Natulcien skrev 2014-04-12 14:29:08 följande:
Men då tror jag att du har missuppfattat vad ett mellanmål är. Ett mellanmål är ju inte ett stadigt mål, utan just ett litet mål mellan de större måltiderna.
Att ge mellanmål betyder ju inte att man inte ger bra mat också.
Vi äter bra frukost (gröt), lagad mat (innehållande både proteiner, kolhydrater samt mycket grönsaker) både till lunch och middag. Men sonen på 3,5 år behöver ändå mellanmål mellan frukost och lunch och mellan lunch och middag i form av t.ex. en banan, ett äpple, en liten skål med fil + mûsli, bär och mjölk ellet annat. Växande barn mår bra av att äta ganska regelbundet, ca var tredje timme, för att hålla blodsockret på jämn nivå.
Men jag tycker inte att man ska äta mellan måltiderna, jag vill att mina barn ska vara hungriga. Men det är som sagt det som passar oss bäst bara. Dom som gillar mellanmål får ju ha det om dom vill. Mina barn äter ungefär var 4de timme och det är precis lagom för att dom ska vara hungriga till maten, men alla är ju olika. De gångerna vi äter mellanmål här hemma brukar vi äta nyttiga kakor formade som muffins. Det går alltid hem, och frukt är också bra. Men ja, alla gör ju som dom känner är bäst :)
Mina favoritmellanmål/snacks:

Russin, havregryn och fullkornsvete-muffins.

Blåbär och havregryns-muffins.

Fruktglass. Endast färskpressad fruktsaft och frukt/bär i.

Hemmagjorda muslikakor.
Tipsar verkligen om dessa. Jättegoda och nyttiga för er som har dålig inspiration för mellanmål.