Inlägg från: Anonym (deras val) |Visa alla inlägg
  • Anonym (deras val)

Varför döljer folk sin sorg på facebook?

Ts, varje människa har sin historia och varje människa har sina motiv.
    Om du verkligen vill ha svar på din fråga så är det enda du kan göra är att fråga varje person som du tycker döljer sin sorg.
    Sen att det kanske är oförskämt att stövla in i andras privata på det viset är en annan femma.

Du skulle också kunna försöka dig på att leva med att inte förstå, men respektera trots detta.
    Man behöver inte förstå allt, det räcker med respekt inför andras val.

• Anonym (deras val)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-02-07 00:17:41 följande:
    Jag tycker det är tragiskt att döden och sorgen är tabu i Sverige. Vi vill blunda för verkligheten och gömmer det enda vi egentligen vet om livet. ATT VI SKA DÖ! För allt annat har vi ingen aningen om men dö det vet vi alla att vi ska göra. Därför blir döden skrämmande och sorgen vi har när någon dött är tabu. Man ska bara glömma och gå vidare där man var och inte göra en sådan stor affär av det hela. Helst ska det hanteras i det fördolda och i tysthet. Det är tragiskt att människor i Sverige inte får basunera ut sin ångest, vanmakt, sorg över att ha mist en älskad förälder, syskon eller barn. TIG OCH SE GLAD UT funkar inte alltid.

Det där hör jag ofta, men jag upplever det inte.
    Jag tycker det pratas ganska mycket om döden överallt.
    Sen kanske många känner sig obekväma med att närma sig en sörjande, för att man är rädd att göra fel,
    Om det är det du menar så håller jag med dig.
  • Anonym (deras val)
    Oin skrev 2014-02-07 00:27:21 följande:

Det känns bara äckligt att använda sorg för att få bekräftelse. Folks blickar är värst, som att man vore en skadad hundvalp eller något. Inte sällan är det folk som beklagar sig i statusen men inte kan säga öppet vad det är någon frågar vad som har hänt. Seriöst liksom...

Fast det du skriver nu känns mer äckligt för mig.
    Klart som fan att man kan känna behov av stöd från andra när man har det som jobbigast.
    Vi är ju ändå flockdjur, nu vet jag att inte alla har det, men precis som på alla andra områden är vi olika.
    Kan vi inte få vara det utan att få epitet som äckliga påkastade på oss?
  • Anonym (deras val)
    augustisten skrev 2014-02-07 00:17:57 följande:

Varför detta behov av att platta till dem som inte reagerar som man själv? (Gäller inte bara dig utan flera i tråden.)
    Sorg är individuell. Hur väl man gömmer den eller hur högt man skriker ut den har ingen koppling till hur den drabbar en. Det finns inget rätt eller fel sätt. Bara olika sätt.

Precis så
  • Anonym (deras val)
    Oin skrev 2014-02-07 00:27:21 följande:

Det känns bara äckligt att använda sorg för att få bekräftelse. Folks blickar är värst, som att man vore en skadad hundvalp eller något. Inte sällan är det folk som beklagar sig i statusen men inte kan säga öppet vad det är någon frågar vad som har hänt. Seriöst liksom...

Jag respekterar att det är så för dig.
    Men det betyder inte att andra upplever det på samma sätt.
  • Anonym (deras val)
    Anonym (xxxx) skrev 2014-02-07 08:04:40 följande:
    För att min sorg är privat och något intimt
    När min man dog visste alla i min krets om att jag sörjde, dom visste hur djupt olycklig jag var och hur långt tid det har tagit för mig att ta mig tillbaka

Detta är inte något jag vill att kreti och pleti ska läsa och ev missförstå.
    För mig är det höjden av attentionwhore

Jag beklagar din förlust och jag håller med dig helt, du har alldeles rätt att göra så och känna som du känner.
    Det är vid din sista meningen du förlorar mig.
    För precis som du ska ha all respekt och all rätt att hantera din sorg som du finner bäst utan att få klander eller epitet kastade efter dig, så tycker jag att du borde kunna vara storsint nog att låta andra få sörja som dom vill utan att du ska kalla dom för attentionswhores,
    Du vet ju själv hur ont det gör när man förlorat någon man älskar så varför strö salt i såren då?
    Det tycker jag är elakt och intolerant.
  • Anonym (deras val)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-02-07 08:35:21 följande:
    Det kan ju vara olika beroende på vem som dött och hur. Att prata om barn som dött och om självmord verkar få folk att skriua rejält på sig just för att många mår dåligt av tanken att ens barn faktiskt kan dö innan en själv.

