• Pigeon

Foster som lever efter aborten

Vad tycker ni? är det inte dags att sänka abortgränsen nu?

"Sjukvårdspersonal larmar hos Socialstyrelsen om att de mår dåligt av att det händer att foster lever efter aborter. Fostren andas och rör på sig sedan de kommit ut.

- Det känns fruktansvärt att låta fullt friska foster ligga och dö framför våra ögon, men vi kan ingenting göra. Eller rättare sagt: Vi får inte göra någonting. I så fall bryter vi mot lagen, säger en sjuksköterska till Dagens Medicin.

Att foster lever efter en abort är ovanligt, enligt tidningen.

Sjuksköterskan berättar för Dagens Medicin att hon i år varit med om att två foster levt upp till en timme efter aborten. Den ena aborten utfördes i 18:e graviditetsveckan, den andra i vecka 22."

Ur www.svd.se/nyheter/inrikes/levande-foster-dilemma-vid-aborter_6173807.svd
    och nästan samma i www.dn.se/nyheter/sverige/levande-foster-dilemma-vid-aborter

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-25 20:17
    Det är tydligen inte helt ovanligt att fostren lever, visar Dagens rundringning:
    www.dagen.se/dagen/article.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-27 15:34
    www.dagen.se/dagen/article.aspx

Kanske det blir en ändring av gränsen trots allt... bra att saken utreds i alla fall.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-01 16:06
    Fler som vill sänka gränsen: www.unt.se/debatt/ingen-har-kallat-abort-for-mord-1360854.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-01 16:08
    TYCKER DU OCKSÅ ATT ABORTGRÄNSEN SKA SÄNKAS? Det finns en Facebookgrupp som vill lobba för detta, gå med du också! www.facebook.com/SankAbortgransen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-04 19:16
    Marcus Birro tycker till om aborterade barn som ligger och självdör "i ett blodigt handfat".... www.svd.se/opinion/brannpunkt/inte-vardigt-lata-aborterade-foster-ligga-och-sjalvdo_6220085.svd

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-09 13:11
    En kvinna som överlevde en abort berättar: www.dagen.se/dagen/article.aspx
  • Svar på tråden Foster som lever efter aborten
  • lillajag82
    Sven Erik Johansson skrev 2013-10-04 15:01:57 följande:
    Ja, och hur de handlar beror bla på vilka värderingar de har.

Helt fel! jag är vapenfri tjänstepliktig. jag har valt att inte bära vapen JUST FÖR att jag är troende kristen. Sann kristen tro är en icke-våldsideologi och just för min övertygesle av icke våld sörjer jag också över den höga svenska abortstatistiken. Krig brukar alltid ha materiella incitament oavsett vad man kallar det.
    Det låter på dig som att dina värderingar är finare än andras... men det är dags att vakna ur bubblan och se på världen hur den är funtad...Överbefolkningen av jorden tex... hur ser du på det?  
    Jag menar..det är ju inte bara vi i Sverige och Norden och Europa som finns.. vi har tex Afrika och andra U-länder där preventivmedel inte finns.. ska alla föröka sig lavinartat eller? 
    Som sagt.. din tanke är fin men det är dags att vakna nu och se hur det ser ut ÖVERALLT i världen.. 

Kristen eller muslim spelar ingen roll för mig. Bägge säger de att de är emot våld och att man värdesätter människor.. Det finns inget mer förtryckande än just religion.. Det ser vi varje dag.. mänskliga rättigheter försvinner i guds namn... som abort  t ex..
    De som tjänar på att vara kristen idag är vita svenska medelåldersmän.
    Alla andra blir förtryckta helt enkelt...  
  • lillajag82
    lillajag82 skrev 2013-10-04 17:36:54 följande:
    Jag menar..det är ju inte bara vi i Sverige och Norden och Europa som finns.. vi har tex Afrika och andra U-länder där preventivmedel inte finns.. ska alla föröka sig lavinartat eller? 
    Det jag menade här var att: Dessa kvinnor dör oupphörligen på grund av religion i deras land.. ett embryo är mer värt än en kvinnas liv.. hon kanske tom har fler barn och lämnar efter sig 3 stycken barn för att hon var tvungen att genomgå en riskfylld graviditet eller en abort med galge... Du ser alltså inga problem med detta? 
    Jag vill lyfta ögonen bort från Sverige...för här har vi turen att ha mänskliga rättigheter.. och vi är inte styrda av kyrkan (tack och lov för det )
  • Mli 014

Stort tack!

Så kan jag läsa på lite!

