• phillipha

Äter ni inget mer efter middagen?

Efter att ha läst i olika trådar här så har jag upptäckt att väldigt många inte äter något kvällsmål varken vuxna eller barn. Stämmer det verkligen?

Att äta middag vid 17 tiden och sen inte äta igen förrän till frukost vid 6-7. Det är ju 14-14 timmar utan mat! Skulle varken jag maken eller sonen fixa.

Vi äter normal husmanskost lagad från grunden till både lunch och middag om det spelar någon roll.

• Svar på tråden Äter ni inget mer efter middagen?
  • Minniemousemommy
    Fjärilslarv skrev 2014-04-12 16:10:32 följande:
    men om ni äter var 4.e timme så äter ni ju mellanmål....
    frukost, lunch och middag är ju de tre huvudmålen, allt utöver det är ju mellanmål, snacks osv och ni äter väl en gång på kvällen också?

Frukost vid ca 9, lunch vid 1 middag vid 5 och kvällsmat vid 9. Fyra timmar mellan varje mål,

Bortsett från när man sover då.

Jag ser kvällsmat som ett mål, för vi äter mycket mat då också. Det är ganska likt våra frukostar. Mellanmål ser jag som en frukt då och då, en macka eller lite flingor. Det är bara mättande en kort stund och jag gillar det inte. OM andra gillar det så är det ju bra men jag vill hellre att mina barn, jag och min man äter stor mål 4 gånger om dagen med 4 timmars mellanrum. Det funkar som sagt bäst för oss och jag mår bäst när jag äter med det schemat.
  • Kina79

Vi äter middag 17-17.30 tiden. Lillan lägger sig direkt efter, de andra två vid 19.
    Min man o jag kan ta nåt litet på kvällen, fika, macka, frukt...
    Jag är inte så hungrig vid 17tiden, så jag äter mig sällan rejält mätt vid den tiden.

Frukost äts sen 6.50 på vardagar och ca 8 på helgerna.

• Ruggugglan

Vi äter middag vid 18 tiden. Skulle middagen bli tidig någon kväll så får barnen kvällsmat i form av något enkelt. Tex en smörgås och ett glas mjölk eller en tallrik yoghurt med müsli. Lillkillen på 7 månader får en flaska ersättning innan han somnar för natten.

Jag och min sambo äter efter LCHF och jag klarar mig på två mål mat om dagen. Ibland blir jag sugen på något och då brukar jag ta lite turkisk yoghurt med frysta hallon eller en näve nötter framför tvn på kvällen.

• Fjärilslarv
    Minniemousemommy skrev 2014-04-12 16:58:25 följande:

Frukost vid ca 9, lunch vid 1 middag vid 5 och kvällsmat vid 9. Fyra timmar mellan varje mål,

Bortsett från när man sover då.

Jag ser kvällsmat som ett mål, för vi äter mycket mat då också. Det är ganska likt våra frukostar. Mellanmål ser jag som en frukt då och då, en macka eller lite flingor. Det är bara mättande en kort stund och jag gillar det inte. OM andra gillar det så är det ju bra men jag vill hellre att mina barn, jag och min man äter stor mål 4 gånger om dagen med 4 timmars mellanrum. Det funkar som sagt bäst för oss och jag mår bäst när jag äter med det schemat.
    ok, men de flesta anser att 3mål mat om dagen är huvudmåltider och resten mellanmål.
    mina mellanmål består av t ex smoothies t ex, det är ju 3-4 fruker och så turkisk yoghurt som är mixat. men jag ser det som ett mellanmål i alla fall, eftersom det är utanför frukost, lunch och middag.
  • whitestar
    Minniemousemommy skrev 2014-04-12 13:43:20 följande:
    Du väljer ju som sagt själv, men det lät som att det är besvärligt därför tipsade jag dig om hur du kunde göra. Själv ser jag inte "mellanmål" som något bra. Enda gången mina barn äter tex mackor, flingor, yoghurt eller annat som är vanilgt mellanmål för många är på morgonen och kvällen. Under dagen tycker jag att barn behöver bättre mat för att orka mer. Jag vet dom dagarna som jag inte orkat göra mer än ett stort mål och dom ätit "mellanmål" flera gånger under dagen, så har dom inte haft alls mycket energi och behövt gå och småäta hela tiden på mackor osv. Men det kanske bara är mina barn, andra kanske orkar mer. Men ja, man anpassar ju måltiderna efter ens liv. Det här funkar bäst för oss bara. :)
    Jag ser mellanmålet som ett mål mellan måltiderna när det dröjer tills nästa tillfälle,alltså mer än 4 timmar,skulle ju faktiskt vara helt perfekt om det funkade att äta var 4:e timma som ni gör men nu gör det ju inte det för oss.Så då funkar det med typ en smörgås eller fruktsallad eller en muffins exempelvis kring 2 för oss,han ska ju orka äta vid ibland kl.16 igen.
    Hans storebror behöver dock inget mellis utan skulle lätt kunna hoppa över middagen också och bara äta kvällsmål.Men han får lov att äta lite middag ändå eftersom han är lite tunn och behöver näringen!
  • UniqueSnowflake

Vad har hänt med tråden, den ser ju jättekonstig ut.

