Inlägg från: Lindsey Egot the only one |Visa alla inlägg
  • Lindsey Egot the only one

Varför döljer folk sin sorg på facebook?

Jag tycker det är tragiskt att döden och sorgen är tabu i Sverige. Vi vill blunda för verkligheten och gömmer det enda vi egentligen vet om livet. ATT VI SKA DÖ! För allt annat har vi ingen aningen om men dö det vet vi alla att vi ska göra. Därför blir döden skrämmande och sorgen vi har när någon dött är tabu. Man ska bara glömma och gå vidare där man var och inte göra en sådan stor affär av det hela. Helst ska det hanteras i det fördolda och i tysthet. Det är tragiskt att människor i Sverige inte får basunera ut sin ångest, vanmakt, sorg över att ha mist en älskad förälder, syskon eller barn. TIG OCH SE GLAD UT funkar inte alltid.

Oin skrev 2014-02-07 00:27:21 följande:

Det känns bara äckligt att använda sorg för att få bekräftelse. Folks blickar är värst, som att man vore en skadad hundvalp eller något. Inte sällan är det folk som beklagar sig i statusen men inte kan säga öppet vad det är någon frågar vad som har hänt. Seriöst liksom...
    Det är väl inte äckligt att visa vad man känner oavsett om det är glädje, sorg, ilska, kärlek osv.
    Anonym (deras val) skrev 2014-02-07 07:56:37 följande:

Det där hör jag ofta, men jag upplever det inte.
    Jag tycker det pratas ganska mycket om döden överallt.
    Sen kanske många känner sig obekväma med att närma sig en sörjande, för att man är rädd att göra fel,
    Om det är det du menar så håller jag med dig.
    Det kan ju vara olika beroende på vem som dött och hur. Att prata om barn som dött och om självmord verkar få folk att skriua rejält på sig just för att många mår dåligt av tanken att ens barn faktiskt kan dö innan en själv.

Man kan ju fråga sig hur folk använder Facebook också. Jag har bara folk jag känner och har mött i verkligheten. Det finns många som lägger till alla vänförfrågningar de får för mest vänner är bäst tror de.

dennis02 skrev 2014-02-07 18:15:14 följande:

Gör de? Jag tycker det är tvärtom. När någon gått bort så ska det sörjas och ältas månadsvis framöver. Och det är de anhöriga man sörjer man ska tycka synd om och uppmuntra, inte en tanke på den som faktiskt gått bort. Hade en vän som sörjde sin far i över ett år och ständigt skrev inlägg om detta, men avsikten var att han ville få folk att tycka synd om honom. Om han verkligen sörjde sin far så mycket ställer jag mig frågande till.

De rika ska fan dela med sig till de fattiga!
    Självfallet kan man sakna en förälder som dött i förtid. Den sorgen kommer ju aldrig försvinna för barnet. Att leva med sorgen att ens förälder aldrig får uppleva ens student, bröllop, barnbarn osv. Eller när man förlorar ett barn. Den sorgen försvinner aldrig någonsin. Att tro något annat är bara ett bevis på att man inte har någon aning och ska vara glad för det!
    Anonym (deras val) skrev 2014-02-07 18:17:08 följande:

Fast även det är ju upp till var och en.
    Jag förstår inte denna nästan obsession med att ha synpunkter på vad människor väljer att gör eller inte göra.
    Och nu menar jag inte bara dig Lindsey, det fullkomligt dräller av såna trådar här.
    Kan man inte bara respektera att vi är olika och gör olika val.
    Hur kan det vara så svårt?
    Ja precis! Vi gör olika val och oftast är det de som vågar visa sin sorg som får skiten.
    cirkusmusen skrev 2014-02-07 18:23:16 följande:

Fast du har ingen rätt att säga att någon sörjer rätt eller fel. 

Hon kanske faktiskt har den förmågan att se ljus i vardagen även fast något hemskt har skett? Det kanske är hennes sätt att sörja? Du har ingen aning.

Det är just det. Det finns inga rätt eller fel när någon sörjer. Det enda felet människor kan göra runt omkring är att säga att någon fastnat i sorgen. För det är omöjligt. Det värsta är att de runt omkring tror att någon fastnat i sorgen när man pratar om den döde eller känslan man känner över saknaden och folk vill inte, orkar inte höra för de vill bara höra bra saker. Tex orden "hur är det" och den som frågar förväntar sig att alla ska svara "bara bra" för man vill inte höra hur det egentligen är.
    Valeriya skrev 2014-02-07 18:58:11 följande:

Jag förstår inte varför man fläker ut allt på FB.
    Dödsfall, cancerbesked, arbetslöshet och dylikt. Varför?

Varför ska Facebook vara en plats för påklistrade leenden och perfekta förhållanden och hem?
Svar på tråden Varför döljer folk sin sorg på facebook?