Johannan skrev 2012-06-24 21:50:45 följande:
Vad glad jag är att jag hittade denna tråden! Här fanns ju massor med tips
Jag har bf med första barnet i oktober och har absolut inga planer på att amma alls. Hur har ni som flaskmatat från dag ett gjort med råmjölken? Har ni pumpat/pressat ut något och gett bebisen?
Gör det ont om man inte pumpar ut något i början? Vad jag förstått får man tabletter på bb men jag tänker att produktionen kommer igång innan de hinner verka och att det kanske gör väldigt ont om man inte pumpar ut något?
Ursäkta mina tusen frågor men jag tänker väldigt mycket på detta nu när det närmar sig sakta men säkert..
Min äldsta son fick inte i sig någon råmjölk alls då han inte fattade hur man tog bröstet alls så han ammade jag inte alls. Min yngsta son ammades i ca 45 min direkt efter förlossningen och då fick han i sig lite råmjölk. Men efter det har de bägge flaskmatats. Med Neo försökte jag amma den första veckan och pumpade ut lite men när jag bestämde mig för att bara använda flaskan lättade jag bara på tryckte när det gjorde som mest ont. Med Viggo lättade jag på tryckte genom att trycka ut lite med fingrarna. Det var bättre än att pumpa ut med pump som jag gjorde med Neo. Det stimulerade inte mjölken lika mycket. Jag kände mig sjuk, febrig, svettig osv i ungefär ett dygn då mjölken rann till men sen la det sig mer och mer. Så det gjorde väl ont och var jobbigt ett par dagar sammanlagt. Jag tog inga tabletter med någon av barnen.