• Rafael90
    Minniemousemommy skrev 2014-04-12 15:36:13 följande:

Men jag tycker inte att man ska äta mellan måltiderna, jag vill att mina barn ska vara hungriga. Men det är som sagt det som passar oss bäst bara. Dom som gillar mellanmål får ju ha det om dom vill. Mina barn äter ungefär var 4de timme och det är precis lagom för att dom ska vara hungriga till maten, men alla är ju olika. De gångerna vi äter mellanmål här hemma brukar vi äta nyttiga kakor formade som muffins. Det går alltid hem, och frukt är också bra. Men ja, alla gör ju som dom känner är bäst :)

Mina favoritmellanmål/snacks:

Russin, havregryn och fullkornsvete-muffins.

Blåbär och havregryns-muffins.

Fruktglass. Endast färskpressad fruktsaft och frukt/bär i.

Hemmagjorda muslikakor.

Tipsar verkligen om dessa. Jättegoda och nyttiga för er som har dålig inspiration för mellanmål.

OT men jag vill gärna ha recept på muffinsarna Drömmer
  • MalinEddie

Det är olika, vi har inte som rutin att äta efter middagen men är man hungrig eller sugen efter är det fritt fram:) Ibland äter jag och sambon lite plockmat på kvällen men det är mest för att det är gott och vi är sugna.
    Vi äter aldrig så tidigt som 17.00. Skulle vi göra det skulle vi nog alla behöva äta nåt mer innan sovdags. Vi brukar äta mellan18-19 på vardagar, senare på helger. Vill barnen ha nåt innan de lägger sig tar de en smörgås eller banan, oftast räcker det med middagen för dem.

Avskyr CIO-metoder.
  • Alana
    Minniemousemommy skrev 2014-04-12 15:36:13 följande:

Men jag tycker inte att man ska äta mellan måltiderna, jag vill att mina barn ska vara hungriga. Men det är som sagt det som passar oss bäst bara. Dom som gillar mellanmål får ju ha det om dom vill. Mina barn äter ungefär var 4de timme och det är precis lagom för att dom ska vara hungriga till maten, men alla är ju olika. De gångerna vi äter mellanmål här hemma brukar vi äta nyttiga kakor formade som muffins. Det går alltid hem, och frukt är också bra. Men ja, alla gör ju som dom känner är bäst :)

Mina favoritmellanmål/snacks:

Russin, havregryn och fullkornsvete-muffins.

Blåbär och havregryns-muffins.

Fruktglass. Endast färskpressad fruktsaft och frukt/bär i.

Hemmagjorda muslikakor.

Tipsar verkligen om dessa. Jättegoda och nyttiga för er som har dålig inspiration för mellanmål.

Vill du dela med dig av recepten? Ser ju riktigt gott ut! Glad
  • Minniemousemommy
    Alana skrev 2014-04-12 19:48:57 följande:
    Vill du dela med dig av recepten? Ser ju riktigt gott ut! Glad

minimalistbaker.com/healthy-5-ingredient-granola-bars/

www.myrecipes.com/recipe/blueberry-oatmeal-muffins-10000002001862/

www.myrecipes.com/recipe/whole-wheat-oatmeal-raisin-muffins-10000001142029/

Det är tyvärr amerikanska mått, men det går ju att leta efter liknande svenska om man vill. Men där har du recepten i alla fall.

• katastrofplantagen

Äter vi sen middag dvs runt 18-18.30 äter vi inget mer.

Äter vi middag senast 17 får stora barnet nåt runt 19.30. Lilla barnet lägger sig med välling 19.

Jag äter sällan nåt efter middagen.

• missan75
    phillipha skrev 2014-04-11 13:11:33 följande:

Efter att ha läst i olika trådar här så har jag upptäckt att väldigt många inte äter något kvällsmål varken vuxna eller barn. Stämmer det verkligen?

Att äta middag vid 17 tiden och sen inte äta igen förrän till frukost vid 6-7. Det är ju 14-14 timmar utan mat! Skulle varken jag maken eller sonen fixa.

Vi äter normal husmanskost lagad från grunden till både lunch och middag om det spelar någon roll.

Vi äter aldrig före 18.30. Ibland äter jag en macka på kvällen, vid 21, men målet är att jag inte ska det.
  • phillipha

Så olika det är! Jag äter nästan alltid nått innan jag lägger mig, hatar att försöka sova hungrig. Jag klarar mig inte på middagen även om vi äter kl 19.... sonen på 3 behöver äta ganska ofta för han är liten i maten. På vardagarna när det är föris så äter han 2dl yogjurt vid 6, mellis(smörgås och frukt) kl 10, lunch 13, mellis hemma 15.30(olika, frukt, yoggi, macka, några prinskorvar) middag mellan 17-18 och kvällsmat vid 19-20 (drickyoghurt ca 1dl) om han inte äter ofta så äter han inte alls. Han kan liksom inte vara för hungrig för då slår det över....

• Barbamama08

Jag skulle aldrig kunna somna om jag inte har ätit något innan. Äter t ex filmjölk/yoghurt med müsli.

• missan75

Vi äter inte före 18.30. Barnen ligger 20 och 21 och vi är uppe till 22.30 ungefär. Min man brukar kunna ta en macka eller två, jag är sällan hungrig, däremot sugen men försöker avstå. Ibland kan jag ta en frukt.

• Barbamama08

Har kollat igenom tidigare sidor av tråden, och blir nästan chockad över hur tidigt andras barn somnar! Vet i för sig inte när de vaknar, men min tvååring somnar nästan aldrig före 22. Vi har båda ett väldigt litet sömnbehov, men har desto större behov av att äta ofta. Hennes pappa däremot kunde äta en eller två gånger om dagen. Men han sov extremt mycket, runt 10 h/natt eller så... Det skulle inte förvåna mig om det finns ett samband.

Svar på tråden Äter ni inget mer efter middagen?