Anonym (kicki) skrev 2014-01-06 03:57:06 följande:
kanske är det så,
röda pillret`? matrix? en film va? har ej sett, förklara gärna hehe
Matrix handlar om att världen som vi upplever den är artificiell och i själva verket är vi slavar under maskiner som lever av elektriciteten våra kroppar genererar. De odlar oss och uppfann matrixen för att vi skulle vara omedvetna om verkligheten så att vi inte ska göra uppror.
Huvudpersonen får möjligheten att välja om han vill ta del av sanningen och i så fall ska han svälja det blå pillret men om han inte är mentalt stark och hellre fortsätter sitt liv som det är ska han ta det röda pillret.
Efter att han valt det blå kommer han i kontakt med en annan människa som säger nått i stil med: "jag vet vad du tänker! Varför valde jag inte det röda pillret?"
Referensen är ett tydligt budskap. Folk lever hellre i illusionen av lyckan än öppnar ögonen för problemen.
Jag ser det överallt! I arbetsannonser kan det stå "vi söker nån som hellre ser lösningar än problem" själv tänker jag något i stil med "hur fan ska man hitta lösningen om man inte först ser problemet?"
Folk tittar inte åt tiggare eller byter kanal när reklamer om utsatta människor kommer och det bes om donationer.
I arbetslivet är folk gärna så förblindade av en möjlig lösning att den sätts i verket innan man har gjort en analys över problem som följer med lösningen.
I poilitiken upplever jag lagförslag och reformer som någon tycker är en bra lösning som jag nästan med en gång kan se problem med.
Det är som att folk inte tänker... eller kanske... det är som att folk inte VILL tänka steget längre.