• Anonym (kicki)

Varför döljer folk sin sorg på facebook?

Jag känner folk som förlorat nån de älskar och istället för att skriva det och att dom sörjer,, skriver att dom är såå glada o att allt är bra

det finns folk som är väldigt positive vilket jag tycker är bra, sånna som kan lyfta fram det stora I det lilla o välja lyckan I vardagsproblem.

men nu pratar jag  om folk som sörjer på riktigt pga dödsfall och som gömmer det och skriver att denna månaden har varit den bästa I livet när jag vet hur dom sörjer....

varför?

• Svar på tråden Varför döljer folk sin sorg på facebook?
  • Anonym (deras val)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-02-07 17:58:12 följande:
    Man kan ju fråga sig hur folk använder Facebook också. Jag har bara folk jag känner och har mött i verkligheten. Det finns många som lägger till alla vänförfrågningar de får för mest vänner är bäst tror de.

Fast även det är ju upp till var och en.
    Jag förstår inte denna nästan obsession med att ha synpunkter på vad människor väljer att gör eller inte göra.
    Och nu menar jag inte bara dig Lindsey, det fullkomligt dräller av såna trådar här.
    Kan man inte bara respektera att vi är olika och gör olika val.
    Hur kan det vara så svårt?
  • Lindsey Egot the only one
    dennis02 skrev 2014-02-07 18:15:14 följande:

Gör de? Jag tycker det är tvärtom. När någon gått bort så ska det sörjas och ältas månadsvis framöver. Och det är de anhöriga man sörjer man ska tycka synd om och uppmuntra, inte en tanke på den som faktiskt gått bort. Hade en vän som sörjde sin far i över ett år och ständigt skrev inlägg om detta, men avsikten var att han ville få folk att tycka synd om honom. Om han verkligen sörjde sin far så mycket ställer jag mig frågande till.

De rika ska fan dela med sig till de fattiga!
    Självfallet kan man sakna en förälder som dött i förtid. Den sorgen kommer ju aldrig försvinna för barnet. Att leva med sorgen att ens förälder aldrig får uppleva ens student, bröllop, barnbarn osv. Eller när man förlorar ett barn. Den sorgen försvinner aldrig någonsin. Att tro något annat är bara ett bevis på att man inte har någon aning och ska vara glad för det!
    Anonym (deras val) skrev 2014-02-07 18:17:08 följande:

Fast även det är ju upp till var och en.
    Jag förstår inte denna nästan obsession med att ha synpunkter på vad människor väljer att gör eller inte göra.
    Och nu menar jag inte bara dig Lindsey, det fullkomligt dräller av såna trådar här.
    Kan man inte bara respektera att vi är olika och gör olika val.
    Hur kan det vara så svårt?
    Ja precis! Vi gör olika val och oftast är det de som vågar visa sin sorg som får skiten.
  • cirkusmusen

Fast du har ingen rätt att säga att någon sörjer rätt eller fel. 

Hon kanske faktiskt har den förmågan att se ljus i vardagen även fast något hemskt har skett? Det kanske är hennes sätt att sörja? Du har ingen aning.

cirkusmusen skrev 2014-02-07 18:23:16 följande:

Fast du har ingen rätt att säga att någon sörjer rätt eller fel. 

Hon kanske faktiskt har den förmågan att se ljus i vardagen även fast något hemskt har skett? Det kanske är hennes sätt att sörja? Du har ingen aning.

Det är just det. Det finns inga rätt eller fel när någon sörjer. Det enda felet människor kan göra runt omkring är att säga att någon fastnat i sorgen. För det är omöjligt. Det värsta är att de runt omkring tror att någon fastnat i sorgen när man pratar om den döde eller känslan man känner över saknaden och folk vill inte, orkar inte höra för de vill bara höra bra saker. Tex orden "hur är det" och den som frågar förväntar sig att alla ska svara "bara bra" för man vill inte höra hur det egentligen är.
  • Anonym (deras val)
    dennis02 skrev 2014-02-07 18:15:14 följande:
    Gör de? Jag tycker det är tvärtom. När någon gått bort så ska det sörjas och ältas månadsvis framöver. Och det är de anhöriga man sörjer man ska tycka synd om och uppmuntra, inte en tanke på den som faktiskt gått bort. Hade en vän som sörjde sin far i över ett år och ständigt skrev inlägg om detta, men avsikten var att han ville få folk att tycka synd om honom. Om han verkligen sörjde sin far så mycket ställer jag mig frågande till.

