• Tom Araya

Bostad och bostadspolitik - Hur kommer det sig...?

1. Hur kommer det sig att det byggs så få bostäder?

2. Hur kommer det sig att det mesta som byggs blir så dyrt att köpa/hyra, när det uppenbarligen inte behöver vara så?

3.Hur kommer det sig att en fin 3:a i etage med stor uteplats på översta våningen, ca 5 år gammal, ca 15 minuters gångavstånd från Centralstationen i Göteborg kostar strax under 11 000 i månaden och en dåligt underhållen 3:a i ett sunkigt område från 70-talet, i en kommun utanför Stockholms stad (ca 20 min med kollektivtrafik) kostar strax under 8 000 per månad?
    Detta talar mot all logik.

4.Hur kommer det sig att hyresvärdar kan tillåtas underhålla sina fastigheter så illa?

5.Hur kommer det sig att hyresvärdar kan undlåta sig att underhålla till den grad att hyresgästen till slut ledsnar och går med på att byta ut det trasiga till nytt, som man kallar standardhöjning och höjer hyran för?

6.Vad hände med standardunderhållet för hyreslägenheter som ingick i hyran?

Svara gärna på detta, ni som är i branschen eller jobbar med bostadsfrågor.

Kom gärna med dina frågor i ämnet.

Sprid gärna tråden bland de i din kommun eller stad som jobbar med bostäder/bostadsfrågor samt till våra politiker.

• Svar på tråden Bostad och bostadspolitik - Hur kommer det sig...?
  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2019-02-25 16:11:46 följande:
    Jodå, de har en relativt konkret betydelse, men varierar förstås mellan olika individer. Dock finns nog en lägsta-nivå för standard och storlek.

"Relativt" konkret ...

Det är just den där spännvidden i ordet "relativt".

Det gick bra förr i världen att bo i en trea på 65 m2 men idag byggs treor sällan mindre än 80 m2. Varför?

Om alla nöjde sig med 65 m2 stor trea istället för 80 m2 så skulle hyran teoretiskt kunna sänka med 23% bara där.
  • Tom Araya
    Flash Gordon skrev 2019-02-26 13:16:51 följande:
    "Relativt" konkret ...

Det är just den där spännvidden i ordet "relativt".

Det gick bra förr i världen att bo i en trea på 65 m2 men idag byggs treor sällan mindre än 80 m2. Varför?

Om alla nöjde sig med 65 m2 stor trea istället för 80 m2 så skulle hyran teoretiskt kunna sänka med 23% bara där.
    Vad som gick bra förr är inget argument och vi har idag säkert inga uppgifter på hur bra det egentligen gick, eller om det mer hängde på att man var illa tvungen.

Jag tycker no att 65 kvm är i minsta laget för en trea. 70-75 kvm är kanske en god kompromiss.

Man får tänka på att det nog finns många som redan bor trångt och egentligen behöver en lägenhet med ytterligare ett rum, men som av ekonomiska eller tillgänglighetsskäl har dåliga möjligheter och får avstå.
  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2019-02-27 03:32:59 följande:
    Vad som gick bra förr är inget argument och vi har idag säkert inga uppgifter på hur bra det egentligen gick, eller om det mer hängde på att man var illa tvungen.

Jag tycker no att 65 kvm är i minsta laget för en trea. 70-75 kvm är kanske en god kompromiss.

Man får tänka på att det nog finns många som redan bor trångt och egentligen behöver en lägenhet med ytterligare ett rum, men som av ekonomiska eller tillgänglighetsskäl har dåliga möjligheter och får avstå.
    De där lägenheterna finns ju kvar. De byggdes i miljonprogrammet. Hundratusentals människor bor dem idag. bara att gå dit och fråga om man undrar hur det fungerar att ha en trea på 65 m2.

Själv tror jag att det bara handlar om att man vänjer sig vid att bo alt lyxigare allt eftersom det byggs allt lyxigare och att det rä långt ned till den nedre gränsen för vad som egentligen är "rimligt".

