• Brumma

Underhållsbidrag - kan han kräva mig på pengar??

Bara läst TS.

Om du vill kräva retroaktivt måste du stämma och få igenom det.

Går du genom försäkringskassan är det bara ngn månad retroaktivt.

• Brumma

Varför har han inte barnet halvtid?

Förhoppningsvis kommer det ju ändras till halvtid snarast. Fram till dess så har du två val - ansök om underhållsstöd genom försäkringskassan. Då kan du få retroaktivt några få månader. Eller ställa honom på underhållsbidrag. Då kan du få retroaktivt längre tillbaks i tiden.

Naturligtvis har barnet rätt till försörjning från båda föräldrarna - MEN om du försöker hindra/minska eller försvåra umgänge förstår jag mkt väl att han inte vill efterskänka din skuld. Du får helt enkelt gå vidare med underhållet så får han gå vidare med din skuld..

• Brumma
    Anonym (P) skrev 2015-12-05 23:08:47 följande:

Barnet ska ha sina pengar. Stäm honom på retroaktivt underhållsstöd. Om vi säger att han får betala 2000 kr/månad, så är det 2000 kr x 24 mån, det blir 48000 kr. Då är ändå 2000 kr i underhållsstöd lågt räknat med tanke på att han "badar i pengar" som du uttryckte det. 

Har hört om så många ensamstående mammor som inte vågar kräva exet på underhåll. Galet är vad det är. Har man gjort ett barn får man ta hand om barnet, vill man inte träffa barnet får man iallafall stå för det ekonomiska. 

Fast den här pappan verkar ju vilja ta hand om sitt barn. Men har fått gå till rätten för att ens få umgänge. ..

Har man skaffat barn med ngn får man väl låta den personen vara delaktig?
  • Brumma
    Anonym (P) skrev 2015-12-05 23:44:16 följande:

Ja, nu efter två år. TS verkar inte motsätta sig till detta. 

Men TS ex verkar se barnet som en leksak. Han verkar tro att han kan komma och gå när han vill och dessutom skita i att betala underhåll. 

Man får ju hoppas att han, när han varit tvungen att stämma för att få umgänge - alltså lägga ner lite extra energi och dessutom en del pengar - kommer att fortsätta vara engageras i barnets liv. Och att TS låter honom.

Tycker det är självklart att han skall betala underhåll. Lika självklart att TS bör betala av sin skuld.
  • Brumma
    Anonym (Mamma) skrev 2015-12-06 07:28:00 följande:

Åh vad jag blir trött på alla här inne. Ni får tro vad fan ni vill, jag bry mig faktiskt inte. Jag vet vad som är sanningen och jag vet att jag inte gjort nåt fel. Jag vet även att ni BEHÖVER anklaga och klanka ner på folk här på familjeliv, ni är beroende av det för att må bra förmodligen. Jag har fått svar på det jag vill och vet ni vad?? Håll i er här nu för så mycket som ni bryr er så kommer ni väl få en hjärtinfarkt! Jag ska begära underhållsbidrag retroaktivt så långt det går och sen ska jag INTE betala tillbaka min skuld. Jag ska också motarbeta barnets och pappans umgänge så långt det bara går! Jag ska flytta låååångt bort och jag ska anklaga honom för övergrepp och varje liten sak man kan anklaga någon för. Nu skiter ni väl ner er eller? BRA. Tack för alla svar. Hej hopp!

Jo så är det nog.. hmm..

Då får man väl hoppas att pappan får både boende och vårdnad så att barnet får växa upp med en förälder som ser till barnets bästa och inte bara sitt eget..
  • Brumma
    Anonym (asdf) skrev 2015-12-06 09:47:55 följande:

Jag hoppas att du har en diagnos som försvar för ditt inlägg.

Exakt vad i mitt inlägg tycker du inte passar som svar när mamman hotar att förstöra för sitt barn och gå emot lagen?
  • Brumma
    Anonym (asdf) skrev 2015-12-06 10:12:00 följande:

Det är din oförmåga att läsa mellan raderna som jag reagerade på.

Du missade att läsa mellan raderna i mitt inlägg så du kanske borde träna på det du också ;)
Svar på tråden Underhållsbidrag - kan han kräva mig på pengar??