• HallonS

Du som själv valt flaskmatning från dag 1 se hit!

Kan börja med att i denna tråd vill jag bli respekterad för mitt beslut och påhopp och predikor om varför man ska amma kommer att anmälas!

Jag behöver tips av er som har erfarenheter kring flaskmatning. 
    Vad behöver jag förbereda mig med? vilka ersättningar ska jag köpa hem? Vilka ersättningar finns det? Vad rekommenderar ni?     Skriv allt ni tycker är viktigt angående flaskmatning. Detta är mitt första barn och försöker suga i mig så mycket kunskap som möjligt.
     :)

• Svar på tråden Du som själv valt flaskmatning från dag 1 se hit!
  • pixie mason
    Leni82 skrev 2012-03-14 22:29:06 följande:
    Är det ngn som upplever att babysemp skummar sig i flaskan?

Sen undrar jag hur länge ni tror man kan förvara ättempererat vatten i termos? Kan det bli bakterier efter ett tag?

Dom har gjort om baby semp så många klagar på att det skummar :-\ alltså kokar du vatten och har det i en ren glas termos i kylen men lock på kan du ju ha det i 6 timmar (har jag för mig) vi körde i allafall så att efter 6 timmar kokade vi nytt vatten. tror man kan ha det ännu längre så länge man ser till att ha lock på kannan så inte smuts kan ta sig in.
  • Mumin80
    Leni82 skrev 2012-03-14 22:29:06 följande:
    Är det ngn som upplever att babysemp skummar sig i flaskan? Sen undrar jag hur länge ni tror man kan förvara ättempererat vatten i termos? Kan det bli bakterier efter ett tag?

I inlägg 68 slrev jag lite om bakterieriskerna med ersättning och pulver. När det gäller bara vatten så är riskerna inte jättestora. Det viktiga är att alltid använda kallvatten från kran, aldrig varmt/ljummet kranvatten. Kokar man kallvattnet och låter det sedan svalna så är det hyfsat bakteriefritt och hållbart. Men rent allmänt när det gäller livsmedel så är det ju så att bakterier växer bäst itemperaturer från ca. 15-20 grader till 55-60. Så desto kortare tid man har livsmedel (även vatten) mellan dessa temperaturer, desto bättre. För oss funkade det bra att när vi skulle iväg koka upp vatten och fylla en vanlig nappflaska och en termos. Första par timmarna kunde man använda vatten direkt från nappflaskan (som var lagom ätvarm efter en halvtimme eller nåt), sen kunde man blanda varmt vatten ut termos med kallvatten ur nappflaskan, och sen efter 4-5 timmar hade vattnet i vår halvkassa lilla termos svalnat till ätklart. Fördelen med att starta med kokande vatten är att man får en låg bakteriehalt från början och en gratis desinficering av flaskorna. Eftersom man då startar på en låg bakterienivå, så blir hållbarheten också långre.
  • BeautifulPink

Jag har flaskmatat bägge mina barn från dag ett. Kört på NAN till bägge. Testat sempers och den skummar mer.

Min yngsta är 4 månader. Han äter 180-210 ml (vatten) ca 5 ggr per dygn.

• Johannan

Vad glad jag är att jag hittade denna tråden! Här fanns ju massor med tips Glad

Jag har bf med första barnet i oktober och har absolut inga planer på att amma alls. Hur har ni som flaskmatat från dag ett gjort med råmjölken? Har ni pumpat/pressat ut något och gett bebisen?
    Gör det ont om man inte pumpar ut något i början? Vad jag förstått får man tabletter på bb men jag tänker att produktionen kommer igång innan de hinner verka och att det kanske gör väldigt ont om man inte pumpar ut något?

Ursäkta mina tusen frågor men jag tänker väldigt mycket på detta nu när det närmar sig sakta men säkert..

• BeautifulPink
    Johannan skrev 2012-06-24 21:50:45 följande:
    Vad glad jag är att jag hittade denna tråden! Här fanns ju massor med tips Glad

Jag har bf med första barnet i oktober och har absolut inga planer på att amma alls. Hur har ni som flaskmatat från dag ett gjort med råmjölken? Har ni pumpat/pressat ut något och gett bebisen?
    Gör det ont om man inte pumpar ut något i början? Vad jag förstått får man tabletter på bb men jag tänker att produktionen kommer igång innan de hinner verka och att det kanske gör väldigt ont om man inte pumpar ut något?