Jag tycker att alla som talar om hur dyrt det är att bo borde arbeta för att det tas fram mindre (i yta) lägenheter med mindre dyra material. Det är i praktiken den enda framkomliga vägen för att skapa fler bostäder som folk "har råd" med.
  • Tom Araya
    Flash Gordon skrev 2019-02-27 08:03:49 följande:
    De där lägenheterna finns ju kvar. De byggdes i miljonprogrammet. Hundratusentals människor bor dem idag. bara att gå dit och fråga om man undrar hur det fungerar att ha en trea på 65 m2.
    Fast det byggdes inte bara 65 kvm-treor under perioden. Man byggde relativt mycket under två decennier och lägenheterna växte mot slutet, jämfört med storlekarna i början.
    Själv tror jag att det bara handlar om att man vänjer sig vid att bo alt lyxigare allt eftersom det byggs allt lyxigare och att det rä långt ned till den nedre gränsen för vad som egentligen är "rimligt".
    Jag tror snarare att man överdriver kostnaderna och snabbare vill ha vinst, för en standard som egentligen är svår att gå under.
    Inredning kostar, arbetet kostar, men det gör det oavsett vad du sätter dit. Tittar du i helt renoverade lägenheter från miljonprogrammet så är det en standardinredning av dagens mått, det finns inget sämre och billigare att välja.
    Vitvaror kan förstås i högre grad vara valbart, men inte ens det är en stor kostnad utslaget på dess livslängd.

Som exempel:
    Jag bodde tidigare några år hos en vän, i en hyresfastighet från 60-talet, där inga större renoveringsjobb var gjorda. Fortfarande skåpsluckor med ticka-lås e.t.c...

Under tiden jag bodde där skulle stambyte göras, då renoverades badrum, man bytte ut ytterdörrar mot moderna säkerhetsdörrar samt bytte vitvaror, skåpsluckor och kökslådor och renoverade även ytskikten i dessa utrymmen.
    Alla stommar behölls.

Den gamla inredningen är genom hyran betald flera gånger om. Men ändå lägger man på nästan 1500 kr i månaden på hyran för en trea för detta. En höjning på över 20%. Fortfarande har mycket av inredningen en 60-talsstandard och är sliten...
    Räkna på hur mycket du själv hade fått om du efter ett eller ett par, tre eller fem år sparat dessa 1500 i månaden och själv köpt inredning istället...

Förr räknade man hem vinsten mer långsiktigt, därför var kostnaderna mindre kännbara för konsumenten, det tålamodet har inte de privata värdarna idag.
    Jag tycker att alla som talar om hur dyrt det är att bo borde arbeta för att det tas fram mindre (i yta) lägenheter med mindre dyra material. Det är i praktiken den enda framkomliga vägen för att skapa fler bostäder som folk "har råd" med.
    Jag tycker att professionella på området ska arbeta med detta, istället för att sjuksyrror, taxichaufförer, hårfrisörskor, bilmekaniker, lastbilschaufförer, bankpersonal e.t.c. gör det.

• Flash Gordon

Precis det jag menar.

Vad är det för fel på Tickalås och "60-tals standard"? Bortsett från om det är slitet och nött, alltså.

Folk har vara vant sig vid att en trea ska vara 80+ m2 och ha badkar, klinkers, kakel och golvvärme i badrummet.

Egentligen skulle de klara sig lika bra i en trea på 65 m2 med linoleummatta och dusch. För en tusenlapp eller två i lägre hyra.

• Tom Araya
    Flash Gordon skrev 2019-02-28 09:01:11 följande:

Precis det jag menar.

Vad är det för fel på Tickalås och "60-tals standard"? Bortsett från om det är slitet och nött, alltså.

En typisk 60-talstrea är inte gjord för att bo 3-4 pers i, utan oftast bara ett vuxet par utan barn. Därför var de ofta inte heller så stora.
    Köket är trångt. Istället var rummet intill, varifrån det finns dörr direkt till köket, avsett att användas som matrum om man var fler än 2-3 pers, inte som sovrum.

