• Pigeon

Foster som lever efter aborten

Vad tycker ni? är det inte dags att sänka abortgränsen nu?

"Sjukvårdspersonal larmar hos Socialstyrelsen om att de mår dåligt av att det händer att foster lever efter aborter. Fostren andas och rör på sig sedan de kommit ut.

- Det känns fruktansvärt att låta fullt friska foster ligga och dö framför våra ögon, men vi kan ingenting göra. Eller rättare sagt: Vi får inte göra någonting. I så fall bryter vi mot lagen, säger en sjuksköterska till Dagens Medicin.

Att foster lever efter en abort är ovanligt, enligt tidningen.

Sjuksköterskan berättar för Dagens Medicin att hon i år varit med om att två foster levt upp till en timme efter aborten. Den ena aborten utfördes i 18:e graviditetsveckan, den andra i vecka 22."

Ur www.svd.se/nyheter/inrikes/levande-foster-dilemma-vid-aborter_6173807.svd
    och nästan samma i www.dn.se/nyheter/sverige/levande-foster-dilemma-vid-aborter

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-25 20:17
    Det är tydligen inte helt ovanligt att fostren lever, visar Dagens rundringning:
    www.dagen.se/dagen/article.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-27 15:34
    www.dagen.se/dagen/article.aspx

Kanske det blir en ändring av gränsen trots allt... bra att saken utreds i alla fall.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-01 16:06
    Fler som vill sänka gränsen: www.unt.se/debatt/ingen-har-kallat-abort-for-mord-1360854.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-01 16:08
    TYCKER DU OCKSÅ ATT ABORTGRÄNSEN SKA SÄNKAS? Det finns en Facebookgrupp som vill lobba för detta, gå med du också! www.facebook.com/SankAbortgransen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-04 19:16
    Marcus Birro tycker till om aborterade barn som ligger och självdör "i ett blodigt handfat".... www.svd.se/opinion/brannpunkt/inte-vardigt-lata-aborterade-foster-ligga-och-sjalvdo_6220085.svd

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-09 13:11
    En kvinna som överlevde en abort berättar: www.dagen.se/dagen/article.aspx
  • Svar på tråden Foster som lever efter aborten
  • LeQuihnn

Wow man blir ju lite mörkrädd av så många som vill sänka abortgränsen. Usch. Antar att ni alla vill ta hand om dessa oönskade barn också? Troligtvis inte.

• Sven Erik Johansson
    LeQuihnn skrev 2013-10-03 10:15:22 följande:
    Wow man blir ju lite mörkrädd av så många som vill sänka abortgränsen. Usch. Antar att ni alla vill ta hand om dessa oönskade barn också? Troligtvis inte.
    Jag blir mer mörkrädd av att abortsiffran i Sverige var ca 38 000 förra året. Det skulle inte behöva vara så.

Att förebygga aborter har bla följande två viktiga delar:

1) Förebygga graviditeter

2) Underlätta för alternativ till abort när en graviditet redan är ett faktum, vilket innebär olika saker i olika enskillda fall.

Sverige har fri abort tom vecka 18 , men nu gällde kanske denna tråden de ännu senare aborterna men jag nämner ändå att i andra länder med fri abort är gränsen 10, 12 eller 13 veckor. I Sverige betraktas de 18 veckorna som "heliga" av politiskt korrekta. Men även om 18-veckorsgränsen skulle vara kvar så skulle det   inom den lagstiftningen förståss gå att arbeta effektivt för att sänka aborttalet, att arbeta för en nollvision. Bara för att en abort är laglig behöver den ju inte genomföras.

I Sverige finns inget abortförebyggande arbete värt namnet. Sedan är förståss enskilldas insatser viktiga. I en del fall säger tex en kvinna att hon  skulle vilja föda barnet"om det inte vore för att.......".Många gånger går det faktiskt att påverka just detta "för att.....".

Hade jag en man och en kvinna med ett väntat barn i bekantskapskretsen som behövde min hjälp för att ge bättre förutsättningar för ett barn så skulle jag gärna ställa upp.
  • lillajag82
    Sven Erik Johansson skrev 2013-10-03 17:12:53 följande:
    Jag blir mer mörkrädd av att abortsiffran i Sverige var ca 38 000 förra året. Det skulle inte behöva vara så.

Att förebygga aborter har bla följande två viktiga delar:

1) Förebygga graviditeter

2) Underlätta för alternativ till abort när en graviditet redan är ett faktum, vilket innebär olika saker i olika enskillda fall.

