• phillipha

Äter ni inget mer efter middagen?

Efter att ha läst i olika trådar här så har jag upptäckt att väldigt många inte äter något kvällsmål varken vuxna eller barn. Stämmer det verkligen?

Att äta middag vid 17 tiden och sen inte äta igen förrän till frukost vid 6-7. Det är ju 14-14 timmar utan mat! Skulle varken jag maken eller sonen fixa.

Vi äter normal husmanskost lagad från grunden till både lunch och middag om det spelar någon roll.

• Svar på tråden Äter ni inget mer efter middagen?
  • Bling1975

Vi vuxna äter ofta middag vid 20.30 så då behövs verkligen inget mer. Men det är klart att vi kan äta snacks eller godis på kvällen ibland. Skulle vi äta tidigt någon gång så kan det bli något mer senare på kvällen. Dottern äter middag redan 16.30 så hon får välling 18.30 vilket verkar räcka bra fram till 07.00 då hon oftast äter frukost.

• Prutt

Nej, vi äter middag vid 19-20 och äter inget mer efter det. Skulle vi äta vid 17 istället så skulle vi väl antagligen äta mellanmålet som vi äter vid den tiden på kvällen.

• klarabella87
    hallontroll skrev 2014-04-11 16:57:06 följande:

Men vad har detta att göra med att äta eller inte äta efter middagen? Det spelar inte så stor roll hur ofta man äter utan hur mycket man äter sammanlagt och vad man äter.
    Ja precis. De spelar roll vad man äter och hur mycket. Om man äter en stor portion pasta med köttfärsås klockan 16:30 så förstår jag att att vissa blir hungriga efter 3 timmar.
  • Mon bébé 81

Vi äter middag någon gång mellan 17.30-19.00. Vi äter normalt sett inte någon mer mat eller smörgås under kvällen, men oftast fikar vi på något gott. Om vi inte fikar så blir det en frukt och kaffe eller te. Är inte hungrig på mat under kvällen, utan det handlar bara om sötsug.

• hansine
    tundra skrev 2014-04-11 13:58:59 följande:
    Vi äter kl 17 och sen ev lite frukt till efterrätt 17:45 till barnen som är 2 och 4 år.

Om min man äter smörgås på kvällen då är han mätt på morgonen och orkar ingen frukost.

Har aldrig förstått behovet att kvällsäta.
    Hunger tycker jag är ett bra skäl.Skrattande
  • Dixie

Vi äter middag vid 17.30 och sedan går barnen och lägger sig vid 20 oftast äter de inte mer - men är de hungriga får de en frukt eller macka,. När barnen lagt sig händer det att jag äter ngt onyttigt!

• Koppkaka

Vi äter middag runt 18, och nej, vi äter inget mer efteråt. Har aldrig förstått vitsen. Ibland äter vi snacks (chips eller godis typ) men kvällsfika - nej.

• Minniemousemommy
    phillipha skrev 2014-04-11 13:11:33 följande:
    Efter att ha läst i olika trådar här så har jag upptäckt att väldigt många inte äter något kvällsmål varken vuxna eller barn. Stämmer det verkligen? Att äta middag vid 17 tiden och sen inte äta igen förrän till frukost vid 6-7. Det är ju 14-14 timmar utan mat! Skulle varken jag maken eller sonen fixa. Vi äter normal husmanskost lagad från grunden till både lunch och middag om det spelar någon roll.
    Fyra mål om dagen äter vi i vår familj. Frukost vid ca 9, lunch vid 1 middag vid 5 och kvällsmat vid 9. Fyra timmar mellan varje mål, INGET mellanmål någonsin. Det enda vi dricker mellan måltiderna är vatten. Tycker det funkar jättebra. Barnen är lagom hungriga vid varje måltid men dom har tillräckligt med energi hela tiden under dagen också. Dessutom äter dom nästan aldrig socker eller ljust bröd osv, så dom håller sig mätta och glada länge.
  • fluu

Dotra(två år) äter ofta en macka innan läggdags om hon ätit mindre av middagen. Middag halv sex, läggning halv sju.
    Jag äter något mer om jag är uppe halva(eller hela...) natten. Sambon äter som en häst och äter väldigt många mål per dag...

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Äter ni inget mer efter middagen?