Underhållsbidrag - kan han kräva mig på pengar??
Och varför i hela fridens namn gick du med på att avtala bort underhållet??
Och varför i hela fridens namn gick du med på att avtala bort underhållet??
Ja det är någonting jag frågat mig själv många gånger på sista tiden.. han har en förmåga att få sin vilja igenom och det blev så sen har jag inte tänkt på det. Jag har aldrig föreställt mig att han ska bli en del av vårt liv men nu blev det som det blev.
Operationsskulden och retroaktivt underhållsbidrag är två separata skulder som inte kan kvittas mot varandra av hur som helst.
Ts har en skuld till exet och de har ett avtal om det oavsett om det skriftliga avtalet håller rent juridiskt eftersom även muntliga avtal gäller. Exet kan kräva tillbaka de pengarna så länge ts inte har betalt tillbaks dem eller exet avskrivt lånet, oavsett hur det går med underhållet.
Fast han var ju ändå noggrann med att det var ett lån då ni tom har d skriftligt. Det är väl givetvis du ska betala tillbaka på ett eller annat sätt. Häpnar över människor som dig.
Självklart är det ju moraliskt rätt att betala tillbaka den gamla skulden. Men jag sitter redan i ekonomisk kris, det är så illa att jag inte har alla räkningar betalda när pengarna är slut, och nu är det julklappar och allt.. jag har sån otrolig ångest över pengar hela tiden. Och nu när han har umgänge kände jag att jag kanske kan begära underhållsbidrag, det skulle verkligen underlätta en stor del i vardagen. Han har ett mycket välbetalt jobb och jag vet att han har minst en miljon undanstoppat. Det är ju två helt olika skulder, enligt mig. Och eftersom det inte står någon tid om när jag ska betala tillbaka så tänker jag att jag lika gärna kan göra det i framtiden om jag så småningom får bättre ekonomi. Underhållsbidraget är ju till barnet och det är helt kla
rt vad det kommer användas till också, då jag inte har råd att köpa så mycket nya kläder, inte mer mat än det absolut nödvändiga, inte har råd med utflykter osv. Det är otroligt jobbigt. Det känns inte som att det går att använda emot varandra, att han betalade en operation åt mig för flera år sedan ska jämna ut hans underhållsskuld till sitt barn. Eller?
Och eftersom det inte står någon tid om när jag ska betala tillbaka så tänker jag att jag lika gärna kan göra det i framtiden om jag så småningom får bättre ekonomi.
Om hon får bättre ekonomi, inte annars.
Precis sådana med tänk som er som hamnar i lyxfällan.....suck...
Fast TS har ju pengar. Hon har ett jobb.Hon hade kunnat betala tillbaka med t ex 200 kr i månaden, om hon velat. Hon väljer att inte göra det.
Hon har dessutom klarat sig utan underhåll från pappan, så får hon det så kan hon betala tillbaka snabbare. Hon skulle dessutom kunna jobba fler timmar.
Hade hon varit fattig hade hon ju begärt att exet betalade underhåll, eller hur?
Jo så är det nog.. hmm..
Då får man väl hoppas att pappan får både boende och vårdnad så att barnet får växa upp med en förälder som ser till barnets bästa och inte bara sitt eget..
Exakt vad i mitt inlägg tycker du inte passar som svar när mamman hotar att förstöra för sitt barn och gå emot lagen?