Du kan ha en poäng där, just när det gäller barn så kan det väcka skräcken som alltid ligger latent hos en förälder att något ska hända ens barn.
    Att man ska förlora det viktigaste i ens liv, det gör så ont att man inte ens kan föreställa sig det.
  • Anonym (deras val)
    Anonym (xxxx) skrev 2014-02-07 14:49:23 följande:
    Jag går inte runt och anklagar någon för någonting.
    Det är inte så att jag skriver detta på FB eller FL eller ens pratar med någon om det, det är min privata åsikt
    Nu efterfrågades en åsikt och då delgav jag min åsikt

Jag bryr mig inte om vad andra gör, dom får gärna vädra sitt privatliv hur offentligt dom vill.
    Det är inte så att jag kontaktar någon och ger dom pekpinnar eller läxar upp någon, så att strö salt i några sår är inte aktuellt.
    Det är en stor skillnad mellan att lämna en åsikt på en fråga och att ständigt låta andra människor veta att man anser att dom gör fel

Nä, det var ju för väl att du inte gör det,
    Men även när du skriver här så ger du dig ju på människor, du vet ju inte vem som kommer läsa dina ord, då riskerar du att göra illa.
    Och visst kan du säga din åsikt, men det kan man göra utan att använda nervärderande tillmälen om andra människor
    Du reagerar ju själv på att ts inte visar dig nån respekt i ditt sätt att hantera sorg, men sen gör du precis likadant själv som ts.
    Dubbla standards.
    Behandla andra som du själv vill bli behandlad är en god grundregel för alla.
  • Anonym (deras val)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-02-07 17:58:12 följande:
    Man kan ju fråga sig hur folk använder Facebook också. Jag har bara folk jag känner och har mött i verkligheten. Det finns många som lägger till alla vänförfrågningar de får för mest vänner är bäst tror de.

Fast även det är ju upp till var och en.
    Jag förstår inte denna nästan obsession med att ha synpunkter på vad människor väljer att gör eller inte göra.
    Och nu menar jag inte bara dig Lindsey, det fullkomligt dräller av såna trådar här.
    Kan man inte bara respektera att vi är olika och gör olika val.
    Hur kan det vara så svårt?
  • Anonym (deras val)
    dennis02 skrev 2014-02-07 18:15:14 följande:
    Gör de? Jag tycker det är tvärtom. När någon gått bort så ska det sörjas och ältas månadsvis framöver. Och det är de anhöriga man sörjer man ska tycka synd om och uppmuntra, inte en tanke på den som faktiskt gått bort. Hade en vän som sörjde sin far i över ett år och ständigt skrev inlägg om detta, men avsikten var att han ville få folk att tycka synd om honom. Om han verkligen sörjde sin far så mycket ställer jag mig frågande till.

Du vet det ena utesluter inte det andra.
    Och du kan aldrig veta hur en människa känner om inte människan väljer att berätta det för dig.
    Sorg tar sig så många uttryck och var och en måste få sörja på sitt sätt.
    Jag kände till och med en som var förbannad på sin fru när hon hade tagit livet av sig, ren förtvivlan som tar sig det uttrycket.
    Då måste man ha empati för att det kan kännas så, för att hon valde att lämna honom på det viset, det gör ONT.
    Och vad är det för fel på att söka tröst i sin smärta när det gör ont.
  • Anonym (deras val)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-02-07 18:20:36 följande:
    Ja precis! Vi gör olika val och oftast är det de som vågar visa sin sorg som får skiten.

Är det?
    Jag vet inte, jag tycker att det kastas skit åt alla håll från dom som väljer att göra annorlunda, jag förstår inte den missunnsamheten mot andra.
    Vem det än är riktat mot är det lika illa.
Svar på tråden Varför döljer folk sin sorg på facebook?