Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

Bostad och bostadspolitik - Hur kommer det sig...?

Flash Gordon skrev 2019-02-28 09:01:11 följande:

Precis det jag menar.

Vad är det för fel på Tickalås och "60-tals standard"? Bortsett från om det är slitet och nött, alltså.

Folk har vara vant sig vid att en trea ska vara 80+ m2 och ha badkar, klinkers, kakel och golvvärme i badrummet.

Egentligen skulle de klara sig lika bra i en trea på 65 m2 med linoleummatta och dusch. För en tusenlapp eller två i lägre hyra.

Jag bor i en (ännu äldre) 3a på 60 kvadrat. Det finns nyare hus i området, byggda mellan 2006 och 2010. Med undantag för "ungdomshuset" är 60 kvadrat knappt ens en 1a. Eller jo, ettorna är 54 kvadrat, 1,5orna är 60-64. 2orna är runt 80 kvadrat och treorna är runt 100.

Visst, våran lägenhet är gammal. Dock inte på något sätt liten, enligt oss. Vi har i dessutom helkaklat badrum och får om vi vill ställa tillbaka badkaret som en gång i tiden blev bortvalt till förmån för en tvättmaskin (inte av oss).

Att det handlar om vana håller jag helt med om. Och tror jag lite också om minnet (det utdöende) av fattigsverige. Det anses som hemskt att behöva bo som ex. min mormor gjorde som barn. Litet, trångt (på den tiden ofta på riktigt trångt) och mörkt vill nutidsmänniskorna inte "utsätta" sig, och absolut inte barnen, för. Det tillhör något hemskt förflutet som vi vill lämna bakom oss, och då har det, som så ofta, istället gått över styr åt andra hållet. Min hypotes.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Aniiee
    Tom Araya skrev 2019-03-01 23:04:48 följande:
    En typisk 60-talstrea är inte gjord för att bo 3-4 pers i
    Det var precis vad de var, det.
    I have a growing lack of disgust for you
Svar på tråden Bostad och bostadspolitik - Hur kommer det sig...?