• Jellybeanbaby

Fan också én till graviditet

Jag tycker det är helt vansinnigt att bli bitter på ens väninnor och släktingar som skaffar barn.
    Gläds med dem! Adoptera ett barn då! Eller hitta på nåt annat du känner passionerat för!
    Du kan ju inte sitta och gråta åt det. Live your life! Det finns måååånga infertila därute.

• Jellybeanbaby
    Dagfördag skrev 2012-08-21 12:34:39 följande:

Man blir inte bitter på dem blivande mammorna, utan på situationen man själv sitter i, och för varje gravidbesked så förstärks ju den där känslan av total hopplöshet. Det är ju inte nåt man kan fixa så lätt själv precis. Och i den känslan så är det inte så lätt att VISA gläde osv till andra.
    "Hitta nåt annat du känner passionerat för" Det var ju det mest okänsliga dumma jag hört. Eller hur....Det är ju en SORG att inte få barn. Samma som det är en sorg då någon dör. Men inte säger du till en vän som mist sin mamma/pappa/nyfödda "Get over it, hitta en hobby, folk dör hela tiden" Det är ju sant visserigen, folk dör hela tiden, men det är ändå förbannat känsligt när någon nära dör. Likaså att inte få barn.
    Jag menar naturligtvis att, det som jag sa, gäller om man VET att man inte kan få barn. Man kan inte gå omkring och vara bitter hela livet. Då kan man istället skaffa sig något bättre att göra. T ex en hund.

Naturligtvis menade jag det inte mot de som KAN få barn.
  • Jellybeanbaby
    Dagfördag skrev 2012-08-21 14:50:54 följande:

Men att inte kunna få barn...det KÄNNS nog livet igenom. Klart att man nog kommer till en punkt då man accepterat, men man blir ju ändå påmind hela tiden. Vänner få barn, barnen får tonårsbekymmer osv, barnen får barn. Då ska det pratas mormors/farmors prat och "barnbarn är livets efterrätt" blabla....Förstår du inte att än om man accepterat och "gått vidare" Så är det ändå alltid ett sår i själen att inte ha fått. Man kan aldrig vara med i barnprat, tonårsprat, familjeliv på det sätt som innehåller barn. Och det är väl ändå en ganska stor grej. Man kan aldrig få den gemenskapen, som är så självklar och en så enormt stor del av mångas liv.  Jag vet inte, det kanske är en dum jämförelse, men någon som mist sitt barn, det gör ju ont resten av livet. Samma med barnlöshet. Det gör ALLTID ont. Men det är klart, en hund löser ju allt.
    Nä du har rätt, då är det nog bättre att låta sig bli uppäten av bitterhet för resten av livet.
    Och att börja grina när ens släktingar och nära vänner få barn. Och fundera på hur man kan undvika dop etc.

Ja, haha, vad tänkte jag på? Det är ju såklart ett mycket bättre alternativ.
  • Jellybeanbaby
    Anonym (samma) skrev 2012-08-21 15:26:33 följande:

men jesus, vad är det med dig?
    Ni gillade inte mitt inlägg som löd:

"Jag tycker det är helt vansinnigt att bli bitter på ens väninnor och släktingar som skaffar barn.
    Gläds med dem! Adoptera ett barn då! Eller hitta på nåt annat du känner passionerat för!
    Du kan ju inte sitta och gråta åt det. Live your life! Det finns måååånga infertila därute."

Så jag gav svar på tal. Jag har själv samma svårigheter som TS har men fan heller att jag tänker vara bitter på andra människors lycka för det.
Svar på tråden Fan också én till graviditet