Tonårsmamman1 skrev 2013-10-04 17:29:36 följande:
    Abort får utföras efter utgången av 18:e graviditetsveckan endast om Socialstyrelsen ger tillstånd till åtgärden. Enligt förordningen (1988:1236) med instruktion för Socialstyrelsen är det Socialstyrelsens råd för vissa rättsliga, sociala och medicinska frågor (Rättsliga rådet) som prövar dessa ärenden. Tillstånd får lämnas endast om det finns synnerliga skäl för aborten. Tillstånd får inte ges om det finns anledning att anta att fostret är livsdugligt. Även i ett sådant fall får dock abort medges, om det kan antas att havandeskapet på grund av sjukdom eller kroppsfel hos kvinnan medför allvarlig fara för hennes liv eller hälsa. Aborter tillåts numera i princip inte efter utgången av 22:a graviditetsveckan annat än om havandeskapet kan antas medföra allvarlig fara för kvinnans liv eller hälsa eller om fostret är så svårt skadat att det inte är livsdugligt.

data.riksdagen.se/dokument/GI03142

Har inte läst allt som står där, men det utförs inte aborter efter vecka 18 lättvindigt.

• Sven Erik Johansson
    lillajag82 skrev 2013-10-04 17:36:54 följande:
    Det låter på dig som att dina värderingar är finare än andras... men det är dags att vakna ur bubblan och se på världen hur den är funtad...Överbefolkningen av jorden tex... hur ser du på det?  
    Som sagt.. din tanke är fin men det är dags att vakna nu och se hur det ser ut ÖVERALLT i världen.. 

Kristen eller muslim spelar ingen roll för mig. Bägge säger de att de är emot våld och att man värdesätter människor.. Det finns inget mer förtryckande än just religion.. Det ser vi varje dag.. mänskliga rättigheter försvinner i guds namn... som abort  t ex..
    De som tjänar på att vara kristen idag är vita svenska medelåldersmän.
    Alla andra blir förtryckta helt enkelt...  
    Värderingarna tror jag är rätt hyfsade Glad men jag är inte mer än människa och det är inte alltid jag lever upp till de egna värderingarna. Ingen är perfekt.Är du säker på att du kan mer om välden än jag?

Överbefolkning är ett allvarligt problem och det måste vi arbeta med, men jag tror inte aborter är lösningen. Däremot brukar födelsetalet sjunka tex i länder där ekonomin blir bättre. utbildning tex av flickor brukar också fungera. Har de utbildning och nya jobbmöjligheter öppnas kanske de inte heller föder så många barn som de annars troligen hade fått.

Du har fel.Det är skillnad på tro och tro. Jag har som sagt valt att vara vapenfri under den tid det fanns allmän värnplikt. Ja, jag är gammal nog att ha varit med då och det är ett faktum.
    Alt som sker i Guds namn är inte från Gud. Vad gäller aborter så föreslår jag inte något totalförbud juridiskt, men däremot önskar jag naturligtvis inte att det utförs några aborter oavsett hur lagen ser ut. Sedan är väl i o för sig inte alla eniga om vad som är mänskliga rättigheter heller. Dessutom finns det även rent ateistiska abortkritiker.

"Alla andra blir förtryckta....." känns som ett väldigt svepande utttalande. Tjänar och tjänar? Jag tror på Jesus inte för att jag "vill" det eller "tjänar" på det utan för att jag anser att det finns rationella argument för den tron. Det är en ärlig övertygelse. Om man tror för att "tjäna" på det så tror man ju inte på riktigt.
  • Sven Erik Johansson
    lillajag82 skrev 2013-10-04 17:42:49 följande:
    Det jag menade här var att: Dessa kvinnor dör oupphörligen på grund av religion i deras land.. ett embryo är mer värt än en kvinnas liv.. hon kanske tom har fler barn och lämnar efter sig 3 stycken barn för att hon var tvungen att genomgå en riskfylld graviditet eller en abort med galge... Du ser alltså inga problem med detta? 
    Jag vill lyfta ögonen bort från Sverige...för här har vi turen att ha mänskliga rättigheter.. och vi är inte styrda av kyrkan (tack och lov för det )
    Självklart är det fruktansvärt det du tar upp och det finns många typer av åtgärder man kan vidta emot sådant , men jag anser inte att detta  innebär att det är en positiv utveckling med nästan 40 000 aborter per år i Sverige.

Konkret vilka länder avser du ovan?

