• Anonym

Ngn mamma som lämnat sina barn till pappan? Hur klarar man det?

Hej.
    Jag står inför ett val att lämna mitt barn, 10 år till pappan för att flytta till mitt barndomshem. Det är många orsaker bakom beslutet och för att jag själv ska överleva är detta det enda rätta.

Jag ville att vi gemensamt skulle lägga fram alternativen och att 10-åringen skulle få vara med och tycka & tänka i detta men han säger att vårt barn är för litet för ett sånt beslut. Min övertygelse är att vårt barn måste få vara med & påverka utgången i detta. Hans övertygelse är att eftersom jag flyttar har jag ingen rätt att få med vårt barn. Vi skulle kunna få ett fantastiskt bra liv i stugan, nära till min familj & mina vänner, som har barn i samma ålder. Vår 10-årings pappa säger toknej.

Jag är nu (nästan beredd) att ge upp att "fightas" med honom, trots att jag tycker han är enkelspårig. Dels för att barnet skulle ha det bra hos honom även om det blir "överkört"  men mest för att jag inte ORKAR bråka.
    Jag har föreslagit att diskutera fram en lösning med familjerättens hjälp. Han tycker inte det finns något att diskutera.

Så ni ensamma mammor som flyttat långt från era barn, funkar det för er? För era barn? 

Han säger att jag e puckad som flyttar. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-21 22:04
    Nu är min fråga alltså till mammor som lämnat sina barn & hur de klarat detta. Samhället och de som inte är min familj/vänner dömer mig redan för detta fast jag vill få till en bra hållbar lösning, var så säker.
    Jag har levt i ett helvete som sista åren vilket jag inte tänker gå in på här men för mig gäller det som jag skrev överlevnad. Så jag ber vänligen & bestämt er med sådana synpunkte att skippa dom och välkomnar mammorna i liknande sits!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-24 12:03
    Vill tacka er modiga som vågat svara. Jag köper allas åsikter. Men känner sorg med 'Usch' som verkar tro att allt är svart eller vitt. Och verkar tro att detta är ett lätt beslut.
    Hur jag än väljer, hur det än blir så kommer det bli jobbigt för mitt barn.
    Jag är inte självmordsbenägen men i somras, när en mamma tog livet av sina barn kan jag säga att jag kände igen mig. Hon var också ensam & ekonomin brakade ihop. Jag förstår att man kan må så dåligt att hjärnan kortsluter. Där vill inte jag hamna.
    Innan jag själv hamnade där jag är idag har jag inte förstått vad det innebär att må dåligt. Men jag har aldrig dömt någon heller.
    Jag VET att mitt barn skulle få det bra hos sin pappa. JAG tycker att det är bra föräldraskap, att våga erkänna att man mår dåligt, att man behöver en förändring i sin livs situation för att kunna må bättre. Att inte fortsätta bita ihop, krascha ihop år ut & år in, när man VET vad det är som felar. Mitt barn är så stort att hen förstår att jag inte mår bra.
    Så, återigen, tack till er som vågat dela med er i ett otroligt tabu/samhällsoförstående ämne!
    Jag misstänker att det finns flera mammor out there men när det finns såna som 'usch' som lägger sig i (fast det inte gett mig någon klarhet i mina frågor jag sökte) så förstår jag er till fullo.
    Kram från mig till er!

• Svar på tråden Ngn mamma som lämnat sina barn till pappan? Hur klarar man det?
  • Ess
    N4thali3 skrev 2012-03-29 19:08:43 följande:
    För det första så FÅR inte mamman flytta "långt" bort utan pappans tillåtelse. 
    Och om det är båda föräldrarnas ansvar att vara tillgängliga och närvara i barnens vardag. Sen är det föräldrarna som får komma överens om hur de ska göra för olika situationer kräver olika lösningar.
    Men det är inte det vi diskuterade. Utan det var föräldrar som "väljer" att bolla bort ansvaret och föräldrarollen. Föräldrar som inte förstår att en del av uppfostran och att vara en bra förälder innebär att närvara så mycket som möjligt. Många kan tyvärr inte sätta barnens behov före sina egna och det är ju tråkigt!!!   

Det är mycket man inte får, men som är fullt genomförbart ändå, tyvärr.
  • Anonym (fattar ni inte?)

Inlägg 92, tror du på fullaste allvar att TS en dag vaknade upp och tänkte; Nje idag ska jag nog lämna mitt barn för att bo 25 mil härifrån, det blir nog bra.

Jag tror att det bakom detta beslut ligger en hel jävla massa som inte vi vet om. Åratal av misshandel kanske. Ingen av oss vet men jag tror absolut inte att man tar ett sånt beslut lättvindigt. Att du är empatiskt handikappad må ursäkta din mycket okänsliga kommentar, men hur fan kan man säga så till en människa i uppenbart stort behov av hjälp? Inte vågar du stå för det heller utan fegar bakom anonymiteten.
    Ja, jag är också anonym eftersom min sambos ex snokar här och jag vill inte att exet ska få något ytterligare att dra upp hos soc för att smutskasta min sambo.

