• Anonym (Mamma)

Underhållsbidrag - kan han kräva mig på pengar??

Hej! Lång historia kort, jag och mitt ex har ett 2 årigt barn tillsammans. Han har inte viljat träffa barnet över huvud taget förrän nu, och jag gick också med på att inte begära underhållsbidrag ifrån honom. Jag har heller inte fått underhållsstöd från FK. Han fick umgänge genom tingsrätten och det funkar bra, det har pågått ett tag och han begär bara mer och mer. Han har det väldigt bra ställt ekonomiskt och inga andra barn, medans jag har det ganska tufft då jag bara har jobb på halvtid. Så jag kände att jag vill be om underhållsbidrag retroaktivt, kanske inte 2 år men några månader iallafall. Hur som helst så togs det upp och han slänger ett gammalt kontakt framför näsan på mig och påstår att han inte har någon skyldighet att betala något för det är jag som är skyldig honom pengar. För flera flera år sedan så hjälpte han mig att betala en operation. Han gjorde ett hemmagjort kontrakt på att jag skulle betala tillbaka men det blev aldrig av. Kan han använda det emot mig nu verkligen som argument till att inte betala underhållsbidrag retroaktivt? Någon som vet?

• Svar på tråden Underhållsbidrag - kan han kräva mig på pengar??
  • Anonym (Xx)
    Anonym (Mamma) skrev 2015-12-05 11:33:27 följande:

Det angår inte dig vad som opererades, men om du verkligen vill veta så var det en mindre fettsugning. Och det var också HAN som uppmanade mig till att göra den och han hade inga problem med att betala. Men det spelar ingen roll, det är inte det som jag frågar om..

Fast han var ju ändå noggrann med att det var ett lån då ni tom har d skriftligt. Det är väl givetvis du ska betala tillbaka på ett eller annat sätt. Häpnar över människor som dig.
  • Anonym (***)
    Anonym (Mamma) skrev 2015-12-05 11:33:27 följande:
    Det angår inte dig vad som opererades, men om du verkligen vill veta så var det en mindre fettsugning. Och det var också HAN som uppmanade mig till att göra den och han hade inga problem med att betala. Men det spelar ingen roll, det är inte det som jag frågar om..
    Och du kunde inte säga nej, varken till lånet eller operationen?

Dessutom trodde du att ni skulle vara tillsammans resten av livet?

Den klassiska kvinnofällan. Jag jobbar bara halvtid för mannen kan försörja mig.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Xx) skrev 2015-12-05 13:19:11 följande:

Fast han var ju ändå noggrann med att det var ett lån då ni tom har d skriftligt. Det är väl givetvis du ska betala tillbaka på ett eller annat sätt. Häpnar över människor som dig.

Men hon säger ju att hon ämnar att betala tillbaka den skulden. Så vad är problemet?

Pappan kommer inte ifrån underhåll bara för att ts har en skuld till honom.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Mamma) skrev 2015-12-05 10:50:31 följande:

Självklart är det ju moraliskt rätt att betala tillbaka den gamla skulden. Men jag sitter redan i ekonomisk kris, det är så illa att jag inte har alla räkningar betalda när pengarna är slut, och nu är det julklappar och allt.. jag har sån otrolig ångest över pengar hela tiden. Och nu när han har umgänge kände jag att jag kanske kan begära underhållsbidrag, det skulle verkligen underlätta en stor del i vardagen. Han har ett mycket välbetalt jobb och jag vet att han har minst en miljon undanstoppat. Det är ju två helt olika skulder, enligt mig. Och eftersom det inte står någon tid om när jag ska betala tillbaka så tänker jag att jag lika gärna kan göra det i framtiden om jag så småningom får bättre ekonomi. Underhållsbidraget är ju till barnet och det är helt kla

rt vad det kommer användas till också, då jag inte har råd att köpa så mycket nya kläder, inte mer mat än det absolut nödvändiga, inte har råd med utflykter osv. Det är otroligt jobbigt. Det känns inte som att det går att använda emot varandra, att han betalade en operation åt mig för flera år sedan ska jämna ut hans underhållsskuld till sitt barn. Eller?

