Flash Gordon skrev 2019-02-27 08:03:49 följande:
De där lägenheterna finns ju kvar. De byggdes i miljonprogrammet. Hundratusentals människor bor dem idag. bara att gå dit och fråga om man undrar hur det fungerar att ha en trea på 65 m2.
Fast det byggdes inte bara 65 kvm-treor under perioden. Man byggde relativt mycket under två decennier och lägenheterna växte mot slutet, jämfört med storlekarna i början.
Själv tror jag att det bara handlar om att man vänjer sig vid att bo alt lyxigare allt eftersom det byggs allt lyxigare och att det rä långt ned till den nedre gränsen för vad som egentligen är "rimligt".
Jag tror snarare att man överdriver kostnaderna och snabbare vill ha vinst, för en standard som egentligen är svår att gå under.
Inredning kostar, arbetet kostar, men det gör det oavsett vad du sätter dit. Tittar du i helt renoverade lägenheter från miljonprogrammet så är det en standardinredning av dagens mått, det finns inget sämre och billigare att välja.
Vitvaror kan förstås i högre grad vara valbart, men inte ens det är en stor kostnad utslaget på dess livslängd.
Som exempel:
Jag bodde tidigare några år hos en vän, i en hyresfastighet från 60-talet, där inga större renoveringsjobb var gjorda. Fortfarande skåpsluckor med ticka-lås e.t.c...
Under tiden jag bodde där skulle stambyte göras, då renoverades badrum, man bytte ut ytterdörrar mot moderna säkerhetsdörrar samt bytte vitvaror, skåpsluckor och kökslådor och renoverade även ytskikten i dessa utrymmen.
Alla stommar behölls.
Den gamla inredningen är genom hyran betald flera gånger om. Men ändå lägger man på nästan 1500 kr i månaden på hyran för en trea för detta. En höjning på över 20%. Fortfarande har mycket av inredningen en 60-talsstandard och är sliten...
Räkna på hur mycket du själv hade fått om du efter ett eller ett par, tre eller fem år sparat dessa 1500 i månaden och själv köpt inredning istället...
Förr räknade man hem vinsten mer långsiktigt, därför var kostnaderna mindre kännbara för konsumenten, det tålamodet har inte de privata värdarna idag.
Jag tycker att alla som talar om hur dyrt det är att bo borde arbeta för att det tas fram mindre (i yta) lägenheter med mindre dyra material. Det är i praktiken den enda framkomliga vägen för att skapa fler bostäder som folk "har råd" med.
Jag tycker att professionella på området ska arbeta med detta, istället för att sjuksyrror, taxichaufförer, hårfrisörskor, bilmekaniker, lastbilschaufförer, bankpersonal e.t.c. gör det.