• phillipha

Äter ni inget mer efter middagen?

Efter att ha läst i olika trådar här så har jag upptäckt att väldigt många inte äter något kvällsmål varken vuxna eller barn. Stämmer det verkligen?

Att äta middag vid 17 tiden och sen inte äta igen förrän till frukost vid 6-7. Det är ju 14-14 timmar utan mat! Skulle varken jag maken eller sonen fixa.

Vi äter normal husmanskost lagad från grunden till både lunch och middag om det spelar någon roll.

• Svar på tråden Äter ni inget mer efter middagen?
  • whitestar
    Minniemousemommy skrev 2014-04-11 20:57:05 följande:
    Fyra mål om dagen äter vi i vår familj. Frukost vid ca 9, lunch vid 1 middag vid 5 och kvällsmat vid 9. Fyra timmar mellan varje mål, INGET mellanmål någonsin. Det enda vi dricker mellan måltiderna är vatten. Tycker det funkar jättebra. Barnen är lagom hungriga vid varje måltid men dom har tillräckligt med energi hela tiden under dagen också. Dessutom äter dom nästan aldrig socker eller ljust bröd osv, så dom håller sig mätta och glada länge.
    Låter ju jättebra om man kan styra tiderna själv, så hade jag velat ha det!
    På sonens skola äter dom dock så himla tidigt alla måltider. 7.30 frukost,10.30 lunch så när jag hämtar han vid 13,40 får jag ge han ett mellanmål för annars måste vi äta middag kring 15.00 och det tycker jag är alldeles för tidigt!sen så äter dom mellis direkt efter skolan(13.40 alltså)så till kl.17.00 är han vrålhungrig(det är dom gånger jag jobbar). Vi brukar äta middag mellan 16 och 17 beroende på om han har en aktivitet att passa efter maten den dan eller ej,sen så är han hungrig igen vid 19.30 just innan läggdags.
    själv väntar jag med kvällsmat till ca 21-22,just innan läggdags för mig:)

• lövet2

Vi gör lite olika i familjen. Äter middag mellan 16 och 17. Jag äter kvällsfika sedan runt kl 21, men maken äter inget mer den dagen.

• UniqueSnowflake
    phillipha skrev 2014-04-11 13:11:33 följande:
    Efter att ha läst i olika trådar här så har jag upptäckt att väldigt många inte äter något kvällsmål varken vuxna eller barn. Stämmer det verkligen? Att äta middag vid 17 tiden och sen inte äta igen förrän till frukost vid 6-7. Det är ju 14-14 timmar utan mat! Skulle varken jag maken eller sonen fixa. Vi äter normal husmanskost lagad från grunden till både lunch och middag om det spelar någon roll.
    Äta middag vid 1? Hur skulle jag kunna göra det då jag slutar 17 och sällan är hemma före 18? Nej här blir middagen mellan 19-20.

Och nej jag vill inte äta något mer efter den middagen.
  • Minniemousemommy
    whitestar skrev 2014-04-11 22:03:28 följande:
    Låter ju jättebra om man kan styra tiderna själv, så hade jag velat ha det!
    På sonens skola äter dom dock så himla tidigt alla måltider. 7.30 frukost,10.30 lunch så när jag hämtar han vid 13,40 får jag ge han ett mellanmål för annars måste vi äta middag kring 15.00 och det tycker jag är alldeles för tidigt!sen så äter dom mellis direkt efter skolan(13.40 alltså)så till kl.17.00 är han vrålhungrig(det är dom gånger jag jobbar). Vi brukar äta middag mellan 16 och 17 beroende på om han har en aktivitet att passa efter maten den dan eller ej,sen så är han hungrig igen vid 19.30 just innan läggdags.
    själv väntar jag med kvällsmat till ca 21-22,just innan läggdags för mig:)

Kan du inte låtsas som att han inte ätit lunch på skolan? 13:40 är helt okej för lunch ju. Skulle jag varit du hade jag gjort i ordning lunch vid 2, sedan middag vid 6 och kvällsmat innan läggdags om han är hungrig. Du kan väl prova olika tider för lunch och middag hemma och se vad som funkar bäst för er? :)
  • MissEofc

Dottern får välling innan hon somnar, men nä vi äter inte nått efter kl 18

• Mercurialis

Barnen och jag äter middag vid 17-17:30. När det börjar bli dags för dem att göra sig i ordning för natten strax före kl 19, frågar jag dem om de vill ha något att äta. Ibland, men det händer sällan, vill de ha lite yoghurt eller en smörgås, och då får de det. Oftast är de inte hungriga. 

Hur jag gör själv varierar. Om barnen är hungriga och äter kvällsmat, brukar jag äta något tillsammans med dem. Om barnen inte äter kvällsmat, kan det hända att jag äter något lite senare på kvällen.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • koas

Stor skillnad här sen jag började med lchf. Äter middag vid 17-18 och behöver inget mer före frukost. Innan var jag alltid lite sugen på godis/macka framåt 21-tiden. Så skönt att slippa det.

• Natulcien
    Minniemousemommy skrev 2014-04-11 20:57:05 följande:
    Fyra mål om dagen äter vi i vår familj. Frukost vid ca 9, lunch vid 1 middag vid 5 och kvällsmat vid 9. Fyra timmar mellan varje mål, INGET mellanmål någonsin. Det enda vi dricker mellan måltiderna är vatten. Tycker det funkar jättebra. Barnen är lagom hungriga vid varje måltid men dom har tillräckligt med energi hela tiden under dagen också. Dessutom äter dom nästan aldrig socker eller ljust bröd osv, så dom håller sig mätta och glada länge.
    Men då går inte barnen i skolan då? För där brukar ju lunch oftast serveras runt 11-11.30? Och de brukar börja före kl.9.
  • sina

Vi äter vid 17-17.30. Sängdags för barnet vid 19.30, så hon äter inget mer, förutom oftast en glass på fredagen. Om jag tränar på kvällen äter jag något när jag kommer hem.

Barnet äter frukost på förskolan 7.30, jag står mig till lunch.

• milli79

Vi äter middag mellan 17-18. Barnen har oftast lagt sig runt 19.30 så de har klarat sig utan något mer men har dottern ätit dåligt så vill hon oftast ha en banan innan hon sover. Nu har det dock blivit lite senare läggningar sista tiden så ibland blir det tex någon macka el liknande för dem. 

Själv ammar jag och är alltid hungrig på kvällarna och äter lite senar när barnen lagt sig

Svar på tråden Äter ni inget mer efter middagen?