• mrszat

snälla hjälp mig. jag ber er...bilder finns

min son är 5 månader nu och har sedan ca 1 månads ålder fått utslag på olika ställen på kroppen och ansiktet. vi har uteslutit komjölksprotein o vi har även pricktestat för det o det visade inget. jag smörjer med kortison o mjukgörande dagligen. men så fort jag trappar ner kortisonet så blossar det upp igen... vad tusan är det? verkar inte vara någon mat allergi iaf

kan dt vara psoriasis?
    vissa bilder jag ser tycker jag det ser ut som det o andra inte.. vi har varit på barnkliniken några gånger o läkarna vet inte heller...

någon som känner igen utslagen el nåt som kan hjäpa oss

• Svar på tråden snälla hjälp mig. jag ber er...bilder finns
  • mrszat

Jag smörjer med mildison i ansiktet och locoid på kroppen och som mjukgörande smörjer jag Locobase repair flera ggr/dag... Jag kan tycka att han blir värre efter jag badat honom. Säg jag badar honom idag, så imorgon när han vaknar börjar man se i ansiktet på honom. Badar i endast vatten el med lite barnolja i.

• mrszat

Funderade på om servar vattnet i säg men det är ju kommunalt vatten så det kan det väl inte vara?

• maribel
    mrszat skrev 2014-06-02 11:31:08 följande:
    Jag smörjer med mildison i ansiktet och locoid på kroppen och som mjukgörande smörjer jag Locobase repair flera ggr/dag... Jag kan tycka att han blir värre efter jag badat honom. Säg jag badar honom idag, så imorgon när han vaknar börjar man se i ansiktet på honom. Badar i endast vatten el med lite barnolja i.
    Om han inte har torr hud ska du inte smörja med mjukgörande.. Det förvärrar utslagen och göder eksemet då det är fet salva. Använd bara om det är torra fläckar. Du säger att han reagerat på ägg men end lite, våran barnallergispec säger att man aldrig ska lita på prover utan på symtom. prova att ta bort ägg och soja helt tills ni ska till läk.
  • cosinus

ursäkta om jag är trög men ammar du alls som komplement till ersättningen? För isf kan ju lite och varje gå över till honom från dig.

Min ena son är prickad och blodprovad vid 2 år och negativt på allt. Han visade sig senare (genom uteslutning) reagera på ägg och jag misstänkte även fisk.

Nu förra året togs ett nytt blodprov för att kolla nötter och mandel som han fått ont i magen av och det provet gav utslag på både ägg och torsk som han nu då äter igen utan problem och läkaren tyckte vi kunde fortsätta med det då han inte synbart reagerar på det. Men det gjorde han ju som liten trots att proverna då var helt negativa.

När han var mindre var han alltid hysteriskt prickig på sommaren, förmodligen korsallergi med pollen, han drack tavegyl som andra ungar dricker välling för att hålla det någorlunda under kontroll. Nu i år, som 8-åring reagerar han även på endast pollen med kli i ögonen och huvudvärk. Men tidigare har vi bara märkt det när det korsat med mat. Han blir ff prickig framförallt i kombination med stenfrukter men det har minskat betydligt sen han var pyttig.

• LillaJag06

Jag har mjölkallergi med samma typ av eksem. Nu är min allergi under kontroll men som barn visades det inte på tester.

Hur länge har ni provat att utesluta mjölkprotein?

• mrszat

Vi testade althera i 3 v för att det var det dem sa till oss på BVC.. En fråga bara.. Om det när mjölk han är allergiskmot. Skulle han inte ha dessa utslag hela tiden??? Han dricker ersättning 4-5 ggr/dag.. Har börjat med smakportioner för ett tag sedan. Amningen fungerade inte för oss alls. Gav upp efter 1 månad

• Esma Sultan
    mrszat skrev 2014-06-02 20:49:55 följande:
    Vi testade althera i 3 v för att det var det dem sa till oss på BVC.. En fråga bara.. Om det när mjölk han är allergiskmot. Skulle han inte ha dessa utslag hela tiden??? Han dricker ersättning 4-5 ggr/dag.. Har börjat med smakportioner för ett tag sedan. Amningen fungerade inte för oss alls. Gav upp efter 1 månad
    Du kanske har läst om nässelutslag redan? Jag lägger in en bra länk i alla fall.

http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Nasselutslag-hos-barn---urtikaria/

Hoppas att lillen blir bra snart! {#emotions_dlg.flower}
    There is a crack in everything, that´s how the light gets in
  • Mandelskorpan
    mrszat skrev 2014-06-02 20:49:55 följande:

BVC brukar inte vara så bra på allergier. Be att få remiss till en allergiläkare.

Är utslagen helt borta ibland alltså? Och kommer bara ibland? I så fall borde ni kunna se vad som ger utslag genom att skriva matdagbok. Har ni testat vetefri kost? Fundera också på vad ni ändrade i kosten när utslagen kom (runt 6mån?).

Om barnet inte haft utslag innan och har ätit samma ersättning som liten så borde det inte vara ersättningen? Vad äter han förutom ersättning? vete soja ägg fisk? Tomat paprika kiwi äpple päron?

Skriv upp allt han äter en vecka. Kolla vad han har ätit dagen innan utslagen kommer. På sonen tar det 1/2-1 dygn, han får utslag som kliar.
  • Majagräddnos78

Tolkar jag dig rätt ts, utslagen är hela tiden? Allergiska utslag kan både komma och gå, eller kvarstå dygnet runt. Min dotter hade utslag hela tiden, testade mjölkfritt 3v utan förbättring och negativt pricktest. Ändå var och är hon jatteallergisk mot mjölk!!! Testa minst 5 veckor. Kan ju vara annat än mjölk, men om ni endast ger ersättning, inga smakportioner, familjen tar bort alla parfymer, ät inte nötter, stek inte ägg eller fisk i 5 veckor. Det är värt det när bebisen är så dålig.

• Majagräddnos78

PS. Om ni äter en ostmacka, mjölkchoklad eller annat med mjölk ska ni tvätta händerna med tvål innan ni tar i bebisen om ni testar mjölkfritt igen.

Svar på tråden snälla hjälp mig. jag ber er...bilder finns