Sverige har fri abort tom vecka 18 , men nu gällde kanske denna tråden de ännu senare aborterna men jag nämner ändå att i andra länder med fri abort är gränsen 10, 12 eller 13 veckor. I Sverige betraktas de 18 veckorna som "heliga" av politiskt korrekta. Men även om 18-veckorsgränsen skulle vara kvar så skulle det   inom den lagstiftningen förståss gå att arbeta effektivt för att sänka aborttalet, att arbeta för en nollvision. Bara för att en abort är laglig behöver den ju inte genomföras.

I Sverige finns inget abortförebyggande arbete värt namnet. Sedan är förståss enskilldas insatser viktiga. I en del fall säger tex en kvinna att hon  skulle vilja föda barnet"om det inte vore för att.......".Många gånger går det faktiskt att påverka just detta "för att.....".

Hade jag en man och en kvinna med ett väntat barn i bekantskapskretsen som behövde min hjälp för att ge bättre förutsättningar för ett barn så skulle jag gärna ställa upp.
    Vad är det för alternativ du pratar om? Folk har väl annat å göra än att ta hand om oönskade barn? Du kan ta en säger du... men resten 37 999 då? Vilka ska ta dom och vem ska ta hand om de oönskade barnen som kommer år efter år? 

Naturligtvis ska inte abort ses som en preventivmedelsmetod. Vad mer skall göras för att förebygga aborter i ditt tycke?  
  • Sven Erik Johansson
    lillajag82 skrev 2013-10-03 17:46:14 följande:
    Vad är det för alternativ du pratar om? Folk har väl annat å göra än att ta hand om oönskade barn? Du kan ta en säger du... men resten 37 999 då? Vilka ska ta dom och vem ska ta hand om de oönskade barnen som kommer år efter år? 

Naturligtvis ska inte abort ses som en preventivmedelsmetod. Vad mer skall göras för att förebygga aborter i ditt tycke?  

Det är olika i olika individuella fall, men det handlar om att förbättra livet för gravida kvinnor och även barnens fäder, öppna nya möjligheter. Det är väldigt olika från fall till fall vad det handlar om. Ett oönskat barn kan ibland bli ett önskat när livet förändras till det bättre och där kan vi alla bidra genom att ställa upp för vår nästa.

Ingen kan hjälpa alla , men alla kan hjälpa någon. Tillsammans kan man göra mycket. En rejäl sänkning av aborttalen skulle vara möjlig om vi verkligen vill.

Väldigt många aborter används som en preventivmetod. Jag menar att om ett par tänker så här "Om preventivmedelet inte funkar så finns det alltid abort" så använder de aborten som ett slags "sekundärpreventivmedel" även om de först använt ett annat eftersom de räknar med den som en möjlighet på förhand , som en barriär nummer 2.

Jämför det med att tänka"nu använder vi preventivmedel för att undvika graviditet men om  preventivmedlet inte skulle funka så satsar vi på föräldrarskap". Jag tänker som i det senare exemplet och det är den etik jag förespråkar. jag kan inte tvinga någon att tänka som jag men jag förespråkar likväl den etiken.
  • lillajag82

Sven-Erik: Det är verkligen en fin tanke!
    Men jag är realist och jag det som så att om paret använder preventivmedel så är det för att de inte vill bli gravida från första början. Anledningarna till detta kan vara hur många och svåra saker som helst tex att de bär på sjukdomar de inte vill föra vidare osv. Blir de då gravida ändå så ser jag ingen anledning att man ska kunna tvinga kvinnan att bära barnet som de inte vill ha.Det är trots allt så att en graviditet inte är en barnlek många gånger. Ni män kan inte föreställa er det och det är ju iofs ok för det kommer ni aldrig kunna heller

Är du helt emot abort eller tycker du att det finns undantag?

