• phillipha

Äter ni inget mer efter middagen?

Efter att ha läst i olika trådar här så har jag upptäckt att väldigt många inte äter något kvällsmål varken vuxna eller barn. Stämmer det verkligen?

Att äta middag vid 17 tiden och sen inte äta igen förrän till frukost vid 6-7. Det är ju 14-14 timmar utan mat! Skulle varken jag maken eller sonen fixa.

Vi äter normal husmanskost lagad från grunden till både lunch och middag om det spelar någon roll.

• Svar på tråden Äter ni inget mer efter middagen?
  • Skuld

Jag äter ett mål om dagen: en stor middag. Kanske en skorpa eller två till frukost med lite vatten.

• Rafael90

Jag äter godis vid TV-n efter middagen, varje dag. Blir jag hungrig innan sängdags äter jag nån macka eller nåt då med.

• Litet My

Vi äter middag mellan 18-19:00 så oftast inte. Dottern får välling dock om hon vill ha.

• whitestar
    Minniemousemommy skrev 2014-04-12 00:38:50 följande:
    Kan du inte låtsas som att han inte ätit lunch på skolan? 13:40 är helt okej för lunch ju. Skulle jag varit du hade jag gjort i ordning lunch vid 2, sedan middag vid 6 och kvällsmat innan läggdags om han är hungrig. Du kan väl prova olika tider för lunch och middag hemma och se vad som funkar bäst för er? :)
    Då får han ju 2 luncher+middag,är ju jättemycket mat!Tycker det låter bättre med mellis vid 13.40 istället och sen middag senast 17. ATt äta middag kl.18 skulle inte alls funka för oss då aktiviteterna han har oftast slutar kl. 18. Och då äta bara nåt vid ca 14. blir alldeles för länge att vänta med att äta tills efter aktiviteterna,då har han ingen energi kvar till aktiviteten!
  • Minniemousemommy
    whitestar skrev 2014-04-12 13:29:45 följande:
    Då får han ju 2 luncher+middag,är ju jättemycket mat!Tycker det låter bättre med mellis vid 13.40 istället och sen middag senast 17. ATt äta middag kl.18 skulle inte alls funka för oss då aktiviteterna han har oftast slutar kl. 18. Och då äta bara nåt vid ca 14. blir alldeles för länge att vänta med att äta tills efter aktiviteterna,då har han ingen energi kvar till aktiviteten!
    Du väljer ju som sagt själv, men det lät som att det är besvärligt därför tipsade jag dig om hur du kunde göra. Själv ser jag inte "mellanmål" som något bra. Enda gången mina barn äter tex mackor, flingor, yoghurt eller annat som är vanilgt mellanmål för många är på morgonen och kvällen. Under dagen tycker jag att barn behöver bättre mat för att orka mer. Jag vet dom dagarna som jag inte orkat göra mer än ett stort mål och dom ätit "mellanmål" flera gånger under dagen, så har dom inte haft alls mycket energi och behövt gå och småäta hela tiden på mackor osv. Men det kanske bara är mina barn, andra kanske orkar mer. Men ja, man anpassar ju måltiderna efter ens liv. Det här funkar bäst för oss bara. :)
  • Natulcien
    Minniemousemommy skrev 2014-04-12 13:43:20 följande:
    Du väljer ju som sagt själv, men det lät som att det är besvärligt därför tipsade jag dig om hur du kunde göra. Själv ser jag inte "mellanmål" som något bra. Enda gången mina barn äter tex mackor, flingor, yoghurt eller annat som är vanilgt mellanmål för många är på morgonen och kvällen. Under dagen tycker jag att barn behöver bättre mat för att orka mer. Jag vet dom dagarna som jag inte orkat göra mer än ett stort mål och dom ätit "mellanmål" flera gånger under dagen, så har dom inte haft alls mycket energi och behövt gå och småäta hela tiden på mackor osv. Men det kanske bara är mina barn, andra kanske orkar mer. Men ja, man anpassar ju måltiderna efter ens liv. Det här funkar bäst för oss bara. :)
    Men då tror jag att du har missuppfattat vad ett mellanmål är. Ett mellanmål är ju inte ett stadigt mål, utan just ett litet mål mellan de större måltiderna.
    Att ge mellanmål betyder ju inte att man inte ger bra mat också.
    Vi äter bra frukost (gröt), lagad mat (innehållande både proteiner, kolhydrater samt mycket grönsaker) både till lunch och middag. Men sonen på 3,5 år behöver ändå mellanmål mellan frukost och lunch och mellan lunch och middag i form av t.ex. en banan, ett äpple, en liten skål med fil + mûsli, bär och mjölk ellet annat. Växande barn mår bra av att äta ganska regelbundet, ca var tredje timme, för att hålla blodsockret på jämn nivå.
  • Annsiss