• Anonym (Usch.)
    Anonym (fattar ni inte?) skrev 2012-03-29 20:55:44 följande:
    Inlägg 92, tror du på fullaste allvar att TS en dag vaknade upp och tänkte; Nje idag ska jag nog lämna mitt barn för att bo 25 mil härifrån, det blir nog bra.

Jag tror att det bakom detta beslut ligger en hel jävla massa som inte vi vet om. Åratal av misshandel kanske. Ingen av oss vet men jag tror absolut inte att man tar ett sånt beslut lättvindigt. Att du är empatiskt handikappad må ursäkta din mycket okänsliga kommentar, men hur fan kan man säga så till en människa i uppenbart stort behov av hjälp? Inte vågar du stå för det heller utan fegar bakom anonymiteten.
    Ja, jag är också anonym eftersom min sambos ex snokar här och jag vill inte att exet ska få något ytterligare att dra upp hos soc för att smutskasta min sambo.

Man lämnar nog inte sitt barn ensam hos en misshandlare.
    Anonym (Usch.) skrev 2012-03-29 21:04:53 följande:
    Man lämnar nog inte sitt barn ensam hos en misshandlare.
    Barnet kanske aldrig har sett misshandeln eller varit utsatt. Och det behöver ju inte vara just misshandel det var ett exempel vilket jag trodde du förstod, men jag överskattade visst din förmåga där.
  • Anonym (Usch.)
    Anonym (fattar ni inte?) skrev 2012-03-29 21:15:42 följande:
    Barnet kanske aldrig har sett misshandeln eller varit utsatt. Och det behöver ju inte vara just misshandel det var ett exempel vilket jag trodde du förstod, men jag överskattade visst din förmåga där.

Översätter ditt inlägg till; om jag inte kan vinna med argument så kan jag ju alltid håna din intelligens.
    Anonym (Usch.) skrev 2012-03-29 21:18:16 följande:
    Översätter ditt inlägg till; om jag inte kan vinna med argument så kan jag ju alltid håna din intelligens.
    Valfritt vad du vill anse om mitt inlägg eftersom jag anser att du inte är värd att lägga ner nån tid på att försöka få dig att förstå att det ligger djupare saker bakom än att någon bara har lust att flytta om man väljer att flytta fast man inte får ta med sig sitt barn. Det är lite som att försöka lära en myra skillnaden på en moderat och en sosse.

Skulle TS hellre ha tagit med sig barnet utan att pappan ville det? Det hade i mina ögon varit värre.
  • Anonym (Usch.)
    Anonym (fattar ni inte?) skrev 2012-03-29 21:34:48 följande:
    Valfritt vad du vill anse om mitt inlägg eftersom jag anser att du inte är värd att lägga ner nån tid på att försöka få dig att förstå att det ligger djupare saker bakom än att någon bara har lust att flytta om man väljer att flytta fast man inte får ta med sig sitt barn. Det är lite som att försöka lära en myra skillnaden på en moderat och en sosse.

Skulle TS hellre ha tagit med sig barnet utan att pappan ville det? Det hade i mina ögon varit värre.
    Hon kan stanna nära sitt barn och söka annan hjälp för sina problem istället för att sticka.
    Anonym (Usch.) skrev 2012-03-29 21:39:42 följande:
    Hon kan stanna nära sitt barn och söka annan hjälp för sina problem istället för att sticka.
    Du tror inte det är vad hon har försökt göra innan hon valde att (kanske) flytta?? Min sambo sökte hjälp, h*n gick hos psykolog och åt redan då 'happy pills' för att klara av att kliva upp på morgonen. ÄNDÅ satt h*n där en dag med pistolen i handen, laddad. H*n var tvungen att flytta för att överleva eftersom exet inte lämnade sambon ifred när h*n bodde kvar på samma ort. Inget av det exet gjorde räckte för att få besöksförbud men det räckte för att min sambo skulle bryta ihop. Och min sambo är ingen klen person.
  • Tow2Mater
    N4thali3 skrev 2012-03-29 19:08:43 följande:
    För det första så FÅR inte mamman flytta "långt" bort utan pappans tillåtelse. 
    Och om det är båda föräldrarnas ansvar att vara tillgängliga och närvara i barnens vardag.
    Det är bara vid gemensam vårdnad man inte "får" flytta utan den andres medgivande. Många har inte gemensam, fast de kanske bor ihop.
  • Uddabus

Jag i min äldsta sons pappa valde att låta sonen bo hos sin pappa just för att min son behövde sin pappa jätte mycket o att byta till en mindre skola där han kände alla grabbar i klassen från sin fotboll, det valet att mitt barn ska må bra osv var inte svårt...

Mammahjärtat sa ju en annan sak men man får inte vara självisk när det gäller sina barn...

Vi gav inte vårt barn chansen till att välja eftersom det skulle vara jobbigt för honom att välja någon av sina föräldrar..

Vi älskar honom lika mycket o han får lov att älska oss precis hur han vill

• Tow2Mater
    Anonym (Usch.) skrev 2012-03-29 18:49:12 följande:
    Konstigt resonemang. Det är då moderna som utövar ett dåligt föräldrarskap eftersom hon till men för barnet förhindrar fadern att vara en funktionell förälder. Fadern har ju inte gjort valet, men sant är ju att han inte kommer att kunna fungera som förälder pga. moderns egoistiska val.

