• Anonym

Fan också én till graviditet

Hur ska man orka när man får två gravidbesked på en vecka? Jag vet att dem inte kan påverka min infertilitet men det känns så jobbigt att bli påmind om sin egen oförmåga. Jag börjar genast tänka på hur jag ska lyckas undvika dopen.

Någon mer?

• Svar på tråden Fan också én till graviditet
  • Anonym (Lotta)
    Anonym skrev 2012-08-18 18:02:15 följande:
    Finns massor med hemska och egocentriska människor som får barn. Saddam Hussein tex hade han funnit ro och kunde glädjas åt andra?

Saddam Hussein avrättades efter att ha dömts till döden, det är väl ändå att få betala tillbaka med karma.
  • Anonym
    Anonym (Lotta) skrev 2012-08-18 18:09:46 följande:

Saddam Hussein avrättades efter att ha dömts till döden, det är väl ändå att få betala tillbaka med karma.
    Och ibland dör människor som inte begått hemska brott men dem kanske också har någon slags karma? Dödat en spindel kanske?
  • Nileta

Jag har haft den stora lyckan att få tre barn men jag förstår verkligen att det kan vara tungt att påminnas om sin egen sorg över att inte kunna få barn! Behöver inte handla om missunsamhet utan om just sorg.

• Anonym (Rebecca)
    Anonym skrev 2012-08-18 18:07:50 följande:

Just dop tycker jag alltid blir så känslosamma och jobbiga. Samt att man nästan alltid får någon plump kommentar från någon om´man inte hade tänkt skynda sig att bli gravid.

Har du alltid haft lätt att hantera din ofrivilliga barnlöshet?
    Jämfört med många andra tror jag det. Fick reda på i samma ålder som dig och hade då två val; acceptera faktum eller ta på mig offerkoftan. Situationen är som den är, ingenting kan ändra på saken. Man kan inte trolla´och gå omkring och och älta det uppenbara mår ingen bra av.

Jag tror att det handlar om att acceptera att livet inte är rättvist och att komma till ro med en insikten. Jag kan inte få biologiska barn, fine, det alternativet är strucket. Man får bara så mycket elände man orkar bära och det måste ju finnas en orsak till att just "vi" får det här beskedet.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-08-18 18:02:15 följande:
    Finns massor med hemska och egocentriska människor som får barn. Saddam Hussein tex hade han funnit ro och kunde glädjas åt andra?
    Det var nog inte så det skulle tolkas. Kanske finner du ro och lycka om du inte är så bitter och missunnsam. Det behöver ju inte betyda att du kommer få biologiska barn, du kanske kan bli lycklig ändå. Med eller utan biologiska barn. 
  • Anonym
    Nileta skrev 2012-08-18 18:12:11 följande:
    Jag har haft den stora lyckan att få tre barn men jag förstår verkligen att det kan vara tungt att påminnas om sin egen sorg över att inte kunna få barn! Behöver inte handla om missunsamhet utan om just sorg.

Tack för din förståelse.Hjärta
  • Anonym
    Anonym (Rebecca) skrev 2012-08-18 18:14:18 följande:
    Jämfört med många andra tror jag det. Fick reda på i samma ålder som dig och hade då två val; acceptera faktum eller ta på mig offerkoftan. Situationen är som den är, ingenting kan ändra på saken. Man kan inte trolla´och gå omkring och och älta det uppenbara mår ingen bra av.

Jag tror att det handlar om att acceptera att livet inte är rättvist och att komma till ro med en insikten. Jag kan inte få biologiska barn, fine, det alternativet är strucket. Man får bara så mycket elände man orkar bära och det måste ju finnas en orsak till att just "vi" får det här beskedet.

Detta är ju inget jag tänker på varje dag men just nu är det svårt, jobbigt, svart.
  • Anonym (Rebecca)
    Anonym skrev 2012-08-18 18:16:30 följande:

Detta är ju inget jag tänker på varje dag men just nu är det svårt, jobbigt, svart.
    Du kanske ska ta kontakt med en psykolog eller liknande så att du får bearbeta detta. Jag tror på att prata, gråta, skrika, tystnad - tillåt dig att få ur all ilska, sorg och frustration.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-08-18 18:15:06 följande:
    Det var nog inte så det skulle tolkas. Kanske finner du ro och lycka om du inte är så bitter och missunnsam. Det behöver ju inte betyda att du kommer få biologiska barn, du kanske kan bli lycklig ändå. Med eller utan biologiska barn. 

Att dra upp karma är att försöka lägga på skulden på någon som är sjuk. Skulle någon komma på tanken att gå in och skriva "karma" i en tråd under förlorat barn eller sorg? Jag tror inte det men just infertilitet tror många att man kan tänka bort. Ja men slappna av och tänk på annat så blir ni gravida...
  • Anonym
    Anonym (Rebecca) skrev 2012-08-18 18:18:18 följande:
    Du kanske ska ta kontakt med en psykolog eller liknande så att du får bearbeta detta. Jag tror på att prata, gråta, skrika, tystnad - tillåt dig att få ur all ilska, sorg och frustration.
    Jag tror inte att jag skulle få det beviljat med tanke på att jag inte är så illa där an. Psykiatrin är belastad i dagens läge så dit får man bara komma med allvarliga problem.

Jag ville bara skriva av mig och få svar från andra som också tycker ofrivillig barnlöshet kan kännas jobbigt ibland. Nu blev det en massa karmatjafs istället, som sagt skulle vara intressant att få veta om karma även är orsaken till andra sjukdomar och elände.
Svar på tråden Fan också én till graviditet