Vilken kyrka menar du? Finns det något land där någon kyrka i sig styr. Paralamentet i ett land brukar väl väljas av medborgarna som enskillda personer.
  • Tonårsmamman1
    Sven Erik Johansson skrev 2013-10-07 18:59:11 följande:
    Överbefolkning är ett allvarligt problem och det måste vi arbeta med, men jag tror inte aborter är lösningen. Däremot brukar födelsetalet sjunka tex i länder där ekonomin blir bättre. utbildning tex av flickor brukar också fungera. Har de utbildning och nya jobbmöjligheter öppnas kanske de inte heller föder så många barn som de annars troligen hade fått.
    Kyrkan vill ju ofta inte tillåta preventivmedel, och förespråkar allt som oftast avhållsamhet.  Det är också ett stort problem, som inte gynnar överbefolkningsproblematiken.
  • Sven Erik Johansson
    Tonårsmamman1 skrev 2013-10-07 19:10:49 följande:
    Kyrkan vill ju ofta inte tillåta preventivmedel, och förespråkar allt som oftast avhållsamhet.  Det är också ett stort problem, som inte gynnar överbefolkningsproblematiken.

Vad menar du med begreppet "kyrkan"? det är inget entydigt ord.

Katolska kyrkan som jag inte tillhör (jag är protestant) är emot preventivmedel , men däremot inte mot all barnbegränsing. de stöder  inte bara avhållsamhet utan också så kallade säkra perioder, även om dessa inte är säkra.

I den frågan anser jag att katolska kyrkan har fel och tror att detta strular till både arbete mot aborter och mot överbefolkning. Jag föresperåkar den linje som protestantiska kyrkor har beträffande preventivmedel. Däremot håller jag med katolska kyrkan om att aborter är ett etiskt problem.
  • Sven Erik Johansson

Alltså jag tror att i preventivmedelsfrågan har just den katolska kyrkan fel.

• Sven Erik Johansson

I princip är jag för att katoliker blir protestantiska kristna. Man kan lämna katolska kyrkan och den är ingen lagstiftande myndighet. Jag stöder preventivmedel.

• sticksNstones
    Sven Erik Johansson skrev 2013-10-04 14:37:25 följande:

jag räknar även en sådan "back upp" som att använda abort som preventivmedel. Det är stor skillnad mellan tänkesätten i de två fallen jag tar upp. På det sättet används abort ofta som preventivmedel. Siffror har jag inte, men däremot vet jag hur det har resonerats i min bekantskapskrets. Jag har erfarenhet av hur människor jag känner och varit bekant med har handlat.

Jag har inte skrivit något om att tvinga juridiskt, men etiskt, moraliskt , andligt sett ser jag på de flesta aborter som fel. Dessutom ser jag det så att penetrativt sex passar bäst under sådana stabila förhållanden för paret att man kan tänka sig att ta emot ett barn om preventivmedlen inte skulle fungera. jag förespråkar en sådan samlevnadsetik, en sådan livsstil. för mig är det viktigt att undvika allt dödande som kan undvikas av både födda och ofödda. Jag kan tala för vissa värderingar och en viss livstil men inte tvinga någon följa den. Som troende kristen vill jag inspirera andra att följa Jesus och det medför också nya värderingar och en alternativ livsstil. Men det är mycket viktigt att också påpeka att idag finns även starkt abortkritiska ateistiska grupper.

Det är olika för varje individuellt fall. Det kan jag svara på när jag står inför tex vänner som jag kan ställa upp för i ett enskillt fall.
    Sa rent krasst sett sa anser du att par i stabila relationer bor avsta penetrativt sex trots preventimedel om dom inte vill valkomna ett barn till varlden? Att sex egentligen ar enbart for att avla barn? Nog forstar du att det synsattet inte ar sarskilt vanligt i ett modernt samhalle and hos de flesta individer.

Personligen ar jag for valfrihet, och ar glad att jag har lagar ar som dom ar idag. Visst ar det en konflikterande diskussion om man tanker pa sena aborter som jag hoppas inte forekommer sarskilt ofta eller av fel orsaker (konstillhorighet eller nagon som angrat sig i sista sekund), men anser anda att kvinnan har vetoratt over sin egen kropp, oavsett.

Daremot kan du inte basera statisktik pa din bekantskapskrets som inte pa nagot satt representerar resten av Sveriges eller jordens befolkning. Personligen anser jag att alldeles for fa aborter genomgas, och skulle garna se drastisk okad anvandning av preventivmedel for att stoppa den lavinartade okningen av den manskliga rasen. Vi behovs inte pa jorden overhuvudtaget. Det finns inte resurser ett foda och goda oss alla, an mindre som vi blir bara fler och fler.
  • Sven Erik Johansson
    sticksNstones skrev 2013-10-08 05:11:40 följande:
    Sa rent krasst sett sa anser du att par i stabila relationer bor avsta penetrativt sex trots preventimedel om dom inte vill valkomna ett barn till varlden? Att sex egentligen ar enbart for att avla barn? Nog forstar du att det synsattet inte ar sarskilt vanligt i ett modernt samhalle and hos de flesta individer.