Ursäkta mina tusen frågor men jag tänker väldigt mycket på detta nu när det närmar sig sakta men säkert..
    Min äldsta son fick inte i sig någon råmjölk alls då han inte fattade hur man tog bröstet alls så han ammade jag inte alls. Min yngsta son ammades i ca 45 min direkt efter förlossningen och då fick han i sig lite råmjölk. Men efter det har de bägge flaskmatats. Med Neo försökte jag amma den första veckan och pumpade ut lite men när jag bestämde mig för att bara använda flaskan lättade jag bara på tryckte när det gjorde som mest ont. Med Viggo lättade jag på tryckte genom att trycka ut lite med fingrarna. Det var bättre än att pumpa ut med pump som jag gjorde med Neo. Det stimulerade inte mjölken lika mycket. Jag kände mig sjuk, febrig, svettig osv i ungefär ett dygn då mjölken rann till men sen la det sig mer och mer. Så det gjorde väl ont och var jobbigt ett par dagar sammanlagt. Jag tog inga tabletter med någon av barnen.
    ~*Neo 090516*~ ~*Viggo 120223*~
  • Johannan
    BeautifulPink skrev 2012-06-24 22:17:09 följande:
    Min äldsta son fick inte i sig någon råmjölk alls då han inte fattade hur man tog bröstet alls så han ammade jag inte alls. Min yngsta son ammades i ca 45 min direkt efter förlossningen och då fick han i sig lite råmjölk. Men efter det har de bägge flaskmatats. Med Neo försökte jag amma den första veckan och pumpade ut lite men när jag bestämde mig för att bara använda flaskan lättade jag bara på tryckte när det gjorde som mest ont. Med Viggo lättade jag på tryckte genom att trycka ut lite med fingrarna. Det var bättre än att pumpa ut med pump som jag gjorde med Neo. Det stimulerade inte mjölken lika mycket. Jag kände mig sjuk, febrig, svettig osv i ungefär ett dygn då mjölken rann till men sen la det sig mer och mer. Så det gjorde väl ont och var jobbigt ett par dagar sammanlagt. Jag tog inga tabletter med någon av barnen.
    Tack för ditt svar! Någon mer som kan berätta om det gjorde ont eller inte och hur ni gjorde med råmjölken? :)
  • straw2008

Om du ska köra ersättning från första början så SKA man börja med nummer 2 (alltså den de flesta går över till senare). Vi har haft tetror till natten, liggandes över huvudkudden eller ett element om det är ljummet, då blir den perfekt temp. Annars ha kokt avsvalnat vatten i kylen. Jag började varje morgon med att hälla i pulver i flaskorna (så mkt det ska vara till 2dl för det var så mkt barnet åt) sen under dagen hällde jag bara på med 2dl vatten, tog två sekunder o hela klart snabbare än att "slänga fram pattarna" som många amningsförespråkare säger. Kan även tipsa om att våra barn inte har varit känsliga för temperaturen på ersättningen, de åt allt men inte kylskåpskall eller skållhet givetvis !

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Kattdamen
    straw2008 skrev 2012-07-03 10:56:09 följande:
    Om du ska köra ersättning från första början så SKA man börja med nummer 2 (alltså den de flesta går över till senare). Vi har haft tetror till natten, liggandes över huvudkudden eller ett element om det är ljummet, då blir den perfekt temp. Annars ha kokt avsvalnat vatten i kylen. Jag började varje morgon med att hälla i pulver i flaskorna (så mkt det ska vara till 2dl för det var så mkt barnet åt) sen under dagen hällde jag bara på med 2dl vatten, tog två sekunder o hela klart snabbare än att "slänga fram pattarna" som många amningsförespråkare säger. Kan även tipsa om att våra barn inte har varit känsliga för temperaturen på ersättningen, de åt allt men inte kylskåpskall eller skållhet givetvis !
    De har ändrat, tvåan är tillskottsnäring. Så ettan är vad man börjar med.
    En kopp te, tack.
  • straw2008
    Kattdamen skrev 2012-07-03 11:00:58 följande:
    De har ändrat, tvåan är tillskottsnäring. Så ettan är vad man börjar med.
    En kopp te, tack.

Aha ok, ja min sista fick jag 2010 så det är säkert korrekt.
    Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • BeautifulPink

Annars kan man fixa varmare vatten i termos och ha vid sängen sen är det bara att fixa det när man vaknar. Så slipper man gå upp i onödan.

~*Neo 090516*~ ~*Viggo 120223*~
  • Leni82

Som sagt ett är från födseln numer

Svar på tråden Du som själv valt flaskmatning från dag 1 se hit!