Personligen skulle jag ju visserligen som förälder som blev "frånflyttad" då ändå flytta efter, då man normelt sett gör stora uppoffringar för att få vara nära sitt barn.  
    Visst har fadern inte gjort valet, men han hamnar ju i samma situation, och hur han därifrån kan agera eller inte agera som förälder blir ju exakt likadant i praktiken.

Så en "bra förälder" ska alltsa flytta efter, fast det kan betyda inget jobb på ganska lång tid, fixa ny bostad utan att ha jobb, kanske måsta sälja den gamla bostaden samtidigt, etc. Stora krav för att vara en "bra förälder" må jag säga.
  • Anonym (Usch.)
    Uddabus skrev 2012-03-29 22:06:33 följande:
    Jag i min äldsta sons pappa valde att låta sonen bo hos sin pappa just för att min son behövde sin pappa jätte mycket o att byta till en mindre skola där han kände alla grabbar i klassen från sin fotboll, det valet att mitt barn ska må bra osv var inte svårt...

Mammahjärtat sa ju en annan sak men man får inte vara självisk när det gäller sina barn...

Vi gav inte vårt barn chansen till att välja eftersom det skulle vara jobbigt för honom att välja någon av sina föräldrar..

Vi älskar honom lika mycket o han får lov att älska oss precis hur han vill
    Fast det handlar inte om att låta ett barn bo hos en förälder eller om att ha växelvis boende. Det handlar om att flytta långt bort från sitt barn och inte på nåt vis kunna finnas där i vardagen. Bor man nära varandra så kan man träffas, ta en fika eller gå en promenad eller bara komma över och kramas och prata lite.
  • Anonym (lever på nytt)

Jag har inte lästa andras åsikter endast TS inlägg.
    Jag kan skriva att jag förstår hur du mår och känner men är livet verkligen värd utan ditt barn.

Har du  sökt hjälp hos psykolog fått medicin. rensat ut den negativa energi som att gå att träna hårt, svettas, slåss med boxningshandskar?

Jag har haft samma tankar ibland och mått jävligt dåligt , men har kämpat med all min kraft för att komma upp igen. Har haft en psykopat och det var många turer till tingsrätten och till slut hjälpte famijrätten att psykopaten fick ensamvårdnad, men gud do brast mitt hjärta.Det kändes som någåt dog inom mig.
    Den känslan är obeskrivlig och det gör unt fortforande, lögner svek från samhälle, men mitt lilla barn är oskyldig och den lämnade jag aldrig ifrån mig.

Han van vårdnaden men aldrig barnet, tänk själv vilken väg jag valde???
    Vi mår bra båda två och psyokpaten får äta upp sig själv och trakasera vi finns inte mer på hans måltavla. 

Du min vän jag vill inte läxa upp dig och förstår verkligen att du mår dålig men varför ska ditt barn förlora dig pgav bråket som hans pappa skapar? varför ska han vinna och ge dig ännu mer dålig samvete?VARFÖR

Ta fram boxningshandskar och kämpa på du kan om du vill.

Styrkekramar till dig         

• Anonym (Mamman)

Ser att tråden är lite äldre men svarar ändå istället för att skapa en egen tråd, kanske finns fler där ute ? 
    Hur har det gått?

Vi bodde långt från var barnen är uppvuxna. Barnen längtade tillbaka hem till deras kusiner och vänner och jag gick med på att pappan flyttade med barnen för deras skull.  De vill de själv de kunde stannat och jag skulle kunna säga nej men jag vill att barnen trivs och mår bra , jag tänker inte vara självisk och tvinga dem bo där de vantrivs. Barnen är 11 och 13 år. De bor nu 60 mil från mig med deras pappa . Jag träffar dem en vecka i månaden och alla lov. Jag flyttade inte efter för jag 1 inte hade ett boende ( separerat) 2 ville ta min examen som jag hade påbörjat. Jag står i bostadskö nära barnen och kanske vi kan vara nära igen när jag går ut nu i juni. 

• Anonym (Tänk till)

Min mamma valde att ge vårdnaden till min pappa när jag var 5 år, idag är jag 41 år. 
    I många år undrade jag varför och jag mådde så dåligt. Jag träffade inte mamma förrens jag var 12 år. Men relationen kunde inte räddas pga mamma. Jag har fått stora men i livet pga detta. Jag har svårt att lita på någon och har stora separationsångest. 
    Jag var så arg på min mamma. Nästan hatade henne. 
    Nu är min mamma död, men innan  hon dog satt vi och pratade i timmar om oss. Nu har jag mer förståelse varför hon gjorde som hon gjorde. Hon sa även att om hon hade fått göra valet idag skulle hon ha stannat kvar hos mig. 

Jag vill att du tänker till extra noga om det är rätt beslut. Jag har 4 barn och jag skulle aldrig lämna dem för jag vet hur saknaden av en mamma är. 

Svar på tråden Ngn mamma som lämnat sina barn till pappan? Hur klarar man det?