Personligen ar jag for valfrihet, och ar glad att jag har lagar ar som dom ar idag. Visst ar det en konflikterande diskussion om man tanker pa sena aborter som jag hoppas inte forekommer sarskilt ofta eller av fel orsaker (konstillhorighet eller nagon som angrat sig i sista sekund), men anser anda att kvinnan har vetoratt over sin egen kropp, oavsett.

Daremot kan du inte basera statisktik pa din bekantskapskrets som inte pa nagot satt representerar resten av Sveriges eller jordens befolkning. Personligen anser jag att alldeles for fa aborter genomgas, och skulle garna se drastisk okad anvandning av preventivmedel for att stoppa den lavinartade okningen av den manskliga rasen. Vi behovs inte pa jorden overhuvudtaget. Det finns inte resurser ett foda och goda oss alla, an mindre som vi blir bara fler och fler.
    Nu missförstår du mig totalt. Jag är FÖR att preventivmedel skall användas och FÖR sex av andra skäl än för att få barn. DÄREMOT skulle jag avstå från penetrativt sex om min fru tex hade inställningen att "blir jag gravid så gör jag abort". Jag bryr mig inte om vad som är vanligt eller mindre vanligt. Jag står för min ickevåldsövertygelse och det gäller även ofödda. Det är av samam skäl som jag sagt nej till att bära vapen.

Oavsett vilka juridiska lagar som gäller så ser jag de flesta aborter som etiskt fel och i en del fall har mannen ett stor5t ansvar och driver på för att kvinnan skall göra abort. det gäller att få ned  antalet faktiskt utförda aborter, oberoende av lagstiftning.

Det har jag väl inte heller gjort.Jag har bara skrivit att sådant sker, inte i hur många fall.Preventivmedel ärsomg som sagt också för , men vill undvika allt dödande som kan undvikas, även av foster.

jag har INTE FÖRNEKAT att befolkningsökningen är ett stort problem.
  • sticksNstones
    Sven Erik Johansson skrev 2013-10-09 16:37:27 följande:
    Nu missförstår du mig totalt. Jag är FÖR att preventivmedel skall användas och FÖR sex av andra skäl än för att få barn. DÄREMOT skulle jag avstå från penetrativt sex om min fru tex hade inställningen att "blir jag gravid så gör jag abort". Jag bryr mig inte om vad som är vanligt eller mindre vanligt. Jag står för min ickevåldsövertygelse och det gäller även ofödda. Det är av samam skäl som jag sagt nej till att bära vapen.

Oavsett vilka juridiska lagar som gäller så ser jag de flesta aborter som etiskt fel och i en del fall har mannen ett stor5t ansvar och driver på för att kvinnan skall göra abort. det gäller att få ned  antalet faktiskt utförda aborter, oberoende av lagstiftning.

Det har jag väl inte heller gjort.Jag har bara skrivit att sådant sker, inte i hur många fall.Preventivmedel ärsomg som sagt också för , men vill undvika allt dödande som kan undvikas, även av foster.

jag har INTE FÖRNEKAT att befolkningsökningen är ett stort problem.
    Ok. Nu ar jag med dig. Jag tolkade dig pa FL-vis, dvs. "JAG gor si och tycker sa, da ska ALLA gora det ocksa!", men sa lange vi pratar om DITT synsett och hur DU hade agerat ar en annan sak.
  • Sven Erik Johansson
    sticksNstones skrev 2013-10-10 00:07:14 följande:
    Ok. Nu ar jag med dig. Jag tolkade dig pa FL-vis, dvs. "JAG gor si och tycker sa, da ska ALLA gora det ocksa!", men sa lange vi pratar om DITT synsett och hur DU hade agerat ar en annan sak.

Jag vill naturligtvis tala för och hjälpa till att sprida de värderingar jag tror på och vill förståss att fler skall omfatta dem, men jag vill inte lagstifta om allt utan jag vill nå människors hjärtan.Det är människans inre jag fokuserar på här.
  • Thotis90
    annie dark skrev 2011-05-18 13:28:21 följande:
    Är det inte så att vi sena aborter så får man en spruta som gör att barnet dör.
    Nej. Man tar en tablett, några dagar innan aborten, som skall avstanna graviditeten (har själv gjort en sen abort).
    Oförklarligt (och sekundärt) barnlös - hedblom.blogg.se
Svar på tråden Foster som lever efter aborten