot varandra av hur som helst.

Ts har en skuld till exet och de har ett avtal om det oavsett om det skriftliga avtalet håller rent juridiskt eftersom även muntliga avtal gäller. Exet kan kräva tillbaka de pengarna så länge ts inte har betalt tillbaks dem eller exet avskrivt lånet, oavsett hur det går med underhållet.

Precis, men då kan ju TS stämma pappan på underhåll och han kan i slutändan åka på att betala och då kan TS helt enkelt ge tillbaka pengarna för att reglera skulden. Eller så går han med på att kvitta skulden mot att TS inte begär underhåll och då ska hon ha skuldsedeln undertecknad med att skulden är betald.
    På mig låter det som att han har skulden som hållhake på TS och det är inte ok. Sätt hårt mot hårt och få ett slut på det anser jag vara den rätta vägen att gå.

• Anonym (Xx)
    Rappakalja skrev 2015-12-05 09:52:30 följande:

Som jag skrev, jag är inte så hemma i juridik = hon får ta reda på saken på annat håll.

Som jag också skrev så kan hon ju kvitta det mot underhållet, dvs inte stämma honom mot att han anser att skulden är avbetald i april. Då bör hon få avtalet underskrivet med tex: Avbetalt i sin helhet, datum samt underskrift och sen ska hon ha avtalet som hon kan ha som bevis.

SEN kan hon begära underhåll via FK alt stämma honom på underhåll om hon tror att hon kan få igenom mer pengar på det viset och tycker det är värt besväret.

Jo absolut men nu vill ts ha underhåll retroaktivt och samtidigt SLIPPA betala tillbaka sin skuld....tycker du inte man ska betala tillbaka lån om dom är privata? Dessutom verkar det ju vara räntefritt dessutom...
  • Rappakalja
    Anonym (Xx) skrev 2015-12-05 10:19:19 följande:
    Jo absolut men nu vill ts ha underhåll retroaktivt och samtidigt SLIPPA betala tillbaka sin skuld....tycker du inte man ska betala tillbaka lån om dom är privata? Dessutom verkar det ju vara räntefritt dessutom...
    Jo, jag såg att hon skrev det och det kanske inte framgick, men jag försökte få henne lite fint att inse att hon inte bör försöka med det
  • Anonym (Mamma)

Självklart är det ju moraliskt rätt att betala tillbaka den gamla skulden. Men jag sitter redan i ekonomisk kris, det är så illa att jag inte har alla räkningar betalda när pengarna är slut, och nu är det julklappar och allt.. jag har sån otrolig ångest över pengar hela tiden. Och nu när han har umgänge kände jag att jag kanske kan begära underhållsbidrag, det skulle verkligen underlätta en stor del i vardagen. Han har ett mycket välbetalt jobb och jag vet att han har minst en miljon undanstoppat. Det är ju två helt olika skulder, enligt mig. Och eftersom det inte står någon tid om när jag ska betala tillbaka så tänker jag att jag lika gärna kan göra det i framtiden om jag så småningom får bättre ekonomi. Underhållsbidraget är ju till barnet och det är helt klart vad det kommer användas till också, då jag inte har råd att köpa så mycket nya kläder, inte mer mat än det absolut nödvändiga, inte har råd med utflykter osv. Det är otroligt jobbigt. Det känns inte som att det går att använda emot varandra, att han betalade en operation åt mig för flera år sedan ska jämna ut hans underhållsskuld till sitt barn. Eller?

• Anonym (kls)

Det här är på något sätt tragiskt och komiskt på samma gång. Du håller på dina rättigheter, men dina skyldigheter sopar du gärna under mattan. Låt mig gissa, operationen var en bröstförstoring?

• Anonym (Mamma)
    Anonym (kls) skrev 2015-12-05 11:03:06 följande:

Det här är på något sätt tragiskt och komiskt på samma gång. Du håller på dina rättigheter, men dina skyldigheter sopar du gärna under mattan. Låt mig gissa, operationen var en bröstförstoring?

Det angår inte dig vad som opererades, men om du verkligen vill veta så var det en mindre fettsugning. Och det var också HAN som uppmanade mig till att göra den och han hade inga problem med att betala. Men det spelar ingen roll, det är inte det som jag frågar om..
Svar på tråden Underhållsbidrag - kan han kräva mig på pengar??