• 2013
    tooschoolforcool skrev 2013-09-22 04:05:55 följande:
    Men Gud vad hemskt! Det är ju mord, om något! Är helt för abort, men inom rimliga gränser. Inte vid så pass sen graviditet att ungen lever i en timme efter aborten, jösses! Hur kan det ens få gå till så? Vad är sjukvården för mördare egntligen? Och ja, det är läkarnas fel! Dom borde vägra gå med på detta och se till att politikerna inför nya lagar. Ingen abort efter 12 veckor. Kvinnan har ju hela tolv veckor på sig att bestämma sig! Varför smöra för dessa gravida kvinnor som ångrar sig i vecka 22 och vill mörda en fullt utvecklad människa? Hoppas alla som är involverade i denna sjuka skit får brinna i helvetet i all evighet.
    För det första: Om abortgränsen sänks till vecka 12 så har kvinnan inte alls 12 veckor på sig att bestämma sig eftersom graviditeten inte finns de första två veckorna och det sedan tar ytterligare två veckor innan det går att testa.
    Alla upptäcker inte heller graviditeten i vecka 4. Sen ska kvinnan inte bara bestämma sig utan hinna få tid till förundersökningar och till själva aborten.

För det andra: Det är verkligen ingen fullt utvecklad människa i vecka 22. Det är ett foster som saknar förmåga att klara sig utanför kroppen. Det är ett foster med en ofullständig hjärna, ofullständiga tarmar, ofullständiga lungor, ofullständigt hjärta m.m m.m.

För det tredje: En sen abort handlar aldrig om att kvinnan har ångrat sig. Det handlar nästan alltid om medicinska komplikationer eller svåra psykosociala problem.
  • sticksNstones
    Sven Erik Johansson skrev 2013-10-03 18:41:24 följande:

Det är olika i olika individuella fall, men det handlar om att förbättra livet för gravida kvinnor och även barnens fäder, öppna nya möjligheter. Det är väldigt olika från fall till fall vad det handlar om. Ett oönskat barn kan ibland bli ett önskat när livet förändras till det bättre och där kan vi alla bidra genom att ställa upp för vår nästa.

Ingen kan hjälpa alla , men alla kan hjälpa någon. Tillsammans kan man göra mycket. En rejäl sänkning av aborttalen skulle vara möjlig om vi verkligen vill.

Väldigt många aborter används som en preventivmetod. Jag menar att om ett par tänker så här "Om preventivmedelet inte funkar så finns det alltid abort" så använder de aborten som ett slags "sekundärpreventivmedel" även om de först använt ett annat eftersom de räknar med den som en möjlighet på förhand , som en barriär nummer 2.

Jämför det med att tänka"nu använder vi preventivmedel för att undvika graviditet men om  preventivmedlet inte skulle funka så satsar vi på föräldrarskap". Jag tänker som i det senare exemplet och det är den etik jag förespråkar. jag kan inte tvinga någon att tänka som jag men jag förespråkar likväl den etiken.
    Scenariot du beskriver handlar val inte om att paret anvander abort som preventivmedel (eftersom de redan har ett) utan abort ar en back up om preventivmedlet mot formodan inte skulle funka? Precis som abort ar tankt ska fungera. Kan du visa siffror pa att abort anvands som "preventivmedel"? For det har jag svart att tanka mig skulle goras i nagra storre mangder. Det ar trots allt ingen dans pa rosor att genomga.

Inte alla plotsligt kan eller vill satsa pa foraldraskap bara for att deras metod nu har failat dom och kvinnan blev gravid. Att tvinga nagon in i foralfraskap, att foda fram ett barn som ar oonskat ar snudd pa overgepp och definitivt inte en gynnsam situation varken for foraldrar eller barnet.

Hur ska dom gravidas liv forbattras tycker du? Vad tycker ska goras for att foraldraskapet ska locka nar olyckan val ar framme och situationen eller viljan att ha barn inte finns dar?
  • Sven Erik Johansson
    lillajag82 skrev 2013-10-04 10:29:55 följande:
    Sven-Erik: Det är verkligen en fin tanke!
    Men jag är realist och jag det som så att om paret använder preventivmedel så är det för att de inte vill bli gravida från första början. Anledningarna till detta kan vara hur många och svåra saker som helst tex att de bär på sjukdomar de inte vill föra vidare osv. Blir de då gravida ändå så ser jag ingen anledning att man ska kunna tvinga kvinnan att bära barnet som de inte vill ha.Det är trots allt så att en graviditet inte är en barnlek många gånger. Ni män kan inte föreställa er det och det är ju iofs ok för det kommer ni aldrig kunna heller

Är du helt emot abort eller tycker du att det finns undantag?

Jag har inte skrivit något om att tvinga. Man får skilja på den juridiska och den etiska diskussionen. Etiskt ,moraliskt , andligt sett ' är jag emot de flesta aborter. Bara för att någort är lagligt ser jag det inte som etiskt rätt. Nollvisionen är strävansmålet.