Ursäkta mig men kan inte tycka annat än att du varit ansvarslös som inte begärt underhållsbidrag tidigare. Särskilt med tanke på din ekonomiska situation. Du har ju skyldigheter gentemot ditt barn i egenskap av att vara hens vårdnadsgavare och det innebär bland annat att efter bästa förmåga trygga hens försörjning.

Men gjort är gjort. Om du stämmer pappan på underhållsbidrag kan du få underhåll retroaktivt för tre år bakåt i tiden. Tycker nästan du borde göra det om du har råd med en stämning. Om du inte har råd bör du åtminstone söka underhållsstöd genom försäkringskassan.
  • Anonym (M)

Om barnet är exakt 2 år är det med största sannolikhet minst 31452 kr som han är skyldig i underhåll.

Om du inte vill stämma för att försöka få ett högre underhåll än 1573 kr/månad kan du föreslå att ni drar av den summan (i räkneexemplet 31452 kr) från skulden och skriver etr nytt avtal på den kvarvarande skulden (och också att du förstås får ett skriftligt kvitto på det du har betalt). Han ska så också få ett på att han betalt underhåll dessa månader. Så gör ni upp om en betalningsplan på den kvarvarande summan (om det blir en sådan). Samtidigt ansöker du om underhållsstöd via FK (som då inte blir retroaktivt).

Då har ni båda gjort rätt för er och han har ingen hållhake på dig.

Men som sagt rådgör med en jurist om hur exakt detta ska skrivas om om det skulle löna sig för dig att istället stämma på ett högre underhåll.

• Anonym (***)
    Anonym (asdf) skrev 2015-12-05 15:12:27 följande:
    Men hon säger ju att hon ämnar att betala tillbaka den skulden. Så vad är problemet?

Pappan kommer inte ifrån underhåll bara för att ts har en skuld till honom.
    Och eftersom det inte står någon tid om när jag ska betala tillbaka så tänker jag att jag lika gärna kan göra det i framtiden om jag så småningom får bättre ekonomi. 

Om hon får bättre ekonomi, inte annars.

• Anonym (asdf)
    Anonym (***) skrev 2015-12-05 17:58:26 följande:

Och eftersom det inte står någon tid om när jag ska betala tillbaka så tänker jag att jag lika gärna kan göra det i framtiden om jag så småningom får bättre ekonomi. 

Om hon får bättre ekonomi, inte annars.

Men så är det ju. Man kan inte betala tillbaka skulder med pengar man inte har. Inte ens kronofogden kan kräva in pengar från någon som inte har någon inkomst eller tillgångar. Att låna ut pengar innebär alltid en risk. Och det är det skuldsatta som betalar för risken i form av delar av räntan.

Men nej, givetvis kan hon inte betala tillbaka skulden om hon inte får bättre ekonomi.
  • Anonym (Xx)
    Anonym (asdf) skrev 2015-12-05 18:09:24 följande:

Men så är det ju. Man kan inte betala tillbaka skulder med pengar man inte har. Inte ens kronofogden kan kräva in pengar från någon som inte har någon inkomst eller tillgångar. Att låna ut pengar innebär alltid en risk. Och det är det skuldsatta som betalar för risken i form av delar av räntan.

Men nej, givetvis kan hon inte betala tillbaka skulden om hon inte får bättre ekonomi.

Precis sådana med tänk som er som hamnar i lyxfällan.....suck...
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Xx) skrev 2015-12-05 18:22:23 följande:

Precis sådana med tänk som er som hamnar i lyxfällan.....suck...

Det var inte ett "tänk" utan ett konstaterande. Fakta du vet. Beskrivning av verkligheten så som den är.
  • Anonym (Xx)
    Anonym (asdf) skrev 2015-12-05 18:32:52 följande:

Det var inte ett "tänk" utan ett konstaterande. Fakta du vet. Beskrivning av verkligheten så som den är.

Han kan kräva in sin skuld. Så att allt över existensminimum för henne å barnet går till honom tills dess skulden är betald om han stämmer henne.
Svar på tråden Underhållsbidrag - kan han kräva mig på pengar??