Vi vuxna äter ofta nått men barnen hinner knappast om vi inte ska äta hela tiden. Middag 17 eller 17.30 sova 19, finns liksom inte tid och det verkar inte skadligt

• Minniemousemommy
    Natulcien skrev 2014-04-12 14:29:08 följande:
    Men då tror jag att du har missuppfattat vad ett mellanmål är. Ett mellanmål är ju inte ett stadigt mål, utan just ett litet mål mellan de större måltiderna.
    Att ge mellanmål betyder ju inte att man inte ger bra mat också.
    Vi äter bra frukost (gröt), lagad mat (innehållande både proteiner, kolhydrater samt mycket grönsaker) både till lunch och middag. Men sonen på 3,5 år behöver ändå mellanmål mellan frukost och lunch och mellan lunch och middag i form av t.ex. en banan, ett äpple, en liten skål med fil + mûsli, bär och mjölk ellet annat. Växande barn mår bra av att äta ganska regelbundet, ca var tredje timme, för att hålla blodsockret på jämn nivå.

Men jag tycker inte att man ska äta mellan måltiderna, jag vill att mina barn ska vara hungriga. Men det är som sagt det som passar oss bäst bara. Dom som gillar mellanmål får ju ha det om dom vill. Mina barn äter ungefär var 4de timme och det är precis lagom för att dom ska vara hungriga till maten, men alla är ju olika. De gångerna vi äter mellanmål här hemma brukar vi äta nyttiga kakor formade som muffins. Det går alltid hem, och frukt är också bra. Men ja, alla gör ju som dom känner är bäst :)

Mina favoritmellanmål/snacks:

Russin, havregryn och fullkornsvete-muffins.

Blåbär och havregryns-muffins.

Fruktglass. Endast färskpressad fruktsaft och frukt/bär i.

Hemmagjorda muslikakor.

Tipsar verkligen om dessa. Jättegoda och nyttiga för er som har dålig inspiration för mellanmål.

• Natulcien
    Minniemousemommy skrev 2014-04-12 15:36:13 följande:

Men jag tycker inte att man ska äta mellan måltiderna, jag vill att mina barn ska vara hungriga. Men det är som sagt det som passar oss bäst bara. Dom som gillar mellanmål får ju ha det om dom vill. Mina barn äter ungefär var 4de timme och det är precis lagom för att dom ska vara hungriga till maten, men alla är ju olika. De gångerna vi äter mellanmål här hemma brukar vi äta nyttiga kakor formade som muffins. Det går alltid hem, och frukt är också bra. Men ja, alla gör ju som dom känner är bäst :)

Hemmagjorda muslikakor.

Tipsar verkligen om dessa. Jättegoda och nyttiga för er som har dålig inspiration för mellanmål.

Nej, du vill inte det. Men många andra vill det. De allra flesta små barn behöver mellanmål. Och det betyder inte att de inte är hungriga när det är dags för mat. Vår son äter massor till både lunch och middag, men behöver ändå lite extra däremellan. Det är bättre att hålla blodsockret på jämn nivå än att svälta sig fram till middag.
    Och nyttiga mellanmål äter vi redan. Vi tar hellre färsk frukt, bär eller yoghurt än glass, muffins och kakor.
  • Fjärilslarv
    Minniemousemommy skrev 2014-04-12 15:36:13 följande:

Hemmagjorda muslikakor.

men om ni äter var 4.e timme så äter ni ju mellanmål....
    frukost, lunch och middag är ju de tre huvudmålen, allt utöver det är ju mellanmål, snacks osv och ni äter väl en gång på kvällen också?
Svar på tråden Äter ni inget mer efter middagen?