Det finns undantag.
    Om valet står mellan två liv, kvinnans och barnets, i en medicinsk nödsituation eller om barnet ändå är så skadat att det inte kommer att överleva invänder jag inte etiskt mot aborten. I dessa fall kan man inte rädda båda liven.

Ett av de sätt det går att minska aborterna på är att som jag arbeta för att sprida det kristna budskapet.När människor blir kristna får de också en ny syn på livet och delvis nya värderingar och kommer inte heller att efterfråga aborter så som människor med andra värderingar gör. Om jag kan inspirera någon att följa Jesus så gläder det mig och det kommer sannolikt inte heller att vara en person som efterfrågar abort.

Men idag finns också ateistiska grupper som på filosofisk grund är starkt abortkritiska.

Bland mina elever har det varit tjejer som varit mest abortkritiska.

Självfallet används preventivmedel för att undvika graviditet, men det innebär inte att abort är självklart om det ändå blir en sådan.
  • Sven Erik Johansson
    2013 skrev 2013-10-04 10:38:52 följande:
    För det första: Om abortgränsen sänks till vecka 12 så har kvinnan inte alls 12 veckor på sig att bestämma sig eftersom graviditeten inte finns de första två veckorna och det sedan tar ytterligare två veckor innan det går att testa.
    Alla upptäcker inte heller graviditeten i vecka 4. Sen ska kvinnan inte bara bestämma sig utan hinna få tid till förundersökningar och till själva aborten.

För det andra: Det är verkligen ingen fullt utvecklad människa i vecka 22. Det är ett foster som saknar förmåga att klara sig utanför kroppen. Det är ett foster med en ofullständig hjärna, ofullständiga tarmar, ofullständiga lungor, ofullständigt hjärta m.m m.m.

För det tredje: En sen abort handlar aldrig om att kvinnan har ångrat sig. Det handlar nästan alltid om medicinska komplikationer eller svåra psykosociala problem.

Fast även den som inte är fullt utvecklad och inte kan klara sig utanför kvinnans kropp tror jag har ett värde.
  • Sven Erik Johansson
    sticksNstones skrev 2013-10-04 11:15:56 följande:
    Scenariot du beskriver handlar val inte om att paret anvander abort som preventivmedel (eftersom de redan har ett) utan abort ar en back up om preventivmedlet mot formodan inte skulle funka? Precis som abort ar tankt ska fungera. Kan du visa siffror pa att abort anvands som "preventivmedel"? For det har jag svart att tanka mig skulle goras i nagra storre mangder. Det ar trots allt ingen dans pa rosor att genomga.

Inte alla plotsligt kan eller vill satsa pa foraldraskap bara for att deras metod nu har failat dom och kvinnan blev gravid. Att tvinga nagon in i foralfraskap, att foda fram ett barn som ar oonskat ar snudd pa overgepp och definitivt inte en gynnsam situation varken for foraldrar eller barnet.

Hur ska dom gravidas liv forbattras tycker du? Vad tycker ska goras for att foraldraskapet ska locka nar olyckan val ar framme och situationen eller viljan att ha barn inte finns dar?

jag räknar även en sådan "back upp" som att använda abort som preventivmedel. Det är stor skillnad mellan tänkesätten i de två fallen jag tar upp. På det sättet används abort ofta som preventivmedel. Siffror har jag inte, men däremot vet jag hur det har resonerats i min bekantskapskrets. Jag har erfarenhet av hur människor jag känner och varit bekant med har handlat.

Jag har inte skrivit något om att tvinga juridiskt, men etiskt, moraliskt , andligt sett ser jag på de flesta aborter som fel. Dessutom ser jag det så att penetrativt sex passar bäst under sådana stabila förhållanden för paret att man kan tänka sig att ta emot ett barn om preventivmedlen inte skulle fungera. jag förespråkar en sådan samlevnadsetik, en sådan livsstil. för mig är det viktigt att undvika allt dödande som kan undvikas av både födda och ofödda. Jag kan tala för vissa värderingar och en viss livstil men inte tvinga någon följa den. Som troende kristen vill jag inspirera andra att följa Jesus och det medför också nya värderingar och en alternativ livsstil. Men det är mycket viktigt att också påpeka att idag finns även starkt abortkritiska ateistiska grupper.

Det är olika för varje individuellt fall. Det kan jag svara på när jag står inför tex vänner som jag kan ställa upp för i ett enskillt fall.
Svar på tråden Foster som lever efter aborten