• Anonym (kicki)

Varför döljer folk sin sorg på facebook?

Jag känner folk som förlorat nån de älskar och istället för att skriva det och att dom sörjer,, skriver att dom är såå glada o att allt är bra

det finns folk som är väldigt positive vilket jag tycker är bra, sånna som kan lyfta fram det stora I det lilla o välja lyckan I vardagsproblem.

men nu pratar jag  om folk som sörjer på riktigt pga dödsfall och som gömmer det och skriver att denna månaden har varit den bästa I livet när jag vet hur dom sörjer....

varför?

• Svar på tråden Varför döljer folk sin sorg på facebook?
  • Lindsey Egot the only one
    Oin skrev 2014-02-07 00:27:21 följande:

Det känns bara äckligt att använda sorg för att få bekräftelse. Folks blickar är värst, som att man vore en skadad hundvalp eller något. Inte sällan är det folk som beklagar sig i statusen men inte kan säga öppet vad det är någon frågar vad som har hänt. Seriöst liksom...
    Det är väl inte äckligt att visa vad man känner oavsett om det är glädje, sorg, ilska, kärlek osv.
  • augustisten
    Det känns bara äckligt att använda sorg för att få bekräftelse. Folks blickar är värst, som att man vore en skadad hundvalp eller något. Inte sällan är det folk som beklagar sig i statusen men inte kan säga öppet vad det är någon frågar vad som har hänt. Seriöst liksom...

För att det hade handlat om bekräftelse i ditt fall är det kanske inte så i andras. Eller så är det bekräftelse de behöver just då. Kan man inre prata om sorgen irl behöver den kanske få utlopp någonstans. I sorg är man inte rationell (och det är bra).

Visst finns det sorg som inte är sund i längden för personen som bär den. Personer som behöver hjälp för att komma vidare. Men i ett första skede reagerar alla olika på sorg och måste få göra det utan att bli skuldbelagda.
  • Anonym (deras val)

Ts, varje människa har sin historia och varje människa har sina motiv.
    Om du verkligen vill ha svar på din fråga så är det enda du kan göra är att fråga varje person som du tycker döljer sin sorg.
    Sen att det kanske är oförskämt att stövla in i andras privata på det viset är en annan femma.

Du skulle också kunna försöka dig på att leva med att inte förstå, men respektera trots detta.
    Man behöver inte förstå allt, det räcker med respekt inför andras val.

• Anonym (deras val)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-02-07 00:17:41 följande:
    Jag tycker det är tragiskt att döden och sorgen är tabu i Sverige. Vi vill blunda för verkligheten och gömmer det enda vi egentligen vet om livet. ATT VI SKA DÖ! För allt annat har vi ingen aningen om men dö det vet vi alla att vi ska göra. Därför blir döden skrämmande och sorgen vi har när någon dött är tabu. Man ska bara glömma och gå vidare där man var och inte göra en sådan stor affär av det hela. Helst ska det hanteras i det fördolda och i tysthet. Det är tragiskt att människor i Sverige inte får basunera ut sin ångest, vanmakt, sorg över att ha mist en älskad förälder, syskon eller barn. TIG OCH SE GLAD UT funkar inte alltid.

Det där hör jag ofta, men jag upplever det inte.
    Jag tycker det pratas ganska mycket om döden överallt.
    Sen kanske många känner sig obekväma med att närma sig en sörjande, för att man är rädd att göra fel,
    Om det är det du menar så håller jag med dig.
  • Anonym (deras val)

Fast det du skriver nu känns mer äckligt för mig.
    Klart som fan att man kan känna behov av stöd från andra när man har det som jobbigast.
    Vi är ju ändå flockdjur, nu vet jag att inte alla har det, men precis som på alla andra områden är vi olika.
    Kan vi inte få vara det utan att få epitet som äckliga påkastade på oss?
  • Anonym (deras val)
    augustisten skrev 2014-02-07 00:17:57 följande:

Varför detta behov av att platta till dem som inte reagerar som man själv? (Gäller inte bara dig utan flera i tråden.)
    Sorg är individuell. Hur väl man gömmer den eller hur högt man skriker ut den har ingen koppling till hur den drabbar en. Det finns inget rätt eller fel sätt. Bara olika sätt.

Precis så
  • Anonym (deras val)

Jag respekterar att det är så för dig.
    Men det betyder inte att andra upplever det på samma sätt.
  • Anonym (z)

man skriver som man vill. Jag skriver nog inget alls om jag är så ledsen tror jag. Men samtidigt kan det vara ett sätt att pigga upp sig själv, att skriva om nåt som ändå var bra trots eländet. Eller så skriver man så för att pigga upp de runtomkring som säkert mår dåligt för att man själv mår dåligt...finns många anledningar

Jag tycker det är bra om man inte skriver precis allt elände som händer en

• Anonym (xxxx)

För att min sorg är privat och något intimt
    När min man dog visste alla i min krets om att jag sörjde, dom visste hur djupt olycklig jag var och hur långt tid det har tagit för mig att ta mig tillbaka

Detta är inte något jag vill att kreti och pleti ska läsa och ev missförstå.
    För mig är det höjden av attentionwhore

• Anonym (....)

Bara undrar om de som skriver här på fl om döda barn mm är äckliga, mongon och attentionwhores eller är det enbart på fb?

Vad är skillnaden isf?

Svar på tråden Varför döljer folk sin sorg på facebook?