• Anonym

Fan också én till graviditet

Hur ska man orka när man får två gravidbesked på en vecka? Jag vet att dem inte kan påverka min infertilitet men det känns så jobbigt att bli påmind om sin egen oförmåga. Jag börjar genast tänka på hur jag ska lyckas undvika dopen.

Någon mer?

• Svar på tråden Fan också én till graviditet
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-08-18 17:56:44 följande:

Jag fick min sjukdom som har gjort mig infertil när jag var 20 år menar du att jag gjorde något dåligt under min barndom som påverkar min fertilitet eller beror det på tidigare liv?
    Hoppas att du kan få barn ändå tex. genom adoption. Förstår att det är en stor sorg för dig. Har du pratat med någon kurator eller liknande för att få bearbeta detta? Kram Hjärta
  • Anonym

Ingen annan?
    Det är märkligt att just sådana här känslor är så nedtryckta när det finns andra anonyma trådar där man får tillåtelse att vara väldigt arg och bitter tex. i styvfamiljstrådarna.

• TrinityS
    Anonym skrev 2012-08-18 17:59:45 följande:

Nej jag menar att jag tror på karma.

Och jag tror inte man finner ro eller lyckas om man inte har förmågan att glädjas åt andra.
    Vilket dravel! Alla har vi rätt att känna oss utanför, avundsjuka eller ensamma ibland, det är en del av att vara människa.
  • TrinityS
    Anonym skrev 2012-08-18 18:43:41 följande:
    Ingen annan?
    Det är märkligt att just sådana här känslor är så nedtryckta när det finns andra anonyma trådar där man får tillåtelse att vara väldigt arg och bitter tex. i styvfamiljstrådarna.
    Jag sitter inte i samma sits, tvärtom så är jag gravid. Men dina känslor är helt legitima, såklart! Det måste ju vara jättetungt, det sägs att för en kvinna så finns det inget värre är att inte kunna bli med barn, det är ju på sätt och vis det vi är till för. Försök hitta andra i samma sits så ni kan ventilera med varandra hur det går för er, och hur ni kämpar.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-08-18 18:18:49 följande:

Att dra upp karma är att försöka lägga på skulden på någon som är sjuk. Skulle någon komma på tanken att gå in och skriva "karma" i en tråd under förlorat barn eller sorg? Jag tror inte det men just infertilitet tror många att man kan tänka bort. Ja men slappna av och tänk på annat så blir ni gravida...
    Nu var det inte jag som trodde på karma, men personen som tror på karma skulle nog troligtvis kunna säga samma sak där. Om du inte tror på karma så behöver du inte bli så provocerad av det. Försök komma till ro istället. Acceptera att du inte kan bli gravid. Det kanske är svårt men det skulle nog hjälpa dig.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-08-18 19:02:31 följande:
    Nu var det inte jag som trodde på karma, men personen som tror på karma skulle nog troligtvis kunna säga samma sak där. Om du inte tror på karma så behöver du inte bli så provocerad av det. Försök komma till ro istället. Acceptera att du inte kan bli gravid. Det kanske är svårt men det skulle nog hjälpa dig.

Jag tycker det är skittöntigt men även elakt att gå in och skriva karma i en tråd där någon mår dåligt. Som sagt hur tror du att en änglamamma reagerar över ordet karma och komma till ro?
  • Anonym (Rebecca)
    Anonym skrev 2012-08-18 19:02:31 följande:
    Jag tycker att karma inte hör hemma här. Hur skulle det förklara plötslig spädbarnsöd eller de barn som dör i mammans mage under graviditetens slutskede, eller de barn (som mig) som föds dödssjuka och svävar mellan liv och död? Menar ni karmaanhängare att vi var våldtäksmän, mördare och rånare i våra förra liv och därför får ta smällen nu? Tyvärr ser jag brister i det resonemanget.
  • Anonym (precis)

TS: vet hur det känns! Fick nyligen höra att en kompis dotter väntar barn. Där satt dom och såg så där lyckliga och förväntansfulla ut och det tog all kraft i världen för mig att få ur mig ett äkta "grattis". Det är ju inte det att man inte är glad för de som blir gravida - men det påminner en om det man själv inte kan få.

för de som aldrig upplevt det eller tycker det skulle vara ett problem kan man väl jämföra det som om DU har en stor dröm att bli sångare, eller få bo på hästgård, eller bli miljonär, vad som helst (ta din största dröm) och så  är det din kompis som istället blir den nya Elvis, bor i "ditt" hus och tjänar miljonerna.

• Anonym
    Anonym (precis) skrev 2012-08-18 19:12:56 följande:
    TS: vet hur det känns! Fick nyligen höra att en kompis dotter väntar barn. Där satt dom och såg så där lyckliga och förväntansfulla ut och det tog all kraft i världen för mig att få ur mig ett äkta "grattis". Det är ju inte det att man inte är glad för de som blir gravida - men det påminner en om det man själv inte kan få.

för de som aldrig upplevt det eller tycker det skulle vara ett problem kan man väl jämföra det som om DU har en stor dröm att bli sångare, eller få bo på hästgård, eller bli miljonär, vad som helst (ta din största dröm) och så  är det din kompis som istället blir den nya Elvis, bor i "ditt" hus och tjänar miljonerna.
    Då är vi minst 2 i alla fall.
    Har du berättat om din barnlöshet för dina vänner?
  • Anonym (precis)

Vi är säkert många fler! Fast det är ju inte okej att säga högt verkar det som. Men jag kan inte hjälpa hur jag känner och huvudsaken är ju att inte det går ut över den glädje den som är gravid känner. Mina närmsta vänner vet hur det ligger till och känner väl till min längtan - men ändå är det som de glömmer ibland... Tror det är svårt att sätta sig in i om man själv har fått barn, om man inte behövt leva med den stora längtan.

Svar på tråden Fan också én till graviditet