Du vet det ena utesluter inte det andra.
    Och du kan aldrig veta hur en människa känner om inte människan väljer att berätta det för dig.
    Sorg tar sig så många uttryck och var och en måste få sörja på sitt sätt.
    Jag kände till och med en som var förbannad på sin fru när hon hade tagit livet av sig, ren förtvivlan som tar sig det uttrycket.
    Då måste man ha empati för att det kan kännas så, för att hon valde att lämna honom på det viset, det gör ONT.
    Och vad är det för fel på att söka tröst i sin smärta när det gör ont.
  • Anonym (deras val)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-02-07 18:20:36 följande:
    Ja precis! Vi gör olika val och oftast är det de som vågar visa sin sorg som får skiten.

Är det?
    Jag vet inte, jag tycker att det kastas skit åt alla håll från dom som väljer att göra annorlunda, jag förstår inte den missunnsamheten mot andra.
    Vem det än är riktat mot är det lika illa.
  • Valeriya

Jag förstår inte varför man fläker ut allt på FB.
    Dödsfall, cancerbesked, arbetslöshet och dylikt. Varför?

• Anonym (xxxx)
    Anonym (deras val) skrev 2014-02-07 18:11:25 följande:

Nä, det var ju för väl att du inte gör det,
    Men även när du skriver här så ger du dig ju på människor, du vet ju inte vem som kommer läsa dina ord, då riskerar du att göra illa.
    Och visst kan du säga din åsikt, men det kan man göra utan att använda nervärderande tillmälen om andra människor
    Du reagerar ju själv på att ts inte visar dig nån respekt i ditt sätt att hantera sorg, men sen gör du precis likadant själv som ts.
    Dubbla standards.
    Behandla andra som du själv vill bli behandlad är en god grundregel för alla.
    Jag behandlar andra precis som jag själv skulle vilja bli behandlad.
    Om jag uppförde mig så på nätet hoppas jag innerligt att mina närmaste genast skulle säga till mig.
    Jag säger inte att TS är respektlös vad jag säger är att sättet är uppmärksamhetshoreri, inte riktigt samma sak
    Inte ens

Du får nog acceptera att vi inte har samma synsätt på saker och ting här i världen
    Valeriya skrev 2014-02-07 18:58:11 följande:

Jag förstår inte varför man fläker ut allt på FB.
    Dödsfall, cancerbesked, arbetslöshet och dylikt. Varför?

Varför ska Facebook vara en plats för påklistrade leenden och perfekta förhållanden och hem?
  • Valeriya
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-02-08 19:46:21 följande:
    Varför ska Facebook vara en plats för påklistrade leenden och perfekta förhållanden och hem?
    Av samma anledning som det är en soptunna för diverse skit.
    Varför fläka ut allt?
  • Jespis

Jag håller en neutral fasad på Facebook just nu. Min pappa har gått från pigg 64-åring till dement gubbe från en dag till en annan. En förmodad stroke visade sig vara cancer och inget är sig likt. Han kommer aldrig mer hem och vi bara väntar. Det här orkar jag inte dra på Facebook. De som behöver veta vet, övriga får veta så småningom. Det känns så trivialt att dra det där...

Jag känner inte igen mig i att livet beskrivs som toppenbra trots sorgen, men jag håller masken. Det gör jag i och för sig i vardagen också, för det gör så satans ont att skrapa på utan. Bit ihop är mitt mantra.

• Anonym (tre jag.)

Jag ser det som att jag har tre "jag" (lite schizofrent kanske). Jag är en person i min profession (på jobbet), en person i det privata och en i de sociala medierna. Mina nära vänner känner alla tre och har helheten. Jag är inte på något sätt falsk i någon av delarna, men tar bara fram olika "jag". Och de flesta av mina vänner verkar vara på det viset.

Och därför kan jag ju räkna ut att en person som bara har rosenskimrande statusar, även har det precis som en själv: Höga berg och djupa dalar mellan varven.

Däremot känner jag ingen som skriver på FB: "Livet är underbart, jag är så lycklig" om de precis mist någon nära. Då blir det nog oftast ingen status alls, alternativt någon neutral bild, alternativt något som lyckades få dem att le mitt i all sorg just då.

Svar på tråden Varför döljer folk sin sorg på facebook?