• mrszat

snälla hjälp mig. jag ber er...bilder finns

min son är 5 månader nu och har sedan ca 1 månads ålder fått utslag på olika ställen på kroppen och ansiktet. vi har uteslutit komjölksprotein o vi har även pricktestat för det o det visade inget. jag smörjer med kortison o mjukgörande dagligen. men så fort jag trappar ner kortisonet så blossar det upp igen... vad tusan är det? verkar inte vara någon mat allergi iaf

kan dt vara psoriasis?
    vissa bilder jag ser tycker jag det ser ut som det o andra inte.. vi har varit på barnkliniken några gånger o läkarna vet inte heller...

någon som känner igen utslagen el nåt som kan hjäpa oss

• Svar på tråden snälla hjälp mig. jag ber er...bilder finns
  • yodi

han har inget mat allergi som är luftburen? tex ägg,fisk eller nötter?

• Lizzie 83

Jag har hört att det kan ta upp till 4 veckor innan mjölkproteinet är ute ur bebisens system om den får ersättning, så ni kanske ska prova mjölkfritt under en längre tid. 

• LillyLo

Berätta gärna vad du får veta,jag får dessa utslag som kliar o kliar o kliar så ja inte kan sova. under fötterna i hårbotten överallt. jag får utslagen typ 1-2 gånger per år men kan komma 1gång i 2-3 dagar oxå. har även fått att de börjar se ut som din bebis sen flytit ihop som stora landskap. min mamma fick även hon,dom sa på vårdcentralen att de va närvöst frammkallat o hon fick kortison tabl. jag vet inte alls vad de är el varför ja får dem!

• LillyLo

Ps en kallare vatten fuktad handduk,kylbalsam funkar bra förstunden o lugnar för ja kan tänka mej att de kliar som de gör på mej! De blev även bättre med receptfria alergi tabl men vet inte om en bäbis får äta de.

• Esma Sultan

Ananas
    Ägg
    Gluten
    Mjölkprodukter
    Nötter
    Tomat
    Jordgubbar
    etc

Det som ni andra där hemma äter kan barnet påverkas av. Jag känner ett barn som är alergiskt mot i princip allt det där ovannämnda och ingen hemma får äta tex. nötter eller ägg för då blir h*n dålig på en gång.

There is a crack in everything, that´s how the light gets in
  • Esma Sultan
    LillyLo skrev 2014-06-01 22:02:14 följande:
    Berätta gärna vad du får veta,jag får dessa utslag som kliar o kliar o kliar så ja inte kan sova. under fötterna i hårbotten överallt. jag får utslagen typ 1-2 gånger per år men kan komma 1gång i 2-3 dagar oxå. har även fått att de börjar se ut som din bebis sen flytit ihop som stora landskap. min mamma fick även hon,dom sa på vårdcentralen att de va närvöst frammkallat o hon fick kortison tabl. jag vet inte alls vad de är el varför ja får dem!
    Alltså stress som har framkallat utslagen? Det är ju inte omöjligt. Vissa får munherpes, andra konstiga utslag medan vissa får halvsidig ansiktsförlamning vid långvarig stress. Det kan uttrycka sig på olika sätt hos olika människor och bebisar är ju inte immuna mot stress heller, tyvärr.
    There is a crack in everything, that´s how the light gets in
  • maribel

Att stress framkallar utslag hos en 5-månaders är inte troligt, inte heller psoriasis. Mina båda barn har redan vid 3 samt 4mån ålder reagerat starkt via magen eller huden mot olika födoämnen. Min dotter var allergisk mot mjölk och ägg. Detta syntes inte på pricktester och gör det inte alltid heller när barnet är litet utan man får gå på symtomen.
    Min son reagerade starkt på pricktest och blodprov mot: Ägg, Mjölk, Vete, Fisk, Soja, Nötter, Mandel. Jag tycker det ser ut som nässelutslag blandat med eksem till följd av allergi. Vanligast i den åldern är mjölk och ägg. Kräv remiss till barnallergi läk. Så där kraftiga utslag ska han inte behöva ha!

Fick själv bråka hos bvc och vc då man inte kunde ge förklaring till mina barns utslag, sedan kallade man det för känslig hud och hormonutslag. När vi krävde remiss till allergimottagning hittade läkarna där orsaken vid första besöket. Idag har min son som är 5½ fortfarande kvar alla sina allergier som dessutom blivit värre.

(Du skrev att han fått mjölkfri ersättning, vilken sort då? För vissa av dem är sojabaserade istället och det är också en vanlig allergi bland bebisar).

• Mandelskorpan
    mrszat skrev 2014-05-31 21:15:24 följande:
    Han fick mjölkfri ersättning i3 veckor men ingen skillnad.. Jag upprepar.. Inga djur o inga mat allergier då han fick alltinnan han började äta någon fast föda. Bara ersättning som sagt

Vilken "mjölkfri" ersättning fick ni? Finns ju olika och vissa barn tål inte de som är tillverkade på nedbruten mjölk. Sen känns tre veckor lite väl kort tid? Eller äter han helt mjölkfritt idag?

• mrszat

Han fick althera i3 v utannågon skillnad... Om det varit mjölken så skulle han väl se ut som på bilderna hela tiden??? Med tanke på att han får ca 4-5 flaskor/ dygn..det här med luftburet.. Varför har läkarna inte ens tagit upp det. Jag hade ingen aning.. Ååhh vadfrustrerande. Vet inte om jagnämnt att jag väntar på remiss till hudmottagningen. Hoppas verkligen dem vet. Annars vet jag inte vad jag ska göra. Alla bollar oss till någon annan. Sjukt jobbigt. Det sånär så skönt är att utslagen inte påverkar honomså mkt. Detverkar bara klia litegrann. Och på pricktestet så gav det utslag på ägg. Men endastpyttelite så läkaren sa attviinte skulle bry oss om det. Kan det vara luftburet ändå? Hur skulle jag kunna prova mig fram här hemma? Den mjölkfria ersättningen vill jag helstinte ge mig på igen. Han vägrade äta på jätte länge när han fick smak på den. Jag smakade själv. Den var riktigt vidrig.. Så det var en jobbig period på 3 veckor vi hade somjag helst inte gör om.. Är blodprov bättre än pricktest el kan det vara så att det heller inte visar, trots allergi. Dem sa ju attvisst kan vi ta blodprov men vad ska vi ta på? Man kan ju inte ta hur många som helst.. Så sa dem men borde inte dem veta vilka allergier som är vanligast?

Svar på tråden snälla hjälp mig. jag ber er...bilder finns