Anonym skrev 2012-08-21 18:55:46 följande:
Jag är inte bitter och är i stort väldigt nöjd med det liv jag lever.
Nu ska jag avslöja någonting, jag är sekundär barnlös dvs jag har ett fantastiskt, underbart mirakel. Jag har länge varit så nöjd och glad över mitt mirakelbarn vilket jag fortfarande är. Men i söndags gjorde sig den gamla sorgen påmind då i stort sett alla i vår krets nu har fått både ett och två syskon till sina barn. Den gamla sorgen bubblade upp som en ovälkommen gäst.
Angående dop så kan jag säga att jag alltid har varit förtjust i barn och att träffa släktingars och vänners bebisar men försökt undvika dop då just de kändes så jobbiga och just i söndags fick jag även tillbaks den känslan.
Jag skrev aldrig i ts om mitt barn då jag trodde att ingen skulle kunna förstå mina känslor vis av erfarenhet som jag är...Och det var ju helt rätt för ingen som själv varit där förstår ofrivillig barnlöshet och än mindre sekundär barnlöshet. Jag är så van av att få både elaka och obetänksamma kommentarer av typen köp en hund och när ska ni skaffa barn klockan tickar...Eller tänk på allt kul ni barnlösa kan göra...
Det är både en stor sorg och ett socialt handikapp att inte ha barn.
Till alla ni andra barnlösa här i tråden så hoppas jag av hela mitt hjärta att ni får det ni önskar mest av allt.

Håller absolut med om din första rad! Men visst är det himla jobbigt då ledsenheten faller över en. Att det kan gå x antal tid/dagar då man är rätt glad och inte tänker på det, (finns ju visserligen i bakhuvudet då) men rätt vad det är så dyker den där himla...överväldigande ledsenheten över en. Bara om man råkar höra om en graviditet på fel dag, typ mens-dagen, eller nåt. Håller absolut med om att det är ett socialt handikapp. Jag känner knappt att det finns nån längre som är i samma sits som mig. Alla man känner har barn, och man lever som i skilda världar....
Det är iaf så otroligt skönt att få skriva av, och att det finns dem som förstår. Kanske bara är ett "fånigt internet-stöd" men bara det att veta att man inte är ensam är skönt.
Håller också alla tummar och tår för att alla ska få sitt plus!