I övrigt har den typiska 60-talslägenheten dålig ventilation, för låg diskbänk, ofta för liten kyl/frys, inte anpassade för att rymma diskmaskin och i övrigt moderna vitvaror, för få el-uttag, ofta fransk balkong istället för riktig balkong och uteplats, ibland också väldigt illa planerade. Ett exempel på det sistnämnda är de typiska långsmala 60-talsköken som inte alls är gjort för en familj.

• Tom Araya

Folk har vara vant sig vid att en trea ska vara 80+ m2 och ha badkar, klinkers, kakel och golvvärme i badrummet.

Egentligen skulle de klara sig lika bra i en trea på 65 m2 med linoleummatta och dusch. För en tusenlapp eller två i lägre hyra.

Utslaget på de 15-20 år eller mer för livslängden på sådan inredning (längre för kakel och klinkers än för matta och målad/tapetserad vägg) så är merkostnaden marginell, relativt sett, om man gör det redan från början.
    Att bostadsbolag lägger på det vid en renovering är en helt annan sak.
  • Aniiee

Precis det jag menar.

Jag bor i en (ännu äldre) 3a på 60 kvadrat. Det finns nyare hus i området, byggda mellan 2006 och 2010. Med undantag för "ungdomshuset" är 60 kvadrat knappt ens en 1a. Eller jo, ettorna är 54 kvadrat, 1,5orna är 60-64. 2orna är runt 80 kvadrat och treorna är runt 100.

Visst, våran lägenhet är gammal. Dock inte på något sätt liten, enligt oss. Vi har i dessutom helkaklat badrum och får om vi vill ställa tillbaka badkaret som en gång i tiden blev bortvalt till förmån för en tvättmaskin (inte av oss).

Att det handlar om vana håller jag helt med om. Och tror jag lite också om minnet (det utdöende) av fattigsverige. Det anses som hemskt att behöva bo som ex. min mormor gjorde som barn. Litet, trångt (på den tiden ofta på riktigt trångt) och mörkt vill nutidsmänniskorna inte "utsätta" sig, och absolut inte barnen, för. Det tillhör något hemskt förflutet som vi vill lämna bakom oss, och då har det, som så ofta, istället gått över styr åt andra hållet. Min hypotes.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Aniiee
    Tom Araya skrev 2019-03-01 23:04:48 följande:
    En typisk 60-talstrea är inte gjord för att bo 3-4 pers i
    Det var precis vad de var, det.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Tom Araya
    Aniiee skrev 2019-03-01 23:48:59 följande:
    Det var precis vad de var, det.
    Nej, läs vad jag skrev mer i inlägget om det.
  • Tom Araya

Att högern vill att allt ska ägas och drivas privat och inget i offentlig regi vet vi sedan gammalt, men många har kanske inte förstått att Socialdemokraterna sedan några decennier tillbaka också har klivit på det tåget.

Utförsäljningen av allmännyttan i bl.a. Stockholm, Skellefteå och Umeå har beslutats av en socialdemokratisk majoritet i respektive kommuns fullmäktige.

"Varnar generellt för utförsäljning av allmännyttan" - P4 Göteborg | Sveriges Radio

Hård kritik mot utförsäljning av allmännyttan i Malmö | Dagens Arena

Rekord i utförsäljning av allmännyttans bostäder | Dagens ETC

Partillebo säljer ut allmännyttan | Fria.Nu

?Det är vi som bor här och det är våra behov som ska styra? ? Internationalen

Utförsäljning av allmännyttan | Svenska Bostäder (svenskabostader.se)

Allmännyttan har blivit kapitalets gödkalv ? Arbetet

• Tom Araya

Skämt om något ganska allvarligt och som kommit av bostadspolitiken och myndigheters minskade engagemang.

Svar på tråden Bostad och bostadspolitik - Hur kommer det sig...?